دختران زیتون همایش تجلیل از دختران شهادت طلب

نویسنده


 

دختران زیتون‏
«تجلیل از دختران شهادت‏طلب در همایش دختران زیتون»

فریبا انیسى‏

«به دنیا مى‏آیند؛
با آرامش زندگى مى‏کنند؛
از آن خارج شده؛
و با خشم خداحافظى مى‏کنند.
ما مرگ را براى مرگ نمى‏خواهیم؛
مرگ براى ما سلاحى است که آن را جز در برابر سینه دشمن به کار نمى‏بریم.»
... سربندهاى قرمز «لا اله الا اللَّه» و «محمد رسول اللَّه» زینت‏بخش پیشانى دختران و پسران جوانى است که در سالن «سیدالشهدا» گرد هم آمده‏اند تا در گردان‏هاى شهادت‏طلبان ثبت نام کنند. اولین بار بود که شعر «عروس نیزه‏ها» را که در رثاى آیات‏الاخرس سروده شده بود مى‏شنیدند. نخستین بار بود که چهره «دارین» را بر پرده سینما مشاهده مى‏کردند و چهره «نورا» دختر 15 ساله، کم‏سن و سال‏ترین شهید عملیات استشهادى را ... اما آنها زود دریافتند که دارین، جنبش حماس را ترک کرد و به جنبش فتح پیوست تا دومین زن در عملیات استشهادى بعد از «وفا ادریس» باشد.
وصیت‏نامه شهیدان، رنج‏نامه خونین ملت است. «جسم و جان تنها سرمایه‏اى است که داریم، پس آنها را در راه خدا مى‏دهیم تا بمب‏هایى باشیم که صهیونیست‏ها را مى‏سوزاند و افسانه قوم برگزیده را از بین مى‏برد.»
«شارون بزدل بداند هر زن فلسطینى، ارتشى از استشهادیون را متولد خواهد کرد، اگر چه او همه تلاش خود را بکند تا در دل‏هاى مادران، مرگ بنشاند. بداند که نقش زن فلسطینى به گریه بر همسر و برادر و پدر ختم نمى‏شود بلکه ما با جسم خود به بمب‏هایى انسانى مبدل خواهیم گشت که در هر نقطه پراکنده مى‏شوند تا خیال واهى امنیت ملت (اسرائیل) را از بین ببرند.»
«چقدر آرزو کرده و در ذهنم تصور کرده بودم که روزى جسدم تبدیل به ترکش‏هایى شود که فرزندان صهیون را پاره پاره کند تا بتوانم شخصاً جمجمه‏هاى آنها را بر دروازه‏هاى جهنم بکوبم.»
«به خدا اگر استخوان‏هایم شکسته شود و اجزاى جسمم قطعه قطعه شده و از هم جدا گردد، نخواهند توانست دینم را از من بگیرند و پرچم آن را به زیر بکشند.»
«تا پیش از ضبط این نوار فکر نمى‏کردم بتوانم چیزى بگویم اما حالا مى‏خواهم بگویم که خوشحالى قلبم را پر کرده و در حال آماده شدن براى دیدار خداى خود هستم ... خدایا، من لقاى تو را دوست دارم، تو هم لقاى مرا دوست بدار.»
«با وجود آنکه دو کودک دارم که هر دو هدیه خداوندند و فقط خدا مى‏داند که چقدر دوست‏شان دارم، اما علاقه‏ام به دیدار خدا بیشتر است ... از شما مى‏خواهم که به کودکانم ذکر و طاعت بیاموزید و در وجودشان بذر دین و ایمان بکارید ... این دو امانت‏هاى من هستند که در روز قیامت در باره آنان از شما خواهم پرسید.»
«در صورت امکان مدفنم در کنار قبور شهدا و صالحین باشد. قبرم را هم‏سطح زمین قرار دهید و بلندش نکنید، برایم دعا کنید که خداوند این کارم را خالصاً براى خودش قرار دهد ... به خاطر خدا روى قبرم فقط بنویسید: شهید ریم صالح الریاشى.»
این کلمات، آشنا نیستند؟
به یاد مى‏آورید در اوج دفاع مقدس آنها را در چند وصیت‏نامه خوانده باشید! به یاد مى‏آورید که شهداى ما هم از همین جنس کلمات مى‏گفتند؟ کلماتى که نشانگر خلوص، صداقت و پاکى راهشان بود و اعتقاد به راه و مرام‏شان ... .
اما روز چهارشنبه روز دیگرى بود از بهار. دختران و پسران آمده بودند تا اعلام کنند براى ما فرقى ندارد ایران، فلسطین یا هر کجاى دیگر. هر جا که اسلام در خطر باشد آماده‏ایم جان خود را فدا کنیم.
آیت‏اللَّه نورى همدانى در پیام خود خطاب به حاضران اعلام کرد: «حکم شرعى عملیات استشهادى در مواردى که فاصله توان نظامى مسلمانان با دشمنانى که سرزمین‏هاى مسلمانان را غصب نموده‏اند زیاد بوده و دفاع از طریق عملیات کلاسیک امکان‏پذیر نیست جایز و جهاد در راه خدا است.»
ابواسامه نماینده جنبش حماس در ایران، شهادت 11 شهادت‏طلب زن فلسطینى را تاج زرینى بر سر هر آزاده و آزادى‏خواهى در جهان دانست.
طبق آمار منتشره از 255 شهادت‏طلب فلسطینى 60% بدون سابقه امنیتى بودند، 40% داراى مدارک دانشگاهى بوده و 70% آنان بین 18 تا 22 سال داشتند.
آنها دوست داشتند زندگى کنند. «آیات» دوست داشت خبرنگار شود، مى‏خواست با «شادى ابولبن» ازدواج کند. آنها حتى نام فرزندشان را انتخاب کرده بودند. عندلیب، خواهرزاده‏اش را از «الحنین» تا خانه بغل کرده بود و به خواهرش گفت چرا نام او را عندلیب نمى‏گذارى؟ عندلیب عاشق بچه بود. هبه دانشجوى زبان انگلیسى بود و مى‏خواست مظلومیت مردمش را به همه بشناساند. «هنادى جرادات» نمى‏خواست مانند دیگر وکیلان در دادگاههایى حاضر شود که حق و عدالت در آن جایى ندارد بلکه به شیوه‏اى تمسک جست تا همه را وا دارد صدایش را بشنوند و آنچه را که در سینه دارد درک کنند، همان شیوه‏اى که باعث شد «آیات» بر صفحه تلویزیون ظاهر شود.
آنها براى جلب رضایت خداوند و انجام وصیت برادران و براى پاک کردن ننگ حاکمان سازشکار رفتند.
پیام همسر شهید دکتر رنتیسى که در ایام سالگرد شهادت او قرار داریم، همگان را منقلب کرد. او زنان را براى عمل به قوانین اسلامى تشویق کرد و زنان شهادت‏طلب را اسوه‏هایى دانست که اثبات مى‏کنند زن هم مى‏تواند دوشادوش مرد، خود را در این راه فدا کند.
وى اضافه کرد: برخى براى «ریم الریاشى» اشک مى‏ریزند که چرا فرزندان خود را رها کرد و به شهادت رسید. چرا وقتى فرزندان مادران فلسطینى را مى‏کشند اشک نمى‏ریزند؟! این شعار ماست در مسیر جهاد. تنها دو انتخاب داریم: جهاد یا شهادت.
ایشان خطاب به همسر شهیدشان گفت: اى نور چشمان ما، اى ابامحمد، گرچه از دورى‏تان دلتنگ هستیم اما به شما اطمینان مى‏دهیم در راهتان باقى خواهیم ماند و تا رسیدن به آنچه شما آرزویش را داشتید محکم و مقاوم مى‏ایستیم ... .
نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى که تحت تأثیر فضاى روحانى مجلس قرار گرفته بود، بدون برنامه قبلى پشت تریبون رفت و گفت: شما حاضران، دوستدار شیرزنانى هستید که جان خود را در راه اسلام و قدس شریف فدا کردند. قطعاً با آنها محشور خواهید شد. خدایا، من هم در اینجا حضور پیدا کردم که بگویم اگر من از نزدیک با این زنان آشنا نبودم اما دوستدار کسانى هستم که آنها را دوست دارند.
مجتبى رحماندوست، جانباز و معاون رئیس‏جمهور در امور ایثارگران گفت: سلاح شهادت‏طلبى، لبخندى از نوع لبخند فاطمى همراه خود دارد ... همان لبخندى که حضرت فاطمه زهرا(س) در پاسخ خبر شهادت خود زمانى که پدر بزرگوارشان در بستر بیمارى است مى‏زند. سلاح شهادت‏طلبى هوشمند است، به قسمى که تعادل ایجاد رعب و تا دندان مسلح بودن دشمن را حفظ کرده است.
در این همایش از ایثارگر جبهه‏هاى حق علیه باطل (که در جبهه مبارزه با رژیم شاه و مبارزه با رژیم صهیونیستى، نیز در دفاع از انقلاب اسلامى ایران همواره در خط مقدم قرار داشت) خانم مرضیه حدیدچى معروف به طاهره دباغ؛ نماینده پیشین مجلس شوراى اسلامى، فرمانده اسبق سپاه پاسداران همدان و استاد معارف اسلامى در دانشگاهها تجلیل شده؛ نیز از خانم «آمنه وهاب‏زاده» جانباز شیمیایى تقدیر به عمل آمد. خانم طاهره دباغ از بستر بیمارى به همایش آمد تا ارادت خود را به شهدا نشان دهد.
طبق تصمیم صهیونیستى، خانه هر فرد شهادت‏طلب باید تخریب شود! برنامه‏هاى دیگر همایش، نمایش فیلمِ مصاحبه با مادر دارین، مادر آیات و ... بر خرابه‏هاى خانه‏شان بود؛ جایى که آنها اطاق دخترشان را نشان مى‏دادند. در فیلم دیده مى‏شد که مادران شهدا با هلهله و شادى با آنها دیدار مى‏کردند.
دکتر کوشکى پژوهشگر و فعال در زمینه مسائل فلسطین در حالى که مى‏گریست، گفت: این اشک‏ها، اشک کوفیان است؛ پس از سخنرانى حضرت زینب(س) ... ما ادعاى شیعه بودن داریم اما سر شهیدِ زینب، باید سلاح باشد و من که مدعى‏ام بسیجى روح خدا بودم باید بنشینم و حسرت بخورم!
ما که در جوار مزار حضرت امام رضا(ع) کوکاکولا - که صهیونیستى بودن آن محرز است - مى‏نوشیم چه مى‏کنیم؟ نکند ما اسلام آمریکایى شده‏ایم و خودمان خبر نداریم ... چرا نباید جوان ایرانى بداند گرگ‏هاى ساواک با دختر 13 ساله خانم دباغ، به جرم اسلام و آزادى‏خواهى چه کردند ... چرا نسل امروز ما باید الگوهایش را از کسى دیگر بگیرد؟ ... و آن وقت «ریم الریاشى» با لبخند خود خاک خجالت را بر سر ما بریزد ... چرا نشسته‏ایم تا به قول خود سوئیس اسلامى بسازیم و ژاپن اسلامى ...؟!
زنان و دختران ما به جاى اینکه سفیدبختى را از اینها یاد بگیرند، خوشبختى را در تفلون 50 پارچه مى‏بینند ...!
آیا هیچ فکر کرده‏اید به آن پنجاه زنى که مى‏گویند یاور امام زمان(ع) هستند؟!، چند زن در دانشگاههاى ما آن گونه پرورش مى‏یابند؟ ... این در حالى است که زمانى ما الگوى دیگران بودیم. پدر شهادت‏طلب على منیف اشمر وقتى براى دیدار پدر شهید حسین فهمیده رفت گفته بود: پسر من «على» شهادت‏طلبى را از حسین تو یاد گرفت.

در حاشیه مراسم:

1) برخى از حاضران از عدم تبلیغات براى جذب دانشگاهیان و دبیرستانى‏ها در این مراسم گله داشتند.
2) برخى از افراد براى خرید به میدان هفت تیر آمده و به سبب کنجکاوى سرى به مراسم زده بودند. یکى از آنها گفت: از خودم خجالت مى‏کشم که دستاویز «انقلاب صورتى» شده‏ام که بى.بى.سى نوید آن را داده بود.
شایان ذکر است دکتر کوشکى در اشاره به رنگ‏ها و مدل‏هاى مانتو در تهران گفت: رادیو بى.بى.سى اعلام کرده است امسال در تهران انقلاب صورتى به راه انداخته‏ایم.
3) حضور نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، دبیرکل جمعیت زنان جمهورى اسلامى، دبیر شبکه ارتباطى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان، معاونت بسیج خواهران، مشاور رئیس‏جمهور در امور زنان و برخى از فعالان امور زنان در همایش قابل تقدیر بود.
4) فضاى پاک و روحانى همایش که معطر به حضور شهداى زن بود، بهترین سپاسگزارى و تقدیرى است که مى‏توان به برگزارکنندگان همایش «بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد پاسداشت شهداى نهضت جهانى اسلام و جمعیت دفاع از ملت فلسطین» گفت.
5) بر خلاف برخى سایر همایش‏ها، افراد تا پایان برنامه در مجلس حضور داشتند.
6) بازتاب همایش در رسانه‏هاى خارجى نیز قابل توجه بود. یکى از خبرنگاران رسانه‏هاى خارجى گفت: گرچه اجراى عملیات استشهادى به رغم ثبت نام جوانان ایرانى منوط به موافقت رهبر انقلاب اسلامى ایران است اما حضور آنها مى‏تواند نشانه‏اى باشد براى برحذر داشتن آمریکا از تهدید نظامى بر ضد ایران، زیرا مى‏تواند در مواقع لزوم به ابزار عملیات انتحارى علیه دشمنانش متوسل شود.