توصیه‏هایى به مناسبت فصل سرد

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

اغلب گیاهان آپارتمانى نسبت به سرماى زمستان حساس هستند. بعضى از آنها مى‏توانند در بهار و تابستان در فضاى باز و محیط آرام زیر سایه درختان قرار بگیرند اما باید آنها را در پاییز به داخل ساختمان منتقل کرد.
برخى دیگر مانند انواع عَشَقه (پیچک) و پاپیتال قادرند زمستان را در پناه دیوارها استراحت کنند.
در صورتى که بدانیم چه گیاهانى حساس و کدام یک مقاوم به سرما هستند به آسانى مى‏توانیم آنها را از خطر سرماى زمستان محافظت کنیم.

علایم سرمازدگى:

اگر سرما شدت نداشته باشد فقط رشد گیاه متوقف مى‏شود اما در حالت‏هاى پیشرفته علایمى چون قهوه‏اى شدن حاشیه برگ‏ها و یا زردى کامل برگ‏ها را به دنبال دارد که در نهایت به مرگ گیاه مى‏انجامد.
افتادن غنچه‏هاى گل نیز ممکن است به دلیل سرد شدن هوا و تغییرات ناگهانى درجه حرارت باشد.
با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان بهتر است نیازهاى حرارتى گیاهان خود را شناخته و آنها را در محل مناسب قرار دهیم.
انواع فیلودندرون، دیفن‏باخیا، کروتون، آناناس، پرسیاووشان، آنتوریوم، گل کاغذى، هویا و سانسویریا، را در محلى کاملاً گرم نگهدارى کنید. (درجه حرارت مناسب براى این گیاهان در شب، 16 تا 19 و در روز 24 درجه سانتى گراد است.)
کاج مطبق، درختچه‏اى حساس به سرماست. آن را به قسمت‏هاى داخل ساختمان منتقل کنید. ختمى ژاپنى درختچه کوچک و مناسب باغچه است اما در مناطق سرد در زمستان آسیب مى‏بیند. این گیاه باید به گلدان منتقل شده و در داخل ساختمان نگهدارى شود.
اکیوبا، آکوروس و کفشک به گرماى خیلى زیاد احتیاج ندارند اما نباید در فضاى باز قرار داشته باشند.
حسن‏یوسف به سرما حساس است؛ آن را در پشت پنجره‏هاى آفتاب‏گیر قرار دهید و فقط در بهار و تابستان به زیر سایه درختان منتقل کنید.
مطابق یک قاعده کلى اغلب گیاهان آپارتمانى باید زمستان را در داخل ساختمان بگذرانند.
گیاهانى که حتى در زمستان از سرما آسیب نمى‏بینند و به گیاهان باغچه‏اى مشهورند عبارتند از: بنفشه، داوودى، زرشک، نسترن، شمشاد، ترور، رزمارى، اسطوخودوس، انواع رز، پیراکانتا، کوتونتاستر و یوکاى باغچه‏اى.