پزشک شما

نویسنده


 

پزشک شما

دکتر حسین برهانى‏

این شماره:

خواهر م.م - اصفهان‏
خواهر س.خ - تربت‏جام‏

خواهر م.م - اصفهان‏

اولین مشکل من جوش‏هاى قرمزرنگ و متورم و پر از چربى و عفونت است که دو سال است مرتباً صورتم از این جوش‏ها پُر است.
دومین مشکل، اضافه وزن است. قد من 170 سانتى‏متر و وزنم 64 کیلوگرم است. لطفاً روش‏هاى کاهش وزن را برایم بگویید.
سومین مشکل، کم‏خونى و کمبود آهن است که براى درمان آن کپسول‏هاى آهن نیز مصرف کرده‏ام اما همیشه احساس سستى و خستگى مى‏کنم. لطفاً درمان این مشکل را نیز توضیح دهید.
خواهر محترم!
مشکلات متعددى که در نامه‏تان نوشته‏اید مطالعه شد. در حال حاضر در رابطه با مشکل جوش صورت یا آکنه درمان‏هاى متعددى وجود دارد ولى همان طور که تجربه کرده‏اید اغلب بهبودى نسبى و سپس عود مجدد ناراحتى وجود دارد. به احتمال قوى جوش صورت در چنین مواردى مى‏تواند زمینه اضطرابى داشته باشد. استرس‏هاى مختلف مى‏تواند برخى از ناراحتى‏هاى جسمى از جمله «آکنه» را نیز تشدید کنند؛ البته تفاوت‏هاى فردى در پاسخ به درمان مؤثر است اما در کنار درمان‏هاى دارویى ضد آکنه که توصیه مى‏شود، یک داروى ضد اضطراب آرامبخش نیز استفاده گردد. همچنین استفاده از یک داروى ضد التهاب مثل «بروفن» مى‏تواند مفید واقع شود. متأسفانه دستکارى و کندن جوش‏ها و یا استفاده از ترکیبات حاوى «کورتون» ممکن است باعث گود شدن جاى جوش‏ها شود. بنابراین توصیه مى‏شود از دستکارى جوش‏ها خوددارى شود.
در رابطه با افزایش وزن به نظر نمى‏رسد که شما دچار چاقى باشید. وزن و قد شما تقریباً متناسب است؛ البته ورزش، مصرف میوه و رژیم غذایى کم‏چربى براى حفظ این تناسب ضرورى است.
در رابطه با کم‏خونى مسلماً شما دچار کم‏خونى فقر آهن هستید. به خاطر فقر آهن انحراف اشتها پیدا مى‏شود و افراد دچار آن میل به خوردن خاک، گچ یا مُهر پیدا مى‏کنند. بنابراین توصیه مى‏شود به طور کلى چاى و قهوه نخورید تا جذب آهن مختل نشود و در صورتى که هموگلوبین خون از حداقل نرمال پایین‏تر باشد روزانه دو تا سه عدد قرص آهن مصرف شود و در صورتى که پزشک صلاح بداند از آمپول آهن استفاده شود؛ البته آمپول آهن بایستى در بیمارستان و تحت مراقبت تزریق شود.
در ضمن یکى از مهم‏ترین عوامل زمینه‏ساز ریزش مو مى‏تواند کم‏خونى و کمبود برخى ویتامین‏هاى گروه B باشد. اگر چه علت اصلى ریزش مو و درمان آن هنوز یک امر ناشناخته و مبهم است اما جداى از زمینه ژنتیک، عوامل دیگرى از قبیل اختلال در عملکرد غده تیروئید و سایر اختلالات هورمونى و یا کم‏خونى و کمبود ویتامین هر کدام به نوعى در ریزش مو دخالت دارند. به نظر مى‏رسد با توجه به اینکه کم‏خونى فقر آهن در شما شدید است به سرعت و به دقت به درمان این مشکل بپردازید ان شاءاللَّه در بهبود سایر مشکلات هم مؤثر خواهد بود.
در خصوص اثرات نور آفتاب هم تفاوت‏هایى وجود دارد. در مورد شما احتمالاً حساسیت بیشترى به نور آفتاب وجود دارد. براى اینکه نوع کرم ضد آفتاب دقیق‏تر انتخاب شود، نیاز به مراجعه حضورى به متخصص پوست مى‏باشد. در برخى کشورها از وسایل حفاظتى کم ضررتر استفاده مى‏شود؛ از جمله این وسایل «چتر» است؛ البته در کشور ما از چتر عمدتاً براى برف و باران استفاده مى‏شود در حالى که اشکالى ندارد بخصوص افرادى که واکنش‏هاى پوستى شدید به نور آفتاب دارند از چترهاى با رنگ روشن استفاده کنند. براى رسیدن به نتیجه مطلوب مجدداً با ما مکاتبه بفرمایید. در پناه حق تندرست و بانشاط باشید.

خواهر س.خ - تربت‏جام‏

دخترى هستم 18 ساله. وقتى 7، 8 ساله بودم به بیمارى روماتیسم مبتلا شدم. بعد از درمان، پزشک توصیه کرد تا 20 سالگى ماهى یک عدد پنى‏سیلین بزنم اما من این کار را نکردم. اکنون هر چند وقت یک بار پاهایم به شدت درد مى‏گیرد و ناچارم از پمادهاى دارویى دردهاى مفصلى و روماتیسمى استفاده کنم. آیا این ناراحتى و مشکل من بیشتر خواهد شد؟ لطفاً در این خصوص توضیح دهید.
خواهر محترم!
در مورد روماتیسم معیارهایى وجود دارد که باید به آنها توجه شود. بنابراین صرفاً با یک آزمایش نمى‏توان تشخیص روماتیسم، را مطرح کرد. در جریان روماتیسم مفاصل متورم و ملتهب مى‏شوند به طورى که نمى‏توان از شدت درد مفاصل را لمس کرد یا ماساژ داد. مشکلات قلبى هم معمولاً وجود دارد. بنابراین، اگر شما دچار درد در ساق پاها هستید و با ماساژ و مالیدن ژل‏هاى موضعى تسکین پیدا مى‏کنید، تشخیص روماتیسم را نمى‏توان مطرح کرد. توصیه مى‏شود که به متخصص روماتولوژى در مشهد یا بیرجند مراجعه بفرمایید تا ضمن معاینه و بررسى دقیق‏تر و تشخیص علت ناراحتى تحت درمان مؤثر قرار بگیرید. ان شاءاللَّه در اسرع وقت اقدام بفرمایید. براى شما آرزوى سلامتى و نشاط داریم.