پیشآمدهاى ناگوار براى همه وجود دارند


 

پیشامدهاى ناگوار براى همه وجود دارند

پیشامدهاى ناگوار همیشه و در همه حال در زندگى هستند و رخ مى‏دهند. از دست دادن عزیزى که دوستش داشته‏ایم، طلاق و جدایى، بیمارى و یا از دست دادن شغل و کار، نمونه‏هایى از تجارب تلخ در زندگى ماست. با این وجود هستند افرادى که با صبر و حوصله و البته مهارت، از پسِ این قبیل پیشامدهاى ناگوار بر مى‏آیند. به راستى راز موفقیت این دسته در چیست؟ براى تطابق با پیشامدهاى تلخ زندگى، شیوه‏هاى رفتارى گوناگونى موجود و یا ارائه مى‏شود. به عنوان مثال اعتقاد عمومى بر این است که انسان خوش‏بین، انسانى ساده و زودباور است و همه چیز را از پشت عینک گلى‏رنگ مى‏بیند. و بدبین کسى است که از پسِ امور بر نمى‏آید و به دلیل تصورهاى منفى خود راه‏حل‏هاى ممکن در قبال مشکلات و پیشامدها را نمى‏بیند. این واقعیتى پذیرفتنى است چرا که انسان خوش‏بین سعادتمندتر و سالم‏تر است و سریع‏تر بر مشکلات غلبه مى‏کند. وى دائماً با خود مى‏گوید: من مشکل را با مهارت حل خواهم کرد. بدین ترتیب است که انسان‏هاى خوش‏بین تمایل دارند که ضربات وارده به خود را به عنوان امورى گذرا و موقتى تلقى نمایند.
اما، برخى از پیشامدهاى زندگى آنچنان ناگوارند که برایمان مشکل خواهد بود با آنها سرسرى برخورد نماییم و یا اینکه مثلاً به روى خودمان نیاوریم. تقسیم کردن اوقات زندگى به قسمت‏هاى زمانى کمتر و کوچک‏تر به ما کمک خواهد کرد تا براى پیشامدهاى ناگوار و بحران‏هاى پیش آمده، راه حل‏هایى اصولى و منطقى بیابیم. با این طرز تفکر و شیوه برخورد، دیگر براى ما این سؤال مطرح نخواهد شد که با بقیه زندگى و عمرمان چگونه کنار بیاییم، بلکه با این ایده و روش پیش خواهیم رفت که چگونه مثلاً یک ربع ساعت دیگر را به نحو احسن بگذرانیم. مزیت این شیوه در این خواهد بود که در قبال آنچه اتفاق افتاده فکرهاى بیهوده را کنار گذاشته و به واقعیت‏ها بپردازیم. یکى دیگر از روش‏هاى مقابله با پیشامدهاى ناگوار حفظ ایمان است. ایمان، سازنده امید است و مهم‏ترین بخش از نیرویى است که براى غلبه بر بحران‏هاى شخصى احتیاج داریم. انسان‏هایى که دچار بحران مى‏شوند مى‏توانند با حفظ ایمان‏شان این حس را در خود تقویت کنند که امتحانى الهى را پشت سر مى‏گذارند که مفهوم و فواید این امتحان بعدها روشن خواهد شد.
یکى دیگر از راههاى مقابله با پیشامدهاى ناگوار و ناخوشایند تجزیه و تحلیل وضعیت موجود است. باید موقعیت‏هاى متغیر زندگى را مد نظر داشت تا به کمک همین امر، بحران‏ها را پشت سر بگذاریم. در این ارتباط نباید حقایق بد و نامطلوب را زیبا جلوه داد. چرا که افکار مثبت مفیدند اما در حقیقت چیزى را تغییر نمى‏دهند. توجه به موقعیت‏هاى مالى و تمکن نیز در جاى خود داراى اهمیت ویژه‏اى است. داشتن مقدار مطمئنى پول در موقعیت‏هاى سوخت بى نهایت مهم و حایز اهمیت مى‏باشد.
موقعیت خوب و مطمئن مالى، آزادى تصمیم‏گیرى بیشترى را فراهم آورده و دست ما را در تصمیم‏گیرى درست و بجا و قاطع باز مى‏گذارد.
به عنوان نمونه، فردى که بیکار است اما در حسابش مقدارى پول را ذخیره دارد مى‏تواند براى شغل و کار آینده و یا کار پیشنهاد شده بررسى دقیق‏تر و بهترى اعمال نماید و در یک وضعیت انفعالى مجبور نیست دست به هر کارى بزند و یا هر کارى را جهت سیر شدن شکم خود و خانواده‏اش بپذیرد.
در حقیقت تمام انسان‏ها در مواجهه با بحران‏هاى زندگى و پیشامدهاى تلخ و ناگوار، بر این دست حوادث تفوق و غلبه نمى‏یابند، اما بسیارى از انسان‏ها که از یک پیشامد ناگوار تجربه‏هاى فراوانى کسب مى‏کنند، در پایان نیز در برابر مشکلات زندگى، آمادگى بهتر و بیشترى در مواجهه با بحران‏هاى بعدى به دست خواهند آورد.