پلیس زن؛ افت و خیزها و باید و نبایدهاى جامعه زنان

نویسنده


 

پلیس زن؛ افت و خیزها و باید و نبایدهاى جامعه زنان

فریبا ابتهاج‏

[شاید روند ایجاد تشکیلاتى با عنوان «پلیس زن» را بتوان نماد بارزى از جریان پرفراز و نشیب بهبود وضع زنان دانست. نمادى که جوهره و حقیقت حرکت ملى زنان را در افت و خیزها و باید و نبایدهاى مورد نیاز خود به نمایش گذاشت و بالاخره در سال 1382 یعنى 25 سال پس از پیروزى انقلاب اسلامى با افتتاح اولین کلانترى بانوان بارز شد. آنچه در این مقاله پیش روى شماست گزارشى است از پیشینه و روند تأسیس مجدد پلیس زن در جمهورى اسلامى و زیان‏هاى عدم حضور پلیس زن پس از پیروزى انقلاب اسلامى.]

سردار قالیباف، فرمانده نیروى انتظامى: خوشحال هستیم که در بحث مربوط به اشتغال زنان در حوزه‏هاى مأموریتىِ نیروى انتظامى قدم‏هاى جدى برداشته شده است. تشکیل پلیس زن در مجموعه «ناجا» پاسخ ضرورى به خواسته‏هاى برحق جامعه بود.
سردار عیسى کاکویى، فرمانده دانشگاه علوم انتظامى: براى ایجاد نظم و امنیت و اجراى قانون نیاز به پلیس زن داریم.
دکتر فردوس قماشچى، مشاور رئیس دفتر امور بانوان ناجا: صرف حضور زنان پلیس در جامعه نشان‏دهنده امنیت خاطر، ایجاد آرامش در اجتماع و باعث اقتدار جامعه است. پلیس زن قصد ایجاد نظم و استحکام بنیان خانواده را دارد.
سردار انصارى، معاون راهنمایى و رانندگى ناجا: براى تسهیل در انجام امور راهنمایى و رانندگى، نیروى پلیس زن با درجه و لباس مشخص به کار گرفته مى‏شود.
احترام مسعودى‏منش، فرمانده مجتمع آموزش عالى کوثر: پذیرش و استخدام پلیس زن با توجه به نیاز نیروى انتظامى و در شش رشته: آگاهى، انتظامى، راهنمایى و رانندگى، اطلاعات، رایانه و ادارى انجام مى‏پذیرد و هیچ تفاوتى بین ترفیع گرفتن پلیس زن و مرد وجود ندارد.
سردار رادان، فرمانده نیروى انتظامى استان خراسان: با توجه به ضرورت‏هاى مختلف در جامعه و فعالیت‏هاى زنان، حضور پلیس زن به عنوان یکى از اولویت‏هاى کارى در نیروى انتظامى قرار گرفت.
فرح هادوى، مشاور فرماندهى انتظامى استان خراسان: وجود کلانترى بانوان به زنان این فرصت را مى‏دهد تا راحت‏تر از حقوق خود دفاع کنند، چرا که در مواردى مانند مشاجره‏هاى خانوادگى، محدودیت‏هاى مراجعه به کلانترى‏هاى مردانه را ندارند. حضور پلیس زن باعث ارتباط راحت‏تر بانوان با پلیس شده و نیروى انتظامى را به هدف خود یعنى پلیس اجتماعى و جامعه‏محور نزدیک مى‏کند.
*
شاید روند ایجاد تشکیلاتى تحت عنوان «پلیس زن» را بتوان نماد بارزى از جریان پر فراز و نشیب بهبود وضع زنان دانست. نمادى که جوهره و حقیقت حرکت ملى زنان را در افت و خیزها و باید و نبایدهاى مورد نیاز خود به نمایش گذاشت و بالاخره در سال 1382 یعنى 25 سال پس از پیروزى انقلاب اسلامى با افتتاح اولین کلانترى بانوان بارز شد. آنچه در اولین سطور این مقاله خواندید، اظهارنظرهاى مسئولان نیروى انتظامى است که با اعتقاد به ضرورت حضور زنان در این عرصه سخن مى‏گویند و عمل مى‏کنند. این در حالى است که در نخستین سال‏هاى پس از پیروزى انقلاب، تشکیلات انتظامى زنان در شهربانى سابق به کادر ادارى منتقل شد و بانوان تا سال‏هاى زیادى نتوانستند همدوش مردان با حفظ درجه‏هاى نظامى به فعالیت مشغول شوند؛ چرا؟
بدون شک وضع خاص آن سال‏ها و اهداف بعضاً نمایشى رژیم پهلوى از حضور زنان در عرصه‏هاى مختلف، در کنار گذاشتن زنان پلیس مؤثر بود. حضور تشکیلات جدید نظامى مانند کمیته‏ها، سپاه و بسیج که متناسب با مقتضیات پا گرفت، تغییر بنیادى ارزش‏ها در نحوه حضور و فعالیت زنان و به دنبال آن تغییر و زیر و رویى در اقشار فعال جامعه، از جمله زنان، همچنین غائله گروهک‏ها در نقاط مختلف کشور و جنگ تحمیلى، تعاریف و باید و نبایدهاى جدیدى را از حضور زنان ارائه دادند ... نتیجه اینکه، در این قیل و قال، اصل ضرورت حضور پلیس زن گم شد و هشدار آنان که نگران عواقب این غیبت بودند، به گوش سیاستگذاران و تصمیم‏گیرندگان نرسید. این وضع براى سال‏ها به تثبیت تفکرى انجامید که حضور زنان را خارج از خانه، تنها در مشاغل آموزشى و بهداشتى مى‏پسندند و در مقابل نیازهاى جامعه، مقاومت مى‏کنند؛ حتى اگر اولین و بیشترین آثار مثبت این حرکت‏هاى نو متوجه زنان مسلمان و معتقد شود.
پس از پایان جنگ تحمیلى و در سال‏هاى نخست تشکیل دفتر امور زنان نهاد ریاست‏جمهورى (1370)، معاونت ارتباطات داخلى این دفتر ضرورت اصلاح قوانین در این زمینه را با نمایندگان مجلس شوراى اسلامى پى گرفت. پس از آن، با تشکیل دفتر مشاورت فرماندهى نیروى انتظامى در امور زنان، موضوع به شکل جدى‏ترى دنبال شد. در این میان، سازمان عقیدتى سیاسى نیروى انتظامى، نقش مثبتى را ایفا کرد و بالاخره در سال 1372 گردش کارى در این زمینه به مقام معظم رهبرى و فرماندهى کل قوا تقدیم و از ایشان کسب تکلیف شد.
گرچه تا قبل از سال 1370 حضور بانوان در بخش‏هاى مختلفى مانند کشف جرایم، انگشت‏نگارى، گذرنامه، پلیس علمى و راهنمایى و رانندگى گسترده شد. حداقل اینکه ضرورت سپردن کار خانم‏ها در نیروى انتظامى به پرسنل زن به اثبات رسیده بود. بنابراین در گزارش کارى که تقدیم مقام معظم رهبرى شد، بخشى از مأموریت‏هاى ناجا که در آن نیاز به خدمات انتظامى خانم‏ها احساس مى‏شد، گزارش شد. از جمله این مأموریت‏ها در بخش راهنمایى و رانندگى، آزمون آئین‏نامه و رانندگى عملى بود، نیز در برخورد با منکرات، کار هدایت و بازجویى متهمان و در صورت لزوم نفوذ در باندهاى منکرات مخصوص زنان، بازدید از محل‏هاى اختصاصى بانوان، نگهبانى از بازداشتگاههاى زنان، دستگیرى مجرمان زن، حفظ و کنترل اجتماعى زنان، بازرسى از مکان‏هاى حساس مانند فرودگاهها و سرانجام تشخیص هویت. پس از این گزارش، مقام معظم رهبرى دستور دادند موضوع در ستاد کل مورد بررسى قرار گیرد، نتیجه اینکه، طى جلسات متعددى در باره نحوه حضور، لباس، درجه، احترام گذاشتن و ارائه آموزش‏هاى تخصصى به بانوان بحث شد.
بالاخره این روند در سال 1377 منجر به اصلاح ماده 20 قانون و مقررات استخدامى نیروى انتظامى در مجلس شوراى اسلامى شد که بر اساس آن، این نیرو مى‏تواند از خدمات پرسنل زن در مواردى استفاده کند و اولویت در این موارد با پرسنل انتظامى زن است. به عبارت دیگر، مجوز استخدام پلیس زن در سال 1377 صادر شد.
این مجوز، التیامى بر آلام دلسوزانى بود که صدمات ناشى از غیبت پلیس زن آموزش دیده را در زمینه امنیت و آرامش جامعه بارها گوشزد کرده بودند؛ از جمله در مقابله با قاچاق مواد مخدر در مرزها که از طریق زنان قاچاقچى صورت مى‏گرفت و یا در جریان دستگیرى باندهاى فساد که از زنان براى ایجاد زمینه فرار استفاده مى‏کردند. همچنین عدم بهره‏مندى از توانایى، درایت و ظریف‏اندیشى زنان براى کشف و مقابله با جرایم، به تشکیلات امنیتى و انتظامى آسیب مى‏رساند.
بدین ترتیب در سال 1378 براى اولین بار، حدود 3000 نفر داوطلب در دفترچه‏هاى کنکور براى ورود به جرگه پلیس زن اعلام آمادگى کردند. پس از اعلام اسامى 817 نفر از سوى سازمان سنجش و آموزش کشور، 100 نفر دانشجو انتخاب و جذب شدند. این اقدامات در حال حاضر به حضور 400 دانشجوى زن در دانشکده پلیس انجامیده و پلیس زن در استان‏هاى تهران، اصفهان، خراسان، گیلان و آذربایجان غربى فعالیت خود را آغاز کرده است.
همچنین مقامات مربوطه خبر از به کارگیرى 200 پلیس زن در واحدهاى راهنمایى و رانندگى، آگاهى و کلانترى مى‏دهند و تأکید مى‏کنند که به زودى 200 پلیس زن متخصص به آنها افزوده مى‏شود. یکى از مسئولان مدّعى است پلیس‏هاى خانمى که تاکنون پذیرفته شده‏اند، از هر جهت مى‏توانند با آقایان شاغل در نیروى انتظامى رقابت کنند و توانایى‏هاى لازم را براى انجام وظیفه به خوبى کسب کرده‏اند.
فارغ‏التحصیلان دانشکده پلیس زن یا مجتمع کوثر، با مدرک کاردانى به درجه ستوان سومى و با مدرک کارشناسى به درجه ستوان دومى دست یافته و به استخدام نیروى انتظامى در مى‏آیند.
کارشناسان معتقدند: عامل «جنسیت» در روانشناسى و جامعه‏شناسى انحرافات، نیز در تبیین علل جرم و راههاى مقابله با آن بسیار مهم است. شاید یکى از دلایل ناکامى در تحقق اهداف فرهنگى و مبارزه با ناهنجارى‏هاى اجتماعى، نبود نگرشى زنانه در محافل سیاستگذار و تصمیم‏گیرنده بود. حداقل نیمى از تصمیمات به جامعه زنان باز مى‏گشت و قرار بر این بود که بر این قشر مؤثر باشد. بنابراین امروز پس از کسب تجارب گرانقدر و گاه تلخ و پر هزینه، از یاد نبریم که وجود زنان پلیس در سیاستگذارى‏ها و برنامه‏ریزى‏ها ضرورى است. برخورد و تعامل با زنان در چارچوب فعالیت‏هاى پلیس و براى ایجاد نظم، امنیت و آرامش، ظرایف زنانه‏اى را مى‏طلبد که باید مد نظر قرار گیرد. اگر چه خانم قماشچى، مشاور و رئیس دفتر امور زنان ناجا با اشاره به تأسیس کلانترى‏هاى بانوان تأکید مى‏کند که آقایان هم اگر مشکلى در خصوص همسر، دختر، مادر و ... داشته باشند، مى‏توانند به این کلانترى‏ها مراجعه کنند.
مسلّم است منطق حضور زنان - گرچه دیر - بالاخره به کرسى خواهد نشست، زیرا «حقیقتى» است که «واقعیات اجتماعى» آن را ثابت مى‏کند. تأخیر این حضور به ضرر امنیت و سلامت جامعه است ... تشکیل «پلیس زن» نشان داد که گریزى از این «حقیقت» نیست.