پژواک


 

پژواک‏

خوشبختانه پس از گلایه‏هاى فراوان - به خاطر عدم چاپ قطعات ادبى که تعداد بسیار زیادى هم هستند - اعتراضم نتیجه داد و پاسخ خود را از طریق «پژواک» دریافت کردم. خیلى خوشحال هستم که به قطعات ادبى من نظرى دارید و به نوعى به این آثار عکس‏العمل نشان مى‏دهید. امیدوارم در ادامه، مشکلات کارم را بازگو کنید و با نقدتان، از بار نقص کارهایم بکاهید. در ضمن، از اینکه لیاقت آن را داشتم تا در باغستان «انتظار سبز»، سهمى ناچیز داشته باشم و اثرم چاپ شود، تلاش شما را ارج مى‏نهم. مهدى موعود(عج) بازگشاى مشکلات‏تان باشد. بابت چاپ داستان «جانباز» نیز تشکر مى‏کنم. در آینده هم هدیه‏اى به رسم یادبود براى کارکنان مجله ارسال خواهم کرد تا به عنوان تشکر بابت بررسى آثارم در طول این چند سال داشته باشید. ابوالفضل صمدى‏رضایى - مشهد

برادر محترم، همان طور که قبلاً در بخش «پژواک» متذکر شدیم قطعات، اشعار، داستان‏ها و حتى مقالات شما آنقدر زیاد هستند که اگر هم پس از ارزیابى و اصلاح اشکالات در نوبت چاپ قرار گیرند، باید منتظر چاپ هر اثرتان پس از گذشت یک سال باشید. پس به ما هم حق بدهید تا قطعات قابل انتشار شما را در نوبت چاپ قرار دهیم تا نوبت دیگر دوستان مجله نیز رعایت شود.
دو داستان نیز از شما به دست‏مان رسیده است که با توجه به اینکه انتشار ویژه‏نامه «زن در جمهورى اسلامى» حداقل دو شماره مجله را به خود اختصاص خواهد داد ان شاءاللَّه در اولین شماره «قصه‏هاى شما» پس از ویژه‏نامه شاهد نظرات ما در مورد داستان‏هایتان خواهید بود.
در ضمن، مقاله‏اى نیز در ارتباط با حقوق زنان و حکومت ارسال کرده‏اید که گذشته از تکرارى بودن موضوع آن، نثر و نوع نگاه مقاله با آثار قبلى‏تان تفاوت دارد که قهراً در صورت بهره جستن از منبعى دیگر لازم بود به آن اشاره شود.
اما خواهشى که از شما داریم این است که لطفاً با ارسال هدیه، ما را شرمنده خودتان نکنید. نامه‏هاى بسیار شما در طول هر ماه نشانگر لطف‏تان نسبت به دفتر مجله و همکاران است و مجله نیز طبعاً و همیشه وظیفه خود را انجام مى‏دهد.
طى نامه‏اى دیگر، شعرى برایمان فرستاده و اشاره کرده‏اید که با خواندن آن بر روى یک سنگ قبر در مشهد، متحول شده و بیشتر متوجه آخرت و دین شده‏اید. از ما نیز خواسته‏اید این شعر را در مجله چاپ کنیم تا جرقه‏اى باشد براى همه جوانانى که تصورات باطلى از دنیا دارند، به آن امید که بازار ایمان و عقیده‏شان گرم شود.
نعش من در بر چشمان شماست‏
و شما مى‏بینید
و منم کور و کر و لال و خموش‏
نعشِ من دفترى از عبرت‏هاست‏
نعش من عاقبتِ هر فرد است‏
جسمى آرام ولى پر درد است‏
نعش من حکمت و درس است و ندا
و شما غرق نشاطید و سرور
کاسه‏هاى دل‏تان پر ز غرور
یاد مى‏آورم آن روز که مانند شما
بر سرِ نعش کسانى دیگر
غرّه بر زندگى خویش شدم‏
نه از آن نعش گرفتم پندى‏
آه، اینک همه خویشانم‏
دورِ قبرم جمعند
خاک را بر سر من مى‏ریزند
تا نبینند دگر
روى ترس‏آور من‏
من که شمعى بودم‏
به برِ هر بزمى‏
خرده‏بادى آمد
برد آن رونق بازارم را
شمع آفت‏زده‏ام‏
دیو غربت‏زده‏ام‏
نگذارید که در این شبِ سخت‏
من بمانم تنها
با توام کز بَر من مى‏گذرى‏
سنگ قبرم همه دم مى‏نگرى‏
خانه قبر مرا با کلامى از حق‏
روشنى بخش و برو
شاید این مرهم دردم باشد
خوش‏لعابى بر این چهره زردم باشد

اینجانب گله‏اى داشتم هر چند مى‏دانم وسعت الطاف‏تان آنقدر نسبت به من بى‏شمار است که این گله ناچیز من به حساب نمى‏آید. مدتى است که مرا از اشکالات نثرهایم بى‏خبر گذاشته‏اید. امیدوارم چون گذشته مرا مورد لطف قرار دهید و جواب نامه‏هایم را بدهید تا کارهایم را بازنویسى کنم.

منیره مقدم‏زاده - چابکسر

دوست عزیز، با توجه به کثرت کارهاى روزانه در دفتر مجله، متأسفانه فرصتى براى پاسخگویى کتبى به تمام نامه‏ها و آثار ارسالى نیست به ویژه که اینک چند ماهى است سخت درگیر کارهاى ویژه‏نامه زن در جمهورى اسلامى ایران هستیم که کارى گسترده است. تلاش ما نیز این است که بتوانیم سؤالات و جواب نامه‏هاى دوستان را در صفحات مختلفى که اختصاص به نامه‏هاى ادبى، پزشکى، مشاوره و ... دارد، پاسخگو باشیم. اما از آنجایى که صفحه مربوط به نقد قطعه ادبى در مجله موجود نیست، لذا شما احساس کرده‏اید که آثارتان مطالعه نمى‏شود. مطمئن باشید که آثار متوسط به بالاى شما پس از ارزیابى و انجام اصلاحات، چاپ مى‏شود و آثار ضعیف در بایگانى مجله ثبت مى‏شود.
موفق باشید.

علاوه بر تمایل به اشتراک مجله‏تان مى‏خواستم پیشنهاد بدهم که آیا از فعالیت‏هاى اجتماعى زنان در بسیج گفتگویى مى‏خواهید یا نه؟

فرنگیس خلفى - کرج‏

خواهر گرامى، نامه اشتراک شما در بخش مربوطه پى‏گیرى خواهد شد. در مورد فعالیت زنان در بسیج نیز اگر فرد خاصى مورد نظرتان است مى‏توانید معرفى کنید تا پس از بررسى، با ایشان گفتگویى داشته باشیم.

با تشکر از کلیه کارکنان محترم مجله، مطلبى در مورد تولید واکسن ترک اعتیاد به وسیله انستیتو پاستور ایران در بخش «تازه‏هاى پژوهش» چاپ کرده بودید. استدعا دارم در صورت امکان، راهنمایى بفرمایید از چه طریقى و به چه وسیله‏اى مى‏توانم جهت ترک اعتیاد خود به این واکسن دسترسى پیدا کنم تا با راهنمایى شما از این گرفتارى نجات یابم. بى‏صبرانه در انتظار پاسخ و راهنمایى شما هستم.

سیدتقى ... - خمین‏

برادر محترم، علاوه بر نامه‏اى که از شما به دست‏مان رسید، تلفن‏هایى نیز در این مورد به دفتر مجله داشتیم که خواستار اطلاعاتى در مورد این واکسن و طریقه بسترى شدن، بود. ما نیز بر حسب وظیفه، براى جواب دادن به این خواسته مخاطبان مجله، طى تماس‏هاى تلفنى مکرر و نامه‏نگارى در طول دو ماه گذشته (تا تاریخ 30/8/83) با مرکز انستیتو پاستور ایران براى دریافت جوابى روشن و قاطع، نتوانستیم به نتیجه‏اى مثبت برسیم؛ چرا که مسئول این تحقیقات مدعى بود تا زمانى که کارهایشان به نتیجه نرسد، نمى‏تواند هیچ نظر قطعى در این مورد بدهد.
با این وجود یکى از کارشناسان مرکز انستیتو پاستور در برابر اصرار ما براى گرفتن جواب گفت ساخت این واکسن هنوز در مراحل ابتدایى مى‏باشد. تمام داروها حتى آسپرین نیز براى رسیدن به تولید انبوه باید مراحل زیادى را پشت سر بگذارد. تولید واکسن ترک اعتیاد نیز مستلزم پشت سر گذاشتن همین مراحل است. هر دارویى پس از طى مراحل تحقیقاتى ابتدا در حیوان‏هاى حساس و سپس داوطلبان انسانى آزمایش مى‏شود و پس از آن براى دریافت مجوز تولید به وزارت بهداشت عرضه مى‏شود تا مراحل قانونى و حقوقى آن طى شود. این وزارتخانه نیز از سازندگان مدارک لازم و روش ساخت، برگه آنالیز و نتایج تست‏هاى مختلف را خواهند خواست تا داروى جدید، مضراتى در پى مصرف نداشته باشد. پس از بررسى کارشناسان وزارت بهداشت و دریافت مجوز مصرف، مجوز تولید نیمه‏صنعتى را باید دریافت کرد و سپس مجوز تولید انبوه، تا اینکه بتوان پروانه ساخت و بهره‏بردارى گرفت. هر کدام از این مراحل مدت زمان بسیارى را مى‏طلبد و ممکن است چند سال طول بکشد تا واکسن ترک اعتیاد در ایران به تولید انبوه برسد.
این کارشناس اعلام کرد که در حال حاضر، مرحله تست روى داوطلبان به پایان رسیده و آنان در حال پیگیرى مراحل قانونى تولید این واکسن هستند.
ما نیز این قول را مى‏دهیم به محض اینکه پاسخ کتبى این مرکز در مورد تولید این واکسن به دست‏مان رسید، خوانندگان را در جریان امر قرار دهیم.