مقدمه اى بر بیمارى دیابت انسان ، تغذیه ، سلامتى 53

نویسنده


 

انسان، تغذیه، سلامتى (53)
مقدمه‏اى بر بیمارى دیابت‏
«قسمت اول»

سالومه آرمین - کارشناس ارشد تغذیه‏

آیا مى‏دانید افراد مبتلا به دیابت، دو برابر سایرین در معرض ابتلا به بیمارى‏ها و حمله‏هاى قلبى هستند؟ و افراد مبتلا به دیابت، 17 برابر بیش از دیگران مستعد ابتلا به بیمارى‏هاى کلیوى مى‏باشند؟ به علاوه خطر سکته 6 مرتبه در افراد دیابتى بیشتر است؟ بیماران دیابتى باید براى کاهش آمار موجود، به مراقبت از بیمارى خود و پیگیرى دقیق آن اقدام کنند. خوشبختانه در سال‏هاى اخیر، آمار مرگ و میر بر اثر دیابت، بیمارى‏هاى قلبى ناشى از آن و کتواسیدوز ناشى از دیابت کاهش یافته است. بسیارند افراد دیابتى که داراى عمر طولانى هستند، اما آنچه مهم است، کمک به آنهاست تا در عین ابتلا به دیابت، کیفیت زندگى خوبى داشته باشند. مشاهدات نشان مى‏دهند که بهترین وسیله براى جلوگیرى از بروز مشکلات بعدى، تنظیم بیمارى است.
پیش از پرداختن به بحث تنظیم و کنترل بیمارى دیابت و ابعاد تغذیه‏اى آن، بهتر است ابتدا با تاریخچه کوتاهى از دیابت آشنا شویم.
دیابت در قدیمى‏ترین دست‏نوشته‏هاى پزشکى تشریح شده است. در یک پاپیروس مصرى که 1500 سال قبل از میلاد مسیح به تحریر در آمده است، راجع به این بیمارى مطالبى وجود دارد. بعدها در نوشته‏هاى عربى و چینى به افرادى اشاره شده است که از بیمارى ناشناخته‏اى با علایم تشنگى مفرط و تکرر ادرار، رنج مى‏برده‏اند. در دست‏نوشته‏هاى قدیمى حتى آزمایش‏هاى تشخیصى که طى آن ادرار بیمار در نزدیکى تل مورچه‏ها ریخته مى‏شد، تشریح شده است. در این آزمایش اگر مورچه‏ها به سمت ادرار جذب مى‏شدند، مشخص مى‏شد که در ادرار بیمار قند موجود است و در نتیجه، فرد مبتلا به دیابت است. یک پزشک یونانى براى اولین بار این بیمارى را دیابت نامید که به معنى جریان است. لغت لاتین «ملتیوس» که به معنى «عسل» مى‏باشد، بعدها به کلمه دیابت افزوده شد تا وجود قند در ادرار را هنگام بیمارى ذکر کند.
در سال 1860 میلادى (1239 شمسى)، پزشکى آلمانى قطعات لوزالمعده (یک اندام شبیه به تپانچه که در پشت معده قرار دارد) را زیر میکروسکوپ بررسى کرد. او متوجه شد که بعد از رنگ‏آمیزى، بعضى از سلول‏هاى این غده، رنگ متفاوتى به خود مى‏گیرند. این سلول‏ها به شکل مجموعه‏هاى جزیره‏مانند در لوزالمعده پراکنده شده‏اند. امروزه ما مى‏دانیم که این جزایر شامل سلول‏هاى بتا هستند که تولیدکننده، ذخیره‏کننده و آزادکننده انسولین (تنها ماده پایین‏آورنده قند خون) موجود در بدن هستند. این جزایر همچنین شامل سلول‏هاى آلفا مى‏باشند که گلوکاگن (یکى از مواد بالابرنده قند خون) را تولید و آزاد مى‏کنند.
از آن زمان به بعد تحقیقات مختلفى بر روى دیابت انجام گرفت و ابتدا تصور مى‏شد علت بیمارى دیابت عدم ساخت مقدار کافى انسولین است. در حالى که بعدها با تعجب دیده شد که برخى افراد مبتلا به دیابت قادر به ساخت انسولین با کیفیت مناسب نیستند.

انسولین چگونه در بدن عمل مى‏کند؟

اغلب، کمبود یا نبود کامل انسولین، علت ابتلاى جوانان و بزرگسالان به دیابت است. سلول‏هاى تولیدکننده انسولین در پانکراس این افراد، یا آسیب دیده‏اند و یا به کلى از بین رفته‏اند. انسولین در بدن ما چگونه عمل مى‏کند؟
بدن انسان را مثل یک ماشین فرض کنید؛ روشن است که بدن ما مانند هر ماشین دیگرى براى انجام کار نیازمند مصرف انرژى است. سه منبع تأمین انرژى در غذا شامل قندها و نشاسته‏ها (کربوهیدرات)، روغن‏ها و چربى‏ها و پروتئین‏ها (گوشت، ماهى و ...) مى‏باشند. این مواد در نهایت براى تولید انرژى شکسته مى‏شوند و یا پس از تجزیه (برخى به شکل قند گلوکز) تبدیل به مواد ذخیره‏اى در کبد مى‏شوند تا بعداً براى تولید
انرژى در بدن استفاده شوند. رایج‏ترین سوختى که در اختیار تمام سلول‏هاى بدن قرار مى‏گیرد، کربوهیدراتى به نام گلوکز است. گلوکز قند ساده‏اى است که به راحتى به مصرف سلول‏هاى بدن مى‏رسد.
هنگامى که قند خون بالا مى‏رود، لوزالمعده تحریک شده و پیامى را از راه خون به تمام سلول‏هاى مغز و بدن مى‏رساند. محتواى پیام چنین است «مقدار قند در دسترس زیاد است، آن را به مصرف برسان.» این پیام همان مولکول «انسولین» است.
انسولین سبب مى‏شود مسیرى در دیواره سلول باز شود و قند دریافتى وارد آن گردد تا به مصرف برسد یا ذخیره شود.
زمانى که میزان قند خون پایین است، لوزالمعده ترشح انسولین را متوقف مى‏کند. بدون انسولین سلول‏هاى بدن نمى‏توانند قند را وارد کنند، بنابراین از چربى به عنوان منبع تأمین انرژى استفاده خواهند کرد.
در جریان همین فرآیند پیچیده است که بدن غذاهاى خورده شده را مصرف مى‏کند و تشخیص مى‏دهد که چه نوع سوختى در دسترس دارد. در شخص مبتلا به دیابت، لوزالمعده یا نمى‏تواند به مقدار کافى انسولین ترشح کند و یا سلول‏ها قادر به دریافت پیام انسولین نیستند (مانند بیشتر سالمندانى که مبتلا به دیابت مى‏شوند).

چرا قند خون باید تنظیم شود؟
در افرادى که مبتلا به دیابت نیستند، قند خون همواره در سطح ثابتى حفظ مى‏شود. تنظیم دقیق قند خون بسیار مهم است، چرا که بالا رفتن زیاد قند خون خطرناک است. در این حالت کلیه‏ها باید قند خون را تصفیه و از طریق ادرار از بدن خارج کنند. در چنین شرایطى فرد باید مقدار زیادى مایعات بنوشد تا آب کافى را براى دفع قند اضافى تأمین کند. جبران تمام آب از دست رفته مشکل است و ممکن است بدن به سرعت دچار کم‏آبى شود و این کم‏آبى، زندگى فرد را تهدید مى‏کند.
سلول‏ها در نبود انسولین از قند به عنوان منبع انرژى استفاده نمى‏کنند، در عوض ناچارند از دیگر منبع اصلى موجود، یعنى چربى، انرژى مورد نیاز خود را تأمین کنند. مصرف چربى براى بدن مشکل‏تر است، زیرا قادر به سوزاندن آن به طور کامل نیستند. در حقیقت در جریان شکستن چربى‏ها مواد غیر قابل مصرفى به نام کتون در بدن تولید مى‏شود. با افزایش این مواد در خون، شرایطى رخ مى‏دهد که فرد احساس خشکى دهان و درد شکم مى‏کند. اگر این حالت تشخیص داده نشود و با انسولین و مایعات درمان نگردد، احتمال دارد شخص دچار تهوع شود و با سنگین شدن تنفس و از دست دادن هوشیارى حتى منجر به مرگ شود.
خطر دیگر، پایین بودن خیلى زیاد قند خون است. مغز فقط مى‏تواند از قند براى انرژى استفاده کند. بنابراین اگر قند کافى در دسترس نباشد، پیام‏هاى اضطرارى به سایر نقاط بدن خواهد فرستاد. در این حالت، شخص احساس گرسنگى، سردرد، سرگیجه کرده و هوشیارى‏اش را از دست مى‏دهد و حتى ممکن است دچار تشنج شود. اگر قند خون ساعت‏هاى متمادى به مقدار زیاد پایین بماند، مغز آسیب جدى خواهد دید.
بنابراین تنظیم دقیق قند خون، اهمیت حیاتى دارد و نباید اجازه داد تا قند خون خیلى بالا یا پایین برود. اگر چه دیابت، «دیابت قندى» نامیده مى‏شود، اما دانستن این نکته حائز اهمیت است که هر گاه طریقه مصرف کربوهیدرات (قند) در بدن تغییر کند، ناگزیر نحوه استفاده از چربى و پروتئین نیز تغییر مى‏کند. ناتوانى بدن براى استفاده صحیح از کربوهیدرات مى‏تواند سبب افزایش چربى خون شود که به عنوان منبع انرژى جانشین، به سلول‏ها گسیل مى‏شوند. مراقبت صحیح از دیابت در واقع کوششى براى بهبود الگوى طبیعى استفاده از غذا و تولید انرژى است.

آیا بیش از یک نوع دیابت وجود دارد؟

دیابت انواع گوناگونى دارد که با روش‏هاى متفاوتى نیز درمان مى‏شوند. جوانان و برخى از بزرگسالانِ لاغر زمانى به دیابت مبتلا مى‏شوند که به طور معمولى بدن آنها توانایى تولید انسولین را از دست بدهد. اما در سالمندان ممکن است با وجود آنکه انسولین به مقدار کافى یا حتى زیاد در خون وجود داشته باشد، باز هم قند خون بالا باشد.
توجه داشته باشید که براى افراد دیابتى، روش‏هاى درمانى مختلفى وجود دارد. هر شخص مبتلا داراى نیازهاى دارویى متفاوت، علایق گوناگون و روش‏هاى زندگى مختلفى است. بنابراین باید براى هر شخص، بر اساس نیازهاى خاص او، یک برنامه درمانى اختصاصى دیابت طراحى شود.
مدت‏هاست که هر دو نوع دیابت شناخته شده است. اگر چه هر دوى آنها داراى مشکل مشترکى هستند، یعنى ناتوانى بدن در مصرف صحیح غذا؛ اما براى فهم بهتر علل ایجاد هر کدام، به این دو نوع دیابت نام‏هاى جداگانه‏اى داده شده است.
دیابتى که معمولاً در کودکان و نوجوانان دیده مى‏شود، «دیابت ویژه نوجوانان» نامیده مى‏شود و از آنجایى که همه مبتلایان به این نوع دیابت براى زنده ماندن نیازمند تزریق روزانه انسولین هستند، دیابت نوع یک یا دیابت وابسته به انسولین خوانده مى‏شود.
اما دیابتى که اغلب بزرگسالان به آن مبتلا مى‏شوند، به دیابت نوع دو یا غیر وابسته به انسولین مشهور است. در این نوع دیابت، لوزالمعده کماکان مى‏تواند انسولین تولید کند، اما انسولین ترشح شده قادر به تحریک ورود قند به درون سلول‏ها نیست.
دیابت نوع یک، اغلب به طور ناگهانى در کودکان یا نوجوانان با علایم تشنگى بیش از حد، تکرر ادرار، خستگى و اشتهاى زیاد ظاهر مى‏شود. به ندرت بعضى از کودکان دیابتى این علایم را بیش از سه یا چهار هفته قبل از تشخیص دیابت بروز مى‏دهند. این بیماران ممکن است وقتى براى اولین بار به پزشک مراجعه مى‏کنند، درد شکم داشته باشند و استفراغ کنند که گهگاه با سایر بیمارى‏ها اشتباه گرفته شود. ولى آزمایش‏هاى دقیق‏تر، این نوع بیمارى را به اثبات مى‏رساند.
در حالى که دیابت نوع دو، علایم متفاوتى دارد. در بسیارى از افراد سابقه وجود قند در ادرار دیده شده و میزان قند خون نیز به تدریج و طى ماهها و حتى سال‏ها بالا رفته است.
دیابت در افراد مسن اغلب با یک معاینه ساده یا به هنگام پذیرش در بیمارستان به خاطر بیمارى دیگرى شناسایى مى‏شود. شروع این نوع دیابت معمولاً علایم بالینى خاصى ندارد.
مشکلاتى که روزانه افراد مبتلا به دیابت نوع یک با آن مواجه هستند، کاملاً با مشکلات مبتلایان به دیابت نوع دو متفاوت است. افراد مبتلا به دیابت نوع یک احتمال دارد که به طور ناگهانى با عوارض ناشى از کاهش شدید قند خون (واکنش انسولین) یا افزایش شدید آن (کتواسیدوز) مواجه شوند. این عوارض جدى باید به سرعت درمان شوند. در حالى که این دو حالت در مبتلایان به دیابت نوع دو به ندرت دیده مى‏شود. مشکلاتى که به تدریج و طى سال‏ها در مبتلایان به دیابت نوع یک و دو بروز مى‏کند نیز متفاوت است. در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، معمولاً تخریب تدریجى مویرگ‏ها در چشم‏ها و کلیه‏ها مشاهده مى‏شود در حالى که افراد مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر مستعد تخریب رگ‏هاى بزرگ هستند که موجب بروز مشکلاتى در گردش خون، سکته و بیمارى‏هاى قلبى مى‏شود.
زنان باردار غالباً مبتلا به نوعى دیابت مى‏شوند که با دیابت نوع یک و دو فرق مى‏کند و «دیابت دوران باردارى» نامیده مى‏شود. این دیابت در ضمن انجام آزمایش‏هاى ادرار و خون که به طور معمول در دوران باردارى انجام مى‏شود، تشخیص داده مى‏شود. امکان دارد بعضى از این بیماران به تزریق انسولین نیازمند باشند یا نباشند، اما براى اجتناب از بروز مشکلات آتى، قند خون باید در طى دوران باردارى خیلى دقیق پیگیرى شود. علایم این نوع دیابت، اغلب در پایان دوران باردارى رفع مى‏شود.
در شماره‏هاى آینده به تفصیل در مورد انواع دیابت، درمان و تغذیه در طول آنها بحث خواهیم کرد.

اهمیت کنترل دیابت چیست؟

اولین هدف درمان دیابت، برقرارى بهبود مجدد بدن براى استفاده از کربوهیدرات است که در نتیجه آن، چربى‏ها و پروتئین‏ها به نحو طبیعى مصرف شوند. امروز متخصصین معتقدند که با تنظیم دقیق قند خون، احتمال بروز عوارض شدید و ناگهانى دیابت (واکنش انسولین و کتواسیدوز) به پایین‏ترین حد رسیده و یا حتى به کلى برطرف مى‏شود. اگر دیابت در طى هفته‏ها و ماهها درمان نشود، امکان دارد عوارض میان‏مدت آن ظاهر شود. جوانانى که به خوبى از دیابت‏شان مراقبت نمى‏کنند، ممکن است خوب رشد نکنند. مراقبت ناکافى از دیابت در زنان باردار مى‏تواند باعث بروز اختلالات قبل یا هنگام تولد شود.
امروز شمار رو به افزایش تحقیقات و گزارش‏هاى علمى نشان مى‏دهد که تنظیم دقیق قند خون احتمال بروز عوارض بلندمدت نظیر حملات قلبى، سکته، مشکلات کلیوى و بینایى را کاهش دهد.
ادامه دارد.