تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

مصرف زیاد شیر براى زنان، زیان‏آور است‏

مصرف مقادیر زیاد شیر، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان افزایش مى‏دهد.
محققان دریافتند زنانى که بیش از چهار وعده محصولات لبنى در روز مصرف مى‏کردند دو برابر سایر زنان در معرض سرطان تخمدان قرار گرفته‏اند و مصرف شیر، قوى‏ترین ارتباط را با این بیمارى داشته است.
یک فرضیه این است که لاکتوز - قند موجود در شیر - تولید هورمون‏هایى را که رشد تومور را افزایش مى‏دهد، تحریک مى‏کند پس بهترین توصیه، بهره‏مندى از یک رژیم غذایى متعادل است.

کودکان محروم از شیر مادر 18 برابر بیشتر مى‏میرند

یافته‏هاى دانشگاه علوم پزشکى تبریز نشان مى‏دهد که میزان مرگ و میر در کودکانى که از شیر مادر تغذیه نمى‏کنند و از آن محروم هستند، 18 برابر بیش از کودکانى است که به شیر مادر دسترسى دارند.
در مطالعات صورت گرفته بر روى چندین زن مشخص شد که استفاده از شیر مادر، در پیشگیرى از سرطان سینه نیز مؤثر است. تغذیه کودک از شیر مادر، عمل تخمک‏گذارى و باردارى زودرس در مادران را نیز به تأخیر مى‏اندازد که چنین امرى، تأثیر مستقیم و قوى در سلامتى مادر و نوزاد دارد. مواردى مانند خونریزى سیستم گوارشى بدن، آلرژى، کم‏کارى غدد تیروئید، اسهال و بیمارى عفونى در کودکانى که از شیر مادر استفاده کرده‏اند، به ندرت مشاهده شده است.

خطر مصرف قرص‏هاى ضد افسردگى در دوران باردارى‏

مصرف قرص‏هاى ضد افسردگى در دوران حاملگى براى جنین خطرآفرین است. تحقیقات نشان مى‏دهد احتمال بروز سندرم «ویدراوال» در نوزادانى که مادران‏شان هنگام حاملگى قرص ضد افسردگى مصرف مى‏کنند، بسیار بالا است.
این تحقیق که در اسپانیا انجام شده است نشان مى‏دهد مصرف داروى ضد افسردگى «SSRIS» در هنگام باردارى با سندرم «ویدراوال» در نوزادان کاملاً مرتبط است. خارش، تشنج، گریه‏هاى غیر طبیعى و لرز، از علایم سندرم «ویدراوال» است.

زنان و مردان بیش از حد تصور با هم متفاوتند

دانشمندان مى‏گویند تفاوت‏هاى زنان و مردان بیش از تفاوت‏هاى بیولوژیک و فیزیولوژیک است.
بیشتر بیمارى‏هاى قلبى و سرطان ریه تحت تأثیر مسائل مربوط به جنسیت افراد است و احتمالاً درمان آنها در زنان تفاوت‏هایى با مردان دارد. زنان و مردان علاوه بر تفاوت‏هاى فیزیکى در عرصه‏هاى روانى و ساختارى تفاوت‏هایى با هم دارند.
پزشکان معتقدند ژن و اختلاف جنسى و هورمون‏هاى جنسى و نحوه زندگى اصلى‏ترین عوامل در پشت این اختلافات زن و مرد هستند که سبب بیمارى‏هاى گوناگون در آنان مى‏شوند.
به طور مثال حمله قلبى در زنان با درد سینه همراه نیست و در نمونه‏هاى نادرى با درد خفیف همراه است ولى در مردان حمله قلبى با درد کشنده و ناگهانى همراه است. همچنین خطر ابتلا به سرطان ریه در زنانى که سیگار نمى‏کشند نسبت به مردان سیگارى بیشتر است. زنان در سنین جوانى بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند تا مردان و زمینه‏هاى متابولیک ابتلا به سرطان در زنان با مردان کاملاً متفاوت است.
زنان آمادگى و استعداد ابتلا به طیف گسترده‏اى بیمارى‏ها که در رده بیمارى‏هاى خودایمنى قرار مى‏گیرند را دارند از جمله مى‏توان به سل پوستى، ناراحتى‏هاى مفصلى و روماتیسم و تصلب‏هاى متعدد عروقى اشاره کرد. در بیمارى‏هاى خودایمنى مکانیزم دفاعى بدن به اشتباه به بافت‏هاى بدن حمله مى‏کند. علایم بیمارى‏هایى چون «آلسر راست روده» و بیمارى‏هاى دستگاه دفع در زنان بیشتر از مردان است.

زنان یائسه ورزشکار کمتر به آرتروز زانو دچار مى‏شوند

نتایج بررسى‏هاى پژوهشگران انگلیسى نشان مى‏دهد احتمال بروز آرتروز زانو در زنان یائسه‏اى که در برنامه‏هاى ورزشى منظم شرکت مى‏کنند، کمتر از سایرین است.
نتایج مطالعات این محققان در باره چندین زن یائسه بیانگر آن است که شرکت در برنامه‏هاى ورزشى خاص که با افزایش تحرک مفاصل همراه است احتمال بروز آرتروز مفصل زانو را در این زنان به میزان 50 درصد کاهش مى‏دهد.
افزون بر این، افزایش تحرک مفاصل از طریق شرکت در برنامه‏هاى ورزشى منظم باعث افزایش شاخص تراکم استخوان مفصل لگن به میزان 3 درصد مى‏شود، که این امر به نوبه خود بیانگر کاهش خطر بروز پوکى استخوان در این زنان است.

کم‏خوابى در اواخر دوران باردارى با سختى زایمان ارتباط دارد

تحقیقات نشان مى‏دهد زنانى که در ماههاى آخر اولین باردارى خود کمتر مى‏خوابند، در مقایسه با زنانى که بیشتر به استراحت مى‏پردازند زایمان طولانى‏ترى داشته و احتمال بیشترى دارد تحت عمل سزارین قرار گیرند.
محققان با بررسى چندین زن باردار، دریافتند زنانى که در نهمین ماه باردارى خود به طور میانگین کمتر از شش ساعت در شب خوابیدند چهار برابر زنانى که بیشتر خوابیدند تحت سزارین قرار گرفتند. همچنین زنانى که خوابیدن براى آنها سخت‏تر بود بیش از پنج برابر به عمل سزارین نیاز پیدا کردند.
به طور کل، زنان کم‏خواب زایمان طولانى‏ترى دارند؛ به طور متوسط زنانى که کمتر از شش ساعت در شب خوابیدند وضع حمل آنها بیش از 29 ساعت طول کشید اما زنانى که بیش از هفت ساعت در شب خوابیدند زایمان آنها کمتر از 18 ساعت به طول انجامید.
نتایج تحقیقات نشان مى‏دهند خواب کافى و مناسب در دوران باردارى تأثیر زیادى در وضع حمل دارد و پزشکان باید براى زنان باردار دست کم هشت ساعت خواب شبانه را تجویز کنند.
پژوهشگران در این مطالعه با بررسى زمان خوابیدن و بیدار شدن زنان باردار و مشکلات خواب آنها متوجه شدند زنانى که کمتر از شش ساعت در دو شب متوالى خوابیدند احتمال سزارین در مورد آنها 37 درصد بود، در مقابل 11 درصد از زنانى که دست کم هفت ساعت خوابیدند نیاز به عمل سزارین پیدا کردند.
بررسى اختلال خواب نیز نشان داد زنانى که بیش از یک ساعت در طول شب از خواب بیدار مى‏شوند 39 درصد و زنانى که دچار اختلال خواب نمى‏شوند، 10 درصد احتمال دارد تحت عمل سزارین قرار گیرند.
خستگى و وضع شغلى زن ارتباطى با مدت وضع حمل یا نوع زایمان ندارد. عوامل دیگرى مانند سن مادر و وزن نوزاد به هنگام تولد نیز ارتباط میان خواب و زایمان را نشان نمى‏دهد.

زنان چاق 4 برابر بیشتر از زنان لاغر دچار سرطان مى‏شوند

زنان چاق چهار برابر بیشتر از زنان لاغر دچار سرطان روده مى‏شوند. به گزارش ایسنا، زنان چاق چهار برابر بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون و روده راست قرار دارند.
مرکز بهداشت استان مرکزى اعلام کرد: مردان چاق هم در مقایسه با مردان معمولى بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند اما درصد ابتلا در آنها به گونه انفجارى و چهار برابر نیست بلکه رشدى آرام دارد. گفتنى است عوامل جانبى دیگرى همچون مصرف سیگار، الکل، سن و سابقه خانوادگى در بروز سرطان نقش دارند.

ورزش سنگین، اشتهاى زنان را افزایش مى‏دهد

انجام حرکات ورزشى سنگین باعث افزایش تمایل زنان به خوردن و بر عکس کاهش اشتها در مردان مى‏شود.
مطالعات نشان مى‏دهد که ورزش سنگین در زنان آنها را مجبور مى‏کند تا براى کسب کالرى کافى که در حین ورزش سوزانده‏اند، به اندازه جبران آن غذا بخورند و از این‏رو به آنان توصیه مى‏شود که اگر مى‏خواهند تناسب بدن خود را حفظ کنند، تعادل سالمى میان کالرى سوخته شده و کالرى مصرف شده به وجود بیاورند.

نقش شیر مادر در خرخر کردن کودکان‏

نوزادانى که به طور مستقیم از شیر مادر تغذیه مى‏کنند در مقایسه با کودکانى که با شیشه شیر مى‏خورند، کمتر در خواب خرخر مى‏کنند.
نتایج تحقیقات چهار ساله یک مؤسسه صدادرمانى و گفتاردرمانى آلمانى بر روى چندین داوطلب، نشان داد کودکانى که پستانک یا انگشت خود را مى‏مکند نیز در بزرگسالى بیشتر به عارضه خرخر در خواب مبتلا مى‏شوند.
بررسى‏هاى دقیق‏تر نشان داده است اکثر آزمایش‏شوندگانى که به علت خرخر یا تنگى نفس شبانه تحت درمان قرار گرفته بودند یا در کودکى اصلاً شیر مادر نخورده‏اند و یا دوران کوتاهى از شیر مادر تغذیه کرده‏اند.

پروتئین شیر ممکن است به توقف تحلیل رفتن استخوان‏ها کمک کند

پژوهشگران دریافته‏اند که پروتئین در شیر، ظاهراً از تحلیل رفتن استخوان‏ها جلوگیرى و به رشد سریع‏تر از حد طبیعى استخوان‏ها کمک مى‏کند.
این پژوهش ممکن است به فراهم آوردن درمان‏هاى جدید براى میلیون‏ها نفرى که در جهان از پوکى استخوان رنج مى‏برند کمک کند.
پژوهشگران گروه پوکى استخوان کشف کرده‏اند که پروتئین کوچکى به نام «لاکتوفرین» که تنها در شیر یافت مى‏شود مى‏تواند رشد استخوان را تشدید کند.
«لاکتوفرین» هم سلول‏هاى استخوان‏ساز را تحریک مى‏کند و هم سرعت تشکیل سلول‏هاى جذب کننده استخوان را کاهش مى‏دهد.

نور خورشید جلوى افسردگى و سرطان را مى‏گیرد

دانشمندان معتقدند که نور خورشید مى‏تواند احتمال ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان سینه، روده بزرگ، مثانه، تخمدان، پروستات و رحم را کاهش دهد.
خورشید، همچنین منبع اصلى «ویتامین D» براى بدن است. این ویتامین استخوان‏ها و ماهیچه‏ها را محکم کرده و مقاومت سیستم ایمنى بدن را افزایش مى‏دهد.
تحقیقات اخیر نشان داده‏اند؛ این ویتامین حتى جلوى رشد و پخش شدن تومورهاى سرطانى را مى‏گیرد. ده دقیقه حمام آفتاب در روز تمام نیاز بدن به «ویتامین D» را برآورده مى‏کند. نور خورشید همچنین مى‏تواند افراد را شاد کند و جلوى افسردگى را بگیرد.

خوردن چاى بعد از غذا باعث دفع آهن و ویتامین B1 مى‏شود

محققان هشدار دادند، «دفع آهن و ویتامین B1» در بدن از عوارض مصرف چاى بلافاصله بعد از غذاست.
محققان مى‏گویند: چاى داراى ماده‏اى به نام «تانن» است که به راحتى با آهن موجود در منابع گیاهى ترکیب مى‏شود.
همچنین آهن یک ماده مغذى است که جذب آن در دستگاه گوارش مشکل بوده و به مقدار اندک و به سختى جذب مى‏شود.
بنابراین مصرف چاى بعد از غذا سبب مى‏شود آهن غذا با ماده «تانن» موجود در چاى ترکیب شده و در نتیجه انسان در معرض خطر کمبود «آهن و همچنین کمبود ویتامین B1» قرار گیرد.

افزایش خطر مرگ زودهنگام با مصرف بى‏رویه قرص‏هاى ویتامین‏

پزشکان در خصوص مصرف افراطى قرص‏هاى ویتامین هشدار دادند. مطالعات اخیر دانشمندان بر روى برخى از قرص‏هاى ویتامین نشان داد که مصرف افراطى برخى از ویتامین‏ها باعث مرگ زودهنگام مى‏شود. لذا بنا بر توصیه پزشکان مصرف غذاى سالم، میوه و سبزیجات، از مصرف بى‏رویه قرص‏هاى ویتامین‏دار که در چندین سال اخیر در بین افراد عمومیت پیدا کرده بسیار مفیدتر است.

غذاهاى سالم براى جلوگیرى از آلزایمر

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد مصرف سبزیجات برگ سبز مثل کاهو و اسفناج و سبزیجاتى مثل کلم بروکلى، گل کلم و کلم عادى از بیمارى آلزایمر جلوگیرى مى‏کند. زنانى که در سنین میانسالى از این مواد بیشتر استفاده کرده‏اند در سن 70 سالگى و بعد از آن براى جلوگیرى از بروز آلزایمر نه تنها نباید سیگار مصرف کنند بلکه باید یک برنامه ورزشى منظم را در زندگى خود در نظر بگیرند.
ضمناً مصرف مواد غذایى حاوى سبزیجات داراى برگ تیره (مثل اسفناج)، گوجه‏فرنگى، غلات (جو، گندم و ...) و ماهى که حاوى اسیدهاى چرب امگا 3 است نیز در این رابطه نقش دارند.
طبق بررسى‏ها تعداد افراد مبتلا به این بیمارى تا سال 2050 به 16 میلیون نفر خواهد رسید.

40 درصد اعتقادهاى مذهبى و اخلاقى انسان‏ها، موروثى است‏

بررسى‏هاى گروهى از محققان در انگلیس نشان مى‏دهد که بسیارى از ویژگى‏هاى شخصیتى انسان‏ها مانند ایمان به خدا، صداقت و وفادارى، ریشه ژنتیکى دارد.
انسان این خصوصیات را به میزان 40 درصد از والدین و دیگر بستگان خود به ارث مى‏برد و 60 درصد باقیمانده به عوامل اجتماعى و محیطى او ارتباط دارد.
بررسى و مطالعه بر روى زندگى 1600 دوقلو، و مقایسه نقطه نظرهاى آنان در زمینه‏هاى مختلف اجتماعى، اعتقادى و غیره، این نتایج را در پى داشته است.

دود سیگار کودکان را کندذهن مى‏کند

تحقیقات نشان داده است کودکانى که در معرض دود سیگار هستند، در انجام تکالیف مدرسه نسبت به دیگر همکلاسى‏ها ضعیف عمل مى‏کنند. در معرض دود سیگار بودن در خانه حتى به میزان کم با گرفتن نمرات پایین در ریاضى و دیگر درس‏ها ارتباط مستقیم دارد.
مرکز بهداشت کودکان آمریکا، در تحقیق بر روى چندین هزار کودک دریافت که هر چقدر میزان این دود سیگار بیشتر باشد، عملکرد درسى کودکان هم کمتر خواهد بود.

تسلط بر دو زبان از مغز محافظت مى‏کند

دانشمندان کانادایى دریافته‏اند کسانى که از کودکى به دو زبان تکلم مى‏کنند در مقایسه با کسانى که تنها با یک زبان تکلم مى‏کنند، کمتر دچار ضعف قواى مغزى مى‏شوند. مطالعات قبلى روى کودکان نشان داده بود دو زبانه بودن مى‏تواند بر خلاقیت و مهارت‏هاى انسان در حل مسائل بیفزاید؛ اما تأثیر توانایى در تکلم به دو زبان بر مغز در دوران کهولت تا کنون مجهول بود.
در مطالعه اخیر حدود 150 بزرگسال که نیمى از آنها دو زبانه و نیم دیگر یک زبانه بودند مورد مطالعه قرار گرفتند و سرعت واکنش آنها بررسى شد. به نظر مى‏رسید سرعت واکنش افراد دو زبانه بالاى 60 سال در مقایسه با همتایان یک زبانه جوان‏تر آنها کمتر نیست.
علت این مسئله که چرا تسلط به دو زبان مى‏تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد روشن نیست. تسلط به دو زبان مى‏تواند بر شمارى از فرآیندهاى مغزى تأثیر بگذارد. با این حال فواید آن احتمالاً تنها زمانى پدیدار مى‏شود که فرد هر دو زبان را به طور روزانه مورد استفاده قرار دهد.

تأثیر سرکه در کاهش قند خون‏

پژوهشگران آمریکایى توصیه مى‏کنند براى کنترل قند خون بهتر است به جاى مصرف دارو از سرکه استفاده شود.
به گفته این پژوهشگران، مصرف دست کم دو قاشق سرکه پیش از صرف غذا یا داخل سالاد براى افراد مبتلا به دیابت یا کسانى که مستعد ابتلا به آن هستند، بسیار سودمند است.
در آزمایشى که در باره اثر سرکه انجام شد، 29 داوطلب شرکت کردند که 23 آنها مبتلا به دیابت بودند. قند خون این گروه پس از یک هفته مصرف سرکه، به میزان قابل توجهى کاهش یافته بود.

صبحانه، خطر حملات قلبى را کاهش مى‏دهد

خوردن صبحانه سبب مصرف کالرى و انرژى بدن و کاهش خطر حملات قلبى مى‏شود.
دانشمندان در مطالعه‏اى دریافتند زنانى که دو هفته صبحانه نخورده‏اند در طول روز غذاى زیادترى خوردند که سبب افزایش میزان «کلسترول بد یا ال دى» آنان شده و حساسیت‏شان نیز در برابر انسولین کاهش مى‏یابد. افزایش میزان «ال دى ال» نیز کاهش میزان حساسیت سلول‏ها در برابر انسولین از عوامل خطرزاى ایجاد بیمارى‏هاى قلبى است. محققان دریافتند، زنانى که هر روز صبحانه مى‏خورند به طور متوسط در روز یکصد کالرى کمتر از دیگر زنان انرژى مصرف مى‏کنند.

ماست، چربى‏هاى بدن را مى‏سوزاند

نتایج تحقیقات جدید در ایتالیا نشان داد که ماست چربى‏هاى بدن را در افراد چاق مى‏سوزاند.
محققان توصیه مى‏کنند که براى کاهش وزن لازم است که ماست در رژیم غذایى گنجانده شود.
این محققان اعلام کردند متأسفانه بسیارى از افراد براى لاغر شدن، فرآورده‏هاى لبنى را از فهرست مواد غذایى حذف مى‏کنند، این در حالى است که ماست توانایى بدن را براى سوزاندن چربى تقویت مى‏کند.
ماست چربى‏هاى اضافى بدن را از بین برده و عضلات را در وضعیت مناسبى حفظ مى‏کند. افرادى که در رژیم غذایى خود ماست کم‏چربى را مى‏گنجانند بیشتر از افرادى که صرفاً دریافت کالرى خود را کم مى‏کنند، کاهش وزن دارند.

نقش آب انگور در کاهش بیمارى‏هاى قلبى‏

محققان مى‏گویند، مصرف آب انگور مقدار «اچ دى ال» یا چربى خون بدن را به مقدار زیاد افزایش و شاخص‏هاى التهاب را در بیماران قلبى کاهش مى‏دهد.
آب انگور علاوه بر افزایش مقدار «اچ دى ال» تولید رادیکال آزاد و شاخص التهابى را کاهش مى‏دهد.
محققان معتقدند رها شدن این گونه مواد از پلاکت‏ها به پدیده سخت شدن عروق و التهاب عروق کمک مى‏کند.
آب انگور میزان تولید رادیکال‏هاى آزاد را کاهش مى‏دهد اما تأثیر آن بر خواص التهابى پلاکت‏ها ناشناخته بود.

فشار روحى باعث سقط جنین مى‏شود

محققان مى‏گویند سقط جنین ناخواسته ممکن است ناشى از فشار روحى و نگرانى زن باردار در زندگى باشد.
پیش از این مشکل سقط جنین معمولاً به اختلالاتى در جنین یا بیمارى‏هاى مادر نسبت داده مى‏شد، اما محققان در حال حاضر دریافته‏اند که اگر میزان هورمون‏هاى اضطراب‏آور مانند کورتیزول در خون بالا برود و تولید پروژسترون را مسدود کند، مى‏تواند موجب سقط جنین شود. پروژسترون از هورمون‏هایى است که براى حفظ یک دوره سالم باردارى و بدون مخاطره ضرورى است. لذا به نظر مى‏رسد با مصرف هورمون پروژسترون بیشتر، زنان باردار مى‏توانند مانع سقط جنین خود شوند.

استرس، عامل فراموشى و سفید شدن مو است‏

استرس، با فعال کردن آنزیمى در مغز که پروتئین «کنیاز c» نام دارد، حافظه کوتاه‏مدت و سایر فعالیت کورتکس مغز را که بخش تصمیم‏گیرى مغز است، مختل مى‏کند.
محققان آمریکایى دریافتند، با تأثیر گذاشتن در این بخش مغز، این آنزیم مى‏تواند عاملى براى بروز شیزوفرنى و اختلال روحى دوقطبى باشد.
یافته‏ها همچنین نشان مى‏دهد، کشف داروهایى که بتواند مانع از فعالیت این هورمون شود، یک راه ممکن براى کشف شیوه‏هاى درمان این قبیل بیمارى‏هاست.
علاوه بر این، استرس در افرادى چون مدیران و پژوهشگران باعث سفیدتر شدن موى آنها در برابر افراد آرام و بدون استرس مى‏شود.
کاهش استرس و فشارهاى روحى و عصبى در سال‏هاى جوانى و میانسالى، تغذیه صحیح، ورزش‏هاى منظم و اصولى و بهداشت مو و بدن در پیشگیرى از سفیدى موها مؤثر است.

چاى و کاهش بوى بد دهان‏

مصرف چاى از رشد باکترى‏هاى مولد بوى بد دهان جلوگیرى مى‏کند. تحقیقات نشان مى‏دهند نوشیدن یک فنجان چاى گرم علاوه بر ایجاد حس تازگى در دهان، رشد باکترى‏هاى عامل پوسیدگى دندان‏ها را متوقف مى‏کند. مجاورت عصاره استخراج شده از چاى سبز با چند نوع باکترى از جمله مولد گلودرد استرپتوکوکى و باکترى‏هاى مولد پوسیدگى دندان، رشد این باکترى‏ها را متوقف مى‏کند. بر این اساس، پژوهشگران معتقدند از آنجا که در حالت عادى به علت وجود باکترى‏هاى دهان، اثر خمیردندان و دهان‏شویه‏ها بر ویروس‏هاى دهان ناچیز است، باید عصاره چاى سبز به خمیردندان‏ها و دهان‏شویه‏ها اضافه شود تا اثرپذیرى این مواد روى ویروس‏هاى دهان بیشتر شود.

نوزادان از خود تغذیه مى‏کنند

پژوهش‏هاى تازه نشان مى‏دهد که نوزادان بلافاصله پس از تولد، براى بقا از محتویات سلول‏هاى خود تغذیه مى‏کنند.
نوزادان بلافاصله پس از تولد، به علت از دست رفتن منبع تغذیه خود از طریق بند ناف و زمانى که هنوز تغذیه از شیر مادر را شروع نکرده‏اند، دچار کمبود شدید مواد غذایى مى‏شوند. به نظر مى‏رسد آنها این کمبود را از طریق تجزیه سلول‏هاى بدن و آزاد کردن مغذى‏هاى اصلى آنها جبران مى‏کنند.
دانشمندان دریافتند که یک فرآیند سلولى موسوم به «اتوفاژى» بلافاصله پس از تولد به جریان مى‏افتد و براى چندین ساعت به شدت فعال مى‏ماند.
در جریان «اتوفاژى» یک سلول به عناصر اولیه خود تجزیه مى‏شود.
محققان معتقدند که این فرآیند براى تولید آمینواسیدها، پس از تولد، اهمیت اساسى دارد.
«آمینواسیدها» به عنوان منبع انرژى یا مصالح ساختمانى پروتئین‏هاى تازه در بدن انجام وظیفه مى‏کنند.

تغذیه ناسالم باعث پرخاشگرى کودکان مى‏شود

محققان نتیجه گرفته‏اند که پرخاشگرى و رفتار غیر اجتماعى در کودکانى که بد تغذیه مى‏کنند بیشتر است.
کمبود زینک، آهن، ویتامین B و پروتئین در سه سال اول زندگى باعث ناهنجارى در سال‏هاى بعدى مى‏شود. کودکانى که تغذیه ناسالم دارند بیش از کودکانى که سالم غذا خورده‏اند، کج‏خلق شده و به اصطلاح «خروس جنگى» نامیده مى‏شوند.
این کودکان با رسیدن به سن 11 سالگى دشنام مى‏دهند، تقلب مى‏کنند و با دیگران دست به یقه مى‏شوند و در 17 سالگى دزدى مى‏کنند و از مواد مخدر استفاده مى‏کنند.
محققان آمریکایى طى یک مطالعه، عواملى چون اجتماع، بهداشت و آموزش را در کودکان مختلف بررسى کرده و به این نتیجه رسیده‏اند که والدین از طریق تضمین تغذیه بهتر براى کودکان، مى‏توانند از رفتار بد آنها در آینده جلوگیرى کنند. تغذیه ناسالم به ضریب هوشى پایین منجر مى‏شود که بعدها به رفتارهاى غیر اجتماعى مى‏انجامد.
البته علل و ریشه‏هاى رفتار غیر اجتماعى تحت نفوذ تربیت و وراثت مى‏باشد و از مسئله تغذیه بسیار فراتر است ولى تغذیه هم مى‏تواند باعث اختلالاتى در این مورد شود.

شیر دادن به نوزاد عامل جلوگیرى از آرتروز است‏

مطالعات نشان مى‏دهد شیر دادن به نوزادان باعث مى‏شود مادران ایمنى بیشترى در برابر ورم مفاصل پیدا کنند.
دانشمندان دریافته‏اند خطر ابتلا به آرتروز در مادرانى که دو سال یا بیشتر به کودکان خود شیر داده‏اند در مقایسه با زنان دیگر به نصف کاهش یافته است.
هورمون‏هاى زنانه نقش به سزایى در افزایش خطر ابتلا به ورم مفاصل دارند و این خطر را در مقایسه با مردان چهار برابر مى‏کند.
آرتروز معمولاً هنگامى بروز مى‏کند که مقدار هورمون‏هاى جنسى تغییر نمى‏کند و این تغییرات در چند ماه نخست پس از زایمان و در دوران یائسگى بیشتر است.
محققان دریافتند، شیر دادن به کودک باعث کاهش خطر ورم مفاصل، و قاعدگى نامنظم باعث افزایش این خطر مى‏شود.

روش جدید براى تعیین میزان بارورى زنان‏

دانشمندان انگلیسى روش جدیدى ابداع کرده‏اند که با آن مى‏توان میزان بارورى زنان را اندازه‏گیرى کرد.
در این روش، مى‏توان به کمک امواج، تعداد تخمک‏هاى موجود در تخمدان‏هاى زنان و پایان ساعت‏زیستى آنان را براى بارورى مشخص کرد.
بر اساس نظریه ساعت‏زیستى، هر زنى با تعداد معینى تخمک به دنیا مى‏آید که میزان آن تا پایان عمر وى تغییر نمى‏کند.
از این روش مى‏توان براى کمک به زنان بهره گرفت که مبتلا به تومورهاى سرطانى هستند و درمان‏هاى گوناگون ضد سرطان، آثار تخریبى متعددى بر تخمدان‏ها و تخمک‏هاى آنان مى‏گذارد. همچنین با استفاده از این روش زنانى که به دلایل شخصى یا حرفه‏اى مایل به بچه‏دار شدن در سنین پایین‏تر نیستند، مى‏توانند سن پایین بارورى خود را تعیین کنند.