خود هیپنوتیزمى براى قطع سرفه دائمى در کودکان


 

خودهیپنوتیزمى براى قطع سرفه دایمى در کودکان‏
Kidhealth. com

ترجمه: پگاه امیردیوانى‏

کودکانى که مبتلا به «سرفه عادتى» هستند (تیک سرفه)، سرفه‏هاى شدید و بلندى مى‏کنند که اغلب صداى آن شبیه پارس سگ یا قات قات غاز است. در کودکان سرفه معمولاً پس از یک عفونت تنفسى، تشدید مى‏شود و در بعضى از خردسالان، ممکن است ناشى از یک اختلال روانى نظیر افسردگى یا اضطراب باشد. از آنجا که «سرفه عادتى» مى‏تواند در خواب کودک یا حضورش در مدرسه اختلال ایجاد کند، یک گروه تحقیقاتى، پژوهشى را بر روى تعدادى کودک انجام داده‏اند که آیا هیپنوتیزم در درمان این مشکل مؤثر است یا خیر؟

بر این اساس، کودکان و نوجوانان 5 تا 17 سال مبتلا به «سرفه عادتى» به سه جلسه 30 تا 45 دقیقه‏اى هیپنوتیزم با حضور یک پزشک متخصص بیمارى‏هاى ریوى و دستگاه تنفسى که روش‏هاى هیپنوتیزم درمانى را آموزش دیده بود، تن دادند.
پزشکان به کودکان و نوجوانان کمک کردند که روش‏هاى تن‏آرامى(1) را به کار برند تا سرفه‏شان قطع شود یا جلوى آن را بگیرند و به بیماران آموزش دادند تا هر روز به مدت حداقل دو هفته روش‏هاى خوددرمانى با هیپنوتیزم را تمرین کنند.
بیشتر کودکان تمام روز را سرفه مى‏کردند و بعضى به طور مداوم هر چند ثانیه یک بار این کار را انجام مى‏دادند. پژوهشگران دریافتند که عوامل تنش‏زایى(2) روان‏شناختى ممکن است باعث افزایش سرفه عادتى شود. این عوامل شامل موارد ذیل است: مرگ و میر، بیمارى‏هاى صعب‏العلاج اعضاى خانواده، بهترین دوست فرد و یا حتى حیوانات خانگى و دست‏آموز، جدا شدن پدر و مادر یا ازدواج مجدد آنان، ابتلاى والدین به یک بیمارى روانى، داشتن یک خواهر یا برادر یا وقوع مشکل براى آنها و استرس در مدرسه.

در بیش از نیمى از خردسالان، عفونت‏هاى حاد تنفسى سرمنشأ سرفه عادتى است و در بقیه، آسم، ورزش کردن و غذا خوردن علت اصلى این مشکل است.
«سرفه عادتى» یک شرایط نامطلوب و استرس‏آور براى کودکان مبتلا به آن است، اما روش‏هاى تن‏آرامى که ضمن هیپنوتیزم آموزش داده مى‏شود، به کودکان کمک مى‏کند تا بر این مشکل فایق آیند. علایم سرفه عادتى، سرفه‏هاى بسیار بلندى است که ممکن است چندین بار در دقیقه رخ دهد، اما در حین خواب قطع مى‏شود. اگر سرفه کودک‏تان بعد از سرماخوردگى یا عفونت شدید تنفسى آرام نشد، حتماً باید با پزشک متخصص تماس بگیرید.

پى‏نوشتها: -
1) تن آرامى relaxation
2) عوامل تنش‏زا stressors