تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

قرآن گویا و بریل براى نابینایان تهیه شد

متن کامل قرآن به همراه ترجمه فارسى و انگلیسى به صورت بریل و گویا در اختیار کاربران نابینا قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومى تیم تحقیقاتى، تا تکمیل نرم‏افزار آیات سپید امکان مرور متن کامل قرآن به صورت بریل و گویا، جستجوهاى مختلف (نام و شماره سوره، شماره آیه، جستجوى متن در آیه و جستجو در معانى فارسى و انگلیسى) پخش آیه و معانى آن و امکان مرور آیه‏هاى قبل و بعد فراهم شده است.
گفتنى است در این مجموعه، امکان استفاده از صفحه کلید بریل طراحى شده روى صفحه کلید عادى و امکان هجى کردن معانى فارسى و انگلیسى براى استفاده روشندلان افزوده شده است.

اختراع درمانگر غیر دارویى انواع دردها توسط یک ایرانى‏

یک مخترع ایرانى دستگاهى ساخته است که با بهره‏گیرى از آن مى‏توان انواع دردها را بدون استفاده از دارو برطرف کرد.
مهندس «عین‏اللَّه آزموده گرجى»، کارشناس الکترونیک و طراح این دستگاه در باره ویژگى‏هاى اختراع خود مى‏گوید: این دستگاه که با عنوان «آزموده» 1-AMS نامگذارى شده، قادر است انواع بیمارى‏ها و دردها از جمله روماتیسم، سینوزیت، میگرن، آرتروزها، دیسک کمر، دردهاى استخوانى، ستون فقرات، ضربات فیزیکى، قلبى، کلیوى، قفسه سینه و دنده‏ها، شکم و یبوست، سیاتیک، دردهاى پس از عمل جراحى، گرفتگى‏ها و دردهاى مربوط به عضلات، رگ‏هاى خونى، اعصاب، عروق و تاندول‏ها را درمان کند. با استفاده از این دستگاه همچنین چند مورد از بیماران مبتلا به MSبهبود یافته‏اند.

زنان باردار از مصرف زیاد چاى و قهوه‏ خوددارى کنند

بر اساس تحقیقات پژوهشگران ایرانى، مصرف بیش از حد نوشابه و نوشیدنى‏هاى کافئین‏دار نظیر قهوه و چاى، خطر سقط جنین را در زنان باردار به نحو چشمگیرى افزایش مى‏دهد.
بر اساس یافته‏هاى این بررسى، در صورتى که زنان حامله روزى 5/1 فنجان قهوه یا پنج فنجان چاى و یا چهار فنجان نوشابه کولاى حاوى کافئین بنوشند، خطر سقط جنین در آنها دو برابر و اگر سه یا چهار فنجان بنوشند، این خطر به سه برابر افزایش مى‏یابد.
همچنین مصرف چهار فنجان قهوه در زنان، خطر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى را به میزان 60 درصد و مصرف 10 فنجان قهوه این احتمال را تا سه برابر افزایش مى‏دهد. یکى از دلایل این امر، طولانى بودن زمان نیمه‏عمر کافئین در بدن جنین است که به عدم تعادل هورمونى منجر مى‏شود.

تولید قرص بوپرنورفین توسط پژوهشگر ایرانى‏

داروى «بوپرنورفین»، مُسکّنى قوى است که نخستین بار در کشورمان به دست یک پژوهشگر ایرانى تولید شده و به بازار دارویى کشور عرضه شده است.
دکتر «اکرم امانى»، سازنده دارو و عضو هیئت علمى انستیتو پاستور ایران گفت: پس از کسب مجوز از وزارت بهداشت و گرفتن تأیید به آلمان، دانش فنى تولید «بوپرنورفین» را در اختیار یکى از کارخانه‏هاى دارویى قرار داده‏ایم و این دارو از اوایل پاییز در دسترس بیماران قرار گرفته است.
این دارو به صورت تزریقى به عنوان داروى پیش‏بیهوشى، در اعمال جراحى کرونر یا قلب باز و در جراحى سزارین حتى پیش از خروج جنین استفاده مى‏شود. همچنین قرص آن به علت قدرت تسکین بالا در تخفیف دردهاى ام.اس، میگرن و درد بیماران سرطانى کاربرد دارد.
«بوپرنورفین»، قدرتى 70 برابر مرفین دارد، بدون آنکه عوارض آن را داشته باشد.

زنان شاغل سالم‏ترند

تحقیقات نشان مى‏دهد که زنان شاغل از زنان غیر شاغل سالم‏ترند. یک محقق آمریکایى طى تحقیقاتى دریافت که کار کردن براى سلامتى زنان به قدرى مفید است که حتى ساعات کار طولانى و یا انجام کار خارج از خانه و همسردارى به طور همزمان موجب کاهش این مزایا نمى‏شود.
این محقق براى انجام تحقیقات خود، داده‏هاى مؤسسه بررسى عمومى اجتماعى را به کار گرفت و روند سلامت زنان و اشتغال آنها را بین سال‏هاى 1974 تا 2000 بررسى کرد.

رابطه رژیم غذایى پرکربوهیدرات و سرطان سینه‏

در پژوهشى مشخص شده است که زنانى که رژیم غذایى کم کربوهیدرات مصرف مى‏کنند در معرض کمتر خطر سرطان سینه هستند.
در این پژوهش مشخص شد که زنانى که بیش از 57 درصد انرژى دریافتى روزانه‏شان را از غذاهاى کربوهیدراتى به دست مى‏آورند نسبت به زنان داراى رژیم غذایى متعادل 2/2 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.
افراد مورد مطالعه که مکزیکى بودند به طور معمول نسبت به رژیم غذایى معمول پرکربوهیدرات (نان، برنج، ...) بیشتر و چربى و پروتئین حیوانى کمترى مصرف مى‏کردند.
دانشمندان مى‏گویند که ارتباط بین مصرف زیاد مواد کربوهیدراتى و سرطان سینه ممکن است به بالا رفتن میزان انسولین و فاکتورهاى رشد انسولینى در خون مربوط باشد که مى‏توانند زمینه رشد غده در پستان را فراهم آورند.

احساس خستگى و دردهاى مبهم در دختران نوجوان‏

بر اساس مطالعه‏اى که در ایالات متحده به عمل آمده است، بسیارى از دختران نوجوان از علایم سردرد، درد معده، پشت‏درد، خستگى صبحگاهى به طور همزمان شکایت دارند.
این پژوهش نشان داده است که بین 20 تا 30 درصد دختران 12 تا 15 ساله آمریکایى بیش از یک بار در هفته از علایم فوق شکایت مى‏کنند. به گفته دانشمندان، اغلب این نشانه‏هایى که ذکر شد بیش از آنکه با مسائل جسمى مانند عادت ماهانه ارتباط داشته باشد، ناشى از عوامل خطرساز محیطى و رفتارى مثل کمبود حمایت اجتماعى یا مصرف کافئین یا الکل است.

درمان میگرن‏هاى قاعدگى‏

میگرن در زنان بسیار شایع‏تر از مردان است و در بسیارى از آنها هم این درد در دوران قاعدگى بیشتر مى‏شود.
طبق نتایج تحقیقات اخیر، مصرف دارویى به نام «Frovatiptan و نام تجارى Frova» مى‏تواند از بروز حملات میگرن طى دوران قاعدگى و یا چند روز قبل از آن، به خوبى پیشگیرى کند. این دارو را باید یک یا دو بار در روز مصرف کرد.
طبق نتایج این مطالعه، شیوع سردرد در مصرف دو بار در روز بسیار کمتر خواهد شد. علاوه بر این، اگر با وجود مصرف این دارو حمله میگرن باز هم رخ دهد، حداقل شدت کمترى خواهد داشت.

نقش تخم‏مرغ در تکامل هوش جنین‏

تحقیقات نشان مى‏دهد کولین که در تخم‏مرغ به فراوانى یافت مى‏شود، در تکامل جنین نقش بسیار مهمى ایفا مى‏کند.
سلول‏هاى عصبى، کولین را به استیل کولین تبدیل مى‏کنند که یک واسطه شیمیایى است و در حافظه نقش مؤثرى بازى مى‏کند. به نحوى که در مبتلایان به آلزایمر، استیل کولین کاهش مى‏یابد و یا به طور کل وجود ندارد.
تحقیقات نشان مى‏دهد مصرف کولین در باردارى باعث مى‏شود کودک متولد شده یادگیرى بهترى داشته و حافظه او قوى باشد. کولین در تخم‏مرغ، مغزها (گردو و ...) و گوشت وجود دارد.
مادرانى که در طى باردارى کولین کافى دریافت مى‏کنند، کودک‏شان پس از تولد دچار مشکلات حافظه نمى‏شود.

قلب سالم در سینه زنان شاد مى‏تپد

زنانى که زندگى خانوادگى شادترى دارند، قلب‏شان از زنان تنها و غمگین، سالم‏تر است.
پژوهشگر سوئدى با مطالعه چندین زن در گروه سنى 30 تا 65 سال دریافت، روابط شادمانه و حمایت‏کننده، تأثیر مثبتى بر سلامت قلب انسان دارد.
این پژوهشگر گفت: زنانى که استرس دارند، به طور چشمگیرى باریک شدن رگ‏هاى خونى در قلب آنها مشاهده مى‏شود اما زنانى که زندگى رضایت‏بخشى دارند، احتمال تصلب شرائین (اترواسکلروز)، در آنها کمتر است.
این تحقیق نشان داد، زنانى که بیشتر منزوى هستند در معرض چاقى و دیابت قرار دارند.

نقش مهم پدران در بهداشت روان اطفال‏

بهداشت روانى مناسب یک پدر، تأثیر قابل توجهى در کاهش اثرات منفى بهداشت روانى نامطلوب یک مادر بر رفتار و سلامت کودکان دارد.
محققان دریافته‏اند که اگر پدر و مادر هر دو افسرده باشند، نتایج منفى هشت برابر خواهد شد.
خطر بروز این سوء رفتارها در صورتى که تنها مادر مبتلا به افسردگى باشد، کمتر مى‏شود و اگر فقط پدر مبتلا به افسردگى باشد، کلاً از بین مى‏رود.
در صورتى که پدر و مادر هر دو دچار اختلالات روحى باشند، تأثیرات نامطلوب آن بر رفتار کودکان به ویژه فرزندان پسر بسیار بیشتر مى‏شود. این مطالعات نشان داد آنچه براى سلامت کودکان اتفاق مى‏افتد، در شرایطى که مادر دچار مشکلات روحى باشد، بستگى به سلامت و بهداشت روانى پدر دارد.

زندگى در نزدیکى پمپ‏بنزین‏ ابتلا به سرطان خون را افزایش مى‏دهد

بر اساس آخرین پژوهش‏ها، احتمالاً ابتلا به سرطان خون در کودکانى که در نزدیکى پمپ‏بنزین و فروشگاههاى خودرو زندگى مى‏کنند به میزان قابل ملاحظه‏اى افزایش مى‏یابد.
شواهدى به دست آمده است مبنى بر اینکه سرطان خون شایع در دوران کودکى مى‏تواند در اثر قرار گرفتن در معرض بنزین شیمیایى ایجاد شود. در مطالعات قبلى مشخص شده بود که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایى از این قبیل با ابتلاى افراد بزرگسال به سرطان خون در ارتباط است. اما این اولین بارى است که تأثیر این مواد بر کودکان مشاهده مى‏شود.

رابطه معکوس کلسترول خوب خون و سکته مغزى‏

مطالعات نشان مى‏دهند، سطح «لیپوپروتئین» با غلظت بالا، یا همان کلسترول خوب خون، با احتمال بروز سکته مغزى در مردان سالخورده رابطه معکوس دارد.
بررسى به عمل آمده روى 137 مورد نشان داد که سکته مغزى روى داده به لخته خون (89 مورد) و یا خونریزى رگ‏هاى مغزى، 48 مورد مربوط است و هیچ ارتباطى نیز بین HDL و سکته مغزى ایجاد شده در اثر خونریزى در مغز یافت نمى‏شود؛ اما وقوع آن حملات ایجاد شده از سوى لخته‏هاى خونى در مغز با افزایش سطوح HDL کاهش مى‏یابد.
این یافته نشان مى‏دهد که HDL یک عامل مهم در ایجاد لخته براى سکته مغزى در سالخوردگان است.

اروپا از سال 2080 به بعد زمستان نخواهد داشت‏

دانشمندان پیش‏بینى کردند با افزایش سریع‏تر گرما در اروپا نسبت به سایر نقاط جهان، زمستان‏هاى سرد تا سال 2080 کاملاً از بین خواهد رفت.
مطالعات نشان داد بر اثر موج گرما، سه چهارم پخچال‏هاى طبیعى آلپ تا سال 2050 آب خواهد شد.
تغییرات آب و هوایى که در حال حاضر اتفاق مى‏افتد، اثرات گسترده‏اى در اروپا دارد که بسیارى از این خسارات مالى، جانى و زیست‏محیطى هستند.
متوسط تعداد حوادث مرتبط با شرایط آب و هوایى در دهه 90 نسبت به دهه پیش از آن دو برابر شده است و سالانه 11 میلیارد دلار به این قاره آسیب وارد مى‏شود.
تحقیقات نشان مى‏دهد زمستان‏هاى سرد تا سال 2080 از بین خواهد رفت و تابستان‏هاى داغ و باران‏ها و تگرگ‏هاى سنگین جاى آن را خواهد گرفت.

تندخورى زنان سبب چاقى مى‏شود

دستاوردهاى پژوهشگران ژاپنى نشان مى‏دهد که تندخوردن غذا به ویژه در زنان، سبب چاقى مى‏شود.
پژوهشگران معتقدند، تندخورى و کُندخورى در میان دختران به طور میانگین بیش از 5 کیلوگرم تفاوت وزن ایجاد مى‏کند. در واقع بررسى‏ها نشان از آن دارد که میانگین وزن دخترانى که خیلى تند غذا مى‏خورند، 4/55 کیلوگرم بوده در حالى که میانگین وزن دخترانى که خیلى کُند غذا مى‏خورند، 6/49 کیلوگرم است.
کالرى جذب شده در طول یک روز از سوى بدن دخترانى که تندخورى مى‏کنند نسبت به دختران کُندخور بیشتر است.
افراد تندخور به علت تندخورى قبل از آنکه احساس سیرى به آنها دست دهد، بیش از آن میزانى که لازم است در معده خود غذا فرو مى‏کنند.

61 درصد داروهاى ضد سرطان منشأ گیاهى دارند

دانشمندان معتقدند نقش گیاهان دارویى در درمان سرطان چشمگیر است. به طورى که 61 درصد از داروهاى ضد سرطان منشأ گیاهى دارند.
دانشمندان آزمایش‏هاى زیادى را روى گیاهان مختلفى انجام داده‏اند و به این نتیجه رسیدند که آزمایش بر روى این گیاهان سرانجام آنان را به نتایج بسیار سودمندى براى ساخت داروهاى خاص از جمله درمان سرطان خواهد رساند.
از جمله گیاهان مورد آزمایش گیاه «گل قاصدک» است که در قدیم براى درمان بیمارى زگیل به کار مى‏رفته، ولى امروزه دانشمندان پى برده‏اند که این گیاه براى درمان سرطان هم مفید است.

تولید کفشى که با رشد پا بزرگ مى‏شود

یک شرکت آلمانى موفق به تولید کفشى شده است که با رشد پاهاى کودک بزرگ مى‏شود.
این کفش که توسط شرکت محصولات ورزشى K2تولید شده «ماکس دى وورم» نام دارد که با فشار یک دکمه کاملاً تا اندازه سایز پا بزرگ مى‏شود. زمانى که دکمه را فشار دهند، این کفش شبیه به یک آکاردئون باز مى‏شود. این کفش که 33 پوند قیمت دارد، مورد تأیید متخصصان ارتوپدى نیز قرار گرفته است.

گردو، پوست بدن را لطیف مى‏کند

پژوهشگران اعلام کردند مصرف گردو، پوست بدن را لطیف مى‏کند. در گردو مقادیرى روى و ویتامین E یافت مى‏شود که این دو ماده مغذى براى سلامت پوست ضرورى هستند.
به گفته پژوهشگران، روغن گردو منبع عمده اسیدلینولییک است که پوست را سالم نگه مى‏دارد و مانع از خشک شدن آن مى‏شود.
گردو به علت داشتن ترکیبات فنولیک، مانع از ایجاد اگزماهاى پوستى مى‏شود و مقاومت پوست را در مقابل عوامل حساسیت‏زا افزایش مى‏دهد.

میوه بخورید، چاق نشوید

افرادى که در رژیم غذایى روزانه آنها به میزان کافى میوه وجود دارد، در طولانى‏مدت کمتر از دیگران به اضافه وزن و چاقى دچار مى‏شوند.
محققان مى‏گویند کاهش مصرف چربى و افزایش میزان مصرف میوه در رژیم غذایى روزانه نقش مهمى در حفظ تناسب اندام افراد دارد.
مطالعات شش ساله محققان روى چندین نفر نشان داد افرادى که در این مدت به تدریج میزان مصرف میوه خود را در روز افزایش داده‏اند و همچنین از لبنیات و غذاهاى کم‏چرب استفاده کرده‏اند، از تناسب اندام بهترى در مقایسه با دیگران برخوردار بودند.

آب گوجه‏فرنگى ضد بیمارى‏هاى قلبى - عروقى‏

نتایج تحقیقات جدید نشان مى‏دهد مصرف یک لیوان آب گوجه‏فرنگى در روز تا حد زیادى خطر لخته شدن خون را در مبتلایان به بیمارى‏هاى قلبى - عروقى کاهش مى‏دهد.
مصرف روزانه 250 میلى‏لیتر آب گوجه‏فرنگى خطر ایجاد لخته‏هاى خونى در دیابتى‏ها را به طور قابل ملاحظه‏اى کاهش مى‏دهد. افراد دیابتى که بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته‏هاى خون در عروق بودند، در این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نوشیدن آب گوجه‏فرنگى میزان پلاکت‏ها را در خون کاهش مى‏دهد.
دانشمندان به افرادى که زمینه ابتلا به بیمارى‏ها و سکته قلبى را دارند توصیه مى‏کنند بیشتر از آب گوجه‏فرنگى استفاده کنند.

ژل ضد چین و چروک ساخته شد

دانشمندان آلمانى موفق به تهیه ژل جدیدى براى رفع چین و چروک پوست شده‏اند.
این ژل که حاوى پلاسماى خون خودِ شخص است، همانند سم «بوتوکس» به زیر پوست فرد تزریق مى‏شود. از آنجایى که این ماده از پلاسماى خون شخص تهیه شده، هیچ گونه آلرژى و حساسیتى ایجاد نمى‏کند.
پلاسما از خون بیمار استخراج و سپس استریل مى‏شود و به صورت ژل در مى‏آید سپس این ژل به زیر پوست تزریق مى‏شود تا چروک‏ها را برطرف کند. با این حال از آنجایى که بدن بعد از چند ماه ژل را جذب مى‏کند، لازم است تزریق این ماده مجدداً تکرار شود.

خطر تشعشع تلفن همراه در مناطق دورافتاده‏

استفاده از تلفن همراه در مناطق دورافتاده و حومه شهرها، به شدت خطر قرار گرفتن کاربر در معرض تشعشع مضر را افزایش مى‏دهد. یک تحقیق در سوئد نشان داد که انرژى مورد نیاز تلفن‏هاى همراه در مناطق حومه شهرى به دلیل دور بودن از ایستگاههاى تلفن تا یک هزار برابر بیشتر از مناطق شهرى است. در واقع تعداد بیشتر انتقال‏دهنده‏هاى سیگنال در مناطق شهرى به آن معناست که انرژى مورد نیاز براى دریافت یک سیگنال توسط تلفن همراه به طور قابل ملاحظه‏اى کمتر است.
پژوهشگران نتیجه گرفتند که انرژى مورد نیاز براى انجام مکالمات تلفنى در مناطق حومه شهر زیاد است و این امر خطر قرار گرفتن در معرض تشعشع مضر را افزایش مى‏دهد.

کاهش ابتلا به دیابت با مصرف سبوس‏

تازه‏ترین تحقیقات نشان مى‏دهد کسانى که مقادیر زیادى غلاتِ سبوس‏دار بخصوص غلات پر فیبر مصرف مى‏کنند، کمتر به بیمارى‏هاى زمینه‏ساز ابتلا به دیابت مبتلا مى‏شوند.
در واقع با استفاده از این نوع نان‏ها در رژیم غذایى روزانه، شانس ابتلا به سندرم سوخت و سازى که باعث دیابت نوع دوم و بیمارى‏هاى قلبى عروقى مى‏شود به میزان چشمگیرى کاهش مى‏یابد.
این نتایج در افرادى که بیش از 3 وعده غلات سبوس‏دار در روز مصرف مى‏کنند، دیده شده؛ در حالى که بیشتر مردم آمریکا حتى کمتر از یک بار در روز از غلات استفاده مى‏کنند.
دیابت نوع دوم، شایع‏ترین نوع دیابت در آمریکاست و آمار نشان مى‏دهد روز به روز در حال افزایش است. حدود 24 درصد از بزرگسالان در این کشور به سندرم سوخت و سازى مبتلا هستند. علایم این سندرم عبارتند از: چاقى ناحیه شکم، افزایش میزان چربى خون (ترى‏گلیسیرید) و کاهش میزان کلسترول خوب (HDL)، افزایش فشار خون و قند خون.
این در حالى است که متأسفانه رژیم غذایى حاوى مقادیر کم هیدرات کربن در حال حاضر در آمریکا و بسیارى از کشورها طرفداران زیادى پیدا کرده است.

میوه‏ها و سبزیجات ابتلاى به ورم مفاصل و روماتیسم را تا یک سوم کاهش مى‏دهند

پژوهشگران انگلیسى دریافتند، افرادى که روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات تازه مصرف مى‏کنند به میزان یک سوم کمتر از سایرین به ورم مفاصل و روماتیسم مبتلا مى‏شوند.
بر اساس نظر این پژوهشگران، «ویتامین ث» موجود در میوه و سبزى به عنوان آنتى‏اکسیدان قوى عمل کرده و از این‏رو مانع از تولید رادیکال‏هاى آزاد و ورم مفاصل و روماتیسم مى‏شود. از سوى دیگر، کمبود «ویتامین ث» باعث اختلال در اتصال کلاژن و درد مفاصل مى‏شود.
علاوه بر این «ویتامین ث» باعث تقویت سلول‏هاى ایمنى بدن و از بین رفتن عفونت‏ها شده و مقاومت بدن در مقابل روماتیسم و دیگر بیمارى‏ها را افزایش مى‏دهد. «ویتامین ث» باعث کاهش استرس و هیجان شده، عامل مهمى براى جلوگیرى از ابتلا به بیمارى‏هاى مختلف، مخصوصاً بیمارى‏هاى روانى به شمار مى‏رود.

«ویتامین ث» به وفور در میوه‏هاى ترش نظیر توت‏فرنگى،

سیب ترش، گوجه سبز، لیموترش، هویج و انواع سبزیجات تازه یافت مى‏شود.
پژوهشگران مصرف روزانه حداقل ده عدد توت‏فرنگى یا گوجه سبز، دو عدد لیموترش تازه، دو عدد سیب و کمى سبزى تازه را توصیه مى‏کنند.