خواب ، نیازى حیاتى

نویسنده


 

خواب، نیازى حیاتى‏

دکتر حسین برهانى‏

خواب، یک حالت منظم و مکرر است که در جریان آن بدن دچار یک حالت بى‏حرکتى نسبى مى‏شود. تنفس و ضربان قالب آرام‏تر مى‏شود و تغییراتى در قوام عضلات و درجه حرارت بدن و ترشحات هورمونى و فشار خون روى مى‏دهد. در رابطه با تشخیص بیمارى‏هاى مختلف بخصوص اختلالات اعصاب و روان، خواب علامت بسیار مهمى است. اختلال در خواب شبانه در اغلب موارد نشانه شروع یک اختلال روانى است. این اختلال مى‏تواند از یک اضطراب متوسط تا یک اختلال روانى شدید را در بر گیرد.
در جریان خواب طبیعى دو اتفاق مى‏افتد: 1- حرکات سریع چشم؛ 2- حرکات غیر سریع چشم. در مرحله خواب، با حرکات غیر سریع چشم، چهار مرحله وجود دارد که در جریان این چهار مرحله، اکثر اعمال طبیعى بدن نسبت به حالت بیدارى کاهش قابل توجهى پیدا مى‏کنند. اما در جریان خواب با حرکات سریع چشم فعالیت مغز و سایر فعالیت‏هاى طبیعى بدن مثل حالت بیدارى و گاهى فعال‏تر از حالت بیدارى است که منجر به خستگى بعد از خواب مى‏شود. بعد از شروع خواب، ابتدا مرحله خواب با حرکات غیر سریع چشم شروع مى‏شود و حدود 90 دقیقه پس از شروع خواب است که خواب با حرکات سریع جایگزین مرحله قبل مى‏شود. کوتاه شدن این زمان 90 دقیقه‏اى در اختلال افسردگى و حمله خواب دیده مى‏شود.
در افراد سالم و طبیعى، خواب با حرکات غیر سریع چشم که معروف به NREMاست در مقایسه با حالت بیدارى با آرامش خاصى همراه است. ضربان قالب مشخصاً 10 - 5 ضربه در دقیقه کمتر از حالت استراحت در بیدارى است و این ضربان ریتمیک و منظم است، تنفس فرد هم آرام‏تر مى‏شود، همین طور فشار خون کاهش مى‏یابد، جریان خون هم در اکثر اعضاى بدن مختصرى کاهش مى‏یابد.
عمیق‏ترین بخش خواب با حرکات غیر سریع چشم ]NREM[مرحله 3 و 4 مى‏باشد. در این مرحله اگر فرد بیدار شود ممکن است دچار اختلال جهت‏یابى شود. آشفتگى در موقع بیدار شدن در مرحله 3 و 4 خواب ممکن است باعث بروز مشکلاتى نظیر شب‏ادرارى و خوابگردى و یا کابوس شبانه شود. همان طور که گفتیم در انسان در جریان خواب REM نبض و تنفس و فشار خون در جریان خواب REM بیشتر از مرحله خواب با حرکات غیر سریع چشم یا (NREM) مى‏باشد و حتى گاهى بالاتر از حالت بیدارى است. پس هر چقدر زمان خواب REMطولانى شود، ممکن است فرد دچار خستگى فیزیکى و روانى بیشترى شود. در جریان خواب REM میزان مصرف اکسیژن مغز هم افزایش مى‏یابد ولى پاسخ تهویه‏اى کافى نیست و میزان CO2ممکن است افزایش یابد؛ ولى در جریان خواب REMعضلات اسکلتى بى‏حرکت خواهند بود اما در جریان خواب REMرؤیاها زیاد دیده مى‏شود.
رؤیاها و خواب‏هاى مربوط به خواب REMمعمولاً انتزاعى و فرا واقعى یا «سورئال» است. دوره خواب REMدر خواب شبانه تقریباً هر 90 تا 100 دقیقه یک بار تکرار مى‏شود. اولین دوره خواب REMمعمولاً کوتاه‏ترین دوره یعنى حدود 10 دقیقه است؛ ولى دوره‏هاى بعدى آن ممکن است بین 15 تا 45 دقیقه طول بکشند. دوره‏هاى خواب REM اکثراً در ثلث آخر شب روى مى‏دهند اما بیشتر مرحله خواب NREMبخصوص مرحله 4 خواب در ثلث اول شب اتفاق مى‏افتد. الگوى خواب در سنین مختلف و در طول عمر متفاوت است و تغییر مى‏کند. مثلاً در دوره نوزادى، خواب REMبیش از 50 درصد کل زمان خواب را شامل مى‏شود. یک نوزاد مى‏تواند شبانه‏روز 16 ساعت و گاه تا 20 ساعت بخوابد و به تدریج تا 4 ماهگى،
درصد خواب REM به کمتر از 40% مى‏رسد. در دوره جوانى درصد مراحل خواب تغییر مى‏کند و تا سنین پیرى این الگو به صورتى نسبتاً ثابت ادامه مى‏یابد. در دوره جوانى درصد خواب REM به 25% مى‏رسد و درصد خواب NREM به 75% مى‏رسد.
اعتقاد بر این است که براى خواب یک مرکز ساده و خاص وجود ندارد بلکه چندین مرکز مرتبط با هم وجود دارند که عمدتاً در ساقه مغز واقع شده‏اند و به صورت متقابل باعث تحریک یا مهار همدیگر مى‏شوند. برخى مطالعات هم به این نتیجه رسیده‏اند که یک واسطه شیمیایى عصبى به نام «سروتونین» در تنظیم خواب مؤثر است. یعنى اگر سروتونین به هر علت در سیستم مغز و اعصاب ساخته نشود، سبب کاهش خواب خواهد شد. مصرف مواد غذایى حاوى مقادیر زیاد «اِل - تریپتوفان» مى‏تواند باعث کاهش زمان نهفته خواب و بیدارى‏هاى شبانه شود. «اِل تریپتوفان» پیش‏ساز «سروتونین» است.

واسطه شیمیایى دیگرى به نام «نورآدرنالین» هم در کنترل الگوى طبیعى خواب نقش مهمى دارد به این صورت که مواد یا داروهایى که باعث افزایش فعالیت و شلیک نورون‏هاى حاوى «نوراپى‏نفرین» مى‏شوند، مى‏توانند خواب REMرا به طور قابل ملاحظه‏اى کاهش دهند و بیدارى را افزایش مى‏دهند.
واسطه شیمیایى عصبى دیگرى به نام «استیل‏کولین» نیز در ایجاد خواب REMدخیل است و داروهاى مقلد آن مى‏توانند حالت بیدارى را به خواب تبدیل کنند. در جریان «آلزایمر» همه بیماران با نقصان یا فقدان استیل‏کولین مواجه شده و خواب REM کاهش مى‏یابد که ناشى از کاهش نورون‏هاى «کولیزدریک» ناقل «استیل‏کولین» مى‏باشد. معتقدند در جریان خواب شبانه، ماده‏اى به نام «ملاتونین» ترشح مى‏شود که باعث بهبود و کیفیت خواب مى‏شود. این ماده در اثر نور خورشید و در طول روز و تا حدودى در مواجهه با نور مصنوعى کاهش قابل ملاحظه‏اى پیدا مى‏کند.
واسطه عصبى - شیمیایى دیگرى به نام «دوپامین» هم تأثیر هوشیارکننده دارد؛ بنابراین بیمارى‏ها و داروهایى که باعث افزایش دوپامین مغز مى‏شوند، باعث افزایش بیدارى خواهند شد.

نیاز افراد به خواب، متفاوت است‏

بعضى از افراد طبیعتاً خواب کمترى دارند و براى اینکه بتوانند عملکرد مثبت و باکفایتى داشته باشند، در طول شبانه‏روز کمتر از 6 ساعت مى‏خوابند. در مقابل عده‏اى نیز هستند که براى عملکرد کافى نیاز به بیش از 9 ساعت خواب دارند که به این گروه، افراد پرخواب مى‏گویند. این گروه نسبت به افراد کم‏خواب، دوره‏هاى خواب REMبیشترى دارند و در هر دوره خواب REM حرکات چشم آنها سریع‏تر است که اصطلاحاً مى‏گویند دچار تراکم خواب REM هستند. اینها معمولاً با افزایش رؤیا مواجه مى‏شوند. اگر چه گاهى کاهش خواب با افسردگى همراه است، اما معمولاً افراد پرخواب، افسرده و مضطرب هستند و از جنبه اجتماعى منزوى و گوشه‏گیرند، زود خسته مى‏شوند و در مقابل افراد کم‏خواب، معمولاً جاه‏طلب و باکفایت و از نظر اجتماعى مسلط هستند. البته بایستى به این نکته نیز توجه داشت که در جریان کار جسمى و فیزیکى، ورزش، بیمارى‏هاى مزمن، استرس و فشار روانى، حاملگى و همچنین در جریان افزایش فعالیت ذهنى نیاز به خواب افزایش پیدا مى‏کند. اما با وجود تفاوت‏هاى فردى به طور معمول هر فرد بین 7 الى 8 ساعت در شبانه‏روز نیاز به خواب دارد. در ادامه به اختلالات خواب مى‏پردازیم.
ادامه دارد.