ریاضى عارى از ریاست


 

ریاضى عارى از ریاست‏

سیدهمایون سجادى‏

زنگ درس ریاضى براى برخى افراد به عنوان یکى از رعب‏انگیزترین ساعت‏هاى تحصیل علم به شمار مى‏آید و براى تعدادى دیگر، شیرین‏ترین لحظه‏هاست. لحظه‏هاى کلنجار رفتن با اعداد و قضایایى که فهم آن آسودگى ذهن و شیوه صحیح آموزش را طلب مى‏کند. علم ریاضیات، بنیان علوم پایه است و سایر علوم براى پیشرفت و توسعه وابسته به آن هستند.
در کشور ما این علم پیشینه‏اى درخشان دارد. به طورى که در قرون گذشته سرزمین فراگیرى جدیدترین تحقیقات ریاضیات در ایران بود و اروپاییان براى آموختن این علم به ایران مى‏آمدند.
امروز نیز جوانانِ این مرز و بوم با درخشش در عرصه‏هاى بین‏المللى رقابت این رشته مطرح از دانش جهانى، افتخارات تاریخى خود را تثبیت مى‏کنند.
از جمله عزیزانى که به این درسِ جذّاب در مدرسه عشق مى‏ورزد و قدرت استنباط خوبى در مقوله علم ریاضیات دارد، «معصومه داج»، نوجوان 14 ساله از باقرشهر ورامین است. او موفقیت‏هایى در منطقه سکونت خود و سطح استان تهران داشته است. براى آشنایى شما دختران بهارى با این دوست عزیز، گفتگویى ترتیب دادیم.

از خودت برایمان بگو.

«معصومه داج» هستم. در پایه سوم راهنمایى تحصیل مى‏کنم. پنج برادر و سه خواهر دارم. چهار ساله بودم که از نعمت داشتن پدر محروم شدم. حالا هم در مدرسه راهنمایى چهارده معصوم(ع) ادامه تحصیل مى‏دهم.

مطلع شدیم در زمینه ریاضیات موفقیت‏هایى کسب کردى. در این مورد توضیحاتى براى خوانندگان بده.

چندین نوبت در سطح مدارس منطقه رتبه اول را در درس ریاضى کسب کردم و در سال تحصیلى گذشته، رتبه اول را در سطح استان تهران به دست آوردم. موفقیتم را مدیون زحمت‏هاى مادرم و آموزگار خوبم «خانم حسینى» هستم که جا دارد همین جا از ایشان تشکر کنم.

چطور شد که به ریاضیات علاقه‏مند شدى و به این موفقیت دست پیدا کردى؟

به ریاضیات عشق مى‏ورزم. چون که دنیاى این علم سرشار از زیبایى‏ها و سادگى‏هاست. همه چیز در آن داراى منطق است و به گفته بزرگ‏ریاضیدان معاصر جهان «انیشتین»، ریاضى براى من ساده است چون عارى از ریاست. شیرینى‏اش در واقع ضرب و تقسیم و جمع و تفریقِ دردهاست که نتیجه‏اش رفاه، سهولت و آرامش در زندگى را به همراه دارد. امیدوارم این حس خوشى را تا آخرین لحظات زندگى داشته باشم. از دوران کودکى به ریاضى علاقه خاصى داشتم و از اینکه جمع و تفریق کنم و زودتر به جواب برسم، لذت مى‏بردم و تشویق‏هاى مستمر خانواده هم در این علاقه‏مندى تأثیر زیادى داشت.

به جز ریاضیات به چه علم دیگرى علاقه دارى؟

به مطالعه تاریخ انسان‏ها علاقه‏مندم چرا که در مورد سرنوشت گذشتگان‏مان برایمان مى‏گوید. مطالعه سرگذشت شادى و غم نیاکان، جالب و در عین حال عبرت‏انگیز است.

معصومه‏خانم، «داج» به چه معناست؟

«داج»، نام یک دریاچه کوچک در جنوب کشورمان مى‏باشد و معناى دیگر آن، شبِ تاریک است.

اوقات فراغت خود را چگونه مى‏گذرانى و چه رشته ورزشى را بیشتر دوست دارى؟

بیشتر طراحى مى‏کنم. در کنار مطالعه کتاب بخصوص شعر، به ورزش هم مى‏پردازم؛ ورزش‏هایى مانند بسکتبال، بدمینتون و اسکیت. مورد آخر را هم بیشتر از رشته‏هاى دیگر دوست دارم.

به نظر تو مثبت بى‏نهایت در زندگى چه مى‏تواند باشد؟

انجام تمام کارهاى خداپسند که هم نفع فردى و هم نفع اجتماعى داشته باشد.

هر علمى زبانى دارد، زبان ریاضیات چه خصوصیاتى دارد؟

مجموعه آمیخته‏اى از ارقام، اعداد و حروف، زبان ریاضیات را تشکیل مى‏دهند. معادله و جذر هم طبیعت این ارقام و حروف هستند.

چه شاخه‏اى از ریاضیات را بیشتر دوست دارى؟

هندسه را بیشتر دوست دارم.

به دانش‏آموزانى که با ریاضیات میانه خوبى ندارند، چه توصیه‏اى دارى؟

توصیه مى‏کنم به کاربردهاى این علم بیشتر فکر کنند و از این علم نترسند و سعى کنند تا مفاهیم و قضایا را بفهمند. اگر هم مشکلى در مبانى و پایه دارند، مرورى بر گذشته کنند. البته باید اشاره‏اى به سیستم آموزشى هم بشود که راهها و شیوه‏هاى آموزشى درس‏ها با یکدیگر متفاوت است و در مورد ریاضى از شیوه‏هاى مختلف و متنوعى مى‏توان استفاده کرد.

به نظر خودت بهترین کتابى که خواندى، کدام کتاب است؟

دیوان حافظ بهترین کتابى بوده که تا به حال خواندم.

به نظر شما آیا مى‏توان مانند ریاضى، مثبت‏ها و منفى‏ها را در زندگى کنار هم قرار داد؟

مى‏توان با انجام کارهاى خوب، مثبت‏هاى زیادى به دست آوریم تا چنانچه با کارهاى بد منفى مقایسه شدند، باقى‏مانده‏اى داشته باشد.

در اندیشه فرداى خود، چه تصورى از آینده ترسیم مى‏کنى؟

دوست دارم ریاضیدان معروف و یا یک نقاش مطرح شوم و نامم در تاریخ مشاهیر ثبت شود.

در پایان، اگر صحبت دیگرى دارى، گوش مى‏کنیم.

ضمن تشکر از مجله‏تان، به دختران جوان همسن خودم توصیه مى‏کنم قدر و ارزش دوران نوجوانى و جوانى خود را با طلب علم بدانند تا همیشه در مسیر حق و حقیقت قرار گیرند و با توکل به خداوند بزرگ، موفقیت در زندگى را تجربه کنند.

دختران بهار نیز براى این دختر خوب‏مان آرزوى موفقیت‏هاى بسیار دارند.