جشنواره عذرا ، تقدیر از نخبگان عرصه هنر روستاست


 

جشنواره عذرا، تقدیر از نخبگان عرصه هنر روستاست‏
چهارمین جشنواره فرهنگى - هنرى زنان روستایى و عشایرى برگزار شد

همزمان با روز جهانى زن روستایى، چهارمین جشنواره فرهنگى - هنرى زنان روستایى و عشایرى (عذرا) با شعار (زن، روستا، امنیت غذایى) با زمینه‏هاى موضوعى فیلم، عکس، فیلمنامه و نمایشنامه در تالار اندیشه تهران برگزار شد.
این جشنواره که توسط دفتر امور زنان روستایى و عشایرى معاونت ترویج و نظام بهره‏بردارى وزارت جهاد کشاورزى و همکارى تعدادى از مراکز فرهنگى و هنرى غیر دولتى و همچنین سازمان‏هاى دولتى برگزار شد، همچون سال‏هاى قبل با هدف ایجاد انگیزه در میان هنرمندان شهرى و روستایى براى پرداختن به مسائل زنان و دختران روستایى، شناسایى و تشویق هنرمندان فعال در این عرصه و کشف و درک ظرفیت‏ها و قابلیت‏هاى هنرمندان مستعد روستایى و عشایرى در دو بخش اصلى و جنبى به اجرا در آمد.
بخش اصلى یا مسابقه جشنواره شامل موارد فیلم، فیلمنامه، نمایشنامه و عکس؛ و بخش جنبى شامل برپایى نمایشگاه عکس، صنایع دستى، رسانه‏هاى ترویجى و تقدیر از الگوهاى موفق زنان و دختران روستایى بود.
جشنواره چهارم عذرا پذیراى آثار هنرمندان، نویسندگان و عکاسانى بود که آثارشان را با محور حضور زن در عرصه کار، تلاش و تولید، قدرت تصمیم‏گیرى و تصمیم‏سازى، زن در زندگى عشیره‏اى، استقلال و موفقیت اجتماعى، تولید و ارائه کرده بودند.
در این جشنواره، دکتر «محمدحسین عمادى»، معاون وزیر جهاد کشاورزى در امور ترویج و نظام بهره‏بردارى با تبریک روز 23 مهر، روز جهانى زن روستایى، هدف اساسى و اصلى برگزارى جشنواره عذرا را تقدیر و تشکر از نخبگان زن روستایى برشمرد و خاطرنشان کرد:
«در این جشنواره از افرادى تقدیر مى‏شود که زاویه دید خود را از شهر، رفاه و رنگ و جلا به جامعه روستایى تغییر داده‏اند تا بتوانند مهر و وفا و نقش زنان روستایى را ترسیم کنند. هدف این جشنواره، ارزش نهادن به هنرمندان، دانشمندان، دانش‏پژوهان و مردم‏شناسانى است که به نقش زنان روستایى توجه مى‏کنند در حالى که نقش این هنرمندان هم در جامعه هنرى کمرنگ نشان داده شده است.»
دکتر «عمادى» سپس به تبیین نقش زنان روستایى در ابعاد مختلف، زن و مادر بودن، روستایى بودن، تولیدکننده و کشاورز بودن پرداخت و در این ارتباط گفت: «زن روستایى، حامل فرهنگ روستا است و نقش بسزایى در چرخه تولید کشاورزى بر عهده دارد. نقش زن روستایى به عنوان انتقال‏دهنده فرهنگ و دانش بومى، نقش مهمى است که باید آن را شناخت و به آن توجه کرد.»
وى افزود: «در بحث آموزش اگر یک مرد را آموزش دهیم، یک نفر را آموزش داده‏ایم ولى اگر یک زن را آموزش دهیم، یک نسل را آموزش داده‏ایم و در واقع آن آموزش را براى انتقال به نسل آینده بیمه کرده‏ایم. به عبارت بهتر، تحول فرهنگى در جامعه زن روستایى، تحول در فرداى روستا است و براى ضمانت فرهنگ فرداى روستا، سرمایه‏گذارى امروز براى زن روستا از ملزومات است. نقش دیگر زن روستایى، نقش او به عنوان یک کشاورز است که متأسفانه به این نقش توجه کافى نمى‏شود.
بر اساس آمار موجود در جهان، حداقل 17 و حداکثر 95 درصد تولید در بخش کشاورزى، سهم زنان روستایى است و مطالعات نشان مى‏دهد که هر چه در یک جامعه فقر بیشتر باشد، بار آن بر دوش جامعه زن روستایى بیشتر از جامعه مرد روستایى است؛ این ضرورت توجه به نقش زنان را بیشتر نشان مى‏دهد.»
معاون وزیر جهاد کشاورزى در پایان سخنان خود گفت: «عدم شناخت نقش زنان و همچنین سهم آنان در چرخه تولید کشاورزى باعث مى‏شود که خدمات کافى و لازم به آنان ارائه نشود. براى نمونه، نداشتن حق مالکیت براى زنان موجب شده آنان نتوانند از تسهیلات ارائه شده بهره‏مند شوند.»
در ادامه «خانم فرزانه مافى»، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان روستایى و عشایرى وزارت جهاد کشاورزى که مدیریت جشنواره را نیز بر عهده داشت، طى سخنانى اظهار داشت:
«زنان روستایى به عنوان نام‏آوران عرصه تلاش و کار در روستا، خود به عنوان هنرمند در به هم تنیدن تار و پود قالى، گلیم و ... نقش عمده داشته و همواره با پشم و نخ و رنگ، نقش‏هاى زیبا آفریده‏اند که این صنایع همواره زینت‏بخش منازل، گالرى‏ها و موزه‏ها است. زن روستایى خلّاقانه و به دور از هیاهوى هنرمندانه و بدون هیچ چشمداشت در عرصه هنر وارد و احساسات لطیف خود را که نشأت گرفته از هواى پاک و سرزمین بدون ریاى روستا است، در قالب فرش، گلیم و صنایع دستى نشان مى‏دهد و یا در قالب آئین‏ها و مناسک موجود در عشیره و روستا به نقش‏آفرینى و هنرنمایى مى‏پردازد و فرهنگ فولکلور سرزمین خود را توسعه مى‏دهد.»
وى آنگاه با اشاره به اهداف جشنواره عذرا در ارتباط با رشد کمّى و کیفى جشنواره طى چند سال اخیر یادآور شد: «خوشبختانه در طول چهار سال گذشته، هر ساله با رشد کمّى و کیفى آثار ارسالى به جشنواره روبه‏رو بوده‏ایم. در سال‏هاى اول در کلیه گرایش‏هاى جشنواره، آثار ارسالى نداشتیم ولى هر سال که گذشت، تنوع آثار ارسالى در زمینه‏هاى مختلف و گرایش‏هاى گوناگون جشنواره بیشتر شد به طورى که در سال جارى با آثار قوى و غنى از سوى هنرمندان روبه‏رو بوده‏ایم. به لحاظ کمّى، تعداد آثار رسیده مطلوب بوده و نشان‏دهنده توجه جامعه هنرى به این جشنواره است. در این جشنواره هنرمندان 10 تا 80 ساله شرکت کرده و آثار هنرى خود را عرضه کردند.» خانم «مافى» در پایان ابراز امیدوارى کرد تا موضوع هنر و زنان روستایى به صورت یک موضوع فراملى در آید و در عرصه بین‏المللى جایگاه خود را پیدا کند.
جشنواره چهارم با معرفى برگزیدگان در چهار بخش مسابقه، عکس، نمایشنامه، فیلم و فیلمنامه به کار خود پایان داد.
در بخش فیلم، هیئت داوران از میان 102 اثر رسیده، جایزه سوم را به «الهه گل‏محمدى» از رشت براى کارگردانى فیلم «دست‏هاى خورشید»، جایزه دوم را به «مهرداد اسکویى» از تهران براى کارگردانى فیلم «مریم جزیره هنگام» و جایزه نخست این بخش را به مینو کیانى براى کارگردانى فیلم «میکلان» اهدا کرد.
در بخش فیلمنامه، جایزه سوم به «زهرا دانشیان» به خاطر متن «زیر سایه امیر» از تهران، جایزه دوم به «لادن خانى‏زاده» براى «دیدار» از تهران، جایزه نخست به «هومن منتظرى» و «نیما قطبى» به خاطر فیلمنامه «عقیق سیاه» اهدا شد.
هیئت داوران بخش تئاتر جایزه ویژه جشنواره را به «آقچه‏گل طغان‏پور» (نفر دوم) از گنبد به خاطر نگارش نمایشنامه «اسب و لباس مادربزرگ» و همچنین «بهرام کمیجانى» (نفر سوم) از سمنان به خاطر نگارش نمایشنامه «و رمزى شوم» اهدا کرد.
در بخش بازیگرى، تندیس و جایزه ویژه به «سکینه سلیمانى» (نفر اول) از بوشهر براى نمایش «زینو» و جایزه ویژه به آزاده ثابت‏کار (نفر دوم) از رشت به خاطر کار «حدیث حیرانى ماهان چوپان» اهدا شد. همچنین در بخش کارگردانى، این هیئت با اهداى جایزه ویژه به «رضا امیرى» از بوشهر به خاطر کارگردانى نمایش «زینو» تقدیر کرد.
در بخش عکس از میان 584 اثر رسیده به دبیرخانه، هیئت داوران جایزه سوم جشنواره را به «فرخ رنجبر» براى اثر «نگاه لذت‏بخش»، جایزه دوم را به «حسن غفارى» براى اثر «رقص رنگ» و تندیس و جایزه نخست جشنواره را به «بیژن زمان‏پیرا» به خاطر اثر ارزشمند «کار زنان روستایى» اهدا کرد. همچنین ستاد برگزارى جشنواره در بخش جنبى، لوح تقدیر جشنواره را به تهیه‏کننده فیلم «رسم عاشق‏کشى»، «محمد فلاح» به خاطر مضمون روستایى و به تصویر کشیدن حضور پررنگ زن روستایى در عرصه زندگى و تلاش؛ و با توجه به انتخاب در بیست و دومین جشنواره بین‏المللى فیلم فجر به عنوان سومین برگزیده از نگاه مردم، «گوهر خیراندیش» را به خاطر حضور در عرصه بازیگرى و ایفاى نقش زن روستایى به ویژه در فیلم بلند «رسم عاشق‏کشى» و «لادن مستوفى» به خاطر حضور در عرصه بازیگرى و ایفاى نقش دختر روستایى به ویژه در فیلم بلند «دخترى به نام تندر» و سریال تلویزیونى «خانه‏اى در تاریکى» اهدا کرد.