تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

سردردهاى عصبى درمیان زنان شایع‏تر است

سردرد بیش از 50 نوع علت دارد که در این میان، سردردهاى عصبى و میگرنى بیشترین علت‏ها، به خصوص در میان خانم‏ها است.
دکتر «آرش بستانى»، متخصص نورولوژى معتقد است 90 درصد مردم این دو نوع سردرد را دارند و در خانم‏ها به علت افسردگى و اضطراب و فشارهاى عصبى، این دردها بیشتر است.
برخلاف میگرن که فرد با خواب بهبود مى‏یابد، سردردهاى عصبى با خوابیدن خوب نمى‏شود و دو الى سه روز طول مى‏کشد. علایم این سردرد نیز به صورت سنگینى یا گرفتگى عضلات سر و بیشتر پشت سر است. در نوع شدید این درد، زنان احساس تهوع نیز دارند و گاه دچار تپش قلب، دردهاى عصبى در اندام‏هاى دیگر و دل‏شوره مى‏شوند.
گرفتگى و اسپاسم عضلات سر علت اصلى سردردهاى عصبى است چون در این افراد بروز تنش باعث اسپاسم عضلات سر مى‏شود و با داروهاى مسکّن نیز بیمار بهبود نمى‏یابد.
دکتر بستانى متذکر شد سردرد میگرنى در خانم‏ها شیوع بیشترى دارد و معمولاً از سنین نوجوانى شروع مى‏شود و سابقه فامیلى و جنبه ارثى هم دارد. این سردرد به صورت ضربان‏دار در یک طرف یا دو طرف سر ایجاد مى‏شود و درماه چند بار تکرار شده و با خستگى، بى خوابى و مسائل روحى تشدید مى‏شود.
زنانى که دچار دردهاى میگرنى هستند به خوردن غذاهایى چون ماهى دودى، شکلات و آجیل حساس هستند و هنگامى که در سرما و گرما و یا در معرض بوهاى تند قرار مى‏گیرند، سردردشان بیشتر مى‏شود. برخى نیز به نور حساس هستند که با استراحت در جاى تاریک بهبود مى‏یابند.
این دکتر متخصص مغر و اعصاب گفت: روش‏هاى غیر دارویى چون روان‏درمانى، ریلکسیشن و مدیتیشن،دعا، طب سوزنى، انرژى‏درمانى یا هیپوتراپى و یا هر چیزى که فرد به وسیله آن به آرامش برسد، بسیار مفید است.
ساخت «ماست» ویژه با خاصیت ضد دیابت و تصلب شرائین یک دانشجوى گروه بیوتکنولوژى دانشگاه تربیت مدرس، براى نخستین بار در جهان موفق به ساخت نوعى ماست ویژه با خواص بهداشتى و درمانى شد.
بر اساس تحقیقاتى که در گروه بیوتکنولوژى دانشکده فنى مهندسى دانشگاه تربیت مدرس بر روى این ماست انجام شد، ماست جدید علاوه بر خواص ماست‏هاى معمولى، خواص مفید دیگرى همچون ضد سرطان‏هاى سینه، خون، روده بزرگ و پروستات و ضد دیابت نوع دوم، ضد تصلب شرائین، ضد تغییر ترکیب بدن و نیز جلوگیرى از رشد چربى بدن و کاهش کلسترول خون را داراست.
«مهدى آقاجانى»، دانشجوى مبتکر در این تحقیق ابتدا مقدار چربى شیر را کاهش داده و سپس با اضافه کردن روغن آفتابگردان به شیر و اعمال شرایط بهینه به دست آمده از آزمایشات، ماست جدیدى که مقدار اسید لینولئى - ک مزدوج (CLA) آن نسبت به ماست معمولى بسیار بیشتر است به دست آورده است.
به گفته این دانشجو با توجه به استقبال کشورهاى توسعه‏یافته از این نوع ماده غذایى صادرات این محصول سالانه حدود 30 میلیون دلار درآمد ارزى براى کشور در پى دارد.

براى بیدار کردن ناشنوایان‏ ساعتى مخصوص ساخته شد

یک هنرجوى رشته الکترونیک موفق به ساخت دستگاهى شد که مى‏تواند ناشنوایان را از خواب بیدار کند.
این دستگاه که توسط «محمد نیکنامى»، جوان مبتکر دامغانى ساخته شده قادر است افراد ناشنوا را به شیوهاى خاص بیدار کند.
ساز و کار عملکرد این سیستم بدین صورت است که با ارسال فرکانس‏هاى رادیویى مافوق صوت در زمان معین شده از طریق یک فرایند بیولوژیک ویژه نرون‏هاى عصبى مغز کاربر ناشنوا را تحت تاثیر قرار داده و فرد را از خواب بیدار مى‏کند.
این طرح با هزینه‏اى معادل سه میلیون ریال طى مدت شش ماه اجرا شده است.

تندخورى سبب چاقى در زنان مى‏شود

دستاوردهاى پژوهشگران ژاپنى نشان مى‏دهد که تندخورى به ویژه در زنان سبب چاقى مى‏شود.
نتیجه آزمایش‏هاى محققان نشان داده است که تندخورى و کندخورى در میان دختران به میانگین بیش از پنج کیلوگرم تفاوت وزن ایجاد مى‏کند.
بررسى‏هاى پژوهشگران روى نزدیک به دو هزار دختر دانشجوى ژاپن نشان داد که میانگین وزن دخترانى که خیلى تند غذا مى‏خورند 4/55 کیلوگرم است و میانگین وزن دخترانى که خیلى کند غذا مى‏خورند 6/49 کیلوگرم است و این موضوع بیانگر آن است که دخترانى که تند غذا مى‏خورند 8/5 کیلوگرم چاق‏تر از دیگر دختران هستند.
کالرى جذب شده در طول روز از سوى بدن دخترانى که تندخورى مى‏کنند نسبت به دختران کندخور بیشتر است. افراد تندخور قبل از آنکه احساس سیرى به آنها دست بدهد، بیش از آن میزانى که لازم است در معده خود غذا فرو کرده‏اند و همین تندخورى سبب چاقى آنان مى‏شود.

پرکارى تیروئید در زنان بیشتر از مردان است

عارضه پرکارى تیروئید که تولید زیاد تیروکسین توسط تیروئید است، در زنان بیش از مردان بروز مى‏کند.
اضطراب تپش قلب، کاهش وزن، افزایش اشتها، عدم تحمل گرما، اسهال و اختلالات قاعدگى از نشانه‏هاى پرکارى تیروئید مى‏باشد.
بیمارى «گریوز»، شایع‏ترین شکل پرکارى تیروئید است. «گریوز» یک بیمارى خودایمنى است که در آن بدن پادتن تولید مى‏کند و این پادتن تیروئید را به تولید تیروکسین بیشتر وادار مى‏سازد. در این بیمارى، چشمان بیماران به طور غیر عادى بیرون مى‏زند و پوست ساق پا ورم مى‏کند.
علت پرکارى تیروئید بر اثر تومور خوش خیم در تیروئید، گواتر و یا یک عفونت ویروسى است.
استفاده از داروهاى ضد تیروئید، یدرادیواکتیو و جراحى، سه نوع درمانى است که براى پرکارى تیروئید استفاده مى‏شود.

دخترها عادت غذایى خود را از مادر مى‏آموزند

پژوهشگران دریافتند که دختران کم درآمد آفریقایى - آمریکایى اغلب از مادران‏شان مى‏آموزند که در برابر غذایى که به دست مى‏آورند سپاسگزار باشند.
بر اساس گزارش به دست آمده ممکن است درس‏هاى بسیار کمى در مورد سالم بودن یک نوع غذا از نظر کیفى، (درمقایسه با سایر غذاها) از مادران‏شان یاد بگیرند.
این گزارش مى‏افزاید: اغلب به این دختران گفته مى‏شود که غذا کمیاب است و آنها باید هر چیزى را که به آنها داده مى‏شود بخورند که این عقیده مى‏تواند باعث ایجاد عادات پرخورى در افراد شود.

مجردها و بیمارى قلبى

پژوهشگران مى‏گویند مجردها چهار برابر افراد دیگر با خطر نارسایى ناگهانى قلبى رو به رو هستند.
این گونه افراد بیشتر به رفتارهاى مخاطره‏آمیز مانند استعمال دخانیات و الکسیم دست مى‏زنند و ازدیاد وزن در آنها بیشتر دیده مى‏شود مجردها کمتر احتمال دارد به پزشک مراجعه کنند یا در مواقع اورژانس درخواست کمک نمایند. از بین تمامى عوامل اجتماعى مورد بررسى، زندگى مجردى بیشترین ارتباط را با ایست ناگهانى قلبى نشان داد.
این تحقیق نشان مى‏داد حمایت و محبت همسران شانس بهبودى بیماران قلبى را افزایش مى‏دهد.
محققان مى‏گویند: وجود یک رابطه کارکردى و شبکه اجتماعى تأثیر بسیار مهمى بر سلامت عمومى مبتلایان به بیمارى‏هاى قلبى مى‏گذارد.

مغز انسان داروى ضد روان‏پریشى تولید مى‏کند

مغز انسان ماده‏اى مشابه مشتقات گیاه شاهدانه به نام «آنانداماید» تولید مى‏کند که بر خلاف خود شاهدانه، حالات توهم و روان‏پریشى را در انسان بر طرف مى‏کند.
میزان ماده «آنانداماید» در مغز افراد مبتلا به جنون و یا اسکیزوفرنى چندین برابر افراد سالم است و در حالى که تصور مى‏شد بالا بودن میزان این ماده در مغز سبب ابتلاى به این بیمارى‏هاى روانى شده، تحقیقات نشان داد که مغز براى درمان حالات روانى، میزان تولید این ماده را افزایش داده است.
محققان معتقدند مغز در پاسخ به مشکلاتى نظیر جنون، به تولید بیشتر ماده مشابه شاهدانه مى‏پردازد و اگر فرد مبتلا به بیمارى روانى، قادر به تولید میزان بالاى «آنانداماید» نباشد، نشانه‏هاى بیمارى روانى نیز افزایش مى‏یابد.
با آنکه مغز با تولید «آنانداماید» حالات توهم وروان‏پریشى را که حتى ممکن است در سى درصد از انسان‏هاى سالم هم رخ بدهد، کنترل مى‏کند، اما مصرف خود شاهدانه در افراد بیمار سبب بهبودى نشده و حالات جنون را افزایش مى‏دهد. پژوهشگران احتمال مى‏دهند این امر به دلیل ماده فعال «تى اچسى» موجود در شاهدانه است که سبب کاهش حساسیت گیرنده‏هاى ماده «آنانداماید» در مغز مى‏شود.

راز طول عمر زنان اسپانیایى در روغن زیتون است‏

زنان اسپانیایى بالاترین میزان طول عمر را در میان شهروندان اروپایى دارند و به طور متوسط 7/83 سال عمر مى‏کنند.
این رقم از سن متوسط زنان در انگلیس که 7/80 سال است، حدود 3 سال بیشتر است.
به گفته کارشناسان بهداشتى نظام عالى مراقبت‏هاى بهداشتى اسپانیا و رژیم غذایى حاوى مقادیر زیادى روغن زیتون از جمله عوامل مؤثر در افزایش طول عمر مردم این کشور است.
نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان مى‏دهد نقش مثبت برخى مواد موجود در روغن زیتون در میزان سلامت و طول عمر انسان مؤثر است.
بهبود میزان طول عمر در اسپانیا، میزان مهاجرت و میزان زاد و ولد در میان مهاجران موجب شد این کشور در سال گذشته سریع‏ترین میزان رشد جمعیت را در اروپا به استثناى قبرس داشته باشد.

چینى‏ها بدون رایانه قادر به نوشتن نیستند

تحقیقات نشان مى‏دهد بسیارى از چینى‏ها بدون رایانه قادر به نوشتن نیستند. با گسترش استفاده از رایانه، بسیارى از مردم چین فراموش کرده‏اند چطور باید بدون رایانه بنویسند.
تحقیقات حاکى از آن است که 80 درصد از چند صد نفرى که مورد آزمایش قرار گرفتند حمایت از زبان چینى را ضرورى دانستند.
چینى‏ها براى استفاده از صفحه کلید به الفباى تصویرى که توسط اروپایى‏ها گذاشته شده، وابسته‏اند. بنابراین علایم را هنگام نوشتن کلمات روى کاغذ فراموش مى‏کنند.
تحقیقات نشان مى‏دهد 67 درصد از چینى‏ها بعضى مواقع فراموش مى‏کنند چطور کلمات را بنویسند و 12 درصد اغلب دچار این مشکل مى‏شوند و 21 درصد چنین مشکلى را ندارند.

پیوند ریشه دندان به چشم یک زن انگلیسى؛ بنیایى را به وى بازگرداند

یک زن انگلیسى که از دوره نوجوانى نابینا شده بود؛ پس از یک عمل جراحى بى‏سابقه و کاشت قسمت کوچکى از ریشه دندان او در چشمش توانست پس از 27 سال دوباره ببیند.
این زن، بینایى خود را در 15 سالگى به دلیل بروز یک واکنش نادر نسبت به داروهایى که براى بیمارى صرع وى تجویز شد؛ از دست داده بود.
این عمل جراحى به مدت 5/7 ساعت بر روى این زن انجام شد و بخشى از ریشه دندان وى را براى تقویت لوله بینایى آسیب‏دیده در چشم وى کاشتند.
پزشکان پس از عمل جراحى، پلک وى را براى پیشگیرى از بروز عفونت به طور موقت بستند و او در حال حاضر از طریق یک حفره کوچک در پلکش مى‏تواند دنیاى اطراف را ببیند.

دارچین براى پیشگیرى از بیمارى قند

مصرف یک قاشق غذاخورى دارچین به طور روزانه، باعث مى‏شود که بیمارى قند در شخص بروز نکند.
دانشمندان دریافته‏اند با مصرف مقدارى دارچین، مقادیر بالاى گلوکز کاهش مى‏یابد.
بررسى‏ها نشان مى‏دهند که مصرف یک قاشق غذاخورى ادویه، بخصوص دارچین، به طور روزانه آغاز بیمارى قند غیر انسولینى موسوم به بیمارى قند نوع دوم را به تعویق مى‏اندازد و یا به کلى از آن ممانعت به عمل مى‏آورد.

دستگاه تشخیص بیمارى دندان ساخته شد

یک شرکت ژاپنى موفق به ساخت دستگاهى شد که مى‏تواند به وسیله دمیدن هواى درون دهان، چگونگى پیشرفت بیمارى دندان را تشخیص دهد.
این دستگاه با اندازه‏گیرى گازهاى موجود در دهان، چگونگى رشد بیمارى دندان را تشخیص مى‏دهد. در این دستگاه که (موتیویشن) نامگذارى شده کافى است که تنها به مدت 3 ثانیه هواى درون دهان را دمید.
این دستگاه به وسیله سنسور نیمه هادى خودگاز موجود در دهان را اندازه‏گیرى کرده و با توجه به اطلاعات موجود در آن، تجزیه و تحلیل و چگونگى رشد بیمارى دندان را اندازه‏گیرى مى‏کند دست‏اندرکاران افزودند که این دستگاه وضعیت دندان‏ها را به پنج دسته سالم تا بیمار سخت تقسیم کرده و در مورد آن نظر مى‏دهد.
این دستگاه داراى یک صفحه نمایشگر از گونه فینگر تاچ دارد که با لمس کردن آن عملیات تشخیص انجام‏پذیر مى‏باشد. مجموع زمان تشخیص بیمارى از سوى این دستگاه حدود یک دقیقه مى‏باشد.

ساخت نوعى اجاق برقى که کالرى غذا را کم مى‏کند

یک شرکت ژاپنى براى کمک به افراد چاق، اجاق برقى ساخته است که در هنگام پخت غذا کالرى و چربى موجود در مواد غذایى را تا سطح قابل توجهى کم مى‏کند.
این اجاق برقى که براى اولین بار ساخته مى‏شود به وسیله حرارت ناشى از بخار آب، غذا را مى‏پزد. چربى گوشت استیکى که به وسیله این اجاق برقى پخت مى‏شود هشت برابر بیشتر از پخت گوشت به وسیله ماهى‏تابه از میان مى‏رود. این اجاق برقى که «هلسیو اى ایکس - ا چ سى ا» نام دارد قرار است از ماه آینده با قیمت 126 هزار ین وارد بازار شود. در این اجاق برقى مواد غذایى با افشاندن بخارى با حرارت 300 درجه بالاى صفر پخته مى‏شود و به همین دلیل میزان حرارت وارد شده به غذا نسبت به اجاق‏هاى معمولى که با باد گرم کار مى‏کنند هشت برابر بیشتر مى‏باشد.
دست‏اندرکاران مى‏گویند: در صورت پخت گوشت استیک به وسیله این اجاق کالرى موجود در گوشت پخته شده حدود 13 درصد کمتر از گوشتى است که به وسیله ماهى‏تابه پخته مى‏شود.

خستگى مفرط و کمبود خواب

بر اساس مطالعات جدید خستگى مفرط و کمبود خواب، به عناوین گوناگون روى افراد تأثیرات منفى مى‏گذارد و وضعیت جسمانى و میزان کارایى آنان را تحت‏الشعاع خود قرار مى‏دهد.
این تحقیقات نشان مى‏دهد که بیش از 84 درصد کارمندان ادارات دولتى و خصوصى با مؤسسات درمان بیمارى‏هاى مربوط به خواب تماس گرفته و از مشکلات خود در خوابیدن شکایت داشته‏اند و به دنبال یافتن درمانى براى بى‏خوابى هستند. تنها یک درصد (دو نفر) از شرکت کنندگان در این مطالعه اظهار کردند که در خوابیدن هیچ مشکلى ندارند و 15 درصد (22 نفر) نیز اظهار کردند که وضعیت‏شان بینابین است؛ به این معنى که خواب‏شان بیشتر اوقات چنان سبک است که با کوچک‏ترین صدایى از خواب بیدار مى‏شوند و دیگر قادر به خوابیدن نیستند.

گوشى پزشکى عامل انتقال عفونت است

نتایج پژوهشى در ایران نشان داد گوشى پزشکى از وسایلى است که باید روزانه ضد عفونى شود تا عامل انتقال عفونت نشود.
محققان دانشگاه علوم پزشکى سمنان در پژوهشى نشان دادند که آلودگى گوشى‏ها در قسمت گوشى 83 درصد و در قسمت دیافراگم 75 درصد است. بیشترین نوع آلودگى با عوامل میکروبى «استافیلوکوک کواگولاژ مثبت و منفى» و «باسیلوس» بود.
بنابراین توصیه مى‏شود گوشى‏هاى پزشکى مراکز درمانى روزى یک بار ضد عفونى شوند تا از انتقال آلودگى به افراد جلوگیرى گردد.
وسایل پزشکى آلوده، یکى از اصلى‏ترین راههاى انتقال عفونت از بیمارى به بیمار دیگر است.

رفع نزدیک‏بینى با استفاده از یک لنز جدید

پژوهشگران براى تقویت دید افرادى که به نزدیک‏بینى شدید مبتلا هستند و قدرت دیدشان تا نوک بینى شان محدود مى‏شود راه تازه‏اى پیدا کردند.
اداره نظارت بر مواد غذایى و دارویى آمریکا، اولین لنز قابل کاشت در چشم را براى افراد نزدیک‏بین تأیید کرد در این شیوه جراح با ایجاد یک شکاف کوچک، لنز را وارد چشم کرده و جلوى عدسى‏هاى طبیعى چشم قرار مى‏دهد.
درست مثل عکاسى که با چرخاندن لنزهاى دوربین فاصله کانونى را تنظیم مى‏کند. این لنزهاى کوچک که از پلاستیک سخت تهیه شده است در ایجاد تصاویر کانونى به یارى چشم‏ها مى‏آید.
«ایمپلنت لنز» به گونه‏اى طراحى شده است که جایگزین عینک، لنز و یا عمل جراحى لیزیک براى کسانى باشد که در دیدن اجسام دور مشکل دارند.

گریت‏فروت به کاهش وزن کمک مى‏کند

مطالعات جدید نشان مى‏دهد مصرف نصف گریت‏فروت سه بار در روز و قبل از غذا به کاهش وزن کمک مى‏کند.
کسانى که به طور مرتب گریت‏فروت مى‏خورند انسولین خون‏شان کاهش مى‏یابد کاهش شدید انسولین خون خطر بالا رفتن وزن و ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى عروقى را افزایش مى‏دهد. نتایج این مطالعه نشان مى‏دهد افزودن این میوه به رژیم غذایى مى‏تواند مفید باشد.
محققان به منظور بررسى تأثیر این میوه در کاهش وزن از چندین فرد چاق خواستند این میوه را به اشکال گوناگون مصرف کنند و چگونگى تغییر وزن آنها را طى 12 هفته بررسى کردند.
این افراد سه بار در روز و قبل از غذا، نصف گریت‏فروت؛ یک لیوان آب گریت فروت یا قرص حاوى عصاره گریت‏فروت یا آب سیب خوردند. از این افراد خواسته شد در رژیم غذایى خود تغییرى ایجاد نکنند. در پایان، محققان دریافتند کسانى که میوه تازه گریت‏فروت خوردند حدود یک و نیم کیلو وزن کم کردند. انسولین خون این افراد نیز کاهش نشان داد.
آب گریت‏فروت و قرص حاوى عصاره این میوه تأثیر کمترى در کاهش وزن افراد داشت. مصرف میوه گریت‏فروت و آب آن به کاهش وزن در مبتلایان به سندروم سوخت و ساز کمک کرد. سندروم سوخت و ساز چندین اختلال مانند چاقى ناحیه شکم، ازدیاد فشار خون، بالا رفتن قند خون و کلسترول خون که زمینه‏ساز ابتلا به دیابت نوع دوم، بیمارى قلبى و سکته است در برمى‏گیرد.
مطالعات نشان داده گریت‏فروت، سوخت و ساز را افزایش نمى‏دهد به همین خاطر با پایین آوردن میزان انسولین خون به کاهش وزن کمک مى‏کند.

ماشین‏هاى لباسشویى سخنگو ساخته شد

اولین ماشین لباسشویى سخنگو براى نابینایان، توسط دانشجویان مهندسى آمریکا ساخته شد.
این ماشین لباسشویى سخنگو، براى استفاده کسانى که مشکلاتى در بینایى خود دارند، طراحى شده است.
دانشجویان، یک صفحه ویژه طراحى کرده‏اند که با فشار دادن هر دکمه از ماشین لباسشویى آغاز به سخن گفتن مى‏کند و زمان تکمیل تنظیمات را اعلام مى‏کند.
این اختراع جدید توسط یک زوج نابیناى آمریکایى در حال آزمایش است. این زوج آمریکایى معتقدند: استفاده از این ماشین لباسشویى به آنها اعتماد به نفس مى‏دهد زیرا که همه تنظیمات دستگاه را به درستى انجام داده‏اند.

یخچال هوشمند ساخته شد

یخچال هوشمند و متصل به اینترنت در کره جنوبى ساخته شد.
این یخچال بسیار پیشرفته، با اینترنت، سفارش خرید محصولات غذایى را مى‏دهد. صفحه رایانه‏اى که جلوى این یخچال نصب شده است همچنین مى‏تواند عکس‏هاى دیجیتالى بگیرد و فیلمبرداى کند.
در برخى از انواع پیشرفته‏تر در کره جنوبى یخچال مى‏تواند محصولات داخل خود را تشخیص دهد و دستورالعمل مناسب استفاده از آنها در آشپزى را به شما پیشنهاد بدهد. همچنین این یخچال هر زمان که یک نوع محصول غذایى در یخچال کم شود از طریق لاین سفارش جدید مى‏دهد.

زیان چاى، قهوه و نوشابه‏هاى گازدار

چاى، قهوه و نوشابه‏هاى گازدار به شدت براى دندان‏ها زیان‏آور است.
بر اساس تازه‏ترین تحقیقات، مصرف زیاد این نوشیدنى‏ها از بین رفتن میناى دندان‏ها را سبب مى‏شود.
نوشابه‏هاى گازدار رنگى، پنج برابر بیشتر از نوشابه‏هاى گازدار معمولى براى دندان‏ها زیان‏آور است.
چاى فرآورى‏شده سى برابر بیشتر از چاى عادى به علت اسید سیتریک موجود در آن سبب خورده شدن میناى دندان‏ها مى‏شود.

درمان دیابت به وسیله پماد

داروسازان مصرى پمادى ساخته‏اند که براى درمان دیابت روى پوست مالیده مى‏شود و از داروهاى رایجى که بیماران مى‏خورند، عوارض کمترى دارد.
یک گروه تحقیقاتى پنج نفره مصرى، داروى «گلیپیزاید» را که براى درمان دیابت مصرف مى‏شود، به صورت پماد ساخته است که از طریق پوست جذب مى‏شود. بیمار به جاى آنکه هر روز 3 قرص را پیش از صبحانه، ناهار و شام بخورد، مى‏تواند این پماد را هر 2 یا 3 روز یک بار روى پوست خود بمالد.
آزمایشات نشان مى‏دهد که پماد ساخته شده به طور منظم و به میزان ثابت در دو یا سه روز جذب بدن بیمار مى‏شود.

رابطه خنده و سرماخوردگى

نتایج پژوهش‏هاى پزشکى در انگلیس حاکى است افراد شادتر نسبت به سرماخوردگى مقاوم‏تر هستند.
پزشکان مى‏گویند علت اصلى این است که سیستم دفاعى بدن افراد شاد و بى‏دغدغه، قوى‏تر ازافراد غمگین و افسرده عمل مى‏کند.
گفتنى است خطر ابتلا به بیمارى در افرادى که دچار افسردگى عصبى یا روحى هستند، سه برابر افراد خوشحال، آرام و پر انرژى است.