نشریات زنان ، نمایى از فعالیت اجتماعى زنان گزارش

نویسنده


 

نشریات زنان، نمایى از فعالیت اجتماعى زنان‏
گزارشى در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه مطبوعات‏

نفیسه محمدى‏

برپایى همایش‏ها، نمایشگاهها و جشنواره‏هاى مختلف جایى است براى حضور زنانى که با چشمى باز مسائل زندگى و اجتماعى خود را پى‏گیرى مى‏کنند. برگزارى هجدهمین نمایشگاه بین‏المللى کتاب و دوازدهمین نمایشگاه مطبوعات، بستر مناسبى بود تا بانوان همانند گذشته توانایى‏هاى خود را در معرض دید بگذارند، توانایى‏هایى که سرشار از تلاش و اعتقاد بود.
نشریه «پیام زن» هم به عنوان مجله‏اى که چهارده سال در عرصه‏هاى مختلف به مسائل مربوط به زنان پرداخته است، در این نمایشگاه حضور پیدا کرد.
حضور برخى از مسئولان نشریه‏هاى ویژه زنان در غرفه «پیام زن» ما را بر آن داشت تا وضعیت مطبوعاتى و اجتماعى زنان را بیشتر بررسى کنیم. گزارش زیر حاصل این گفتگوهاست.

فعّالیت‏هاى زنان پس از انقلاب‏

خانم «اشرف گرامى‏زادگان» مدیرمسئول نشریه «حقوق زنان» که در غرفه «پیام زن» حضور یافت، به اولین سؤال ما که در باره فعالیت زنان پس از انقلاب بود این گونه پاسخ داد:
«اوایل انقلاب که مسئله حضور همگان - بدون توجه به زن یا مرد بودن - براى حفظ و تداوم انقلاب و تشکیل حکومت اسلامى ضرورى بود، زنان در جایگاه مطلوبى قرار داشتند. این دوره، شروعى بود براى پیشرفت زنان، اما به مرور زمان که به مرحله تثبیت وضعیت سیاسى نزدیک شدیم، زنان را از مدیریت و تصمیم‏گیرى دور کردند، بدین معنا که محدود کردن زنان شروع شد. مردان، زنان را براى مسئولیت‏هایى چون وزیر و ... صاحب حق ندانستند و در محدوده نمایندگى و مدیریت‏هاى میانى تعداد کمى از زنان اجازه حضور یافتند، گویا زنان نباید از محدوده‏اى خاص و تعیین شده فراتر مى‏رفتند.
در هشت سال گذشته که دوره اصلاحات بود، یکى از بانوان، مشاور رئیس‏جمهور تعیین شد ولى زنان ما نسبت به مدیریت در کشور حق بیشترى دارند که تا کنون ادا نشده است.»
خانم «جمیله کدیور» مدیرمسئول نشریه «صداى زن» را در غرفه انجمن روزنامه‏نگاران زن ایران (رزا) دیدیم، و ایشان به همین سؤال این طور پاسخ داد:
«به نظرم فعالیت‏هاى زنان و حضور آنها داراى افت و خیزهاى زیادى بوده است. پس از انقلاب با نگاه مثبتى که حضرت امام(ره) راجع به فعالیت‏هاى سیاسى خانم‏ها داشتند، فضا را براى حضور زنان در عرصه‏هاى مختلف باز کردند ولى به دلیل وضع خاصى که در آن زمان حاکم بود شاید از توانمندى‏هاى زنان به درستى استفاده نشد ولى حضور زنان، راه را براى اینکه خانم‏ها به تدریج فضاهاى جدید را به خود اختصاص دهند، باز مى‏کرد. دوران ریاست‏جمهورى آقاى هاشمى از این جهت که یک خانم را براى مشاوره در امور زنان برگزیدند، شروع خوبى بود. نقش خانم «حبیبى» نقش قابل ملاحظه و غیر قابل انکارى بود.
در دوران ریاست‏جمهورى آقاى خاتمى چون شعارهایى مبتنى بر شایسته‏سالارى بود، فضا را براى فعالیت زنان و ایجاد آگاهى براى خانم‏ها به گونه قابل ملاحظه‏اى آماده کرد. این آگاهى نسبت به حقوق زنان، به خواسته‏هایى که زن‏ها در عرصه‏هاى مختلف داشتند، دامن زد و بانوان این دیدگاهها را در عناوین مختلف از طریق انجمن‏ها، روزنامه‏ها، نشریه‏ها و در قالب مشاغلى که داشتند بیان مى‏کردند.
گام مثبتى که آقاى خاتمى در این مورد برداشت انتخاب دو خانم به عنوان اعضاى کابینه بود، هر چند متناسب با تمامى خواسته‏هاى بانوان نبود اما شروع بسیار خوبى بود؛ ولى چون استمرار پیدا نکرد باعث شد توقف جدى در این مسئله پیش بیاید. این دو اتفاق یعنى انتخاب یک مشاور در امور زنان توسط آقاى هاشمى و دو خانم در کابینه توسط آقاى خاتمى اتفاق فرخنده و نیکویى بود.»
خانم «زهرا اشراقى» عضو مؤسسه «انجمن حامیان زنان ایران» در مورد آغاز فعالیت زنان پس از انقلاب گفت:
«بعد از انقلاب، شاهد حضور زنان بودیم که روز به روز بیشتر مى‏شد. در دوره ریاست‏جمهورى آقاى خاتمى حضور زنان و فعالیت آنان رشد بهترى پیدا کرد و زنان عملاً وارد فعالیت‏هاى مختلف سیاسى - اجتماعى شدند؛ که تبلور آن را در گسترش NGOهاى زنان دیدیم. رشد 17% در سال گذشته به ما نشان مى‏دهد که زنان فعال‏تر از گذشته شده‏اند که به این ترتیب و با وارد شدن به اجتماع، حقوق و خواسته‏هاى خود را مطالبه کنند.»
خانم «مژگان ترکمانى» خبرنگار بخش هنرى و مسئول غرفه نشریه «کانون خانواده» فعالیت‏هاى سیاسى زنان را پس از انقلاب مربوط به دهه آخر دانست. اما خانم «فاطمه راکعى»، شاعر، مدرس دانشگاه و عضو فراکسیون زنان مجلس ششم مى‏گوید:
«وضعیت زنان قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست. همچنین با کشورهاى پیشرفته و در حال پیشرفت هم قابل مقایسه نیست چرا که پس از انقلاب در جامعه زنان ایران بیدارىِ جان صورت گرفت. زنان جامعه ما از عموم یعنى از خانه‏دار تا درس‏خوانده و فرهیخته و استاد دانشگاه همه به ارزش انسان بودن خود و بعد از آن ارزش زن بودن آگاه شدند؛ اما هنوز به جایگاه واقعى خود نرسیده‏اند و احتیاج به فعالیت بیشترى دارند. عمده تلاش زنان در این عرصه به این علت است که مى‏خواهند در همان زمینه‏هایى که جاى رشد و پیشرفت دارند مستقر شوند و به کار و فعالیت و خدمت به مردم بپردازند؛ و با این کار نه تنها مشکلات خانه و خانواده را حل کنند بلکه مشکلاتى از جامعه را حل نمایند، سپس به عرصه بین‏المللى راه پیدا کنند و چهره واقعى خود را نشان دهند که عمدتاً با این روش به نتیجه پربارترى خواهند رسید.»
خانم «شهیندخت مولاوردى» مسئول «جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان» که از نمایشگاه دیدن مى‏کرد به سؤالات ما چنین پاسخ داد:
«دوران پس از انقلاب به سه دهه تقسیم مى‏شود. دهه اول به دلیل سال‏هاى آغازین و شروع جنگ، توجه به مسائل زنان مد نظر نبود و در حاشیه قرار داشت و مسئولان بیشتر به فکر حل بحران‏ها بودند.
در دهه دوم که دهه بازسازى بود، توجه به زنان به صورت اندک شکل گرفت اما نتیجه مطلوبى نداشت.
پس از این دوره که در واقع سال 76 به بعد بود، به علت باز شدن فضا براى فعالیت‏هاى زنان، وضعیت متفاوت شد و کاملاً با زمان اول انقلاب که حضور زن گسترده و غیر تخصصى و غیر مستقل بود متفاوت شد. با گذشت زمان نقش غیر قابل انکار زنان کم کم آشکار شد و زنان آرام آرام پا به عرصه‏هاى علمى و سیاسى گذاشتند.»

ویژگى‏هاى زن فعال در زمینه سیاسى و فرهنگى‏

سؤال دوم را که در باره حضور زنان بود این طور مطرح کردیم: یک زن فعال در زمینه سیاسى و فرهنگى چه خصوصیاتى دارد و با چه نشانه‏هایى شناخته مى‏شود؟

خانم کدیور:

«اولاً باید دانش لازم در آن حوزه یا تخصص را داشته باشد. در حوزه سیاسى و اجتماعى، آگاهى و تخصص به عنوان عنصر مثبت و مؤثر مطرح است، ضمن اینکه زنانِ مطرح غالباً یک فعالیت تعیین‏کننده در حوزه مخصوصى داشتند تا اینکه توانستند به مراحل بالاتر دست پیدا کنند و اثرگذار باشند. در جامعه ما زنان فرهیخته و آگاه زیادند، اما اینکه چطور بتوانند آگاهى خود را نشان بدهند و از آن استفاده کنند مهم است.»
خانم گرامى‏زادگان:
«زن فعال باید متخصص، آگاه و مسلط به حوزه‏اى باشد که در آن فعالیت مى‏کند تا تأثیرگذار باشد و بتواند با ارائه نظریات نو و با شناخت از فرهنگ جامعه، در رشد اجتماع خود مؤثر باشد.»

خانم اشراقى هم به نکته‏هایى اشاره کرد، از جمله:
«هر زن فعال ایرانى این را مى‏داند و درک مى‏کند که با تبعیض مورد ظلم و ستم قرار مى‏گیرد و مى‏داند که در قانون به درستى به حقوق او رسیدگى نشده است. هر شخصى دوست دارد با چنگ و دندان حق خود را بگیرد و این دلیلى است براى فعالیت او. پس خصوصیت یک زن فعال در زمینه سیاسى - فرهنگى، آگاهى و اِعمال آگاهى است.»
خانم مریم خدادادیان، سردبیر نشریه «خانه و خانواده» در مورد زن فعال نظر دیگرى داشت:
«زن فعال، زنى است که مسائل فرهنگى و اجتماعىِ حداقل پنج سال آینده کشورش را ببیند، البته با مطالعه دقیق اوضاع علمى و فرهنگى و اجتماعى و براى آنکه مشکلات جامعه و حتى خانواده‏اش را برطرف کند و پیش از آنکه مشکلى پدید بیاید در صدد حل آن باشد، نیز دست به فرهنگ‏سازى بزند، البته از خانواده کوچک خود شروع کند تا به اجتماع برسد.»
آقاى محمد بلادى که خبرنگار نشریه «خانواده» است و در غرفه این نشریه مشغول پاسخگویى به بازدیدکنندگان بود، در این مورد گفت:
«در باره این موضوع از روزى باید بگوییم که خانم‏ها وارد دانشگاه شدند، چون زنان فعالیت‏هاى خود را از زمانى که به مرکز علمى بالاتر از متوسطه راه مى‏یابند، آغاز مى‏کنند. به هر صورت یکى از شرایط فعالیت خانم‏ها در عرصه‏هاى مختلف، تحصیل و آگاهى است.»
خانم «ترکمانى» خبرنگار بخش هنرى «کانون خانواده» معتقد بود:
«زن فعال داراى اندیشه برتر است و با مسائل روز جامعه آشنا است و شیوه برخورد با مشکلات و معضلات را مى‏داند. یک زن فعال در زمینه فرهنگى و اجتماعى بهتر مى‏داند چگونه با جوانان همراه شود و خواسته‏هاى آنها را مى‏داند.
خانم «راکعى» علاوه بر تأکید بر آگاهى که لازمه فعالیت هر شخص است به مسائل دیگرى هم اشاره کرد:
«زنان فعال در زمینه سیاسى باید نستوه و خستگى‏ناپذیر، مقاوم و سرسخت باشند. زنان همیشه در دو صحنه به مبارزه مى‏پردازند، یکى خانواده و دیگرى جامعه است؛ پس باید اولاً خود را به خوبى نشان دهند، سپس در فعالیت خود ثابت‏قدم و استوار باشند. همچنین باید توانایى و ظرفیت‏هاى وجودى خود را بالا ببرند تا بتوانند گره‏گشا باشند، مثلاً هنوز خیلى از خانواده‏ها از فراهم کردن زمینه مناسب براى پیشرفت دختران‏شان دورى مى‏کنند چون هنوز باورهاى سنتى وجود دارد که نه دین به آنها اصرار دارد و نه چیز دیگرى. برخى فکر مى‏کنند که زن فقط در خانواده و در سِمت مادر بودن قابل درک است اما مى‏بینیم که در کشورهاى دیگر علاوه بر تأکید به نقش مادر بودن از شایستگى‏ها و قابلیت‏هاى زنان استفاده مى‏شود و از آنها در جایگاه مدیر، معاون، وزیر و ... سود مى‏برند.»

خانم مولاوردى در جواب این سؤال پاسخ داد:
«در جامعه‏اى مثل جامعه ما که زنان مجبور به ایفاى چند نقش هستند یعنى هم نقش مدرن و هم نقش سنتى خود را حفظ مى‏کنند، فعال بودن و فعالیت کردن زنان با مشکلات فراوانى روبه‏رو است؛ یعنى یک زن در عرصه خانواده باید مادر و همسر نمونه باشد، در محل کار، کارمند، کارگر، یا مدیر نمونه یا یک عضو فعال در حزب و گروههاى مختلف! و این باعث مى‏شود تا زنان فشار چند برابرى را تحمل کنند، با توجه به اینکه خانواده در جامعه ما هنوز به این باور نرسیده است که مرد هم مى‏تواند در کارهایى که به خانه مربوط است نقش فعال داشته باشد، تا زنان به اهداف فرهنگى و اجتماعى خود برسند.»

پذیرش اجتماعى فعالیت زنان‏

اجتماع ما تا چه اندازه‏اى پذیراى فعالیت زنان است؟

مدیرمسئول نشریه «حقوق زنان» گفت:
«انتخاب بانوان شایسته و آگاه است که موجب مى‏شود جامعه حضور آنان را بپذیرد. مرور زمان این تأثیر را افزون مى‏کند و جامعه هم براى اینکه زنان را بهتر بپذیرد آگاه مى‏شود.»
خانم «راکعى» در مورد اجتماع و پذیرش زنان به عنوان شخصیت‏هاى فعال سیاسى گفت:
«زنان در دوره اخیر ریاست‏جمهورى منتظر قهرمان نیستند، بلکه خودشان قهرمان تلقى مى‏شوند و تا آنجا که توانسته‏اند در جامعه فعالیت‏هاى مثبتى ارائه کرده‏اند. در واقع زنان با فعالیت‏هاى خود جامعه را براى بهتر شدن آماده مى‏کنند، مثلاً یکى از موفقیت‏ها، پذیرش در کنکور است. وقتى دختران و بانوان بیشترین پذیرفته‏شدگان در کنکور هستند و در عرصه‏هاى هنر و قلم و المپیادها مى‏درخشند، جامعه خواه ناخواه پذیراى این قشر فعال خواهد شد. البته هنوز بعضى از نهادهاى دولتى و غیر دولتى این ترس را دارند که مبادا زنان جاى مردها را در پست‏هاى مختلف بگیرند، یا به توانایى‏ها و قابلیت‏هاى زنان اعتقاد ندارند، اما معتقدم اگر زنان اتحاد و همبستگى خود را حفظ کنند مى‏توانند جایگاه مناسبى را پیدا کنند، همچنین به وضعیت مملکت کمک کنند.»
سردبیر مجله «خانه و خانواده» هم این نظر را ارائه داد:
«متأسفانه اجتماع ما به دلایل بسیارى چشم و گوش بسته پذیراى فرهنگ‏هایى شد که از قبل شناخته نشده بود و ملزم به پذیرایى و پذیرش آن فرهنگ‏ها شد اما این رفتار کورکورانه تنها بازتاب بیرونى داشته، از درون بارى را سالم به مقصد نرسانده، به همین خاطر جامعه پذیراى ظاهرى زنان فعال است و به عمق کارى که آنها انجام مى‏دهند پى نبرده است.»
خانم «زهرا اشراقى» نقش جامعه را در پذیرش فعالیت زنان این طور تشریح کرد:
«اگر بخواهیم منتظر جامعه باشیم شرایط تغییرى نمى‏کند. تغییر اجتماع دست افراد اجتماع است. باید بدون تعصب خاص تغییرات را شروع کنیم، چون جامعه با تغییر ما دگرگون مى‏شود. باید در مقابل حرف‏ها و اظهارنظرهایى که زن را جنس دوم مى‏پندارد، ایستاد و به دور از چشم‏پوشى، فرهنگ جامعه را گسترش داد.»
خانم «مولاوردى» در تکمیل نظریات دیگر دوستان گفت:
«هر جا که فرصت برابرى براى زنان و مردان باشد، زن‏ها از مردها پیشى گرفته‏اند. در واقع اگر همان زمان و امکاناتى که براى مردها فراهم مى‏شود، براى بانوان هم پیش بیاید آنها مى‏توانند به درستى گرهى از مشکلات را باز کنند، البته ایجاد فضاى مناسب براى فعالیت زنان به این معنا نیست که مردها از انجام کارهاى مهم باز بمانند، یا اینکه زن‏ها راه را براى پیشرفت آنها سد کنند، بلکه مثل پرنده‏اى که دو بال براى پرواز دارد و بدون یک بال نمى‏تواند مسیرش را طى کند، زن و مرد کنار همدیگر به کار و فعالیت بپردازند تا نیمى از سرمایه کشور که زنان هستند، به کار گرفته شوند و به این وسیله توسعه پایدار ایجاد شود.»
خانم «ترکمانى» در مورد ایجاد زمینه مناسب براى فعالیت زنان سیاستمدار نظر دیگرى را ارائه کرد:
«اگر به این گفته معصومان(ع) ایمان داشته باشیم که «مسجدِ زن، خانه اوست» زنِ سیاستمدار معنى ندارد. جایگاه خانم‏ها فراتر از سیاست است چون خداوند آنها را لطیف و حساس آفریده است. قدرت و اقتدار، شایسته مردان است و ظرافت و لطافت، شایسته زنان. مى‏دانیم که نماز جمعه براى زن واجب نیست و بزرگ‏ترین جهاد براى زنان، خوب خانه‏دارى کردن است. وظیفه یک زن به عنوان همسر و مادر فراتر از آن است که به مسئله سیاست هم بپردازد. یک زن سیاستمدار خلق و خوى مردانه مى‏گیرد و این چندان جالب نیست، با این اوصاف فکر نمى‏کنم اجتماع ما چندان از بانوان سیاستمدار رضایت داشته باشد.»

تأثیر نشریات در ایجاد اطلاع و آگاهى‏

پرسش بعدى در مورد نقش مطبوعات و رسانه‏ها در ایجاد اطلاعات و آگاهى به زنان بود، آقاى «بلادى» در این مورد گفت:
«تصور مى‏کنم نشریات زنان مورد لزوم جامعه است ولى نیاز به حمایت همه‏جانبه دارد. مردها باید نشریات مربوط به زنان را بشناسند. طورى نباشد که فقط مجلات و نشریاتى که به نام زنان منتشر مى‏شود مورد علاقه و نظر خانم‏ها باشد بلکه مردها هم ترغیب شوند آنها را بخوانند و از آنها بهره‏گیرى علمى داشته باشند.»

خانم «کدیور»:

«نقش مطبوعات در اطلاع‏رسانى، غیر قابل انکار است. ضمن اینکه در کنار مطبوعات، نهادهاى دولتى و وزارتخانه‏هایى که در مورد مسائل زنان فعالیت مى‏کنند، نقش جدى و درجه اوّلى در شناسایى زنان و معرفى قوانین و شرایط مناسب براى فعالیت قشرهاى متفاوت دارند.»
خانم «اشراقى» انتشار یک روزنامه زن را مورد نیاز دانست و گفت:
«اولاً نیاز به یک روزنامه مخصوص بانوان داریم تا اطلاعاتى را که در مورد قوانین، شرایط مشاغل و مشکلات زنان هست به صورت روزانه به اطلاع همگان برساند. اما مطبوعات در پیشبرد اهداف بدون غرضِ زنان مى‏توانند فعال باشند، البته خانه‏دارى را زیر سؤال نمى‏بریم، چون خانه‏دارى و وظایف خانواده که بر عهده زن است به هیچ وجه بَد و منفى نیست بلکه به دنبال آزادى، حق انتخاب و آگاهى بانوان هستیم تا جایى که زن اگر در زمینه سیاسى و اجتماعى فعالیت نمى‏کند لااقل حقوق خود را بشناسد و در کنار خانه‏دار بودن، از آنها دفاع کند.
مشکل عمده زنان در حال حاضر نداشتن آگاهى نسبت به حقوق خودشان است، زن با این وضع هیچ کارى نمى‏تواند انجام دهد، حتى از لحاظ مالى و امنیتى در آرامش نیست. آیا نیاز نیست زن با اینکه در هیچ فعالیت فرهنگى، اجتماعى و سیاسى دخالت نمى‏کند، از حق خودش آگاه باشد؟ آگاهى فقط با فعالیت مداوم مطبوعات امکان‏پذیر است، همچنین برخورد خانم‏ها به عنوان مخاطب!»
از خانم «راکعى» خواستیم در این مورد توضیح بدهد:
«متأسفانه فرهنگ‏سازى در زمینه خانواده و زنان به طور صحیح صورت نگرفته است، مخصوصاً این کار بایستى از صدا و سیما انجام مى‏شد که برنامه مدونى براى آن ریخته نشد، و ما مجبوریم از جراید براى اطلاع‏رسانى استفاده کنیم. معمولاً قشر زنان و همین طور گروهى از مردها نسبت به آگاهى توسط روزنامه‏ها علاقه نشان مى‏دهند اما آن طور که باید هنوز به طور گسترده اطلاع‏رسانى انجام نشده است.»

خانم مولاوردى:

«در حوزه مطبوعات زنان شاهد بودیم که فضاى خوبى براى عرضه و نمایندگى دیدگاهها به وجود آمده است. تبلیغات رسانه‏ها توانسته است نظر عموم را جلب کند و دیگران را هم به مسئله زنان حساس کند، مثلاً در عرصه خشونت علیه زنان، تبعیض و دیگر مسائل حقوقى، مطبوعات نقش خوبى را ایفا کردند، همچنین در مورد ورود به دانشگاه و تعلیم و تربیت این نقش مطبوعات و نشریات بود که زنان را بیشتر به اجتماع رساند.»
از خانم زهرا اشراقى در مورد چهره زن ایرانى در جوامع بین‏المللى پرسیدیم، جواب داد:
«جوّ ایران در مقایسه با سال‏هاى پیش خیلى عوض شده است. دید جوامع بین‏المللى در سال‏هاى اخیر نسبت به ایران تغییر کرده است، چون زنانى که در عرصه‏هاى بین‏المللى فعالیت مى‏کنند زنان خاصى هستند، گرچه براى نشان دادن وجهه زن ایرانى گزینش‏هایى هم هست و گویا از فیلتر رد مى‏شوند. در حال حاضر وضعیت زنان در نظر کشورهاى خارجى بهتر از قبل شده اما مى‏توان وضعیت آنها را بهتر از این نشان داد.»
سردبیر نشریه «خانه و خانواده» در این خصوص مى‏گوید:
«چهره زن ایرانى را در جوامع بین‏المللى بهتر از وضعى که هست مى‏توان نشان داد، مثلاً همسر سفیرى که از ایران به کشورى اعزام مى‏شود مى‏تواند به بهترین شیوه چهره زن ایرانى را نشان دهد؛ مى‏تواند در کنار همسرش فعالیت‏هاى جنبى داشته باشد. براى این فعالیت‏ها نیاز به دانستن فرهنگ و تاریخ و آداب و رسوم ایرانى است. اگر زنانى که به خارج اعزام مى‏شوند، آگاهى جامع داشته باشند چهره زن ایرانى کاملاً محبوب خواهد بود.»

خانم گرامى‏زادگان مى‏گوید:
«به علت حضور کمرنگ زنان ایران در خارج از کشور و تبلیغات سویى که در باره آنان بخصوص در رسانه‏هاى جمعى مى‏شود، چهره زنان مخدوش است، از این‏رو باید اقداماتى صورت گیرد تا چهره زنان فعال ایرانى در خارج به صورت صحیح و واقعى نشان داده شود. ضرورت برنامه‏ریزى در این قسمت داراى اهمیت است.»
خانم مولاوردى در مورد چهره زن در جوامع و محافل بین‏المللى گفت:
«متأسفانه ذهنیت‏ها و نگرش‏ها، نقش و جایگاه زنان را در جوامع خارجى خوب نشان نداده است. چهره زن در خارج از کشور، مثبت و امیدوارکننده نیست. بعضى از کج‏سلیقگى‏ها و کج‏فهمى‏ها باعث شده است که نظر دیگر جوامع نسبت به ایران یک نظر سوء باشد. این وضع با تبلیغات و شعار درست نمى‏شود. وقتى به درستى از هویت زن یاد کنیم و به او در مسائل مختلف اجازه ارائه نظر بدهیم، وضعیت خود به خود تغییر مى‏کند، همین طور که خارجى‏ها وقتى به ایران مى‏آیند و وضعیت زنان و فعالیت آنها را مى‏بینند نظرشان به کلى متفاوت مى‏شود.»
خانم مولاوردى در مورد کارهاى مثبتى که براى زنان در طول سال‏هاى اخیر انجام شده است، گفت:
«در این سال‏ها حوزه‏هاى نگران‏کننده‏اى براى فعالیت زنان بود که به لطف خدا این نگرانى‏ها برطرف شد؛ چالش‏ها و موانعى که با کوشش و فعالیت زیاد رفع شد مثلاً در حوزه آموزش هر جا که فرصت‏ها برابر بود، زنان بسیار فعال و کوشا بودند حتى توانستند خود را برتر از مردها نشان دهند.
در مورد مباحث مربوط به رفاه و تأمین اجتماعى پیشرفت قابل ملاحظه‏اى انجام شد. موانع و مسائل حقوقى زنان اصلاح شد هر چند که این حقوق به طور کامل تصحیح نشد، اما توانست جایگاه زن را عوض کند. به طور کلى پیشرفت‏هاى خیلى خوبى انجام شده اما هنوز به میانه راه هم نرسیده‏ایم. امیدواریم این راه در سال‏هاى آینده ادامه داده شود چرا که نمى‏توان به علت وجود قشر عظیم زنان این راه را نیمه رها کرد. تحولات زنان و جامعه چیزى نیست که نادیده گرفته شود پس لازم است که خیلى بهتر از قبل به آن پرداخته شود.»
خانم اشراقى در مورد پیشرفت زنان در این سال‏ها گفت:
«در این سال‏ها وضعیت عوض شد. فضا براى فعالیت زنان بیشتر شد و زنان از همه لحاظ وارد اجتماع شدند. رشد انجمن‏هاى زنان، تأسیس گروههایى که در مورد زن فعالیت مى‏کردند، آزادى اندیشه که به جوان‏ها داده شد، کارهایى بود که در این دوره انجام شد.»
خانم گرامى‏زادگان در جواب این سؤال گفت:
«به نظر من سال‏هاى اخیر دوره‏اى با فضاى مطلوب و آرام بود. حضور زنان در هیأت دولت و انتخاب معاون رئیس‏جمهور، انتخابات شوراهاى اسلامى شهر و روستا، افزایش حضور دختران در دانشگاهها، رشد ورزش بانوان و حضور آنان در مسابقات جهانى و دهها پیشرفت علمى، و این نشان مى‏دهد که اگر مدیریت توانمند در توسعه جامعه مدنى تحقق یابد، زنان به پیشروى ادامه مى‏دهند و جایگاه مناسب خود را پیدا خواهند کرد.»

* * *

سخن پایانى‏

دوازدهمین نمایشگاه مطبوعات، فرصت خوبى بود تا با برخى زنان فرهیخته و آگاه ایران آشنا شویم و از گفته‏ها و تجارب آنها براى رشد بیشتر بهره بگیریم، هر چند مجله «پیام زن» در صدد بود با بانوان روزنامه‏نگار بیشترى در این زمینه ارتباط برقرار کند اما مشغله کارى زیاد دوستان در نشریه‏هاى زنان و شاید عدم پى‏گیرى صحیح از طریق متصدیان غرفه‏هاى مربوط باعث شد از نظریات و فعالیت‏هاى دیگر دوستان بى‏بهره بمانیم. به رغم تلاشى که در این زمینه شد، این تصمیم به نتیجه نرسید، با امید به اینکه زنان در عرصه‏هاى مختلف اجتماعى و سیاسى همچنان پرتلاش و استوار و شکست‏ناپذیر باقى بمانند، تا چهره زنان ایرانى، براى تمامى جهانیان نمونه و پرتکاپو باشد!