اخبار


 

اخبار

گنبد حرم حضرت معصومه(س) بازسازى و پرده‏بردارى شد

گنبد آستانه حضرت معصومه(س) براى پنجمین بار در عمر هزار ساله خود بازسازى شد. در بازسازى این گنبد که از سال 1380 شروع شده بود، پس از پوشش بتون و خشت، 190 کیلوگرم طلاى 24 عیار به کار گرفته شده است.
اولین گنبدى که پس از سایبان حصیرى موسى بن‏خزرج بر فراز تربت پاک فاطمه معصومه(س) بنا شد، قبه‏اى برجى‏شکل بود که به همت حضرت زینب دختر امام جواد(ع) از مصالح آجر، سنگ و گچ در اواسط قرن سوم هجرى ساخته شده بود.
در سال 447 میرابوالفضل عراقى، وزیر طغرل کبیر به تشویق شیخ طوسى،گنبد مرتضى آراسته به نقش‏هاى رنگ‏آمیزى شده و تزئینات آجرى و کاشى بنا نهاد که قبر تمام سادات و بانوان را فرا مى‏گرفت.
در سال 925 هجرى قمرى این گنبد به همت «شاه بیگى بیگم» دختر شاه اسماعیل تجدید بنا و سطح خارج گنبد با کاشى‏هاى معرق آراسته شد. همچنین ایوان رفیع با دو مناره در صحن عتیق ساخته شد.
در سال 1218 هجرى همزمان با سلطنت فتحعلى‏شاه قاجار گنبد مطهر با خشت‏هاى طلایى تزئین شد که تا سال 1379 شمسى باقى ماند.
نهایتاً در سال 1380 به علت تخریب ظاهر گنبد و جهت جلوگیرى از وارد شدن صدمات دیگر به ساختمان گنبد به همت تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه، و مساعدت مالى ریاست محترم جمهورى اقدام به تعمیرات اساسى گنبد حرم مطهر شد.
این طرح با هزینه‏اى بالغ بر 30 میلیارد ریال انجام شد. در این گنبد بیش از 13 هزار خشت و 11 هزار و 400 کیلوگرم ورق مس استفاده شده است.
از این گنبد زیبا و مجلل در روز ششم اردیبهشت سال جارى مصادف با 17 ربیع‏الاول، سالروز ولادت فرخنده پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) طى مراسمى باشکوه با شرکت آیات و علماى بزرگوار و جمعیت بسیار زیادى از مردم مشتاق، پرده‏بردارى شد.

رهبر معظم انقلاب:عقلاى فرقه‏هاى اسلامى در برابر فتنه‏ها بایستند

رهبر معظم انقلاب در هجدهمین کنفرانس وحدت و سفیران کشورهاى اسلامى در ایران، جهان اسلام را به وحدت و هوشیارى در مقابل توطئه‏هاى تفرقه‏افکنانه استکبار فرا خواندند.
حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى، بیدارى امت اسلام را موجب افزایش و پیچیده‏تر شدن توطئه‏هاى تفرقه‏انگیز آمریکا، صهیونیزم و دیگر مستکبران جهان خواندند و افزودند: منابع بى‏پایان طبیعى، میراث عظیم فرهنگى، نیروى انسانى کارآمد و بازار بزرگ 5/1 میلیارد نفرى مسلمانان، قدرت‏هاى سلطه‏گر را براى تسلط کامل بر جهان اسلام به طمع انداخته است، اما وحدت مسلمانان، سدى بسیار قوى در برابر این توطئه‏ها ایجاد خواهد کرد، به همین دلیل دشمنان اسلام همه تلاش خود را براى شکستن این سد به کار گرفته‏اند.
ایشان خاطرنشان کردند که عقلاى همه فرقه‏هاى اسلامى باید با هوشیارى کامل در مقابل امواج سهمگین این فتنه‏ها بایستند.

مشاور وزیر کشور: زنان باید حقوق واقعى خود را مطالبه کنند

«فخرالسادات محتشمى‏پور» گفت: تنها آگاهى زنان از حقوق‏شان کافى نیست بلکه مطالبه آن نیز ضرورى است.
مدیرکل دفتر امور زنان وزارت کشور افزود: وقتى این مطالبات به طور جدى از جامعه پى‏گیرى شود، هیچ قدرتى نمى‏تواند در مقابل آن مقاومت کند، بلکه مسئولین نیز باید پاسخگوى آن باشند. زنان با آموزش‏هاى رسمى و غیر رسمى از حقوق خود آگاهى یافته‏اند اما به دلیل برخى تضادها و کم‏کارى‏ها هنوز یک تشکیلات منسجم از زنان در سطح کشور وجود ندارد.
خانم محتشمى‏پور گفت: در حوزه‏هاى غیر دولتى شبکه‏هاى قدرتمندى به دنبال احقاق حقوق زنان به وجود آمد اما به شکل مطلوب آن اتفاق نیفتاد و به حقوق زنان به طور خاص کمتر توجه شد. هنوز جامعه ما به تغییر نگرش جنسیتى براى ایجاد برابرى بین مرد و زن نرسیده است و این امر نیاز به ایجاد حوزه‏هاى تخصصى و کارشناسى دارد.
وى با تأکید بر اینکه نمى‏شود با نگاه خشک و متحجرانه به مسائل زنان پرداخت، گفت: مسائل زنان تنها کابینه نیست بلکه مسائل مهمى مانند مسئله دختران جوان، زنان بى‏سرپرست و بدسرپرست و هویت‏هاى فرهنگى مطرح است که نیازمند توجه مى‏باشند.
مشاور وزیر کشور، محورهاى مشترک مشارکت سیاسى و امنیت اجتماعى، اشتغال، کارآفرینى، تغییر نگرش نسبت به زنان به ویژه در بین مسئولین و تقویت سازمان‏هاى غیر دولتى را از جمله فعالیت‏هاى دفتر امور بانوان وزارت کشور براى رسیدگى به مشکلات زنان ذکر کرد.

اولویت‏هاى برنامه‏هاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در سال 84 اعلام شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، اولین جلسه این شورا در سال جدید با ارائه گزارشى از عملکرد آن در سال گذشته و تعیین اولویت‏هاى برنامه‏اى در سال 84 برگزار شد.
منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در نظام جمهورى اسلامى ایران، سیاست‏هاى آموزش عالى زنان، سیاست‏هاى تحکیم و تعالى خانواده، از اهم مصوبات شورا بوده و بررسى وضعیت سلامت روانى و جسمانى زنان، بررسى علل و عوامل طلاق و راههاى پیشگیرى از آن، خشونت علیه زنان، زن و سینما، زن و مطبوعات نیز از جمله موضوعات مورد تحقیق در سال گذشته بوده است.
همچنین نمایندگان سازمان‏ها و دستگاههاى اجرایى و فرهنگى عضو شوراى زنان در سال گذشته، گزارشى از عملکرد سازمان‏هاى خود ارائه دادند. از جمله: گزارش نماینده سازمان تربیت بدنى از وضعیت ورزش بانوان، گزارش نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناورى از وضعیت زنان در آموزش عالى، گزارش نماینده مدیریت حوزه‏هاى علمیه از مرکز مدیریت حوزه‏هاى علمیه خواهران، گزارش نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى در خصوص موضوع سهمیه‏بندى جنسیتى در رشته‏هاى پزشکى در دانشگاهها، گزارش نماینده قوه قضائیه در مورد مسائل حقوقى زنان، گزارش نماینده وزارت کار و امور اجتماعى در خصوص عملکرد وزارت کار پیرامون مسائل زنان، گزارش نماینده وزارت آموزش و پرورش در خصوص عملکرد آن وزارتخانه در راستاى بهبود وضعیت زنان و گزارش نماینده حوزه جامعةالزهرا(س)، نماینده سازمان تبلیغات اسلامى و نماینده دانشگاه آزاد اسلامى از وضعیت زنان در آن مراکز بوده است.
به سرانجام رساندن طرح بازنگرى قانون مدنى بخش نکاح و ارسال آن به مجلس شوراى اسلامى، راه‏اندازى پایگاه جهانى زن مسلمان به عنوان یک سایت مرجع اطلاع‏رسانى یا حوزه فعالیت بین‏المللى در زمینه اطلاعات مربوط به زن و اسلام با سیزده بانک اطلاعاتى، انتشار پنج عنوان کتاب، چهار شماره فصلنامه «کتاب زنان» و یازده شماره ویژه‏نامه «زن در آینه مطبوعات» از مهم‏ترین فعالیت‏هاى دبیرخانه شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در سال گذشته بوده است.
سیاست‏هاى تأمین و تقویت سلامت جسمى و بهداشت روانى زنان، سیاست‏هاى شناسایى نخبگان زن و حمایت از آنان، سیاست‏هاى تأسیس، توسعه و نظارت بر عملکرد سازمان‏هاى غیر دولتى زنان، سیاست‏هاى بهبود و ارتقاى آگهى‏ها و باورهاى دینى زنان با تأکید بر الگوهاى الهى براى نسل جوان و سیاست‏هاى مقابله با خشونت علیه زنان از جمله موضوعاتى بودند که در بخش سیاستگذارى در سال 84 مورد بررسى قرار گرفتند.

معاون اجتماعى سازمان بهزیستى: سال گذشته یک هزار و 304 دختر از خانه فرار کردند

معاون اجتماعى سازمان بهزیستى گفت: در سال 83، فرار یک هزار و 304 دختر از منزل گزارش شده که 304 نفر آنها در شهریور ماه از خانه گریخته‏اند.
«حسن علم‏الهدى» افزود: علت افزایش آمار فرار در شهریور ماه، معتدل شدن هواست. در خرداد ماه هم دختران بیشتر به بهانه درس خواندن از منزل بیرون رفته و فرار مى‏کنند.
وى در ادامه تأکید کرد: بیشترین آمار فرار دختران متعلق به استان تهران با فراوانى 502 نفر است. اصفهان نیز دومین استان با 81 نفر، فارس با 73 نفر، خوزستان با 66 نفر و خراسان با 62 نفر در رتبه‏هاى بعدى این آمار قرار دارند.

دوام زندگى 50 درصد زوج‏هاى جوان‏ کمتر از 5 سال است‏

رئیس سازمان ملى جوانان گفت: بررسى‏ها نشان مى‏دهد مدت دوام ازدواج در بین زوج‏هاى جوانى که به طلاق روى آورده‏اند در 50 درصد موارد، یک تا 5 سال بوده است. آقاى «رحیم عبادى» افزود: نابسامانى‏هاى اقتصادى بخصوص بالا رفتن نرخ بیکارى و دشوارى دستیابى به شغل مناسب، شرایط شروع زندگى را براى زوج‏هاى جوان بسیار دشوار کرده است به گونه‏اى که درصد بسیارى از زوجین جوان به دلیل عدم شغل مناسب و در نهایت عدم تأمین معیشت خانواده از یکدیگر جدا مى‏شوند.
وى تأکید کرد: بررسى‏ها نشان مى‏دهد که میزان طلاق در بین زوجینى که داراى اختلاف سنى بیش از پنج سال بوده‏اند، بیش از سایر موارد بوده است. همچنین وقوع طلاق در بین زوجینى که تحصیلات دیپلم و کمتر از دیپلم داشته‏اند طى چند سال گذشته بیشتر از سایر گروههاى تحصیلى بوده است.
رئیس سازمان ملى جوانان با بیان اینکه نداشتن توافق اخلاقى و عدم سازش زوجین و تنفر زوجه از زوج، از مهم‏ترین علل طلاق است، افزود: ندادن نفقه، اختلافات خانوادگى و عدم تمکین، به ترتیب بیشترین تأثیر را در عوامل تأثیرگذار در امر طلاق به خود اختصاص داده است. اجراى برنامه ساماندهى ازدواج جوانان به طور حتم در افزایش سلامت، رفاه و استحکام نهاد خانواده مؤثر واقع خواهد شد و در آینده شاهد کاهش آمار طلاق در جامعه خواهیم بود.

دوره‏هاى آموزش بهداشت زنان برگزار مى‏شود

انجمن تنظیم خانواده براى ارتقاى سطح کیفى آگاهى زنان، دوره‏هاى آموزشى در زمینه بهداشت و سلامت زنان برگزار مى‏کند.
دکتر «ماندانا تیرا» عضو کمیته آموزشى این انجمن گفت: بهداشت بارورى و حقوق زنان در خانواده، مشاوره قبل از ازدواج، مراقبت دوران باردارى، سرطان‏هاى شایع در زنان، ایدز و بیمارى‏هاى مقاربتى از مسائلى است که زنان با مراجعه به این انجمن مى‏توانند با آنها آشنا شوند.
وى افزود که این دوره‏ها رایگان مى‏باشند و زنان علاقه‏مند براى شرکت در دوره‏ها مى‏توانند با شماره تلفن 2223944 در تهران تماس بگیرند.

صندوق ازدواج جوانان تأسیس مى‏شود

صندوق ازدواج جوانان به منظور تسهیل امر ازدواج و جلب مشارکت بانک‏ها، بخش خصوصى و مؤسسات عمومى و افراد خیّر با همکارى بانک مرکزى تأسیس مى‏شود.
دولت دستگاههاى اجرایى ذى‏ربط را موظف کرده است شاخص‏هاى کمّى و کیفى مربوط به ازدواج و طلاق زوج‏هاى جوان و روش محاسبه آنها را با هماهنگى سازمان مدیریت و برنامه‏ریزى کشور نهایى کرده و از سال 83 محاسبه کند.
با تأسیس این صندوق، وام پرداختى به زوجین جوان از سوى بانک‏ها از 6 میلیون ریال به 10 میلیون ریال در سال 84 افزایش مى‏یابد.
هیئت وزیران همچنین دستگاههاى مرتبط با ازدواج جوانان را مکلف کرده در طول سال‏هاى برنامه چهارم توسعه و در چارچوب استراتژى‏ها، سیاست‏ها و خطمشى‏هاى اجرایى برنامه مذکور، اقدامات لازم را به منظور تحقق اهداف این برنامه انجام دهد.
مصوبه هیئت دولت همچنین کلیه دستگاههاى اجرایى را مجاز دانسته است با همکارى سازمان مدیریت و برنامه‏ریزى کشور از محل اعتبارات جارى خود نسبت به ارائه هدیه ازدواج و تسهیلات و خدمات ویژه از محل صرفه‏جویى اعتبارات، به زوج‏هاى جوان در آن دستگاه اقدام کنند.

زنان پزشک دو برابر بیشتر از دیگران سیگار مى‏کشند

شیوع استعمال دخانیات در میان زنان ایرانى 5/2 درصد و در جامعه پزشکان زن ایرانى 5/5 درصد، یعنى بیش از دو برابر جمعیت زنان عادى کشور است.
دکتر غلامرضا حیدرى‏نیا، عضو کمیته کشورى کنترل دخانیات گفت: گروه پزشکى برابر با جامعه عمومى و به طور متوسط حدود 3/16 درصد سیگار مى‏کشند. 27 درصد از پزشکان مرد سیگار مى‏کشند، در حالى که در جمعیت عادى مردان، تنها 25 درصد سیگارى هستند.

زنان سرپرست خانوار، فقیرترین فقراى ایران هستند

یافته‏هاى یک پژوهش نشان‏دهنده روند تعداد و نسبت زنان سرپرست خانوار طى سه دهه اخیر افزایش یافته است؛ به طورى که در سال‏هاى 1355، 65 و 75 خانوارهاى زن سرپرست، به ترتیب 1/3، 7/7 و 4/8 درصد کل خانوارهاى ایرانى را تشکیل داده‏اند.
همچنین طى دهه گذشته همواره درصد فقر در خانوارهاى زن سرپرست بیشتر از خانوارهاى مرد سرپرست بوده است، به طورى که در سال 80 درصد فقر در بین زنان سرپرست خانوار 5/17 درصد و در میان مردان 5/14 درصد بوده است، و زنان سرپرست خانوارها به دلیل جمعیت بیشتر کم‏سواد و تعداد شاغلان کمتر در خانواده، جزء فقیرترین فقرا هستند.
آمارها نشان مى‏دهد در حال حاضر 145 هزار زن «خودسرپرست» و «بدسرپرست» در کشور تحت پوشش مستقیم سازمان بهزیستى قرار دارند و 110 هزار زن «خودسرپرست» در کشور نیز به طور غیر مستقیم و غیر نقدى از سازمان بهزیستى کمک دریافت مى‏کنند. همچنین 52 درصد از یک میلیون و 492 هزار و 823 خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینى(ره) زنان سرپرست خانوار هستند.

رئیس سازمان ملى جوانان: بحران هویت نسل جوان تا سى سالگى ادامه دارد

هویت فردى بسیارى از جوانان ایرانى تا 25 سالگى شکل نمى‏گیرد و بحران هویت حتى تا 30 سالگى ادامه مى‏یابد.
«رحیم عبادى» رئیس سازمان ملى جوانان طى آخرین بررسى‏هاى این سازمان براى تهیه سند ارتقاى هویت دینى و ملى جوانان گفت: به دلیل تأخیر در سن استقلال، سردرگمى و بحران هویت تا پایان دوران جوانى و تا سن 30 سالگى ادامه یافته است.
به گفته مشاور رئیس‏جمهور و رئیس سازمان ملى جوانان کشور، در حالى که دولتمردان هر گونه تأخیر یا انحراف در شکل‏گیرى «هویت موفق» را منجر به پراکندگى یا بحران هویت و بسیارى از ناهنجارى‏هاى فردى و اجتماعى مى‏دانند و براى هویت اهمیتى بسزا قائل هستند؛ 64 درصد جوانان کشور داراى مشکل «هویت شغلى» هستند و اهمیتى براى درست انجام دادن کارشان قائل نیستند.
آقاى عبادى اظهار داشت: با توجه به اینکه هویت، لازمه نظام اجتماعى است، 87 درصد جوانان کشور با رعایت حقوق دیگران موافق بوده اما 86 درصد به دلیل اینکه اعتقاد دارند مردم براى قانون اعتنایى قائل نیستند، وظایف خود را درست انجام نمى‏دهند و به قوانین اجتماعى بى‏اعتنایى مى‏کنند.

«محمد» و «فاطمه»، پرطرفدارترین اسامى در ایران هستند

معاون حقوقى و سجلى سازمان ثبت احوال کشور گفت: نام خانوادگى بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 68 میلیونى کشور، «محمدى» و یا با پیشوند و پسوند این نام خانوادگى است.
وى افزود: «حسینى»، «احمدى»، «رضایى»، «مرادى»، «حیدرى»، «کریمى»، «موسوى»، «جعفرى» و «قاسمى» به ترتیب بیشترین فراوانى نام خانوادگى ایرانیان است که در پایگاه اطلاعاتى جمعیت سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است.
«سعید عبودى» در باره بیشترین نام دختران و پسران که والدین در سال گذشته روى فرزندان خود گذاشته‏اند، گفت: نام‏هاى «محمد» و «فاطمه» همچنان بیشترین نام انتخابى مردم ایران است. نام‏هاى «على»، «حسین»، «مهدى»، «امیرحسین»، «ابوالفضل»، «علیرضا»، «محمدرضا»، «رضا»، «محمدمهدى» و «زهرا»، «مریم»، «مبینا»، «زینب»، «ریحانه»، «محدثه»، «نرگس»، «مهدیه» و «معصومه» بیشترین فراوانى نام پسران و دختران ایرانى است.
فرهنگ نام و نام‏گزینى در بر گیرنده اسامى دختران و پسران با معناى آن چاپ شده است که پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى پخش خواهد شد.

کلاس‏هاى آشنایى با نهج‏البلاغه برگزار مى‏شود

بنیاد نهج‏البلاغه در راستاى آشنایى نسل جوان با فرهنگ علوى، هشتمین دوره مدرسه مکاتباتى نهج‏البلاغه را برگزار مى‏کند.
این بنیاد با شیوه آموزش غیر حضورى با ارسال همه دروس به صورت هفده کتاب و امتحان تک تک از هفده درس به صورت مکاتبه‏اى، پس از اتمام امتحانات به واجدین شرایط مدرک پایان دوره اعطا مى‏کند.
نهج‏البلاغه چرا این همه جاذبه دارد؟، گردآورندگان سخنان امیرالمؤمنین(ع) قبل از علامه رضى، نگاهى کوتاه به زندگى سید رضى مؤلف نهج‏البلاغه، دستنویس‏هاى به دست آمده از نهج‏البلاغه تا پایان سده دهم هجرى، بهره ادبیات از سخنان على(ع)، امام على(ع) بزرگ‏ترین خطیب تاریخ، مقام زن در قرآن و نهج‏البلاغه، سیاست امیرالمؤمنین(ع)، بررسى طب و طبابت در نهج‏البلاغه، حقوق از دیدگاه نهج‏البلاغه، عزت و ذلت از دیدگاه نهج‏البلاغه، امامت از دیدگاه نهج‏البلاغه، نهج‏البلاغه و آگاهى از غیب، جهان‏بینى الهى در نهج‏البلاغه، خدا و جهان و انسان از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع)، جهاندارى امام على(ع) و نهج‏البلاغه و تأیید نسبت آن به امام على(ع)، عناوین 17 درس این بنیاد است که به صورت مکاتبه‏اى براى علاقه‏مندان ارسال خواهد شد.
براى اطلاعات بیشتر در نحوه ارسال و ثبت نام مى‏توان با شماره تلفن 7742594 - 0251 تماس گرفت.

باردارى زنان انگلیسى موجب اخراج آنان مى‏شود

هر سال بیش از 30 هزار زن شاغل در انگلیس به علت باردار شدن از کار اخراج شده و یا تحت فشار مجبور به کناره‏گیرى از کار خود مى‏شوند.
«کمیسیون فرصت‏هاى برابر» در انگلیس اعلام کرد تبعیض در این کشور علیه زنان باردار افزایش یافته است.
در گزارش این کمیسیون آمده است که 20 درصد از پرسش‏شوندگان از لحاظ مالى و اقتصادى به دلیل باردارى زیان دیده‏اند و پنج درصد نیز گفته‏اند که پس از اعلام باردارى خود به کارفرما، تحت فشارهاى گوناگون قرار گرفته‏اند تا کار خود را ترک کنند.
بر اساس آمار، سالانه 441 هزار زن نیروى کار در انگلیس باردار مى‏شوند.

یک مرد هندى 92 بار ازدواج کرد

یک مرد هندى که مى‏خواست در طول عمرش 100 بار ازدواج کند در 82 سالگى در حالى که 92 بار ازدواج کرده بود، مرد.
وقتى این مرد در دوران جوانى براى اولین بار در یک روستا ازدواج کرد، همسر وى به دلیل اختلاف بر سر محل زندگى از وى جدا شد. «لایى» که علاقه‏مند به اقامت در روستا بود براى اینکه ثابت کند براى وى کمبود همسر وجود ندارد تصمیم گرفت صد بار ازدواج کند.
این پیرمرد قرار بود در هشت ازدواج باقیمانده با سه زن آمریکایى، سه زن ژاپنى و دو آلمانى که مایل به ازدواج با او بودند نیز پیمان زناشویى ببندد.
«لایى» که بسیار فقیر بود هنگام مرگ از لحاظ روحى بسیار شکسته بود و احساس خستگى مى‏کرد. وى تمام مدت عمر خود را در داخل یک کلبه چوبى سپرى کرد.