سال 83 و زنان برگزیده بخش کشاورزى


 

سال 83 و زنان برگزیده بخش کشاورزى‏

سیدهمایون سجادى‏

اشاره:

صاحب‏نظران توسعه بر این اعتقادند که نخستین پذیرندگان نوآورى‏ها، نقش بسزایى در نشر یافته‏ها و پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده توسعه ایفا مى‏کنند. بنابراین شناسایى و انتخاب عناصر انسانى در این ارتباط حائز اهمیت فراوان است. در این راستا و بر اساس سیاست‏هاى دولت جمهورى اسلامى ایران مبنى بر ارج نهادن به نیروهاى انسانى ارزشمند در زمینه‏هاى مختلف علمى، فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و ...، همزمان با هفته جهاد کشاورزى با هدف تقدیر از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزى ایران اسلامى، ایجاد رقابت سالم در میان تولیدکنندگان براى تولید بیشتر و بهتر محصول و همچنین الگو قرار دادن کشاورزان نمونه و بکارگیرى از آنها در فرآیند اشاعه اطلاعات نوین؛ وزارت جهاد کشاورزى در دى‏ماه سال گذشته اقدام به برگزارى مراسم بیستمین دوره انتخاب و معرفى تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزى کرد. کشاورزان برگزیده سال 1383 بر اساس رعایت مواردى مانند بهره‏ورى حداکثر در تولید با استفاده بهینه از امکانات و منابع پایه توأم با توجه به مسائل زیست‏محیطى، کاهش مصرف سود و کود، استقبال از فعالیت‏هاى آموزشى - ترویجى، حرکت در جهت نظام مطلوب بهره‏بردارى و کاهش هزینه‏هاى تولید با رعایت استانداردهاى موجود در رشته‏هاى مختلف تولیدى بخش کشاورزى انتخاب و معرفى شدند.
از 58 عنوان رشته انتخابى طى یک فرآیند چندمرحله‏اى، نهایتاً 67 نفر از میان داوطلبان در سراسر کشور به عنوان برگزیدگان بخش کشاورزى معرفى شدند که از این تعداد هشت نفر را بانوان فعال در بخش کشاورزى به خود اختصاص دادند. آنچه در ادامه از نظرتان مى‏گذرد مرورى است بر معرفى اجمالى این بانوان برگزیده که طى مراسمى با حضور ریاست جمهورى اسلامى ایران از تلاش آنها در راه استقلال و خودکفایى کشور تقدیر به عمل آمد و اختصاص یافتن چهار شماره مجله به ویژه‏نامه، گزارش آن را به این شماره افکند.

شیرین پارسى کشاورز نمونه زن کشور

خانم شیرین پارسى، 39 ساله ساکن روستاى مازوسرا از توابع دهستان شاندرمن شهرستان ماسال در استان گیلان است. وى که داراى مدرک تحصیلى کارشناسى زبان و ادبیات فرانسه است موفق به کسب عنوان کشاورز نمونه زن سال 83 شده است.
خانم پارسى با سعى وافر و جدیت و پشتکار بالاى خود در فعالیت‏هاى مرتبط با مدیریت مزرعه موفقیت چشمگیرى داشته است. همچنین با کارشناسان ترویج کشاورزى به منظور بکارگیرى توصیه‏هاى فنى، ارتباط خوبى داشته و در آموزش و انتقال دانسته‏هاى خود به دیگر زنان روستایى اهتمام ویژه‏اى داشته است.
او هم‏اکنون در روستاى مازوسرا شهرستان ماسال در سطح 13 هکتار به کشت برنج اشتغال دارد و با رعایت اصول صحیح قبل از کاشت، حین کاشت، داشت و برداشت با استفاده از 40 کیلوگرم بذر مصرفى در هکتار موفق شده است هشت هزار کیلوگرم رقم هیبرید در هکتار و هفت هزار کیلوگرم رقم کادوس در هکتار برداشت کند.

زهره بهارلو باغدار نمونه زن کشور

خانم بهارلو ساکن شهرستان داراب در استان فارس، متولد سال 1339 است و تا مقطع کاردانى ادامه تحصیل داده است. وى از حدود 15 سالى که همسرش به دیار باقى شتافته، مسئولیت کشت و زرع در اراضى کشاورزى خانواده را بر عهده گرفته است و توانسته تا به امروز با اعمال مدیریت مدبّرانه و منطقى خود موفقیت‏هاى تحسین‏برانگیزى داشته باشد. خانم بهارلو در بکارگیرى نوع، روش و شیوه کشت و کار اغلب محصولات از جمله مرکّبات جالیز، گندم، ذرت و پنبه به گونه‏اى عمل کرده که در منطقه الگویى براى سایر کشاورزان شده است. او به لحاظ افزایش تولید محصولات در واحد سطح، نتایج عملکردى بسیار رضایت‏بخشى داشته است به طورى که در هر هکتار 25 تن مرکبات و 30 تن جالیز برداشت کرده است. از جمله عوامل موفقیت خانم بهارلو به عنوان باغدار نمونه زن در سطح کشور، مى‏توان به استفاده از روش‏هاى نوین فعالیت کشاورزى، بکارگیرى توصیه‏هاى فنى کارشناسان و محققان، انجام آزمون خاک، استفاده مطلوب از کودهاى شیمیایى به ویژه ریزمغذى‏ها و همچنین استفاده و بکارگیرى بهینه نهاده‏هاى کشاورزى، اشاره کرد.

زهرا انتظامى‏
گاودار نمونه صنعتى کشور

خانم انتظامى 57 ساله، ساکن شهرستان اسلامشهر در استان تهران است. در واحد دامدارى که با مدیریت وى در حال فعالیت است، روش‏هاى جدید اصلاح نژاد دام شامل ثبت مشخصات، رکوردگیرى شیر و ارزیابى تیپ به طور مستمر در گله به درستى رعایت مى‏شود. این بانوى دامدار با بکارگیرى اصول تغذیه مناسب گله دامى، اعمال مدیریت صحیح در تولید مثل و درمان بیمارى‏ها، بکارگیرى تأسیسات و تجهیزات پیشرفته براى شیردوشى، و مجهز کردن واحد دامى خود به تانکر ویژه حمل شیر، پیلت کولر، دستگاههاى شیر سردکن، آسیاب غلطکى، میکسر سه تنى و دستگاه بوجارى، توانسته به ازاى هر رأس گاو، روزانه 32 لیتر و در یک دوره شیردهى 9395 کیلوگرم شیر را با بار میکروبى 30 هزار به مراکز جمع‏آورى شیر تحویل دهد. در واحد دامى خانم انتظامى با ضدعفونى کردن بذر جو، آلودگى‏هاى گوارشى دام کاهش یافته، در نتیجه بار میکروبى شیر کاهش چشمگیرى داشته است. صرفه‏جویى در مصرف آب و استفاده از آب فضولات دام‏ها در آبیارى مزرعه از دیگر عوامل موفقیت این بانوى فعال است.

منیژه حسین‏نژاد
مرغدار نمونه واحد گوشتى کشور

خانم حسین‏نژاد، متولد 1330 و ساکن شهرستان تاکستان در استان قزوین است. او که داراى مدرک تحصیلى کارشناسى است از سال 1378 در قالب شرکت کشت و صنعت مرغدارى یاران آینده‏ساز در مساحت 11 هکتار فعالیت جدى خود را در زمینه کشاورزى آغاز کرد و مدیرعامل شرکت مزبور مى‏باشد. در این شرکت علاوه بر فعالیت‏هاى کشاورزى (کشت گردو و انگور) فعالیت‏هاى مرغدارى با داشتن چهار سالن 7500 قطعه‏اى مجهز به دستگاههاى گرم‏کننده، امکانات مناسب براى برق‏رسانى، ژنراتور و سیستم آب‏دهى مناسب به پرورش مرغ گوشتى وجود دارد. در ارتباط با پرورش مرغ گوشتى شرکت کشت و صنعت یاران آینده‏ساز با مدیریت خانم حسین‏نژاد، به عواملى مانند بهداشت و اصول آلوده‏زدایى محیط، بررسى و آنالیز مواد اولیه مصرفى، ماهیت و کیفیت جوجه انتخابى، ارتباط مستمر با آزمایشگاه و انتخاب جیره غذایى مناسب و انجام واکسیناسیون در بهترین زمان توجه جدى و کافى مى‏شود، به طورى که در 42 روزگى وزن مرغ‏ها به بیش از دو کیلوگرم با کیفیت گوشت مناسب مى‏رسد و پیش از 50 روزگى به کشتارگاه فرستاده مى‏شوند.

منیر باغبانیان طهرانى‏
گاودار نمونه سنتى کشور

این بانوى 28 ساله با دارا بودن مدرک تحصیلى کارشناسى صنایع غذایى، در بخش کشاورزى فعال است و ساکن شهرستان ساوجبلاغ در استان تهران است. وى در سطح دو هزار مترمربع، یک واحد دامدارى تأسیس کرده که 50 رأس دام دوشا در آن نگهدارى مى‏شود. طى سه سالى که از این واحد بهره‏بردارى مى‏کند موفقیت‏هاى زیادى کسب کرده است.
اِعمال اصول مدیریتى صحیح توسط خانم باغبانیان طهرانى و انجام امورى مانند اصلاح‏نژاد در گله دامى براى افزایش میانگین تولید شیر، رعایت مسائل بهداشتى در جایگاه دام و استفاده مطلوب از امکانات موجود باعث شده که وى عنوان گاودار نمونه سنتى در سطح کشور را کسب کند. از ویژگى‏هاى بارز این بانوى دامدار، اهتمام جدى در فراگیرى دانش روز در زمینه دامپرورى است. وى فعالانه در دوره‏هاى آموزشى و سمینارهاى علمى مرتبط با حوزه کارى خود شرکت مى‏کند.

دلبر امینى‏فر
پرورش‏دهنده نمونه ماهیان سردآبى کشور

خانم امینى‏فر با مدرک تحصیلى دیپلم، متولد سال 1356 است و در شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارد.
این خواهر علاقه‏مند به فعالیت‏هاى کشاورزى، با تلاش مستمر خود توانست در سال 1378 مجوز احداث و راه‏اندازى چند استخر پرورش ماهى را اخذ کند و از سال 1379 به طور جدى فعالیت در زمینه پرورش ماهى قزل‏آلا را به عنوان حرفه اصلى خود آغاز کرد.
از جمله عواملى که موجب شد خانم امینى‏فر عنوان پرورش‏دهنده نمونه ماهیان سردآبى کشور را از آنِ خود کند، مى‏توان به مواردى مانند استفاده از نقشه تیپ و رعایت استانداردها در ساخت و ساز استخرها، ساخت خانه کارگرى در کنار مزرعه پرورش ماهى، ایجاد مزرعه الگویى براى بازدیدهاى ترویجى، حضور فعالانه در دوره‏هاى آموزشى - ترویجى، اهتمام در انجام آزمایش‏هاى آب، بیولوژى و تشخیص بیمارى‏ها، ثبت اطلاعات و آمار و کاهش میزان تلفات در طول دوره پرورش اشاره کرد. ظرفیت پرورش استخرهاى پرورش ماهیان سردآبى خانم امینى‏فر در هر دوره 20 تن است.

اعظم غفارى‏
مددکار ترویجى نمونه کشورى‏

این بانوى 29 ساله دانشجوى رشته حسابدارى است و در روستاى مکان از توابع بخش کمره شهرستان خمین زندگى مى‏کند. خانم غفارى با فعالیت‏هاى چشمگیرى که در زمینه‏هاى مختلف اجتماعى در روستا داشته، توانسته در میان زنان مددکار ترویجى کشور عنوان نمونه بودن را به خود اختصاص دهد.
از جمله عوامل موفقیت این خواهر فعال، ایفاى نقش تسهیل‏گرى به صورت مطلوب در عرصه فعالیت‏هاى اجتماعى و فرهنگى مرتبط با زنان روستایى، فراهم کردن زمینه برگزارى دوره‏هاى آموزشى براى روستاییان همراه با نیازسنجى، زمینه‏سازى براى ایجاد صندوق تعاونى زنان روستایى، تشکیل کتابخانه کوچک سیّار روستایى، توزیع فیلم‏هاى آموزشى - ترویجى کشاورزى، تشکیل صندوق قرض‏الحسنه روستایى، برقرارى ارتباط با اداره دامپزشکى با هدف رسیدگى به امور بهداشت دام در روستا و عضویت در هیئت مدیره صندوق اعتبارات خرد وابسته به دفتر امور زنان روستایى وزارت جهاد کشاورزى را مطرح کرد.

شهلا معینى رودبالى‏
مدیرعامل شرکت تعاونى روستایى نمونه زنان کشور

خانم معینى رودبالى با 31 سال سن، مدیرعامل شرکت تعاونى روستایى زنان دهستان همایجان از توابع شهرستان سپیدان در استان فارس است و تا مقطع دیپلم متوسطه تحصیل کرده است. شرکت تعاونى روستایى زنان که تحت سرپرستى این بانو اداره مى‏شود از سال 1374 با 150 نفر عضو فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر تعداد اعضاى آن به 300 نفر افزایش یافته است. فعالیت‏هاى متنوع و چشمگیر این شرکت تعاونى از ابعاد مختلف قابل توجه بوده به طورى که توانسته عنوان افتخارآمیز نمونه شدن را براى مدیریتش در شرکت تعاونى به ارمغان آورد.
از مهم‏ترین فعالیت‏ها و برنامه‏هاى شرکت تعاونى مزبور مى‏توان به انجام امورى نظیر خرید و پرواربندى گوسفند، تأسیس صندوق قرض‏الحسنه و پرداخت وام به اعضا، خرید و فروش محصولات کشاورزى، خرید و فروش نهاده‏هاى کشاورزى با هدف رونق کشاورزى منطقه، تأسیس و راه‏اندازى واحد اعتبارى در شرکت تعاونى، آموزش و ترویج نوغاندارى و قارچ خوراکى، احداث یک قطعه توتستان به مساحت نیم هکتار، تلاش براى عضوگیرى در شرکت، تشکیل جلسات مشاوره‏اى با هدف راهنمایى خانواده‏هاى تحت پوشش در رفع مشکلات اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى آنان و برقرارى ارتباط دوسویه و هدفمند با سازمان‏ها و نهادهاى ذى‏ربط دولتى یاد کرد.
مجله پیام زن براى تمامى این بانوان فعال و همه زنان تلاشگر در بخش کشاورزى ایران اسلامى آرزوى موفقیت مى‏کند.