باردارى و مشکلات آن

نویسنده


 

باردارى و مشکلات آن‏

منبع: مجله Parents - اکتبر 2003، ص‏189
نویسنده: کورتنى لیدام‏
ترجمه: شادى رشوند

باردارى و تولد
افزایش دردها

اگر از بواسیر، ترش کردن و سردرد بگذریم، باردارى امر دلپذیرى است. نگران نباشید. اینجا توضیحاتى در جهت بهبود سریع‏تر شما وجود دارد.
بدن شما مجموعه‏اى از تغییرات جالب و اساسى را طبق انتظارتان مى‏پذیرد. در حالى که شما خود را براى اضافه وزن و تهوع آماده مى‏کنید، ممکن است با بعضى دردهاى ناشناخته‏تر غافلگیر شوید. ما از دکتر بروس فلیم، متخصص بیمارى‏هاى زنان و زایمان در ریورساید کالیفرنیا و دکتر شارى برنسر، نویسنده کتاب (توصیه یک متخصص زایمان) مى‏خواهیم که در مورد رایج‏ترین مشکلات باردارى و راه حل‏هاى تسکین‏بخش برایمان توضیح دهند.

بیمارى مجراى مچ دست‏

علت: در این حالت بدن شما آب بیشترى در خود نگه مى‏دارد که در نتیجه، این مقدار آب در مچ‏هایتان انباشته شده و به اعصاب فشار وارد مى‏کند و در نتیجه عوارضى چون رعشه، کرختى و درد انگشتان و دست‏ها به وجود مى‏آید. این عوارض معمولاً بعد از تولد کودک از بین مى‏رود.
درمان: سعى کنید که زمان کار با رایانه را به حداقل برسانید و یک مچ‏بند براى صفحه کلیدتان خریدارى نمایید. مچ‏ها را به صورت مستقیم قرار دهید تا فشار کمترى روى اعصاب وارد شود. هر گاه در انگشتان احساس سوزش و تحریک مى‏کنید، آنها را براى مدت 5 دقیقه به آرامى ماساژ دهید. از آنجایى که بیمارى مجراى مچ دست شب‏ها شدیدتر مى‏شود، هنگام خواب دست‏ها و مچ‏ها را روى بالشى قرار دهید.

بواسیر

علت: ترکیبى از یبوست و فشار اعمال شده توسط رحم روى رگ‏هاى خونى لگن مى‏تواند باعث ایجاد رگ‏هاى ملتهب مقعدى شود.
درمان: جلوگیرى از یبوست، نوشیدن چندین لیوان بزرگ آب در طول روز، خوردن مقدار زیادى غذاهاى الیاف‏دار نظیر (میوه‏ها، سبزى‏ها و نان‏هاى سبوس‏دار).
ورزش مرتب نیز به فعال شدن دستگاه گوارش کمک مى‏کند. اگر هنوز با مشکل یبوست روبه‏رو هستید، از پزشک‏تان بخواهید برایتان ملین تجویز کند و چنانچه یبوست شما جدى و تحمل‏ناپذیر شد، با پزشک خود در مورد استفاده از کرم طبى براى تسکین موضعى مشورت کنید.

واریس‏

علت: هورمون‏هاى باردارى باعث مى‏شوند که عضلات شما در حالت آرامش باشند در حالى که جریان خون افزایش یافته شما فشار زیادى روى رگ‏ها وارد مى‏کند.
نتیجه: رگ‏هاى پا به رنگ بنفش مایل به آبى بدنمایى در مى‏آیند.
درمان: متأسفانه امر توارث، نقش عمده‏اى را در ایجاد یا عدم ایجاد رگ‏هاى واریسى ایفا مى‏کند. اما با محدود کردن زمان ایستادن (عدم ایستادن در یک حالت براى مدت طولانى)، از بروز آن جلوگیرى کنید.
هنگام نشستن، پاها را روى هم نیندازید و پاها را تا حد امکان بالاتر قرار دهید تا فشار روى رگ‏ها کاهش پیدا کند. همچنین استفاده از شلوارهاى مخصوص باردارى مفید خواهد بود. در نهایت از ماساژ رگ‏ها خوددارى کنید زیرا وضع آنها را وخیم‏تر خواهد کرد.

گرفتگى ساق پا

علت: هیچ کس به درستى نمى‏داند چرا زنان باردار مستعد ابتلا به گرفتگى شدید ماهیچه ساق پا و عضلات پا در طول شب هستند. این مشکل مى‏تواند بر اثر افزایش فشار خون و یا کمبود کلسیم به وجود آید.
درمان: آرامش بخشیدن به عضلات با خم کردن پا به طرف نوک پنجه به طورى که پاشنه پا را به بیرون فشار دهید. استفاده از انگشتان براى ماساژ عمیق عضلات نیز ممکن است مفید باشد. ورزش روزانه در جهت افزایش جریان خون، نوشیدن آب فراوان (کم‏آبى بدن مى‏تواند گرفتگى عضلات را شدیدتر کند). اگر این مشکل تکرار شد، مى‏توانید با اطلاع پزشک از قرص‏هاى کلسیم استفاده کنید.

ترش کردن و سوء هاضمه‏

علت: بزرگ شدن شکم روى معده و روده‏ها فشار وارد مى‏کند و جریان گوارش اسید را به سمت بالا ساده‏تر مى‏کند در نتیجه باعث مى‏شود که در سینه احساس سوزش کنید.
درمان: جایگزین کردن چندین وعده غذاى کم‏حجم به جاى 3 وعده غذاى حجیم، عدم مصرف غذاهاى اسیدى و ادویه‏دار و دراز نکشیدن براى مدت 30 دقیقه بعد از صرف غذا، شیره‏هاى معده را در حداقل ممکن نگه مى‏دارد. اگر در طول شب دچار ترش کردن مى‏شوید، با پزشک خود پیرامون مصرف داروى ضد اسید قبل از خواب مشورت کنید.

سردرد

علت: نوسان هورمون‏ها، فشار روحى و افزایش خستگى مى‏تواند مقدمه سردرد باشد.
درمان: استامینوفن (در صورتى که توسط پزشک تجویز شده باشد) مى‏تواند درد را بى‏درنگ کاهش دهد. کمپرس آب گرم نیز مى‏تواند مؤثر باشد. نوشیدن مقدار زیاد آب در طول روز براى جلوگیرى از کم‏آبى بدن و اطمینان از حداقل 6 تا 7 ساعت خواب شبانه نیز ضرورى است. اگر سردرد شما طاقت‏فرسا است و یا با ضعف بینایى توأم شده است، به پزشک مراجعه کنید.

سیاتیک‏

علت: وزن کودک شما روى کمر فشار آورده و عصب سیاتیک را تحریک مى‏کند و درد شدیدى در پایین‏ترین قسمت کمر تا ساق پاها احساس مى‏شود.
درمان: روى طرف چپ بدن دراز بکشید و بالشى را بین زانوها قرار دهید تا جریان خون به سمت رحم افزایش پیدا کند. در طول روز نباید بیش از نیم ساعت در یک حالت بایستید و یا بنشینید و از بلند کردن اجسام سنگین خوددارى نمایید. امکان دارد شنا توأم با کاهش وزن براى عصب سیاتیک مفید باشد.