کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

پارساى کویر (خاطرات و آموزه‏هایى از زندگى آیت‏اللَّه حاج شیخ محمدابراهیم اعرافى «قدس‏سره»

انجمن آثار و مفاخر فرهنگى استان یزد
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 200 صفحه‏
قیمت: 16000 ریال‏
کویر، سخت اما انسان‏پرور است؛ خشن ولى اندیشه‏ساز و مهربان‏ساز است. انسان‏هایى صبور، مهربان، پارسا و اندیشور از دلِ این دشت خشک سر بر آورده‏اند که منشأ اثر فراوان بوده‏اند. یکى از این مردانِ صبور، آیت‏اللَّه حاج شیخ محمدابراهیم اعرافى است که این کتاب، شرح مفصلى از زندگانى او را به تصویر کشیده است.

میراث حدیث شیعه (دفتر دوازدهم)

به کوشش مهدى مهریزى - على صدرایى‏خویى‏
ناشر: مرکز تحقیقات دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 496 صفحه‏
قیمت: 30000 ریال‏
«میراث حدیث شیعه» عنوان سلسله دفترهایى است که به عرضه آثار و نوآورى‏هاى علماى شیعه در حوزه حدیث و علوم حدیث دارد.
در این مجموعه، رساله‏هاى کوتاهى که در حجم یک کتاب نیستند و تا کنون منتشر نشده یا به شکل مطلوبى در اختیار محققان قرار نگرفته‏اند، تصحیح و احیا مى‏شوند.
هر دفتر از این مجموعه، داراى پنج بخش است:
متون حدیث و دعا، شرح و ترجمه حدیث و دعا، علوم حدیث، اجازات و شرح حال محدثان، معرفى نسخه.

رؤیت هلال (ج دوم)

به کوشش رضا مختارى و محمدرضا نعمتى‏
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 1477 صفحه‏
قیمت: 60000 ریال‏
رؤیت هلال، دومین موضوع از طرح بزرگ «میراث فقهى» است که در پنج جلد و در حدود 4000 صفحه عرضه مى‏شود. رؤیت هلال مشتمل بر هفت بخش است و در آن علاوه بر آیات و روایات مربوط به رؤیت هلال، پژوهش‏هاى عالمان و فقیهان شیعه و نیز پاره‏اى از تحقیقات عالمان مذاهب دیگر در این موضوع، شناسایى، دسته‏بندى، تصحیح یا معرفى شده است.
«میراث فقهى» کمک بزرگى به فقه‏پژوهان براى استنباط است و تقریباً نیمى از زحمت استنباط را از دوش آنان برمى‏دارد.

اخلاق در اداره‏

آیت‏اللَّه حسین مظاهرى - به کوشش محمدجواد خالقى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: دوم / 1383
تعداد صفحه: 151 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
اداره، یکى از مکان‏هاى مهمى است که در جهت سامان‏دهىِ امور مردم فعالیت مى‏کند، لذا محلِ برخورد و تعامل انسان‏هاست و با آبرو و شخصیت آنان، سر و کار دارد. به دلیل همین ویژگى اخلاق در اداره، ضرورت خاصى پیدا مى‏کند و اداریان به رعایت نکته‏هاى اخلاقىِ دقیقى ملزم مى‏شوند.
این کتاب با توجه به این مهم، وظایف کارمندان شریف را در برخورد با ارباب رجوع، تبیین مى‏کند و چگونگى پاسداشتِ کرامتِ آنان را گوشزد مى‏نماید.

فقه و پوشش بانوان‏

على‏اکبر کلانترى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 224 صفحه‏
قیمت: 19000 ریال‏
پژوهشگران به مسئله حجاب از جنبه‏هاى گوناگونى نگریسته‏اند، اما تحقیق مستقل فقهى متناسب با شرایط روز، در این باره صورت نگرفته است. این اثر با عهده‏دار شدن این موضوع از زاویه‏هاى مختلف آن را کاویده است: اندازه و چگونگى پوشش در برابر نامحرم و محرم، پوشش دختران نابالغ، پوشش بانوان در عکس و فیلم، زنان سالخورده و ... .

الهى‏نامه‏

آیت‏اللَّه حسن‏زاده آملى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: نوزدهم / 1383
تعداد صفحه: 100 صفحه‏
قیمت: 2700 ریال‏
استاد آیت‏اللَّه حسن‏زاده آملى، در این اثر که یادآور سخنان و سوزهاى خواجه عبداللَّه انصارى است، از لطیف‏ترین احساس خویش در قالب الفاظى متین و استوار و نغز و جاندار سخن مى‏گوید و خوانندگان را با خود به دنیاى پاک عارفانه و سیر و سلوک خالصانه خویش مى‏برد و جرعه‏هاى زلال معنویت را به کام‏شان مى‏چشاند.

سینه سینه مهربانى‏

اسداللَّه خندان املشى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 48 صفحه‏
قیمت: 4000 ریال‏
سینه سینه مهربانى، سروده‏هایى است در باره اذان، نماز، مادربزرگ، بهار، پرنده‏ها، موعود(عج) که در فضایى بسیار صمیمى، خواننده را به همراه خود مى‏کشد و او را با عطر دل‏انگیزشان از سرزمین‏هاى احساس و شور و شعور، عبور مى‏دهد.

بیدار سربداران‏

مجدالدّین معلمى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 175 صفحه‏
قیمت: 13500 ریال‏
نواب صفوى و یاران بزرگوارش سربداران بیدارى بودند که شجاعانه به مبارزه با شب‏پرستان بى‏مروت پرداختند و در این راه جز رضا و خشنودى خداوند هستى را طالب نبودند.
در این مجموعه خوانندگان با این سیماى تابناک آشنا خواهند شد.

دامنى از جنس آب (داستان زندگى هاجر؛ داستان حضرت ابراهیم)

زهرا زواریان‏
ناشر: یاد بانو
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 119 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
نویسنده در این اثر زندگى پرفراز و نشیب هاجر همسر حضرت ابراهیم(ع) را در قالب داستان با زبانى صمیمى و آشنا شرح داده است. در این داستان، بیان احساسات ساره و روابط با حضرت ابراهیم(ع) نیز از دید نویسنده مخفى نمانده است.

این سند خورشید است‏

محبوبه زارع‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 95 صفحه‏
قیمت: 6500 ریال‏
خورشید موعود(عج) مردى که از فراسوى عدالت، قدم بر ظلمت‏سراى خاک مى‏گذارد سندى در سینه دارد با سیزده غروب بیکران، سیزده شاهد معصوم که از زلالى‏ترین چشمه عطش جوشیده‏اند و در شوره‏زار خاک به سوى ابد، جریان گرفته‏اند.
این کتاب سروده‏واره‏اى است براى این سیزده زخم نهفته در این سیزده غروب حزین که سندى براى طلوع در دل دارد.

بهارى‏ترین فصل انسان‏

حسن مهدویان‏
تهیه: مؤسسه فرهنگى انتظار نور
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 136 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
زمانى که توان انسان‏هاى ستم‏کشیده در زیر انبوهى از مشکلات و سختى‏ها رو به کاهش مى‏گذارد و حجم فزاینده توطئه‏هاى مستکبرین مى‏رود تا مقاومت مستضعفین را در هم شکند، تنها باورداشت پیروزى قطعى و نهایى در حکومتى عادلانه است که روحیه استقامت و پایدارى را در جان‏هاى خسته آنان زنده نگه مى‏دارد و شوق ماندن و مبارزه کردن را در دل آنان برمى‏انگیزاند.
این اثر تلاشى است براى معرفى «انسان در عصر ظهور» به عنوان الگویى روشن از منظر قرآن و سنت.

بهشته من (مرورى بر زندگى و حالات بانوى کعبه، فاطمه بنت‏اسد(س))

زهرا زواریان‏
ناشر: یاد بانو
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 80 صفحه‏
قیمت: 5000 ریال‏
در کنار هر مرد بزرگى، زنى بزرگ زندگى کرده است. زنانى که در مستورى و خفا، مردانى را به منصه ظهور رسانده‏اند و در ظهور آنها، خود نیز به تجلى نشسته‏اند. مردان تاریخ‏ساز را زنان پرده‏نشین پرورده‏اند.
این کتاب شرح حال هر چند اندکِ بزرگ بانویى است که زندگى‏اش منحصر به فرد بوده و دامانش بزرگ‏ترین انسان اعلى را پرورش داده است.

هم‏آغوش روشنایى (مرورى بر زندگى و حالات روحى رابعه عدویه)

زهرا زواریان‏
ناشر: یاد بانو
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 130 صفحه‏
قیمت: 7500 ریال‏
زنان بزرگى که در طول تاریخ نامى از ایشان باقى مانده است، اندکند. از این تعداد بانوان مسلمانى که ضمن شناخت ارج و جایگاه خود، به خصوصیات منحصر به فردى دست یافته و در جمع کثیر مردان بزرگ، خودى نشان داده‏اند، به مراتب کمترند.
این کتاب به زندگى سراسر شور و هیجان رابعه عدویه پرداخته است. رابعه عدویه متعلق به قرن دوم هجرى است. او در طریقه تصوّف از اولین کسانى است که به مفهوم عشق الهى مى‏پردازد و واژه عشق الهى را قبل از هر کس به او نسبت مى‏دهند. گفته شده او در طول حیات خود صاحب کرامات بوده است.

چرا خواب زن چپ است‏

ناهید توسلى‏
ناشر: نشر قطره‏
نوبت چاپ: اول / 1382
تعداد صفحه: 246 صفحه‏
قیمت: 24000 ریال‏
در ایران نیز چون برخى از کشورها چاپ مقالات و گفتگوها به صورت کتاب رواج یافته است. «چرا خواب زن چپ است؟» مجموعه‏اى از مقالات، نوشته‏ها، گفتگوها و نامه‏هایى با محور موضوعى «زن» که توسط دکتر ناهید توسلى نوشته شده است.
نامه به رئیس‏جمهور در باره تأسیس کرسى مطالعات زنان در دانشگاهها، زن در اساطیر، زن در متون دینى، زن در اجتماع و زن در ادبیات از جمله بخش‏هاى اصلى این کتاب مى‏باشند که در بر گیرنده مقالات، مصاحبه‏ها و نامه‏هاى این نویسنده است.

سالنامه حدیثى نور

ناشر: مرکز تحقیقات دارالحدیث‏
سالنامه حدیثى نور، دریچه‏اى است کوچک به جهان پرفروغ سخنان خاندان نور که به اندازه توان، مشتاقان را با فرهنگ و اطلاعات حدیثى آشنا مى‏کند.
در این مجموعه براى هر روز، حدیثى متناسب نقل شده است. از طریق فهرست موضوعى پایان سالنامه نیز مى‏توان به این احادیث دست یافت. به اعمال عبادى و نیایش‏هاى ویژه بسیارى از روزها اشاره شده است. این مطالب از منابع روایى شیعه برگرفته شده است. در پایان هر هفته، مجموعه‏اى از مثل‏هاى پارسى در آینه احادیث در ذیل عنوان «گلشن حدیث» آمده است.
از ویژگى‏هاى دیگر این مجموعه مى‏توان به ارائه این اطلاعات اشاره کرد: کامل‏ترین اوقات شرعى تهران در ذیل صفحات هر روز، اوقات شرعى اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، قم و مشهد در پایان سالنامه و پیش‏بینى رؤیت هلال ماه.
دیگر ویژگى این سالنامه، ارائه مجموعه‏اى از آگاهى‏هاى حدیثى در پایان سالنامه است.

جغرافیاى رى‏

على ملکى میانجى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 200 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
این نوشتار در راستاى شناخت جغرافیا و جغرافیاى تاریخى و تاریخ رى سامان یافته است. این ناحیه به لحاظ موقعیت جغرافیایى و پیشینه تاریخى از اهمیت خاصى برخوردار است.
این کتاب علاوه بر جغرافیاى رى و تاریخ آن بخش بزرگى از محتواى آن پژوهشى است جامع در نمایاندن جایگاه سیاسى رى و سیر تقسیمات کشورى آن و این برجسته‏ترین ویژگى این کتاب است.

موسوعة العقائد الاسلامیه، 5 جلد

محمد رى‏شهرى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383
قیمت 5 دوره: 140000 ریال‏
موسوعة الاحادیث الاعتقادیه در صدد عرضه نظام‏مند آیات و احادیث اعتقادى همراه با توضیح و تحلیل مباحث مهم قرآن و حدیث است. در این پژوهش سه کار اصلى در مورد اعتقادات انجام پذیرفته است: 1- گردآورى آیات و احادیث اعتقادى؛ 2- تنظیم موضوعى آیات و احادیث گردآورى‏شده؛ 3- تحلیل مباحث مهم و حل تعارضات احتمالى و پاسخگویى به شبهات مطرح.
بخش‏هاى اصلى این موسوعه عبارتند از عقل و جهل، علم و حکمت، شناخت خدا، عدل خدا، نبوت، امامت، معاد، جهان‏شناسى، ادیان و مذاهب. جلد اول به عقل و جهل و جلد دوم به علم و حکمت اختصاص دارد و سه جلد بعدى در مورد شناخت خداست.