در استقبال از ویژه نامه زن در جمهورى اسلامى ایران


 

در استقبال از ویژه‏نامه‏
«زن در جمهورى اسلامى ایران»

گذشت 25 سال از پیروزى انقلاب اسلامى، مقطع مناسبى براى بازشناسى مسائل زنان و خانواده در نظام و جامعه اسلامى و نگاه به عملکرد انقلاب و دستگاههاى مختلف نظام مى‏باشد. این مقطع که از سال 58 تا 82 را شامل مى‏شود، با توجه به تحولات و جریانات مختلف فکرى، فرهنگى، اجتماعى و سیاسى از یک سو، و طیف وسیعى از محورها و مسائل که موضوع زن و خانواده به خود اختصاص مى‏دهد، زمینه بسیار گسترده‏اى را پیش روى پژوهشگران، صاحب نظران و نویسندگان مى‏گذارد که به بررسى، تحلیل و ارزیابى و گزارش گذشته و حال مسائل بپردازند؛ هم در حوزه مباحث کاملاً نظرى و فکرى و هم در بخش عملکردها و گزارش عمل دستگاههاى مختلف نظام و وضع جامعه و مقایسه‏هاى عملکردى و آمارى که یک اصل فراگیر در چنین بررسى‏هایى مى‏باشد.
سال جارى که از سوى رهبرى معظم انقلاب (دام‏ظله) به عنوان سال پاسخگویى دستگاهها و دست‏اندرکاران نظام معرّفى شده و پشت سر گذاشتن سال 82 به عنوان مقطع گذشت ربع قرن از شکل‏گیرى نظام جمهورى اسلامى ایران، این فرصت را براى مجله پیام زن فراهم آورد که در حدّ و متناسب با فضاى محدود یک نشریه، به بررسى و ارزیابى عملکرد نظام اسلامى در موضوع زن و خانواده بپردازد. پیشنهاد تهیه و انتشار ویژه‏نامه‏اى در این زمینه، موضوعى بود که با استقبال مسئولان محترم دفتر تبلیغات اسلامى مواجه شد. گستره موضوع که با پیشرفت کار بیشتر نمایان مى‏شد، و استقبال و همکارى خوب جمع زیادى از پژوهشگران و نویسندگان و کارشناسان محترم، حجم کار را دوچندان مى‏نمود و نیازمند عنایت بیشتر به ضرورت کار بود و حمایت فزونترى را مى‏طلبید که بحمداللَّه تعالى، ویژه‏نامه از سوى همکاران گرامى مجله و نیز مسئولان مربوط در دفتر تبلیغات اسلامى، همراهى شده است تا به فراخور توفیق و توانایى، مجموعه‏اى فراگیر و ماندنى تقدیم علاقه‏مندان گردد.

در ویژه‏نامه «زن در جمهورى اسلامى ایران»، بیش از یکصد عنوان مطلب در قالب مقاله، گفتگو و گزارش در حوزه‏هاى مختلف اجتماعى، فرهنگى، سیاسى، فقهى، حقوقى، هنرى، ادبى و اطلاع‏رسانى تهیه شده است و در سه شماره آینده بهمن، اسفند و فروردین، در سه دفتر مستقل، ولى همزمان، تقدیم خوانندگان و علاقه‏مندان خواهد شد. طبعاً کارى به این گستردگى در حجم بیش از یک هزار صفحه مجله که قریب به اتفاق آن، اثر تولیدى جدید توسط محققان، صاحب‏نظران و کارشناسان محترم است و شامل نزدیک به پانزده مصاحبه با شخصیت‏هاى فرهنگى، سیاسى و علمى مى‏باشد، توان گسترده و زمان زیادى مى‏طلبد، به ویژه که مجله تلاش مى‏کند حتى‏الامکان شماره‏هاى اسفند و فروردین را پیش از موعد آماده سازد تا همزمان با شماره بهمن‏ماه که با مقدارى تأخیر چاپ خواهد شد، یکجا پیش روى خوانندگان گذاشته شود. در این مرحله پیش‏بینى مى‏شود، سه شماره یاد شده هر یک حجمى حدود 400 صفحه را شامل گردد که در واقع توان و حجمى در حدود یک سال مجله را به خود اختصاص خواهد داد.
این ویژه‏نامه همان گونه که طیف گسترده‏اى از موضوعات نظرى و عملکردى را در بر مى‏گیرد، تلاش کرده است در تحلیل و ارزیابى وضع گذشته و حال و مباحث نظرى، فرصت حضور و مشارکت علمى، فکرى و قلمى را براى کارشناسان و پژوهشگران مختلف و گرایش‏هاى فکرى و فرهنگى داخل نظام اسلامى فراهم آورد و علاوه بر گزارش عملکرد دستگاههاى مختلف و تجلیل از خدمات بسیار گسترده‏اى که تا کنون به برکت انقلاب اسلامى و اندیشه‏ها و تلاش‏هاى مسئولان نظام بویژه حضرت امام خمینى(قده) ارائه شده، بسته به سلیقه و نوع نگاه نویسندگان و کارشناسان، به نقد وضع موجود و عملکرد دستگاهها در حوزه زن و خانواده بپردازد و تلاش کرده است با بهره جستن از زبان آمار و مقایسه و نگاه دلسوزانه و منصفانه، آینه‏اى باشد از نقاط قوت و ضعف و خود را از جایگاه توجیه‏گرى و یا منفى‏نگرى صرف دور کند و این واقعیتى است که با نگاه به مجموع ویژه‏نامه مى‏توان بر آن صحه گذاشت، هر چند تک تک گفتگوها، مقالات و گزارش‏ها نتواند آن را تأیید کند.
موضوع ویژه‏نامه هر چند ظرفیت یک یا چند کنگره بزرگ علمى را دارد، اما با توجه به اینکه چنین کارى تاکنون صورت نگرفته، به گمان ما آنچه در این مجموعه به توفیق و عنایت الهى ارائه مى‏شود، کارى است قابل توجه و در طول سال‏هاى گذشته به صورت یکجا انجام نشده، هر چند کارهاى پژوهشى بسیارى در طول زمان و در موضوعات بسیارى صورت گرفته که در مجموع سرمایه بزرگى را پیش روى جامعه علمى مى‏گذارد. این گمانى است که ما داریم اما اینکه داورى خوانندگان ارجمند چه باشد، باید تا انتشار این مجموعه منتظر ماند، هر چند بر خلاف نظم همیشگى مجله، شماره بعدى با تأخیر باشد. «سردبیر»