پژواک نامه هاى خوانندگان


 

پژواک‏

مطالبى که مى‏نویسم عین واقعیت است و از شما خواهش مى‏کنم تمام مطالب را در مجله چاپ کنید و مرا راهنمایى کنید، چون به یک بن‏بست رسیده‏ام که با تلاش‏هایم به نتیجه نمى‏رسم.
از سال 79 معلم حق‏التدریس شدم و بعد قراردادى. شغلم را هم بسیار دوست دارم. تا سال 82 همه چیز به خوبى پیش مى‏رفت تا اینکه ورق برگشت و مرا از اداره آموزش و پرورش خواستند و گفتند نامه شکایتى از آنان توسط من نوشته شده است. در صورتى که من نمى‏دانم نامه را چه کسى نوشته بود و آنان بدون تحقیق گفتند نامه را تو نوشته‏اى؟ در آن روز رئیس و دو کارمند اداره هر حرفى که توانستند به من گفتند و من هر چه گفتم بى‏گناه هستم و به قرآن کریم قسم خوردم فایده‏اى نداشت حتى آنان مى‏خواستند مرا اخراج کنند. به من مى‏گویند پوست کلفت هستى. جلوى کارمندان به من بى‏احترامى مى‏کنند، جواب سلامم را نمى‏دهند. به همه معلمان جایزه مى‏دهند ولى به من نه. در جلسات ادارى مرا دعوت نمى‏کنند. حتى مرا از قراردادى دوباره حق‏التدریس کردند با ماهى بیست هزار تومان حقوق. تا اینکه به دادگسترى مراجعه کردم و آنها گفتند براى دیوان عدالت ادارى نامه بنویس و جریان رسیدگى به کار تو یک سال طول مى‏کشد ... با تحقیقات متوجه شدم که آنها حق اخراج مرا ندارند پس تحمل کردم ولى باز هم رئیس اداره مرا تهدید کرد. حالا ناراحتى اعصاب و قلب پیدا کرده‏ام. به طور مداوم دارو مصرف مى‏کنم ... اگر من کار خطایى کرده بودم آنها حق داشتند ولى وقتى من آن نامه را ننوشته‏ام چکار باید بکنم. آنان از چارچوب عدالت بیرون رفته‏اند. در جامعه اسلامى وقتى از عدالت مى‏گویند، آن را کجا مى‏خواهند پیاده کنند ... مدتى است به این نتیجه رسیده‏ام یکى از کارمندان که پارتى و پول دارد پشت سر من بدگویى مى‏کند ... از شما درخواست کمک و یارى دارم و مى‏خواهم مرا راهنمایى کنید؛ آیا جواب محبت من به دانش‏آموزان این است ... اگر شما پارتى‏بازى نمى‏کنید نامه مرا چاپ کنید تا همه بدانند چه انسان‏هایى ادعاى انسان بودن مى‏کنند.

ج.ح - ن‏

خواهر محترم، با توجه به اینکه شما نام خود، شهرتان و حتى اداره ناحیه‏اى را که در آن مشغول به کار هستید، ذکر نکرده‏اید، ما خلاصه‏اى از نامه شما را منعکس کردیم تا لااقل مایه دلگرمى شما باشد. البته ما نمى‏توانیم تمامى مسئولان، رئیس ادارات و کارمندان را زیر سؤال ببریم و به حق‏ناشناسى آنان اشاره کنیم. همچنین نمى‏توانیم بگوییم که همه کارمندان و رؤسا افراد بى‏عیبى هستند. متأسفانه به گفته شما رئیس اداره‏تان بدون تحقیق به شما تهمت زده است که نامه‏اى علیه وى نوشته‏اید. اقدام شما نیز در شکایت از ایشان درست بوده و چاره‏اى جز تحمل رسیدن زمان دادرسى ندارید.
در حال حاضر چاره‏اى جز صبر و تحمل و توکل به خدا ندارید تا زمان دادرسى به پرونده‏تان برسد. این را هم مطمئن باشید که هر کسى دامى براى دیگرى پهن کند به زودى خودش نیز در آن گرفتار خواهد شد.
با آرزوى حل مشکلات شما.

آقاى «علیرضا دلیلى» از خسروشهر، چندین قطعه عکس از شما براى بخش «دختران بهار» ارسال شده است. هر کدام از عکس‏ها را در یک صفحه چسبانده و توضیحاتى در مورد آن عکس داده‏اید. اما متأسفانه نه عکس‏ها و موضوعات آنها در ارتباط با مجله و دختران بهار است و نه کیفیت و کادربندى عکس‏ها مناسب چاپ مى‏باشد. با تشکر از شما و ذوق و سلیقه‏تان عکس‏ها به خودتان برگردانده مى‏شود.

در شماره 153 مجله‏تان مطلبى در باره مرقد حضرت زینب(س) چاپ کرده بودید، آن هم نقل تاریخى در رابطه با مرقد آن حضرت که مدرک قابل اعتمادى براى مدفن حضرت زینب(س) در دمشق، مدینه و مصر نیست. این بحث اگر براى تحقیق و پژوهش باشد، خیلى خوب است ولى براى عموم مردم که با افکار و اذهان مختلف مى‏باشند و اهل تحقیق و استدلال و استنباط نیستند، مورد شبهه مى‏شود. فرض بر اینکه این مطلب هم موجب شبهه نشود، طرح بحث آن چه فایده‏اى براى مردم دارد و دیگر اینکه، اگر شما براى ترویج معارف اسلام و مناقب اهل بیت مطلب مى‏نویسید چرا به کرامات و شخصیت اخلاقى و عرفانى اهل بیت(ع) نمى‏پردازید ... مقام معظم رهبرى طى سخنرانى در جمع کارکنان صدا و سیما گفتند اگر حدیثى باعث شبهه در اذهان شود نباید آن را نقل کرد.
پیشنهاد بنده این است که در مجله‏تان بحث‏هاى اخلاقى و ازدواج جوانان و بحث‏هاى روان‏شناسى و روان‏شناختى، بحث‏هاى مشکلات زوج‏هاى جوان و خانواده‏ها مانند عدم تفاهم و نزاع و کشمکش‏هاى خانوادگى و فرار جوانان از خانه و ... را بنویسید و کارشناس حوزه و دانشگاه را دعوت کنید تا آنها را جواب دهند.
از اینکه انتقادات را پذیرا مى‏باشید و به نقطه نظرات گوش مى‏دهید صمیمانه از شما تشکر و قدردانى مى‏کنم. مجله‏تان را به شهرستان‏ها هم بفرستید.

؟ - ؟

خواننده محترم، اشکال شما را اجمالاً مى‏پذیریم. به همین خاطر مجله نیز در توضیح پایانى خود در انتهاى این مقاله به قداست مرقد حضرت زینب(س) در دمشق با وجود احتمال صحت نظرات مختلف اشاره کرده بود و گفته بود که این پژوهش‏ها هیچ چیزى از قداست و ارزش آن مرقد مطهر نمى‏کاهد. با این وجود از نکته‏سنجى و دقت شما سپاسگزاریم.

خواهر عزیز «معصومه حسن‏پور» از شهر جعفریه قم، مطلب‏تان به دست ما رسید. در ذوق و استعداد شما شکى نیست ولى براى تقویت قوه نویسندگى خود بهتر است بیشتر مطالعه کنید و مطلبى را که مى‏خواهید عنوان نمایید در یک قالب ادبى خاص بریزید و مانع شوید که کارتان ترکیبى از قالب‏هاى مختلفى چون شعر، قطعه ادبى، داستان و ... شود. منتظر دیگر آثارتان هستیم.

چون یکى از جوانان این مملکت هستم لازم دیدم به خاطر بحث‏هایى که در باره جوانان صورت مى‏گیرد و عمده تقصیر را به گردن این قشر پویا و بعضاً سردرگم مى‏اندازد و گاه بروز ناهنجارى‏هایى را که رخ مى‏دهد، به آنها نسبت مى‏دهند؛ به نوبه خود دفاع نمایم.
با کمى توجه مى‏توان دریافت که یک جوان به خودى خود نمى‏تواند در جامعه مخرب و معضل شود بلکه آنچه را که جامعه از او بخواهد و بسترش را آماده کند، انجام مى‏دهد. به عبارتى دیگر جوان ما تربیت شده کسى غیر از خود ما نیست. وقتى که جامعه ما از فراهم آوردن کمترین امکانات براى یک جوان عاجز است چه توقعى از جوان مى‏رود؟ جوانان را به خودشان و به امان خدا رها کرده‏ایم و توجه خاصى به آنها نمى‏کنیم پس انتظار ما چه انتظارى است؟
باید در کنار مسائل اسلامى و ارزشى به تفریح و نیازهاى روحى و جسمى جوان توجه شود. وقتى به فکر مشکلات جوانان و راه حل ازدواج آنها نیستیم، دوستى‏هاى خیابانى افزایش مى‏یابد. چون نرخ تورم بالاست و میزان ازدواج پایین. چرا جوان‏ها در خیابان‏ها علاف هستند؟ چون کارى براى آنها پیدا نمى‏شود. پس باید به دنبال ریشه مسائل بود، علت باید جستجو شود نه اینکه معلول محکوم و سرکوب گردد. چه کسى هنرپیشه‏هاى سینما و تلویزیون را کنترل مى‏کند؟ آیا همین هنرپیشه‏ها الگویى براى جوانان نیستند؟ شما که دختران بدحجاب را درد مى‏دانید فکر نمى‏کنید آب از کجا گل‏آلود است؟ اگر کارى براى جوانان فراهم شود آیا باز هم به بزهکارى مشغول مى‏شوند؟
پس اگر از یک طرف جوان را مقصر مى‏دانید، از آن طرف هم سازمان‏هاى فرهنگى را زیر سؤال ببرید تا یکطرفه به قاضى نرفته باشید. بسترهاى فساد و زشتى را از بین ببرید. بسترهاى گناه را بزدایید. به جوان توجه کنید. او را کنترل کنید تا فردا مسئول نباشید.

ابوالفضل صمدى رضایى - مشهد

برادر محترم، ما هرگز در مجله خود جوان را به تنهایى گناهکار جلوه نداده‏ایم و قبول داریم که در بزه‏هاى اجتماعى علاوه بر جوان، خانواده و جامعه نیز مقصر هستند. تربیت درست فرزند و ارضاى خواست‏هاى مشروع یک نوجوان و جوان در محیط خانه مى‏تواند باعث علو روح وى شود تا حتى در جامعه‏اى ناسالم بتواند زندگى کند. اما در صورتى که جوان خودش نخواهد و یا خانواده درست زندگى کردن را به او نیاموخته باشد حتى با وجود امکانات مناسب اجتماعى، باز هم ممکن است جوان راه را به خطا برود و به بزهکارى‏هاى مختلف روى بیاورد.
حرف ما این است که یک جوان باید با اعتماد به نفس و با ایمان قوى، با توجه به کمبود امکانات و در سایه یک رشد اجتماعى مناسب بتواند تا حد امکان مشکلات خودش را حل کند و به بهانه نبود امکانات، خودش از سر لذت‏جویى و یا لجبازى به بزه و گناه پناه نبرد. این تفکر هم که جوان خودش با پاى خودش در دام فساد بیفتد و بعد گناه را به گردن جامعه و دیگران بیندازد، اشتباه است. در هر حال جوانى که خوب و بد را به خوبى درک مى‏کند نمى‏تواند به دلیل نبود تفریح و سرگرمى به عمد به کارهاى خلاف روى بیاورد و خودش را از عواقب کار بدش کنار بکشد. مسئولان جامعه باید به وظایف خود عمل کنند ولى کوتاهى آنان عذر کوتاهى دیگران از جمله جوانان نمى‏شود.
در هر حال امیدواریم تمام جوانان کشور، کمبودها و مشکلات را درک کنند و با هم در فکر سازندگى هر چه بیشتر کشور باشند نه به بهانه بى‏توجهى دیگران به خودشان، اسیر باد هوا و هوس شوند.
در ضمن اعلام کرده بودید که در نظر دارید مسابقه‏اى را از طریق مجله پیام زن مطرح کنید و مى‏خواهید بدانید مجله تمایلى به برگزارى این مسابقه دارد یا نه؟ اجازه بدهید طرح مسابقه و تعیین جوایز آن بر عهده مجله باشد، هر چند مى‏توانید پیشنهاد خود را براى مسابقه نیز مطرح کنید. در مورد گرفتن امتیاز کتاب هم باید گفت، پس از نگارش و ویرایش و حروفچینى هر اثرى، کتاب آماده شده براى چاپ توسط ناشر و یا خود فرد باید در اداره ارشاد هر استان تأیید شود تا پس از گرفتن مجوز چاپ، فرد به شخصه با هزینه خود و یا با همکارى یک ناشر و سرمایه‏گذار، اثرش را چاپ کند. بنا به قراردادهاى پیش از چاپ نیز، درصدى از فروش به نویسنده، ناشر و مرکز پخش کتاب و ... تعلق مى‏گیرد.

در اولین نمایشگاه بین‏المللى توانمندى‏هاى سراسر کشور، انجمن بانوان محقق امین به عنوان غرفه برتر این نمایشگاه معرفى شد. در این نمایشگاه توانمندى‏هاى زنان سراسر کشور با عرضه محصولات علمى، فرهنگى، بهداشتى، اقتصادى، اجتماعى و صنایع دستى حضور داشتند که از میان آنها مؤسسه علمى پژوهشى «انجمن بانوان محقق امین» شهرستان آران و بیدگل با ارائه 70 پروژه علمى، تحقیقاتى و چندین جلد کتاب تألیف انجمن از جمله کتاب «گنجینه نوعروسان» به همراه تقدیرنامه‏ها و رتبه‏هاى کشورى و بین‏المللى اعضاى مؤسسه، تندیس بلورین غرفه نخست به همراه تقدیرنامه بین‏المللى اعطا گردید.
دبیر انجمن بانوان محقق امین - امینه‏سادات سیدى‏تبار
دوست عزیز، پیام زن نیز به نوبه خود این موفقیت شما را تبریک مى‏گوید. طى گفتگویى که مجله در شماره‏هاى پیشین با شما و در معرفى انجمن‏تان داشت، قابلیت‏هاى انجمن به ما ثابت شده و آرزو مى‏کنیم بعد از این موفقیت‏هاى دیگرى را نیز در پیش رو داشته باشید.

از ابتداى سال 83 مشترک مجله شما شده‏ام و از این بابت بسیار راضى و خشنود هستم و از همه شما تشکر مى‏کنم. چند سؤال دارم؛ اول اینکه مى‏خواستم بدانم اگر ما بخواهیم براى روى جلد و یا پشت جلد مجله پیام زن عکس ارسال کنیم، عکس‏ها باید داراى چه شرایطى باشند؟ دوم اینکه مطالب ارسالى مشترکین باید داراى چه ویژگى‏هایى باشند تا قابل استفاده و چاپ در مجله باشند؟
سوم اینکه برادر نوجوان 17 ساله‏اى دارم که تمایل دارد مجله‏اى را مشترک شود ولى نمى‏دانیم کدام یک از مجلات «پوپک» یا «سلام بچه‏ها» براى نوجوانان تهیه مى‏شود. در داخل بسته مجله‏اى که هر ماه مى‏فرستید نوشته شده است «با معرفى نشریات ...» اما منظور شما را از این معرفى نمى‏فهمیم چون هیچ اطلاعاتى در مورد آنها ارائه نمى‏دهید. بنابراین از شما خواهشمندم که ما را یارى کنید و اطلاعات لازم را به ما بدهید.

بتول گمار - روستاى جعفریه تویسرکان‏

خواهر گرامى، همان طور که تا به حال مشاهده کرده‏اید عکس‏هاى روى جلد، داخل جلد و پشت جلد مجله در مورد فعالیت‏هاى اجتماعى و فرهنگى زنان مى‏باشد و یا عکس‏هایى زیبا از مکان‏هاى مذهبى و تاریخى و یا طبیعت. در صورتى که با هنر و حرفه عکاسى آشنا هستید و مى‏توانید عکس‏هاى خوبى با کیفیت بالا تهیه کنید، عکس‏هاى خود را در قطع 18 * 13 (کارت‏پستالى) و به صورت رنگى چاپ کرده و براى مجله ارسال کنید تا در صورت انتخاب براى چاپ در جلد و یا داخل متن استفاده شود؛ در صورتى هم که عکس‏ها کیفیت لازم را نداشته باشند و یا تکرارى باشند، تمام آنها به شما برگردانده مى‏شود.
براى چاپ مطالب ارسالى هم باید گفت این مطالب اعم از مقاله، گزارش، داستان، شعر و ... باید دو ویژگى مهم داشته باشند. اول اینکه از لحاظ اصول نگارشى و ادبى دقیق و درست تنظیم شده و اصول روزنامه‏نگارى در آن رعایت شده باشند و دوم اینکه حتماً در ارتباط با مسائل زنان، دختران و خانواده باشند. آثار ارسالى پس از ارزیابى در صورت مناسب بودن براى چاپ اصلاح و ویرایش نهایى مى‏شوند و در غیر این صورت در بایگانى مجله ثبت و نگهدارى مى‏شوند.
در مورد اشتراک نیز باید گفت، مرکز توزیع مجلات دفتر تبلیغات اسلامى براى همه مشترکین برگه‏اى ارسال مى‏کند که معرفى کوتاه دیگر نشریات دفتر تبلیغات است. مجلات مورد نظر شما نیز دو مجله‏اى هستند که براى کودکان و نوجوانان چاپ مى‏شوند. با توجه به سن برادرتان مجله «سلام بچه‏ها» براى سن ایشان مناسب‏تر مى‏باشد. موفق باشید.

اینجانب از سال اول انتشار نشریه مبادرت به تهیه آن از سازمان تبلیغات اراک و یا تنها محل فروش مجله در یکى از روزنامه‏فروشى‏ها مى‏کردم. با توجه به اینکه نشریات متعددى را مطالعه مى‏کنم، نشریه شما را یکى از بهترین و اعتقادى‏ترین نشریات ویژه خانم‏هاى کشور مى‏دانم؛ به همین جهت علاوه بر تهیه آن براى اعضاى خانواده‏ام با توجه به اینکه در مرکز مشاوره خانواده نیز مشغول به کار هستم ضمن معرفى کتاب‏هاى دیگر، مجله پیام زن و مخصوصاً مطالعه بخش مشاوره که توسط خانم‏ها آمنه ملاباشى و زهرا آکوچکیان تهیه مى‏شود را به خانم‏هاى مراجع به بخش مشاوره‏مان توصیه مى‏کنم ... .
حجت محمدى - استاد دانشگاه و معاونت برنامه‏ریزى و توسعه اداره آموزش و پرورش اراک‏
برادر محترم، نسبت به اظهار لطف‏تان در مورد پیام زن تشکر مى‏کنیم و امیدواریم این نشریه بتواند براى زنان مسلمان کشور بازدهى لازم و کافى را داشته باشد. با توجه به مشکلاتى که در امر توزیع مجله وجود دارد بهترین راه را انتخاب کرده و به اشتراک مجله تمایل پیدا کرده‏اید؛ با توجه به مدارک ارسالى، ترتیب اشتراک شما داده شده و پس از این مى‏توانید در منزل، پیام زن را دریافت کنید.

خانم فاطمه حجازى ساکن یکى از روستاهاى شهر تربت‏حیدریه است و در برگزارى مجالس مذهبى و حضور در آنها نقش بسیار فعالى دارد و از محبان آقا امام زمان(عج) است ولى در هیچ کدام از مجالس عروسى که در آنها از موسیقى طرب‏انگیز استفاده مى‏شود، نمى‏رود و تنها خواهرى است که با استقامت و با توجه به اعتقادات دینى‏اش در آن مجالس حرام شرکت نمى‏کند و دیگران را نیز به امر به معروف و نهى از منکر دعوت مى‏کند. لذا براى قدردانى از عملکرد مذهبى ایشان درخواست اشتراک پیام زن براى ایشان دارم.

سیدرضا طباطبایى - مداح اهل بیت و برگزارکننده مجالس مذهبى‏

از اینکه به فکر تشویق چنین افرادى افتاده‏اید خوشحالیم. به طور حتم جوایز معنوى و مطالعه کتب دینى مى‏تواند براى چنین دوستانى بسیار مثمرثمر باشد.