اخبار


 

اخبار

فاطمه راکعى:
نبود نشریه تخصصى زنان، سبب کاهش آگاهى زنان شده است‏

«فاطمه راکعى»، رئیس کمیته زنان جبهه مشارکت ایران گفت: نبود نشریه ویژه زنان، سبب شده تا میزان آگاهى آنها از مسائل اجتماعى، سیاسى و فرهنگى در زمینه بانوان کشور پایین باشد.
وى افزود: به جز چند مجله و ماهنامه که به طور جدى به مقوله زنان مى‏پردازند، دیگر نشریات مسائل زنان را به طور ویژه مورد توجه قرار نداده‏اند. جامعه کنونى زنان ایرانى به انتشار یک نشریه نیاز دارد تا با پیگیرى مسائل مربوط به زنان کشور، واقعیت‏هاى این قشر جامعه را منعکس کرده و در افزایش میزان آگاهى زنان مؤثر باشد.
خانم راکعى که قصد دارد ویژه‏نامه هفتگى زنان را به صورت ضمیمه روزنامه ایران منتشر کند، افزود: نبود تریبون‏هاى رسانه‏اى براى زنان، خلأ بزرگى در جامعه بانوان ایرانى است. در شرایطى که برخى افراد و شبکه‏هاى رسانه‏اى در سطح بین‏المللى در صدد تخریب فرهنگ‏ها و گسترش مسائل غیر ارزشى هستند، باید رسانه‏اى براى آگاه ساختن زنان و بخصوص دختران جوان، فعال باشد.
وى تأکید کرد: مى‏توان با ظرفیت‏سازى فرهنگى در کشور براى رویارویى با چنین شبکه‏هاى رسانه‏اى آماده شد تا جوانان با آگاهى کامل از فرهنگ خود در صدد دفاع از هویت و فرهنگ‏شان برآیند. دختران جوان بدون هیچ سلاحى در برابر انواع فرهنگ‏هاى مخرب قرار گرفته‏اند و وجود نشریه تخصصى زنان مى‏تواند کاستى‏هاى موجود مرتبط به زنان را به مسئولان گوشزد کند.

فاطمه آجرلو:
مشروع بودن ازدواج موقت نباید موجب سلب مسئولیت متولیان شود

«فاطمه آجرلو»، نماینده مجلس شوراى اسلامى گفت: باید با فراهم کردن زمینه‏هاى ازدواج و تسهیل آن در جامعه، از ازدواج‏هاى موقت پیشگیرى کرد. زنان بى‏سرپرست خانوار در اکثر موارد به دلیل مشکلات مالى، تن به چنین ازدواج‏هایى مى‏دهند.
عضو فراکسیون زنان مجلس هفتم افزود: شیوع ازدواج‏هاى موقت بین زنان بى‏سرپرست، زمینه را براى انواع سوء استفاده‏ها از آنان ایجاد مى‏کند. با فراهم کردن زمینه‏هاى اشتغال و رفع نیازهاى مادى این قشر، مى‏توان از بروز شرایط سوء استفاده جلوگیرى کرد.
وى گفت: هر چند شرع مقدس اسلام، جامع‏الشرایط است و همه چیز را سنجیده و اجازه داده است ولى مشروع بودن ازدواج موقت نمى‏تواند موجب سلب مسئولیت متولیان در رفع مشکلات زنان بى‏سرپرست شود. هر نهاد و هر مسئولى باید با توجه به جایگاه خود انجام وظیفه نماید و حق ندارد با توجیه و تفسیر، از خود سلب مسئولیت کند.

عملکرد وزارت کار در جهت بهبود وضعیت زنان بررسى شد

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در ادامه طرح ارائه گزارش عملکرد دستگاههاى اجرایى در جهت بهبود وضعیت زنان، اقدامات وزارت کار و امور اجتماعى را بررسى نمود.
به گزارش روابط عمومى این شورا، از مهم‏ترین فعالیت‏هاى بخش امور زنان وزارت کار مى‏توان به معرفى کارگران نمونه زن، برگزارى مراسم روز زن و معرفى زنان نمونه کارگر سرپرست خانوار، تخصیص وام مسکن به کارگران زن نمونه و ارائه سه طرح جهت توانمندسازى زنان با عناوین طرح اوقات فراغت زنان کارگر، طرح حمایت از پایان‏نامه‏هاى کارشناسى ارشد و دکتراى زنان کارگر و فرزندان دختر کارگران و طرح حمایت از تأسیس تعاونى زنان و کارآفرین زن و همکارى در اجراى طرح تحقیقاتى عدالت، برابرى جنسیتى و توانمندسازى زنان اشاره نمود.
خانم «کروبى»، عضو شوراى فرهنگى اجتماعى زنان و معاون امور اجتماعى و فرهنگى وزارت کار، در باره پذیرش محدود زنان در کارخانجات صنعتى گفت: مسئولیت مادرى و استفاده از تسهیلاتى چون مرخصى باردارى و زایمان و اجبارى بودن ایجاد مهد کودک براى مراکز داراى کارمندان زن از طرفى و عدم امکان ایجاد مهد کودک در تمام مراکز و بیمارستان‏ها و کارخانجات صنعتى و تولیدى از طرف دیگر و نیز ممنوعیت به کار گماردن زنان در مشاغل خطرناک و زیان‏آور، امکان استخدام کارگران زن را در کارخانجات و بیمارستان‏ها محدود مى‏کند.
استفاده بهینه از اوقات فراغت فرزندان کارگران، شناسایى استعدادهاى بالقوه در بین خانواده‏هاى کارگران، برنامه‏ریزى جهت رشد و شکوفایى استعدادهاى آنان به منظور تربیت نیروى خلّاق جامعه، چاپ 126 عنوان کتاب، برگزارى جشنواره «زنان کارآفرین»، ایجاد کلاس‏هاى نهضت سوادآموزى براى کارگران، برگزارى مسابقه «نماز و فرهنگ کار» و ... از جمله برنامه‏هاى دیگر معاونت امور اجتماعى و فرهنگى وزارت کار براى زنان کارگر است.

رجال سیاسى نیاز به قرائت تازه‏اى دارد

اظهارات سخنگوى شوراى نگهبان مبنى بر اینکه برداشت این شورا از واژه «رجل» در اصل 115 قانون اساسى جمهورى اسلامى، به معناى جنس مرد بوده، واکنش انتقادآمیز شمارى از فعالان زن در ایران را در پى داشت.
«فاطمه راکعى» و «اکرم مصورى‏منش»، دو نماینده مجلس ششم در نخستین واکنش‏ها به این اظهارات، از اینکه رجل سیاسى فقط شامل مردان مى‏شود، به تندى انتقاد کرده و گفتند چنین تفسیرى از اعتماد زنان به عنوان نیمى از جمعیت کشور به حاکمیت خواهد کاست؛ زیرا در تفاسیرى از این دست، زنان فاقد توانایى لازم در سطوح مختلف مدیریتى قلمداد مى‏شوند.
بر اساس اصل 115 قانون اساسى جمهورى اسلامى، رئیس‏جمهورى باید ایرانى‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبّر، داراى حُسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانى جمهورى اسلامى ایران و مذهب رسمى کشور باشد و از میان رجال مذهبى و سیاسى انتخاب شود.
در مجادله بر سر معناى اصطلاح رجال سیاسى، زنان و طرفداران حقوق زن، خواستار ارائه تفسیرى قانونى و رسمى از این کلمه شده و تأکید کرده‏اند که مراد قانونگذار از کلمه رجل، شامل شخصیت‏هاى سیاسى و نه فقط مردان است.
به نظر مى‏رسد در شرایطى که زنان بدون وجود منع قانونى عملاً از حضور در سطوح میانى و بالاى مدیریت کشور دور مانده‏اند، تأکید بر گسترش دایره شمول رجال سیاسى از مردان به زنان، بیش از آنکه دورخیزى براى کسب مسند ریاست‏جمهورى باشد، مى‏تواند تلاشى براى هموارتر کردن راه زنان در دسترسى به سطوح پایین‏تر مدیریتى و به رسمیت شناختن حق و توانایى آنان در عرصه حیات سیاسى و اجتماعى جامعه تلقى شود.
«فاطمه خاتمى»، نماینده مجلس ششم نیز گفت: چنین تفاسیرى بر مشارکت زنان در امور جامعه تأثیرات منفى خواهد گذاشت و اگر در آینده شاهد عقب‏نشینى زنان و عدم مشارکت فعال آنها در انتخابات ریاست‏جمهورى باشیم، مطمئناً یکى از دلایل این امر، قرائت چنین تفاسیرى از قانون اساسى است. زنان وظیفه دارند از حق خود دفاع کنند و اجازه ندهند که جامعه به رأى آنها نگاه ابزارى داشته باشد و تنها در صورتى که منافع اقتضا مى‏کند، زنان را به حضور در صحنه انتخابات تشویق کنند.

انعکاس 575 خبر خشونت علیه زنان در روزنامه‏هاى سال 1382

مرکز اطلاعات و آمار شوراى فرهنگى اجتماعى زنان با طرح «زن در آینه مطبوعات» به تحلیل و ارزیابى اخبار و مطالب مربوط به خشونت علیه زنان در روزنامه‏هاى سال 82 پرداخت.
خانم «رام‏پناهى» مجرى این طرح گفت: خشونت علیه زنان در جوامع پیشرفته غربى داراى علل، انگیزه‏ها و اشکال متفاوتى است. در این گونه جوامع تبعات گسترش زندگى ماشینى، از بین رفتن مناسبات انسانى و عاطفى، خلأ پشتوانه‏هاى فرهنگى و معنوى، رواج فرهنگ و بینش فردگرایانه، تزلزل و سستى بنیان خانواده، رواج فساد و بى‏بند و بارى و سوء استفاده‏هاى جنسى، ملعبه قرار گرفتن زن به عنوان کالایى تجارى، تبلیغاتى در جهت اهداف اقتصادى و سیاسى، رواج خشونت به عنوان هنجار اجتماعى و به دنبال آن رواج جرم و جنایت، موجب اعمال انواع خشونت و آزارهاى روحى، جسمى، خانگى و اجتماعى علیه زنان مى‏شود.
وى افزود: از سوى دیگر، افزایش جنبش‏هاى فمینیستى و حمایت‏هاى جانبدارانه از زنان، نوعى واکنش و عکس‏العمل منفى را در میان مردان برانگیخته، به طورى که تن ندادن زنان به نقش‏هاى خانوادگى و نقش‏هاى متقابل زناشویى همچنین عدم همزیستى مسالمت‏آمیز اعضاى خانواده، موجب رفتارهاى جنون‏آمیز آنى در بین همسران شده که آمار فراوان قتل و ضرب و شتم خانگى و وسعت خشونت‏هاى اجتماعى در جوامع غربى، بیانگر این واقعیت تلخ است و قوانین حمایتى و تأمینى سازمان‏ها و مراکز دولتى و غیر دولتى حمایت‏کننده نیز نتوانسته است این رفتارها را کنترل کرده و کاهش دهد.
به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، از 575 واقعه مربوط به خشونت علیه زنان در 28 روزنامه کشور، علل و شیوه‏هاى اعمال خشونت چنین مشخص شد:
1- وقایع مربوط به قتل، آدم‏ربایى و اعمال خشونت علیه زنان به قصد سرقت در مرتبه اول، دوم و سوم قرار دارند و اغفال، تجاوز به عنف، مزاحمت‏هاى خیابانى، شکنجه و حبس، حمله و ضرب و جرح در مرتبه‏هاى بعدى انعکاس خشونت علیه زنان در روزنامه‏ها هستند.
2- 64 درصد خشونت‏ها علیه زنان، خشونت‏هاى اجتماعى هستند و بقیه، جزو خشونت‏هاى خانگى مى‏باشند.
3- بیشترین ابزار و شیوه اعمال خشونت، استفاده از چاقو بوده و خفگى در مرحله بعدى قرار دارد.
4- بیش از 90 درصد از عاملین خشونت علیه زنان، مرد هستند.
5- 30 درصد عاملین خشونت، هیچ نسبتى با قربانى نداشته‏اند. 5/2 درصد همسر قربانیان بوده‏اند و در مراتب بعدى، آشنایان، دوست‏پسر، پدر، برادر، اقوام قربانى، فرزند، خواستگار، اقوام شوهر، ناپدرى، نامادرى و در انتها، مادر قرار دارند.
6- 6/18 درصد از خشونت‏ها و ضرب و جرح و قتل علیه زنان به دلیل سرقت و اخاذى بوده است و سپس اختلافات خانوادگى، 17 درصد و اختلال‏هاى روانى متهم علت 5 درصد از خشونت علیه زنان است.
7- 72 درصد وقایع مورد بررسى در روزنامه‏ها مربوط به تهران بوده و بقیه به سایر استان‏ها ارتباط داشته است. بعد از استان تهران، استان‏هاى فارس، خراسان و اصفهان، جزو خبرسازترین استان‏هاى کشور در این مورد بوده‏اند.
8- در مناطق بیست و دوگانه تهران، بیشترین موارد خشونت مربوط به منطقه یک و دو بوده و منطقه بیست در مرتبه دوم قرار داشته و از منطقه دوازده، هیچ موردى گزارش نشده است.

سالانه 60 هزار زن در ایران مطلّقه مى‏شوند

رئیس سازمان بهزیستى از ثبت سالانه 60 هزار مورد طلاق در کشور خبر داد.
«محمدرضا راه‏چمنى» گفت: هر سال، 60 هزار زن به جرگه زنان مطلقه اضافه مى‏شوند که همین امر لزوم اقدامات پیشگیرانه و حمایت‏هاى اجتماعى از این قشر را به وضوح آشکار مى‏سازد چرا که بر اساس یافته‏ها، زنان مطلقه و بى‏سرپرست، همیشه نخستین قربانیان آسیب‏هاى اجتماعى هستند.
وى افزود: البته تمام زنانى که از همسر خود جدا مى‏شوند نیازمند نیستند و احتیاجى به حمایت مالى ندارند ولى تمام این زنان نیازمند دریافت خدمات اجتماعى و مددکارى، مشاوره‏اى و حتى آموزشى به منظور ارتقاى توانمندى‏هاى خود در مواقع رویارویى با مشکلات و آسیب‏هاى اجتماعى در جامعه هستند.

چادر کمرى براى لباس ملى مناسب شناخته شد

«نیّرالملوک بهروزین»، طراح لباس و استاد دانشکده فنى و حرفه‏اى شریعتى، لباس‏هایى متناسب با فرهنگ پوشش اسلامى طراحى کرده است که در همایش «ترمه‏نگار» در شیراز توانست تأیید تلویحى آیت‏اللَّه حائرى شیرازى را به عنوان «لباس ملى» کسب کند.
البته ایشان قید کرده است که براى انتخاب این لباس‏ها به لباس ملى باید نظر مراجع تقلید و آیات عظام دیگر نیز در این رابطه لحاظ شود.
«فاطمه آلیا»، نماینده مردم تهران در مجلس نیز معتقد است این لباس‏ها و خصوصاً «چادر کمرى» ظرفیت بررسى و مطالعه به عنوان لباس ملى را دارد، اما این لباس فقط باید در مراسم و جلسه‏هاى بین‏المللى به عنوان لباسى معرف هویت ایرانى اسلامى استفاده شود.

تعیین سقف براى مهریه، غیر قانونى است‏

افزایش چشمگیر میزان مهریه در ایران در سال‏هاى اخیر تبدیل به یکى از مشکلات نهادها و سازمان‏هاى اجتماعى شده است؛ تا آنجا که مدیرکل امور آسیب‏هاى اجتماعى سازمان بهزیستى ایران خواستار محدود شدن سقف مهریه در زمان ازدواج شد.
«سیدحسن علم‏الهدایى»، معاون اجتماعى سازمان بهزیستى که به لزوم اصلاح قوانین ازدواج و طلاق در جهت دفاع از حقوق زنان معتقد است، در این ارتباط گفت: مردان همواره با ترفندهاى مختلف و تنگ کردن عرصه بر همسران خود، آنان را به طلاق و بخشش مهریه وادار مى‏کنند و به این ترتیب زن به حقوق قانونى خویش و مهریه‏اش نمى‏رسد.
«لیلاسادات اسدى»، معاون مجتمع قضایى خانواده که از مخالفان این نظریه است، گفت: با استناد به قانون، ایجاد سقف براى میزان مهریه غیر ممکن است و تنها راه جلوگیرى از افزایش نرخ مهریه، دریافت حق ثبت بالا در دفترخانه‏هاى اسناد، بر اساس میزان مهریه از زوجین است.
در حالى که روز به روز میزان مهریه‏ها افزایش مى‏یابد تا پشتوانه‏اى براى زندگى زن باشد. ایرانیان مقیم خارج از کشور با مشکلات کمترى در این زمینه روبه‏رو هستند. اختلاف قوانین طلاق و زندگى مشترک در ایران با اروپا موجب شده است بیشتر خانواده‏هاى ایرانى مقیم اروپا بر خلاف آنچه در خودِ کشور رایج است به هنگام ازدواج مهریه‏هاى کلان مطالبه نکنند.
طبق قانون کشورهاى اروپایى اموالى که بعد از ازدواج به دست مى‏آید، به هنگام جدایى به نسبت مساوى بین زن و شوهر تقسیم مى‏شود؛ لذا کمتر زنى نگران چگونگى گذران زندگى بعد از طلاق است.
به گفته یک محضردار ایرانى در لندن، 98 درصد مهریه‏هاى ایرانیان مقیم خارج از کشور در اروپا از حد یک جلد قرآن، یک شاخه نبات و یک سکه طلا فراتر نمى‏رود.

هدیه تهرانى، نقش مادر امام خمینى را بازى کرد

فیلم «فرزند صبح»، به کارگردانى «بهروز افخمى»، با موضوع کودکى امام خمینى ساخته شد.
«هدیه تهرانى»، بازیگر فیلم «شوکران» در اثر قبلى این فیلمساز، نقش مادر امام را در «فرزند صبح» بازى کرد.
این فیلم که توسط «عروج‏فیلم» و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى تهیه شده است، در دکورهاى خانه پدرى امام در شهریار فیلمبردارى شد.

آمار ازدواج موقت 200 درصد افزایش یافت‏

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از افزایش 200 درصدى ازدواج موقت (30 برابر ازدواج دائم)، طى شش ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.
در شش ماه اول سال جارى، آمار ازدواج دائم تنها 7 درصد افزایش یافته است اما آمار ازدواج موقت از 182 مورد در سال گذشته به 547 مورد در شش ماهه سال جارى افزایش یافته است.
بر اساس گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شش ماهه اول سال طلاق خلعى 6 درصد و طلاق بائن 7 درصد افزایش داشته و طلاق رجعى 9 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل دفتر آسیب‏دیدگان اجتماعى سازمان بهزیستى نیز اعلام کرد، ازدواج موقت فقط باید در مورد مردان مجرد و افرادى که به هیچ عنوان امکان ازدواج دائم ندارند، صورت بگیرد.
«سیدهادى معتمدى» گفت: گرایش روزافزون مردان متأهل به ازدواج موقت، بنیان خانواده‏ها و کانون زندگى مشترک را با آسیب‏هاى اجتماعى جدى مواجه کرده و دوام و بقاى آن را متزلزل مى‏کند.
وى با بیان اینکه مهم‏ترین عامل افزایش ازدواج موقت در میان جوانان، سخت شدن شرایط ازدواج و افزایش سطح توقعات خانواده دختران است، اظهار داشت: در حال حاضر آمارى از تعداد مردان متأهلى که علاوه بر داشتن همسر به ازدواج موقت روى مى‏آورند در دست نیست، اما متأسفانه برخى یافته‏ها نشان مى‏دهد که تعداد مردان متأهلى که پنهانى به ازدواج موقت روى مى‏آورند، با تعداد مردان مجرد برابر است.
همچنین روابط عمومى سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد در شش ماهه نخست سال جارى، تعداد 38 هزار زوج در کشور از یکدیگر طلاق گرفته‏اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، طلاق رشد 8/9 درصدى داشته است.
در شش ماهه نخست سال نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، آمار مرگ و میر نیز 5/22 درصد رشد داشته است.

14 زنان تحصیلکرده تهرانى وضعیت زناشویى وخیمى دارند

نتایج یک پژوهش در باره میزان رضایت زنان تحصیلکرده تهران از زندگى زناشویى نشان داد که تقریباً 14 زنان داراى تحصیلات عالى و نیز 13 زنان دیپلمه، وضعیت زناشویى وخیم داشته و نیازمند زوج‏درمانى جدى هستند.
بر اساس نتایج پژوهش خانم دکتر «اشرف‏السادات موسوى»، زنان دیپلمه نسبت به زنان تحصیلکرده، رضایت زناشویى کمترى دارند، به نحوى که 40 درصد زنان تحصیلکرده و تقریباً نیمى از زنان دیپلمه، نمونه 400 نفرى تحقیق مورد نظر، وضعیت ازدواج خود را ضعیف، بد، وخیم و بسیار وخیم ارزیابى کرده‏اند.
در بخشى از این پژوهش آمده است: در گذشته مسئولیت امرار معاش در خانواده زنان دیپلمه و تحصیلکرده عمدتاً بر عهده مرد بود اما هم‏اکنون این نسبت در خانواده‏هاى زنان تحصیلکرده در حال تغییر است؛ به نحوى که در یک دهم از این خانواده‏ها درآمد زن براى اداره خانواده مساوى و یا بیشتر از مرد است.

مصرف سیگار در دختران دانشجو افزایش یافت‏

وزارت بهداشت اعلام کرد مصرف سیگار در میان دختران دانشجوى تهرانى 31 برابر شده است.
بر اساس نتایج مطالعه «بیمارى و سلامت»، 16 درصد دانشجویان دانشگاههاى تهران، سیگارى هستند و میزان استعمال دخانیات از سال اول تا سال آخر دانشگاه رو به افزایش بوده و در میان دختران دانشجو 31 برابر شده است.
رئیس مرکز مطالعات اجتماعى دانشگاه تهران در این باره گفت: در همه جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت، افزایش حضور زنان در اجتماعات باعث پیدایش «همشکلى»هایى مى‏شود که استعمال دخانیات به عنوان یک رفتار مردانه، از همین نوع است. این همشکلى‏ها، با الگوگیرى از جنس نسبتاً مسلط با هدف پذیرش در جامعه صورت مى‏گیرد.
«سید حسن حسینى» در ادامه افزود: در نپذیرفتن زنان براى حضور گسترده در اجتماعات، جامعه هم مقصر است تا جایى که «اگر شرایط حضور زنان مناسب باشد، دیگر نیازى به اعلام حضور، وجود نخواهد داشت.» با توجه به واکنش‏هاى بیشترى که زنان نسبت به هشدارهاى بهداشتى در خصوص استعمال دخانیات نسبت به مردان نشان مى‏دهند، تمرکز روى این مسئله مى‏تواند در کاهش این آمار تأثیر بسزایى داشته باشد.

تهران رکورددار فرار دختران شد

سردار «نوریان» در همایش «نقش مددکارى اجتماعى در کاهش آسیب‏هاى اجتماعى» با اشاره به تحقیقات انجام شده که نشان مى‏دهد 7/85 درصد فرار از منزل مربوط به پسران و 3/14 درصد مربوط به دختران بوده، گفت: 20 درصد فرار کودکان و نوجوانان در حوزه استان تهران، 10 درصد در استان لرستان و 9/9 درصد در استان خراسان بوده و در این میان، کمترین آمار مربوط به استان‏هاى یزد، بوشهر، سمنان، چهارمحال و بختیارى و هرمزگان بوده است.
معاون اجتماعى ناجا تصریح کرد: از میان کودکان فرارى مورد تحقیق، 5/1 درصد زیر 10 سال، 4/5 درصد بین 10 تا 12 سال، حدود 6 درصد بین 13 تا 15 سال و 6/51 درصد 16 تا 18 ساله بوده‏اند.
معاون اجتماعى ناجا با بیان اینکه نتایج تحقیق بر روى 120 دختر فرارى دستگیرشده در تهران نشان مى‏دهد 6/84 درصد متولد تهران بوده‏اند گفت: 51 درصد دختران فرارى ترک تحصیل داشته‏اند و همچنین پدرِ 95 درصد آنها در قید حیات است و این یعنى آنکه فوت والدین در بزهکارى نوجوانان و جوانان تأثیر زیادى ندارد.

تأسیس صندوق حمایت از کودکان ایرانى‏

صندوق حمایت از کودکان ایرانى با حمایت و نظارت وزارت رفاه و تأمین اجتماعى و با همکارى کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تأسیس مى‏شود.
«سیدمحمدحسن مصطفوى»، مدیر روابط عمومى وزارت رفاه و تأمین اجتماعى گفت: این صندوق با فعالیت سازمان غیر دولتى حمایت از کودکان ایرانى راه‏اندازى مى‏شود و با فعالیت آن، خدمات حمایتى، امدادى و توانبخشى کودکان که جزء وظایف تعریف‏شده وزارت رفاه است، به این سازمان واگذار مى‏شود.

نان سبوس‏دار بخورید

رئیس انجمن تغذیه ایران با معرفى نان‏هاى خوب و داراى انرژى غذایى بالا، نسبت به مصرف بى‏رویه و بدون نظارت جوش‏شیرین در برخى نان‏ها هشدار داد.
دکتر «ضیاءالدین مظهرى» گفت: نان‏هاى فانتزى و باگت، ارزش غذایى ندارند، چون فقط از مغز گندم استفاده مى‏کنند؛ در حالى که تمام مواد حیاتى گندم در پوسته آن متمرکز است. اما نان‏هاى سنگک، تافتون و بربرى به دلیل استفاده از تمام گندم و سبوس آن، بالاترین ارزش غذایى را دارند.
در هر 30 گرم نان سبوس‏دار، نزدیک به 80 کیلوکالرى، 3 گرم پروتئین و 15 گرم قند آلى وجود دارد. اما نان‏هایى که فقط از مغز گندم استفاده مى‏کنند، جز انرژى هیچ ماده حیاتى دیگرى ندارند.
وى تأکید کرد افزودن جوش‏شیرین به نان‏ها، باعث از بین رفتن کیفیت نان شده و نان‏ها خاصیت ماندگارى خود را از دست مى‏دهند و خشک و کپک‏زده مى‏شوند.

75 درصد زنان ایران چاق هستند

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد: 80 درصد مردم ایران کم‏تحرک هستند و به همین دلیل 75 درصد زنان و 52 درصد مردان در ایران دچار چاقى هستند.
«ربابه شیخ‏الاسلام»، در سمینار روز جهانى دیابت افزود: 50 درصد مردان و 66 درصد زنان 40 تا 69 ساله اضافه وزن دارند که این موضوع مشکلات جهانى و سلامتى براى آنها ایجاد مى‏کند. براى درمان دیابت باید با چاقى مبارزه کرد زیرا کمتر از 9 درصد جمعیت جهان به چاقى مبتلا هستند.

نمایشگاه عکس زن ایرانى در لندن برپا شد

نمایشگاهى از آثار عکس‏هاى «مریم محمدى» در دانشگاه SOAS لندن افتتاح شد.
در این نمایشگاه عکس‏هاى این عکاس در سه بخش مختلف با عنوان «زن و جهان پیرامونش» به نمایش در آمد. این عکس‏ها با دیدگاهى اجتماعى، حضور زن در عرصه‏هاى مختلف اجتماعى و فرهنگى ایران را به تصویر مى‏کشد. در این پروژه، عکاس از شکل‏هاى مختلف عکاسى از جمله عکاسى مستند اجتماعى و چیدمان استفاده کرده است.
خانم «محمدى»، پیش از این در عرصه‏هاى مختلف عکاسى همچون تئاتر و موسیقى فعالیت گسترده‏اى داشته و جوایزى را نیز کسب کرده است. وى در حال حاضر مشغول تدریس عکاسى در دانشگاه مى‏باشد.

زنان باردار انگلیس مورد خشونت قرار مى‏گیرند

زنان انگلیسى در دوران باردارى، بیشتر مورد ضرب و شتم شوهران خود قرار مى‏گیرند.
دولت انگلیس براى جلوگیرى از خشونت با زنان باردار در نظر دارد همه پزشکان، ماماها و کارشناسان آموزش بهداشت را موظف کند از زنان باردار بپرسند آیا کتک مى‏خورند یا خیر؟
منتقدان این طرح دولت، معتقدند این روش براى مبارزه با خشونت‏هاى خانوادگى، کارآیى ندارد و به کاغذبازى منجر خواهد شد.
دولت انگلیس اعلام کرده است از سال آینده در هر مراجعه زنان باردار به سازمان‏هاى بهداشت و درمان از آنها در باره خشونت همسران‏شان پرسش خواهد شد تا اگر زن باردارى مورد ضرب و شتم قرار مى‏گیرد، اقدامات لازم براى حفاظت از او صورت بگیرد.
معاون وزیر بهداشت انگلیس گفت: کتک زدن زنان موجب افزایش سقط جنین، کاهش میزان زاد و ولد، تولد زودرس، صدمات به جنین و مرده‏زایى در انگلیس شده است.

حضور زنان در مساجد تاجیکستان منع شد

شوراى علماى مرکز اسلامى تاجیکستان حضور و نیایش زنان در مساجد جامع را مکروه و ممنوع اعلام کرد.
«راملا حکمت‏اللَّه» از پیشوایان سرشناس اسلام در تاجیکستان است که حکم به مکروه بودن نماز زنان در مساجد داده و مسئولین علماى مرکز اسلامى تاجیکستان نیز نظر وى را قبول کرده و نبود شرایط ضرورى براى نمازگزارى در مساجد جامع تاجیکستان را از علل اصلى منع نماز خواندن زنان در مساجد این کشور ارزیابى کرده‏اند.
مدیر بخش فتوا و یکى از اعضاى شوراى علماى مرکز اسلامى تاجیکستان گفت: سبب اصلى این منع این است که اگر زنان به مسجد بیایند، باعث فتنه خواهند شد. حضور همزمان زن و مرد در مسجد، فتنه را به وجود مى‏آورد.
«رحمانف»، رئیس‏جمهورى تاجیکستان نیز از تبدیل شدن منبر مساجد به تریبون‏هاى سیاسى تبلیغات گروههاى مذهبى انتقاد کرد و حضور زنان را در مساجد یک عمل نابه‏جا خواند و از قول علماى اسلام گفت که این امر موجب فتنه مى‏شود!
وى گفت: برخى کوشش مى‏کنند که مسئله‏هاى دینى را به سطح مسائل دولتى و جنجال بکشانند. حق نماز جماعت از جمله حقوق دینى زنان مسلمان است. فقه اهل سنت و جماعت بخصوص مکتب فقهى امام اعظم از آن شهادت مى‏دهد که نماز زنان در عزلت و خلوت برترى دارد. اگر در خلوت باشد، ثواب آن ده‏چندان و صدچندان بیشتر است.
تنها در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، 17 مسجد جامع وجود دارد که زنان تا کنون در چهار مسجد نماز جماعت مى‏خواندند.
یکى از زنان نمازگزار در تاجیکستان گفت: وقتى قرار شد جلوى حضور زنان در مسجد را بگیرند، اشک از چشمان ما زنان جارى شد. برخى علما مى‏گویند زنان تا 55 سالگى حق رفتن به مسجد را ندارند. این ادعا نادرست است زیرا پیغمبر اکرم(ص) به هنگام بیعت، در مسجد با زن‏ها بیعت مى‏کرد. وقتى زنان کشور ما ولگردى مى‏کنند و به کارهاى نادرست دست مى‏زنند چرا علما جلوى آنها را نمى‏گیرند و به راه راست هدایت نمى‏کنند و فقط مسجد رفتن ما را منع مى‏کنند.

استفاده از زنان به عنوان کالاى تجارى در چین‏

رئیس فدراسیون زنان چین گفت در بسیارى از تبلیغات تلویزیونى از زن به عنوان مدل و براى تبلیغ کالاها استفاده مى‏شود که کارى نادرست مى‏باشد.
وى با تأکید بر اینکه استفاده از زن به عنوان یک کالاى تجارى باید متوقف شود، افزود: استفاده از زنان براى کسب درآمد در تبلیغ کالاهاى تجارى و یا نشان دادن تصاویر تبلیغاتى از تغییر چهره و اندام زنان با عمل جراحى باید متوقف شود. این روش‏هاى تبلیغى ماهیت زن را تغییر مى‏دهد و باعث مى‏شود تا زنان از وظایف و مسئولیت‏هاى اجتماعى خود غافل شوند و به ارزش‏هاى اجتماعى نیز آسیب وارد آید.
این مقام بلندپایه چین با اشاره به نقش مهم زنان در توسعه امور اجتماعى گفت: «اقتصاد زیبایى» بر اساس استعمار زن و سوء استفاده از زن به عنوان یک «اسباب‏بازى» نه تنها موفقیتى براى زنان به همراه ندارد، بلکه باعث کاهش خدمات اجتماعى آنان شده و آنها را از مشارکت در امور اجتماعى باز مى‏دارد.

مردان خانواده‏آزار ایتالیایى فاجعه مى‏آفرینند

خشونت خونبار مردان علیه همسران و یا زنان مطلّقه خود علاوه بر توهین، آزار روانى و جسمى و سوء استفاده جنسى، حتى منجر به قتل‏عام خانوادگى شده است.
به گزارش انجمن «تفاوت‏هاى زن» در ایتالیا در 9 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، 11 درصد خشونت جدى علیه زنان افزایش یافته است. بیشتر زنان قربانى 25 تا 40 ساله مى‏باشند که حتى داراى شغل‏هاى مهمى هستند.
مردان خانواده‏آزار تنها الکلى‏ها، معتادان و بداخلاقان نیستند و حتى دوستان بسیارى از مردان خشن، آنان را بسیار خوش‏اخلاق، اجتماعى و مهربان مى‏دانند.
قتل‏هاى خونبار ایتالیا بیشتر در مناطق ثروتمندنشین این کشور رخ مى‏دهد و همین امر نشانگر آن است که افزایش رفاه و گرایش مطلق به مادیات باعث کاهش وابستگى عاطفى در خانواده و افزایش خشونت مى‏شود.
کارشناسان خانواده ایتالیا معتقد هستند افزایش روزافزون نفوذ فرهنگ آمریکایى از جمله بى‏بند و بارى خانوادگى، سستى ازدواج، خشونت و سکس سینمایى یا تلویزیونى سبب شده تا ایتالیا نیز مانند دیگر کشورهاى عضو اتحادیه اروپا شاهد سقوط نگران‏کننده ارزش‏هاى خانواده و پیامدهاى مخرب آن باشد.

اولین وزیر زن در امارات عربى متحده منصوب شد

«شیخه لوبنا القسیمى»، سمت مهم وزارت اقتصاد و برنامه‏ریزى امارات را عهده‏دار شد.
وى که زنى نمونه و محبوب در میان زنان امارات است، تحصیلات عالى خود را در آمریکا به پایان رسانده و علاوه بر اینکه فردى اجتماعى است، آداب پوشش اسلامى را نیز رعایت مى‏کند و لباس مخصوص زنان امارات را بر تن مى‏کند.
«شیخه لوبنا»، در میان همکاران مرد خود در دستگاه دولت پیشرفت فوق‏العاده‏اى داشته است. سابقه کارى او بیشتر مربوط به فن‏آورى اطلاعات است و چنین برمى‏آید که در نقش جدیدش به عنوان اولین وزیر زن، وارد صحنه عمل شده و مهارت‏هاى خود را به کار گیرد.
در کشورهاى دیگر حاشیه خلیج‏فارس نیز چون بحرین، عمان و قطر، وزیران زن حضور دارند ولى مقام «شیخه لوبنا» بلندپایه‏ترین پستى است که تا کنون در منطقه خلیج‏فارس به یک زن داده شده است.

یک زن، مدیر شوراى اتاق‏هاى بازرگانى عربستان شد

براى اولین بار یک زن سعودى به عنوان مدیر اجرایى کمیته‏اى در شوراى اتاق‏هاى بازرگانى و صنعتى عربستان منصوب شد.
خانم «نهاد السبیعى»، مدیریت کمیته ملى زنان را که شامل 30 زن بازرگان و عده‏اى از کارشناسان زن مى‏باشد، بر عهده گرفته است تا نقش زنان را در توسعه اقتصادى ملى تقویت کند.
وى گفت: افزایش سهم زنان در فعالیت‏هاى اقتصادى و حفظ منافع این قشر از جامعه از اهداف کمیته ملى زنان است. در چارچوب این اهداف، طرح‏هایى به شوراى اتاق‏هاى بازرگانى و صنعتى ارائه مى‏شود تا مشارکت اقتصادى زنان در تمامى مناطق کشور گسترش یابد.
حجم پس‏اندازهاى زنان عربستان حدود 19 میلیارد ریال عربستان و معادل 7/5 میلیارد دلار است؛ بنابراین مقامات دولتى بى‏میل نیستند با دادن فرصت‏هاى بیشتر اقتصادى به زنان، پول‏هاى آنان را جذب کنند.

افزایش طلاق با اینترنت و تلفن همراه در کشورهاى عربى‏

طلاق، از طریق ارسال پیام با استفاده از تلفن همراه و اینترنت در جوامع عربى و اسلامى افزایش یافته است.
به گزارش شبکه تلویزیونى العربیه، احکام دینى و قضایى در باره طلاق داراى ابهام نیست و اگر نیت همسر براى طلاق اثبات شود، طلاق به این صورت نیز شرعى خواهد بود.
«احمد عبدالعزیز»، یکى از مفتى‏هاى کشور دوبى در این باره گفت: طلاق دادن از طریق ارسال پیام با استفاده از تلفن همراه یا اینترنت به معناى زیر پا گذاشتن ارزش‏هاى زندگى زناشویى است؛ زیرا در این شیوه مرد به خود زحمت نمى‏دهد که به خانه برود و با همسر خود گفتگو و دلایل طلاق را مطرح کند.
اخیراً سه مورد طلاق با تلفن همراه و شش مورد با پست الکترونیکى در امارات عربى به ثبت رسیده است.

ایتالیا در صدد شرعى کردن ازدواج یک میلیون هم‏خانه است‏

کنفرانس اسقفى ایتالیا به خاطر آنچه که «بازیابى فرصت‏هاى از دست رفته و جلب رضایت مردم نسبت به برگزارى مراسم ازدواج شرعى در کلیساها» عنوان شد، یک سلسله شیوه‏ها و عباراتى را که تا کنون هنگام مراسم ازدواج، اجرا و بیان آنها الزامى بود، تغییر داد.
این تغییرات از هشتم آذرماه به اجرا گذاشته شده و به منظور ایجاد تسهیلات براى زوج‏هایى اتخاذ شده که نسبت به مراسم و آئین‏هاى عبادى کاتولیکى چندان رغبتى ندارند و یا تا کنون مراسم ازدواج شرعى براى آنها با اشکال همراه بوده است.
مدیر اداره امور خانواده در کنفرانس اسقفى ایتالیا گفت: کلیساى ایتالیا آئین ازدواج را به گونه‏اى تغییر داده که برگزارى آن با دین و معنویت زناشویى رایج، تطبیق پیدا کند.
آمارهاى رسمى در ایتالیا حکایت از آن دارد که در این کشور، گرایش به ازدواج‏هاى توافقى بدون گذراندن مراحل شرعى آن، رو به افزایش است. هم‏اکنون 564 هزار زوج ایتالیایى به صورت توافقى با یکدیگر زندگى مى‏کنند و کلیسا در صدد است براى ازدواج این یک میلیون هم‏خانه ایتالیایى، شیوه جدیدش را به کار ببرد.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا شد

خانم «کاندولیزا رایس» که پیش از این مشاور امنیتى «بوش»، رئیس‏جمهورى آمریکا بود، پس از استعفاى «کالین پاول»، جانشین وى در وزیر امور خارجه آمریکا شد.
رایس، پنجاه سال پیش در خانواده‏اى سیاهپوست در جنوب آمریکا متولد شده و تا به حال ازدواج نکرده است. وى از پانزده سالگى به عنوان دانشجوى علوم سیاسى تحصیلات آکادمیک خود را آغاز کرد و پس ازاخذ درجه دکترا، در مرکز مطالعات امنیت بین‏المللى و کنترل تسلیحات وابسته به دانشگاه استانفورد پذیرفته شد.
پدر رایس، کشیش و مادرش استاد موسیقى بود و هر دو پیشرفت در تحصیلات را تنها راه براى غلبه یک جوان سیاهپوست بر موانع موجود در جامعه مى‏دانستند.
کاندولیزانیز توانست خود را تا سمت استاد دانشگاه و مشاور امور اتحاد شوروى در شوراى امنیت ملى آمریکا بالا برد و سپس به عنوان اولین زن، به مقام مشاور امنیتى کاخ سفید برسد. این سمت که با هدف هماهنگى بین کاخ سفید، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و سرویس‏هاى اطلاعاتى آمریکا به وجود آمده بود، موجب شد تا کاندولیزا به عنوان یک دوست، سایه به سایه، بوش را همراهى کند.
کاندولیزا که یک نام موسیقیایى به معناى «با نرمى و ملاطفت» دارد، با وجود اینکه با مهارت یک موسیقى‏دان حرفه‏اى پیانو مى‏نوازد، گاه «شاهدخت جنگجو» خوانده مى‏شود. وى حامى تزلزل‏ناپذیر سیاست‏هاى جورج بوش پس از حملات انتحارى یازدهم سپتامبر و بخصوص تصمیم‏گیرى در مورد حمله به افغانستان و عراق است. رایس، همواره از مواضع قاطعانه بوش حمایت کرده و با آگاهى خود در زمینه روابط بین‏الملل در دوره نخست ریاست‏جمهورى بوش کمک بزرگى به وى کرده است.
مقامات سیاسى آمریکا معتقدند که رایس یک محافظه‏کار سرد اما فعال است و شخصتى سخت‏گیرتر از کالین پاول دارد و داراى اشتراک نظر بیشترى با جورج بوش است.

کتاب‏هاى درسى، نگاهى کلیشه‏اى به زنان دارند

در ادامه ارائه گزارش عملکرد دستگاههاى اجرایى در بهبود وضعیت زنان، گزارشى از اقدامات دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش توسط نماینده این وزارتخانه تقدیم شوراى فرهنگى اجتماعى زنان شد.
خانم «تندگویان» با اشاره به اهداف دفتر امور بانوان و فعالیت‏هاى آن در خصوص توسعه آموزش دختران به بررسى علل ترک تحصیل دختران، وجود انگیزه فوق‏العاده آنان براى تحصیل و ارائه طرح‏هاى آموزش و پرورش مانند: جذب دختران واجب‏التعلیم، توسعه مدارس شبانه‏روزى، تنوع‏بخشى و توسعه رشته‏هاى مهارتى براى آنان، کاهش مدارس مختلط در مقاطع مختلف تحصیلى، بومى‏سازى نیروهاى آموزشى، بررسى آمارى توزیع دانش‏آموزان دختر در رشته‏هاى مختلف فنى و حرفه‏اى و رشته‏هاى تحصیلى مقطع متوسط، جهت فراهم نمودن امکان تحصیل و تشویق این دختران به ادامه تحصیل اشاره کرد که دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش توانسته راهکارهایى در جهت بهبود وضعیت دختران بازمانده از تحصیل فراهم آورد.
به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، خانم تندگویان در ادامه گفت: عمده‏ترین هدف وزارت آموزش و پرورش، تبیین نقش و جایگاه زن مسلمان، اصلاح نگرش‏هاى عمومى و تقویت خودباورى و اعتماد به نفس زنان و دختران در آموزش و پرورش است.
وى افزود: متأسفانه کتاب‏هاى درسى به عنوان فراگیرترین رسانه نوشتارى در سطح کشور، نگاه کلیشه‏اى نسبت به زن دارد و از شخصیت‏هاى مذهبى و فرهنگى و اجتماعى در راستاى الگوسازى و هویت‏بخشى به دختران استفاده نکرده است. البته دفتر امور بانوان پیشنهاد داده است تا طى طرحى، معرفى چهل شخصیت زن برجسته کشور به عنوان کتاب‏هاى کمک‏آموزشى تهیه شده و در اختیار دختران دانش‏آموز قرار گیرد.
خانم تندگویان با اشاره به چاپ چند کتاب در زمینه هویت و اعتماد به نفس دختران، از تهیه جزوه‏اى به عنوان «القصه» نیز نام برد که حاوى مقالاتى است که به نقد ضرب‏المثل‏هاى موجود در مورد زنان مى‏پردازد و هدف آن اصلاح نگرش‏هاى تبعیض‏آمیز موجود نسبت به زنان است.
وى در ارتباط با نحوه پوشش دختران دانش‏آموز و رنگ لباس در مدارس گفت: با تأکید بر ضرورت اصلاح آئین‏نامه اجرایى مدارس تغییراتى در زمینه رنگ با توجه به شرایط سنّى دانش‏آموزان صورت گرفته است.

خطبه‏هاى حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) به فرانسه و انگلیسى ترجمه شد

«فریده مهدوى‏دامغانى» که تا کنون آثارى چون «کمدى الهى» اثر «دانته» را به زبان فارسى ترجمه کرده است، دو خطبه از حضرت فاطمه زهرا(س) با عنوان خطبه فدک و خطبه خطاب به زنان انصار و همچنین دو خطبه از حضرت زینب(س) در شام و کوفه را به زبان انگلیسى و فرانسه ترجمه کرد.
وى بنا به توصیه پدرش، این ترجمه‏ها را از روى ترجمه فارسى دکتر «جعفر شهیدى» انجام داده و پدرش قبل از چاپ آثارش را با زبان اصلى مقایسه کرده است.
خانم «مهدوى دامغانى» در ادامه افزود: براى ترجمه دعاى کمیل به زبان فرانسه و انگلیسى دنبال متن مناسبى به زبان فارسى مى‏گردم تا در ترجمه، صدمه زیادى به معناى اثر وارد نشود.

خبرگزارى زنان راه‏اندازى شد

خبرگزارى زنان ایران با نام «ایونا» آغاز به کار کرد. «صدیقه قنادى»، مدیرعامل این خبرگزارى در باره انگیزه تأسیس آن گفت: کار خبرى در شبکه‏اى وسیع مى‏تواند مسائل زنان را حل کند؛ لذا ما به این فکر افتادیم تا خبرگزارى زنان را راه‏اندازى کنیم.
وى که عضو شوراى اسلامى شهر مشهد است افزود: زنان در استان خراسان مشکلات خاصى علاوه بر مسائل عمومى زنان دارند و این ویژگى در بسیارى از مناطق کشور وجود دارد اما متأسفانه مسائل زنان اغلب از دیدگاه مردم تهران و پایتخت‏نشین‏ها مطرح مى‏شود.
خانم «قنادى» با اشاره به اینکه از طریق اخبار زنان با نگاهى ملى و به دور از گرایش‏هاى جناحى و سیاسى مى‏توان گام‏هاى مؤثرى برداشت، تأکید کرد مسائل زنان سیاسى نیست و اگر چنین نگاهى به آن شود، پیشبرد امور زنان صدمه خواهد خورد.
به گفته مدیرعامل «ایونا» موضوع راه‏اندازى این خبرگزارى قبلاً در مجمع بانوان عضو شوراهاى اسلامى مراکز استان‏ها مطرح شده و به تصویب رسیده بود. در حال حاضر، این خبرگزارى تشکلى غیر دولتى و متعلق به همه زنان کشور است.
در عصر اطلاعات و ارتباطات راه‏اندازى این خبرگزارى باعث پیشبرد امور زنان و حل مشکلات آنان خواهد شد. اما آنچه در شرایط فعلى بر «ایونا» بیشترین تأثیر را خواهد گذاشت، مدیریت بى‏طرفانه اخبار، گزارش‏ها و تحلیل‏هاست؛ طورى که همه زنان معتقد و متعهد به نظام جمهورى اسلامى بتوانند از آن استفاده کنند.
خبرگزارى زنان ایران با این نشانى قابل دسترسى است: WWW.iwna.ir