کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

نکته‏هایى از قرآن مجید

اعظم بحرانى‏
ناشر: انتشارات موعود اسلام‏
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 192 صفحه‏
قیمت: 35000 ریال‏
این کتاب که به صورت مصوّر (رنگى) به چاپ رسیده است، داراى ویژگى‏هاى زیر است:
نام و شماره سوره، محل سوره در قرآن، نوع سوره و تعداد آیات و نکته مهم در سوره در مطالب آغازین هر سوره قرار گرفته است. بعد از شناسنامه سوره به مباحثى دیگر از قبیل: احکام سوره، نصایح سوره، داستان‏ها، آیات معروف، آیات جالب و آیات علوم در قالب نکته‏ها و پیام‏ها تدوین و تنظیم گردیده است.
این مجموعه از ترجمه استاد الهى قمشه‏اى استفاده شده است.

گنجینه نوعروسان‏

امینه‏سادات سیدى‏تبار
ناشر: نشر مرسل‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 224 صفحه‏
قیمت: 14000 ریال‏
در این کتاب مى‏خوانید:
طریقه نگهدارى انواع مواد غذایى و مرکبات و ضد عفونى کردن آنها.
نکاتى در مورد پخت انواع غذا.
نکاتى در مورد پخت کیک و مربا و تهیه سرکه.
لکه‏گیرى انواع لباس‏ها و شستشوى انواع پارچه و پرده.
لکه‏گیرى انواع ظروف آشپزخانه.
طریقه نگهدارى گل‏ها و گیاهان آپارتمانى.
دانستنى‏هاى مهم در مورد اتومبیل.
ریزه‏کارى‏هاى خانه‏دارى (تمیز کردن لوازم خانه، نکاتى در مورد وسایل برقى منزل و ...)

تربیت در سیره و سخن امام حسن مجتبى‏

عبدالکریم پاک‏نیا
ناشر: انتشارات هجرت‏
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 200 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
در سیره تربیتى امام حسن مجتبى(ع) مسائل تربیتى و نکات باریک روان‏شناختى قابل توجهى دیده مى‏شود که مى‏تواند به عنوان الگو و روش صحیح تعلیم و تربیت کودکان مطرح شود.
در این کتاب مسائلى چون صفات و شرایط مربیان برتر، راههاى مقابله با مشکلات و حل آنها، اهمیت ملجأ و پناهگاه در تربیت، نقش الگو و سرمشق در این زمینه، اهمیت خانواده و نقش بنیادى پدر و مادر و مربیان از جمله مواردى است که بر اساس رهنمودها و نکات مهم در زندگى امام مجتبى(ع) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

الحاشیة على اصول الکافى‏

سید بدرالدین بن‏احمد الحسینى العاملى‏
تحقیق: على فاضلى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 352 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
یکى از معتبرترین و کهن‏ترین جوامع حدیثى شیعه، کتاب الکافى است که بیش از هزار سال قبل در عصر غیبت صغرا توسط ثقةالاسلام محمد بن‏یعقوب کلینى پدید آمد که جامع بودن احادیث و گستردگى آن، مسند بودن روایات و تألیف آن در عصر تحیت صغرا تنها بخشى از امتیازات این کتاب ارزشمند است.
الشروح و الحواشى على الکافى، عنوان سلسله‏اى است که به تحقیق و احیاء شرح‏ها و حاشیه‏ها و تعلیقه‏هایى مى‏پردازد که در طى قرن‏هاى گذشته توسط اندیشمندان و صاحب نظران و عالمان دینى به این اثر جاودانه به رشته تحریر در آمده است. دومین اثر از این مجموعه، «حاشیه اصول کافى» است. این اثر حاشیه بر دو جلد اصول کافى است اما بخش اعظم آن به شرح احادیث جلد اول اصول کافى اختصاص یافته و تنها در پایان کتاب شرح بعضى از فقرات احادیث جلد دوم اصول کافى مى‏باشد.
این اثر در گروه احیا و تصحیح متون مرکز تحقیقات دارالحدیث به سامان رسیده است.

رسائل فى درایة الحدیث ج‏2 و 1

به اهتمام: ابوالفضل حافظیان بابلى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383 - 1382
تعداد صفحه: جلد اول: 616 صفحه، جلددوم: 640 صفحه‏
قیمت: هر جلد 40000 ریال‏
«رسائل فى درایة الحدیث»، عنوان مجموعه مجلداتى است که در هر جلد تعدادى از رساله‏هاى مربوط به علم درایة الحدیث جاى دارد. در این مجموعه، رساله‏هاى کوتاهى که در حجم یک کتاب نیستند تصحیح و احیا مى‏شود. تاکنون دو مجلّد از این مجموعه انتشار یافته است. جلد اول این مجموعه شامل یک مقاله و چهار رساله مهم در درایه مى‏باشد که عبارتند از:
1- مصنفات الشیعة فى علم الدرایة؛
2- البدایة فى علم الدرایة؛
3- الرعایة لحال البدایة؛
4- وصول الأخیار الى اصول الأخبار؛
5- الوجیزه فى علم الدرایة؛
جلد دوم از این مجموعه شامل این رساله‏هاست:
1- المقنعة الأنیسة و المغنیة النفیسة؛
2- الفنّ الثانى من القوامیس؛
3- رسالة فى علم الدرایة؛
4- الجوهرة العزیزة فى شرح الوجیزة؛
5- موجز المقال فى نظم الوجیزة؛
6- الوجیزة فى علم الدرایة الحدیث؛
این مجموعه در گروه احیا و تصحیح متون مرکز تحقیقات دارالحدیث به سامان رسیده است.

پژوهشى در فرهنگ حیا

عباس پسندیده‏
ناشر: دار الحدیث قم‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 388 صفحه‏
قیمت: 17000 ریال‏
این اثر در چهار بخش به بررسى موضوع «حیا» در قرآن و حدیث پرداخته است.
بخش اول، به کلیات اختصاص دارد که پس از بیان تعریف‏هاى لغت‏شناسان و علماى اخلاق با استفاده از روشى نو در مفهوم‏شناسى، تعریف حیا را از متون استخراج نموده و سپس ماهیت حیا، اقسام حیا و مراتب آن را تبیین کرده است.
بخش دوم، که از مهم‏ترین بخش‏هاى کتاب است در هشت فصل به بررسى قلمروهاى تأثیر حیا اختصاص دارد.
بخش سوم، به مسئله کمرویى اختصاص دارد و در چهار فصل موضوع‏هاى ماهیت کمرویى، ریشه‏هاى کمرویى، نمودهاى کمرویى، پیامدها و راههاى درمان کمرویى را بررسى کرده است.
بخش چهارم به موضوع بى‏حیایى مى‏پردازد و مسائلى همچون ماهیت بى‏حیایى، ویژگى‏هاى بى‏حیایى، عوامل بى‏حیایى و پیامدهاى بى‏حیایى را مورد بحث قرار داده است.

از غبار تا باران (خاطرات دکتر عبداللَّه جاسبى)

عبداللَّه جاسبى‏
ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامى‏
نوبت چاپ: دوم / 1383
تعداد صفحه: 304 صفحه‏
قیمت: 19000 ریال‏
خاطرات و شرح حال‏هاى افراد سیاسى، جنبه‏هاى متعددى از تاریخ یک کشور را مشخص مى‏کند. خاطرات مربوط به انقلاب اسلامى نیز زوایاى پیدا و ناپیداى تاریخ معاصر ایران را بازگو و ارائه مى‏کند. این کتاب جلد نخست خاطرات عبداللَّه جاسبى است که شرح حال کودکى وى تا سال 1341 را در بر مى‏گیرد. موضوعاتى مانند تحولات دهه 1320، نهضت ملى شدن صنعت نفت و نهضت 15 خرداد به خوبى در این کتاب منعکس شده است.

مددکارى فردى (کار با فرد)

دکتر مصطفى اقلیما - غنچه راهب‏
ناشر: انتشارات دانژه‏
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 528 صفحه‏
قیمت: 42000 ریال‏
این کتاب بیانگر شیوه‏هاى گوناگون مواجهه و ارتباط فرد و مشاوره با اوست که علاوه بر تاریخچه و شناخت ابعاد مددکارى فردى و پیشرفت‏هاى به دست آمده در مددکارى اجتماعى، اصول و روش‏هاى اساسى در مددکارى و کاربرد آنها، به تشریح مهارت‏هاى ارتباط با فرد و خانواده، روش‏هاى سنجش و تشخیص روانى - اجتماعى و وجوه اشتراک و تمایز مددکارى فردى با روانشناسى در کار با فرد پرداخته است.

کار با گروه (شناخت، پویایى، درمان)

دکتر مصطفى اقلیما
ناشر: اسپندهنر
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 744 صفحه‏
قیمت: 5500 ریال‏
کتاب داراى سه فصل کامل شناخت، پویایى و درمان مى‏باشد که مى‏توان پس از آگاهى از مطالب ارائه شده در کار با گروه موفق باشیم و مى‏تواند دستورالعمل مفیدى براى آموزش دانشجویان باشد و مصرف‏کنندگى دامنه عمل و این نقش‏هاى گوناگونى است که در مواجهه با مسائل مختلف در گروه باید اتخاذ گردد.
این کتاب راهنمایى است براى کلیه متخصصان کار با گروه، مددکاران اجتماعى، روانپزشکان، روانشناسان، مشاوران و حتى مدیران کارخانه‏ها؛ به طور کلى کسانى که به نحوى نیاز به کار با گروه دارند.

تنزیه المعبود فى الرد على وحدة الوجود

سیدقاسم على احمدى‏
ناشر: مؤسسة السیّدة المعصومة
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 474 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال و 16000 ریال‏
وحدت وجود از عمده‏ترین مسائلى است که در عرفان نظرى مورد توجه و بحث قرار گرفته است و در خارج از آن مخالفت‏هاى سرسختانه‏اى از سوى کسانى که نوعاً با مشرب عرفا و فلاسفه در تحلیل هستى سازگارى ندارند با آن شده است و تا سرحد تکفیر نیز پیش رفته‏اند. این کتاب یکى از آثارى است که در مخالفت با دیدگاه طرفداران وحدت وجود نگاشته شده است. نویسنده طى آن تلاش کرده بر اساس تلقى و نظر خود موافقان نظریه وحدت وجود را به چالش بکشد و آن را مخالف مبانى و رهنمودهاى دینى معرّفى کند.

فاطمه(س) احیاگر شخصیت زن‏

فریده مصطفوى (خمینى) - فاطمه جعفرى‏
ناشر: نشر اجر
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 152 صفحه‏
قیمت: 11000 ریال‏
این مجموعه 152 صفحه‏اى، داراى یک مقدمه و چهار فصل است که نام کتاب هم از عنوان مقدمه گرفته شده است. مقدمه 21 صفحه‏اى کتاب به قلم محمدباقر شریعتى سبزوارى است که به کارنامه زن در جهان قبل از اسلام، سیره امامان(ع) و حقوق متقابل اسلام و جاهلیت قدیم و جدید پرداخته است.
فصل اول با عنوان «ولادت فاطمه(س)» به بررسى اخلاق اعراب زمان جاهلى پرداخته و تأثیر بعثت پیامبر(ص) بر فرهنگ جاهلى را نشان مى‏دهد. با ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه، شالوده شخصیت زهرا(س) پى‏ریزى مى‏گردد و در سال پنجم بعثت خداوند اراده فرمود که برترین زن جهان که نور او در عرش درخشندگى خاصى داشت، پا به عرصه وجود گذارد یعنى کوثر را به جهان خلقت هدیه نمود.
فصل دوم، ازدواج فاطمه(س) را مى‏کاود و نکات ریز و دقیق و ملاکات اساسى انتخاب همسر که براى نسل امروز مى‏تواند مؤثر واقع شود را ارائه مى‏دهد.
فصل سوم، با عنوان «کمالات حضرت زهرا(س)»، کلام پیامبر(ص)، على(ع) و عایشه و دیگران در باره ایشان است که با مطالعه آن زوایاى پیدا و پنهان زندگى ایشان آشکار گشته که مى‏تواند راهکارهاى عملى مناسبى براى به‏سامان کردن زندگى‏هاى امروزه باشد.
در بخش دوم این فصل با علم و دانش فاطمه زهرا(س) و داستان‏هاى آموزنده در این باره آشنا مى‏شویم. بخش سوم این فصل، سفارش رسول اکرم(ص) است به فاطمه(س) در باره همسردارى.
فصل چهارم، به زندگى سراسر حزن و اندوه زهرا(س) پس از رحلت پدر پرداخته و ظلم و ستمى که بر ایشان بعد از پدر روا داشتند و صبر و تحمل حضرت زهرا(س) در ناملایمات و سختى‏ها و ناجوانمردى‏هایى که در حق على(ع) و ایشان روا داشتند، غصب فدک و خطبه‏هایى که ایشان فرمودند و در نهایت، آخرین لحظات زندگى حضرت زهرا و در نهایت شهادت و ... پرداخته شده است.
یکى از ویژگى‏هاى این کتاب این است که تنها به ذکر حدیث و تاریخ بسنده نشده است بلکه در کنار هر حدیثى برداشتى و در هر گزارش تاریخ، تحلیلى قرار گرفته است.