تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

ابتلا به میگرن در زنان دو برابر مردان است‏

و حدود 90 درصد با حجامت درمان مى‏شود
یک عضو بنیاد نهضت علوم و طب اسلامى گفت: شیوع میگرن بیشتر در سنین 20 تا 30 سالگى است و ابتلا به این بیمارى در زنان دو برابر مردان مى‏باشد.
دکتر «محمد عزیزخانى» مدیر کلینیک طب ایرانى افزود: انواع میگرن شامل میگرن کلاسیک، معمولى، عارضه‏دار، دائمى و افتالموپلژیک است. بروز سردرد پس از خواب شبانه، کاهش سردرد با تهوع و استفراغ و یا حاملگى از خصوصیات سردردهاى میگرنى است.
عضو هیئت علمى مؤسسه تحقیقات حجامت ایران افزود: درمان میگرن با حجامت به عنوان یک سنت درمانى اسلامى بسیار قابل توجه است و حدود 90 درصد بیماران مراجعه‏کننده با یک و یا چند نوبت حجامت به طور کامل سردردشان بهبود پیدا کرده و دیگر نیازى به استفاده از داروهاى شیمیایى رایج براى کنترل سردردهاى میگرنى ندارند. از آنجایى که ایجاد سردردهاى میگرنى به علت اختلال گردش خون در عروق مغزى است و با در نظر گرفتن این امر که حجامت بر روى کاهش میزان غلظت خون در سیستم عروقى بدن تأثیر بسزایى دارد، حجامت سبب کنترل و درمان سردردهاى میگرنى مى‏شود.
وى همچنین گفت: حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنى، تنظیم هورمون‏هاى بدن، تخلیه سموم و ترکیبات زاید خون و لنف، تنظیم کارکرد سیستم عصبى خودکار، کنترل فرآیندهاى التهابى و تنظیم و تعدیل لیپوپروتئین‏ها و قند مى‏شود.
زیبایى چهره، تناسب اندام، سازگارى بیشتر با محیط، تربیت‏پذیرى، استعداد کمتر ابتلا به بیمارى‏هاى سرطانى و دیابت، چربى خون، سکته‏هاى قلبى و فشار خون، قدرت بینایى بیشتر، طول عمر بالاتر، دستگاه گوارش سالم‏تر و مهار آسیب سلولى از جمله فواید حجامت در اطفال است.

سویا پوکى استخوان را به تأخیر مى‏اندازد

نتایج پژوهشى در ایران نشان مى‏دهد مصرف پروتئین سویا پوکى استخوان را به تأخیر مى‏اندازد.
متخصصان مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکى تهران در پژوهشى مشترک روى 15 زن یائسه که توده استخوانى‏شان رو به کاهش بود دریافتند مصرف روزانه 35 گرم پروتئین سویا به مدت 12 هفته سرعت روند کاهش توده استخوانى در این افراد را کم مى‏کند.

تولید قرص «آشکارکننده جرم دندان» در ایران‏
ترکیب «آشکارکننده جرم دندان» به همت یک پژوهشگر ایرانى تولید شد. «پرویز احمدى اول» کارشناس شیمى و عضو هیئت علمى جهاد دانشگاهى در باره ترکیب ابداعى خود گفت: ترکیب «دیسکلوسنیک» (آشکارکننده) جرم دندان به دو صورت قرص و قطره تولید شده و به منظور شناسایى و ردیابى جرم‏هاى تشکیل شده بین دندان و لثه و بخش‏هایى از دندان‏ها که به سادگى قابل مشاهده نیست، به کار مى‏رود. این ترکیب تا کنون از کشورهاى خارجى از جمله ژاپن و آمریکا وارد مى‏شد که با تولید داخلى آن امکان تأمین این ترکیب با هزینه‏اى به مراتب کمتر در کشور فراهم شده است.
وى خاطرنشان کرد: ترکیب آشکارساز جرم دندان که به صورت قرص جویدنى یا قطره استفاده مى‏شود، شامل رنگدانه‏هاى آلى بى‏خطر است که با تأثیر بر پوسته سلولى میکروارگانیزم‏هاى موجود در پلاک‏هاى میکروبى دندان تغییر رنگ داده و وجود جرم‏ها را به صورت نوارهاى صورتى‏رنگ بر روى دندان و لثه‏ها نشان مى‏دهد.
این ترکیب ضمن برخوردارى از طعم مناسب کاملاً بى‏خطر بوده و هیچ گونه اثرى بر بافت لثه و سایر مخاط دهان ندارد.
این پژوهشگر مبتکر خاطرنشان کرد: قرص آشکارساز جرم دندان (disclosing) علاوه بر مصارف دندانپزشکى و کاربرد تشخیص در مطب‏ها به منظور تشخیص جرم دندان پس از مسواک زدن و همچنین آموزش نحوه صحیح مسواک زدن به کودکان توسط عموم مردم قابل استفاده است.

زنان با دوست داشته شدن‏ از افسردگى در امان مى‏مانند

دانشمندان مى‏گویند دوست داشته شدن و مورد حمایت قرار گرفتن توسط اعضاى خانواده یا دوستان باعث مى‏شود که زنان افسرده نشوند، این در حالى است که سلامت روان مردان نیز در گرو پیروزى است.
احساس زنان از خودشان بازتابى از نوع و کیفیت روابط اجتماعى آنهاست در نتیجه کفایت عاطفى و احساسى زنى که در روابطش با دیگران احساس ضعف مى‏کند به نحو چشمگیرى تحت تأثیر قرار مى‏گیرد. مردان درست بر عکس زنان با موفقیت‏هاى شغلى یا پیروزى در فعالیت‏هاى مختلف اجتماعى، احساس کفایت مى‏کنند.
پژوهشگران دریافته‏اند احساس امنیت و حمایت در زنان بیشتر از ارتباطات اجتماعى آنها نشأت مى‏گیرد. حمایت خانواده و همسر نیز براى زن‏ها از حمایت دوستان مهم‏تر و معنى‏دارتر است.
میل به دوست داشته شدن و جلب حمایت و توجه دیگران یک حس بشرى عمیق و ریشه‏دار است و سلامت روان بشر در جامعه‏اى که احساسات او ندیده گرفته مى‏شود، به مخاطره مى‏افتد.

جیغ زدن زنان براى سلامتى آنها مفید است‏

محققان مى‏گویند جیغ زدن زنان براى سلامتى آنان مفید است و مردانى که به سلامتى همسران‏شان علاقه‏مند هستند، کسانى مى‏باشند که اجازه مى‏دهند همسرشان هر چه بیشتر بر سرشان فریاد بکشد.
تحقیقات پژوهشگران آمریکا نشان داده است زنانى که در مواقع عصبانیت احساسات خود را بروز نمى‏دهند و خویشتندارى مى‏کنند، چهار برابر بیشتر از زنانى که واکنش آنى همراه با داد و فریاد نشان مى‏دهند، در معرض خطر مرگ قرار مى‏گیرند. بسیارى از زنان گمان مى‏کنند خاموش ماندن در زمان جر و بحث و خویشتندارى عملکرد بهترى از فریاد کشیدن و جیغ زدن است، در صورتى که چنین رفتارى آسیب زیادى به سلامتى زنان وارد مى‏کند. دلیل وجود این مسئله هم ترشح هورمون‏هاى استرس در زمان فرو خوردن عصبانیت است.
در ضمن عصبانیت براى مردان معمولى با 20 درصد افزایش احتمال ابتلا به سکته قلبى همراه است و این خطر را براى مردان مغرور تا 30 درصد افزایش مى‏دهد.

همسران مردان سیگارى‏ در معرض خطر سکته مغزى هستند

تحقیقات نشان مى‏دهد که خطر سکته مغزى در زنانى که سیگار نمى‏کشند ولى همسران آنها سیگارى هستند، بیشتر است.
نتایج این تحقیقات مشخص کرد که 54 درصد از کل زنان مورد مطالعه سکته مغزى، همسران سیگارى داشته و 9 درصد نیز با مردان زندگى مى‏کردند که قبلاً سیگارى بودند.
خطر سکته مغزى در زنانى که با مردان سیگارى زندگى مى‏کنند 47 درصد بیشتر از زنانى است که همسران آنها هرگز سیگار نکشیده‏اند.
احتمال سکته مغزى در زنان با افزایش تعداد نخ‏هاى روزانه سیگار شوهران‏شان افزایش مى‏یابد. بر اساس تعداد نخ‏هاى سیگارى که مرد مى‏کشد، خطر سکته مغزى در همسر او 28 تا 68 درصد افزایش مى‏یابد. هر چه طول مدت سیگارى بودن شوهر بیشتر باشد، خطر سکته مغزى زن بیشتر مى‏شود.

شوهر بد، بدتر از کلسترول بالا براى زنان است‏

پژوهشگران دانشگاه بوستون هشدار دادند فشارهاى عصبى ناشى از شوهر بد داشتن، خطر مرگ و بیمارى‏هاى قلبى زنان را افزایش مى‏دهد.
این پژوهش‏ها نشان داده است که ارتباط بین میزان فشارهاى وارده از ناحیه شوهر با سلامت قلب و عروق زنان اثبات شده است.
نتایج این تحقیق در دومین کنفرانس بین‏المللى زنان، بیمارى‏هاى قلبى و سکته مغزى مطرح شده است.

نشانه‏هاى افسردگى در زنان و مردان متفاوت است‏

محققان کانادایى بر این باورند که علایم اضطراب، درماندگى و احساس آسیب‏پذیرى و بدبینى در زنان افسرده بسیار بیشتر از مردان افسرده است.
بیماران افسرده بر اساس تظاهرات شخصیتى به دو گروه «سوشیوتروپ» یا وابسته به اجتماع و «آتونومى» یا خودپیرو و مستقل از اجتماع تقسیم مى‏شوند. در گروه وابسته به اجتماع که بیشتر زنان افسرده را شامل مى‏شود، تمایل زیادى به حفظ ارتباطات نزدیک و صمیمى وجود دارد و با قطع یا تخریب ارتباطات، فرد به شدت افسرده مى‏شود. در گروه مستقل از اجتماع که بیشتر شامل مردان مى‏شود، تمایل به احساس کفایت و ارزشمندى بر اساس توانایى کنترل و انجام کارهاى بزرگ وجود دارد، بنابراین از دست دادن شغل در این گروه موجب افسردگى مى‏شود.
این مطالعه نشان داده است که واکنش مردان و زنان افسرده حتى با تظاهرات رفتارى وابسته به اجتماع به دنبال تجربه شکست ارتباطى مشابه نیست. مردان افسرده بیشتر خلق و خوى خصمانه دارند و خشمگین مى‏شوند ولى زنان درمانده‏تر مى‏شوند. اما تظاهرات رفتارى مردان و زنان در گروه مستقل از اجتماع مشابه یکدیگر است.

افسردگى مادر خطر اختلالات رفتارى کودکان را بالا مى‏برد

پژوهشگران انگلیسى بر این باورند که افسردگى مادر، خطر رفتارهاى ضد اجتماعى را در کودکان افزایش مى‏دهد.
هر چه سن کودکان در هنگام ابتلاى مادر به افسردگى کمتر باشد، این خطر در کودکان بیشتر است. به عبارتى دیگر با افسردگى مادر در مراحل اولیه رشد و نمو کودک، خطر اختلالات رفتارى در کودک بیشتر مى‏شود.
ارتباط عمیقى بین عوامل محیطى که کودک را با مشکلات رفتارى مادر مواجه مى‏کند و مشکلات رفتارى فرزندان وجود دارد. سه فاکتورى که این ارتباط را توجیه مى‏کنند عبارتند از: 1- مادران افسرده به دلیل افسردگى داراى شخصیتى ضد اجتماعى هستند. 2- کودکان مادران افسرده به طور ذاتى استعداد ژنتیکى براى اختلالات ضد اجتماعى دارند. 3- در بیشتر موارد پدران این کودکان نیز رفتارهاى ضد اجتماعى دارند.

صمیمیت با پدر موجب کاهش افسردگى فرزندان مى‏شود

پژوهش‏هاى جدیدى در کانادا نشان داده است که کاهش صمیمیت با پدر در نوجوانان باعث بروز علایم افسردگى در دختران و پسران مى‏شود.
نوجوانانى که ارتباط صمیمى، تفاهم و مهربانى بیشترى را با پدران‏شان تجربه مى‏کنند در مقایسه با نوجوانانى که چنین ارتباطى با پدران‏شان ندارند، کمتر دچار افسردگى مى‏شوند.
هر چه ارتباط نوجوانان با والدین بهتر باشد از نظر روانى سالم‏تر هستند. حتى ارتباط بهتر نوجوانان با خواهر و برادرشان نیز در سلامت روان و پیشگیرى از ابتلا به افسردگى در آنها مؤثر است.
بر پایه این تحقیقات دختران بیش از پسران به افسردگى مبتلا هستند به گونه‏اى که در سنین 14 و 15 سالگى شکایت دختران از اضطراب بیش از پسران است و میزان خودکشى در دختران 5/15 درصد و در پسران 9/6 درصد مى‏باشد. در سنین 16 و 17 سالگى نیز علایم افسردگى در دختران در مقایسه با پسران بیشتر بروز مى‏یابد و این نشانگر آن است که علاوه بر ارتباط صمیمى با مادر باید نوجوانان ارتباط صمیمى‏ترى نیز با پدران خود داشته باشند.

مصرف چاى سبز براى زنان باردار مناسب نیست‏

هر چند چاى سبز داراى خواص مفیدى براى جلوگیرى از ابتلا به سرطان است اما مى‏تواند براى جنین خطرآفرین باشد.
کسانى که به طور مرتب چاى سبز مى‏نوشند، از ابتلا به سرطان‏هاى معده و مرى در امان هستند ولى جنین زنانى که چاى سبز مصرف مى‏کنند در معرض خطر ابتلا به بیمارى مهره ترک یا نخاع دوشاخه یا ستون فقرات شکافدار قرار دارد. آشامیدن چاى سبز موجب پایین آمدن تراز اسیدفولیک زنان باردار مى‏شود، و این در حالى است که این اسید براى خانم‏هاى حامله و سلامت جنین آنان بسیار ضرورى است.

مصرف اکستازى و والدین بى‏توجه‏

بر اساس نتایج یک بررسى در انگلیس نوجوانانى که والدینى آسان‏گیر و بى‏توجه داشته‏اند به احتمال زیادترى ممکن است به تجربه اکستازى دست بزنند.
پژوهشگران با بررسى وضعیت چند فرد مصرف‏کننده اکستازى 18 تا 25 ساله و مقایسه آنها با گروهى هم‏سن که اکستازى مصرف نمى‏کردند، مى‏گویند نتایج بررسى نشان داده که فقدان انضباط و کنترل در خانواده و نیز فقدان صمیمیت عاطفى از سوى والدین در دوران کودکى با مصرف بعدى اکستازى در سنین نوجوانى ارتباط دارد.
به گفته دانشمندان هر چه آنها میزان بى‏توجهى و اغماض والدین را در دوران کودکى بیشتر ارزیابى کرده بودند، میزان مصرف اکستازى این نوجوانان هم بیشتر مى‏شد.

آسپرین تنها از سکته مغزى در زنان جلوگیرى مى‏کند

یک تحقیق در آمریکا حاکى از آن است که مصرف آسپرین در زنان سالم به پیشگیرى از سکته مغزى کمک مى‏کند اما نقشى در پیشگیرى از سکته قلبى ندارد، مگر در زنانى که بیشتر از 65 سال سن دارند.
نکته جالب این است که آسپرین در مورد مردان درست عکس اثر بالا را دارد. مدت‏هاست که آسپرین براى مردان و زنانِ در معرض خطر بالاى بیمارى قلبى توصیه شده است.
بسیارى از پزشکان گمان مى‏کردند که آسپرین از بیمارى‏هاى قلبى در زنان سالم هم پیشگیرى مى‏کند چرا که پژوهش‏ها چنین اثرى را در مردان سالم نشان داده بود اما با توجه به نتایج تحقیق فوق باید از تعمیم این توصیه به زنان خوددارى کرد.
این تحقیق همچنین نشان داد مصرف «ویتامین E» در پیشگیرى از سکته قلبى در زنان نقشى ندارد.

بهبود سریع زخم‏ها با ازدواج موفق‏

محققان به تازگى دریافته‏اند یک ازدواج موفق باعث بهبود سریع زخم‏ها و جراحات فیزیکى بدن مى‏شود و یک ازدواج ناموفق مى‏تواند منجر به تضعیف عملکرد سیستم ایمنى بدن شود.
محققان دریافتند که وقتى زن و شوهرها در مورد مشکلات‏شان با یکدیگر صحبت مى‏کنند و نسبت به یکدیگر حالت خنثى ندارند، این امر باعث مى‏شود که زخم‏هاى آنها سریع‏تر بهبود پیدا کند؛ اما بر عکس چنانچه زندگى زناشویى اغلب با انتقاد، تمسخر و طعنه زدن و توهین زن و شوهر نسبت به یکدیگر همراه باشد، مدت زمان بهبود زخم‏هاى بدن تا 40 درصد طولانى‏تر مى‏شود.
به گفته محققان حتى یک مشاجره ساده میان زن و شوهرها نیز مى‏تواند روند بهبود زخم را کندتر کند.

فواید روغن آفتابگردان براى نوزادان‏

یافته‏هاى جدید نشان مى‏دهد ماساژ نوزادان با روغن دانه آفتابگردان راهى ارزان و آسان براى محافظت از آنها در برابر عفونت‏هاست. نوزادان به ویژه نوزادان زودرس که معمولاً جثه ضعیف و کوچک‏ترى دارند به علت حساس بودن پوست‏شان و تکامل نیافته بودن آن، دیوار دفاعى بدن‏شان در برابر بیمارى‏ها و عفونت ضعیف مى‏باشد.
بنابراین پزشکان توصیه مى‏کنند بدن نوزادان را با روغن آفتابگردان ماساژ بدهند تا این روغن به عنوان لایه‏اى محافظ، دیوار دفاعى بدن نوزاد را قوى‏تر کند. این روغن آثار روانى و جسمى مفیدى بر روى نوزادان دارد.

گرایش‏هاى دینى افراد ریشه ژنتیکى دارد

مطالعات تازه‏اى روى دوقلوها نشان داده است که عوامل ژنتیکى و ارثى در گرایش افراد به دین مؤثر است.
پژوهشگران همواره در این فکر هستند که آیا اعتقادات دینى ریشه‏هاى فطرى دارد و یا آنکه محصور تأثیرات محیطى است. اکنون آنان با انجام مطالعاتى به این مهم دست یافته‏اند که با گذشت زمان تأثیر عوامل محیطى بر روى افراد کم مى‏شود و عوامل ژنتیکى و وراثتى اثر خود را با شدت بیشترى آشکار مى‏کنند.
به اعتقاد این محققان در سنین بالاتر که تأثیر تربیت اولیه در محیط خانواده کمرنگ شده افراد به سمت شیوه‏هایى گرایش پیدا مى‏کنند که به طور طبیعى و غریزى در نهادشان ریشه دارد و با آن احساس نزدیکى و راحتى بیشترى دارند.

اندازه دور کمر شاخصى براى خطر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى است‏

اندازه دور کمر نسبت به شاخص جرم بدن شاخص بهترى در تعیین عوامل خطرساز بیمارى‏هاى قلبى است.
با اندازه دور کمر، بهتر و دقیق‏تر از شاخص وزن بدن مى‏توان میزان کلسترول خون، فشار خون و سطح گلوکز خون را پیشگویى کرد.
این مطالعه در سوئد نشان داده که اندازه دور کمر به عنوان شاخص تعیین چاقى براى بیمارى‏هاى قلبى عروقى در مردان وابسته به نژاد است ولى تغییرات این شاخص در زنان مستقل از نژاد است.
خطر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى عروقى با دور کمر 89 تا 101 سانتیمتر در مردان و اندازه دور کمر 83 تا 94 سانتیمتر در زنان در ارتباط است.

هر روز یک سیب بخورید

بنا به یک ضرب‏المثل انگلیسى، خوردن روزانه یک سیب، پاى پزشک را از خانه دور نگاه مى‏دارد.
یک دانشجوى دکتراى چینى مقیم آمریکا توانست درستى این ضرب‏المثل را اثبات کند. وى با آزمایشاتى نشان داده است که مواد موجود در سیب قرمز مانع از اکسیده شدن لیپوپروتئین‏هاى با چگالى کم مى‏شود. این لیپوپروتئین‏ها که همان کلسترول بد مى‏باشند، مرحله اول در فرآیند تنگ و مسدود شدن رگ‏هاى خون‏رسان به قلب هستند. این لیپوپروتئین‏ها هنگامى حالت مضر پیدا مى‏کنند که اکسیده شوند و سیب مانع اکسیده شدن آنها مى‏شود.
این پژوهشگر همچنین اعلام کرد مواد موجود در سیب به کبد کمک مى‏کند تا مقادیر بیشترى از لیپوپروتئین با چگالى کم را جذب کند و خطر تبدیل آنها به کلسترول بد را کاهش دهد.
با این حساب خوردن چهار سیب در روز مى‏تواند به اندازه خوردن یک دوز داروى استاتین، سطح کلسترول خون را پایین بیاورد.

شروع ورزش در هر سنى مانع بروز سکته مى‏شود

محققان کانادایى دریافته‏اند ورزش مستمر و روزانه حتى در سنین بالا، خطر ابتلا به دیابت و بیمارى‏هاى قلبى عروقى را کاهش مى‏دهد.
نتایج تحقیقات نشان داده که فعالیت ورزشى تا 5/3 درصد وضعیت جسمانى افراد را بهبود مى‏بخشد و پشت میزنشینى 8/13 درصد باعث تحلیل قواى جسمانى مى‏شود.
مجموعه‏اى از عوامل خطرساز چون فشار خون بالا، کلسترول بالا، قند خون بالا، چاقى و سایر عوامل که احتمال ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى عروقى را افزایش مى‏دهند، با ورزش کاهش مى‏یابند؛ لذا به نظر مى‏رسد شروع به ورزش حتى در سنین بالا بسیار مؤثر است.

ماست بهتر از نعناع‏ بوى بد دهان را برطرف مى‏کند

پژوهشگران ژاپنى دریافته‏اند خوردن ماست، سلاح مؤثرى در مبارزه با بوى بد دهان است.
ماست با برطرف کردن باکترى‏هاى روى زبان و بوى نامطبوع دهان، بهداشت دهان و دندان‏ها را بهبود مى‏بخشد. در ضمن تحقیقات دیگر بیانگر آن است که زنانى که سه بار در هفته ماست مى‏خورند کمتر از زنانى که کمتر ماست مى‏خورند به عفونت دستگاه ادرارى مبتلا مى‏شوند.
ماست در پیشگیرى و درمان بیمارى روده و دیگر بیمارى‏هاى معده نقش مهمى دارد. همچنین کسانى که به طور مرتب ماست مى‏خورند دندان‏هایشان کمتر دچار پوسیدگى مى‏شود.

قاشق و چنگال‏هایى که‏ احساسات افراد را اطلاع مى‏دهند

یک مبتکر انگلیسى با نصب الکترودهایى ظریف در قاشق و چنگال و دیگر وسایل مورد استفاده بر سر میز غذا، این امکان را فراهم آورده که صاحبخانه‏ها را از میزان لذت بردن یا ناخشنودى میهمانان از غذایى که برایشان طبخ شده، آگاه سازد.
الکترودهاى ظریفى که در قاشق و چنگال کار گذاشته شده، تغییرات مقاومت الکتریکى روى پوست بدن افراد را ثبت مى‏کند. زمانى که افراد احساس افسردگى و دلتنگى مى‏کنند مقاومت الکتریکى پوست بدن‏شان ناگهان کاهش مى‏یابد. علت این امر آن است که اگر دست شخص به واسطه احساس ناراحتى و فشار عرق کند، حرکت بارهاى الکتریکى روى پوست با سهولت بیشترى صورت مى‏گیرد و پوست بدن مقاومت کمترى در برابر آن نشان مى‏دهد.
این مبتکر با استفاده از نرم‏افزارهایى دقیق توانسته است مشکل تشخیص حرکات مختلف قاشق و کارد و چنگال را حل کند. به این ترتیب این نرم‏افزار قادر است بین زمانى که شخص براى بریدن قطعه‏اى از گوشت یا برداشتن حجمى از خورش فشار بیشترى به کارد و چنگال وارد مى‏کند، با زمانى که از شدت ناراحتى به این وسایل فشار مى‏آورد، تمیز قائل شود. نرم‏افزار جدید در عین حال مى‏تواند اطلاعات مربوط به هر یک از وسایل را به تنهایى تشخیص دهد.

بینندگان تلویزیون مى‏توانند بو و طعم را از صفحه نمایش حس کنند

دانشمندان موفق به طراحى تلویزیونى شده‏اند که به بینندگان امکان مى‏دهد بو و طعم آنچه را که بر صفحه نمایش مى‏بینند استشمام کنند.
دانشمندان در کالیفرنیا یک وسیله بویایى در دستگاه تلویزیون طراحى کرده‏اند که سیگنال‏هاى فراصوتى بى‏خطر به مغز مى‏فرستد.
این بدین معنى است که بینندگان مى‏توانند بو و طعم غذایى را که در یک برنامه آشپزى آموزش داده شده، حس کنند. کار بر روى این وسیله پنج سال طول کشیده است.

توالت باهوش در ژاپن ساخته شد

دو شرکت ژاپنى اقدام به ساخت توالتى کرده‏اند که مى‏تواند میزان قند خون، فشار خون، چربى و وزن بدن را اندازه‏گیرى کرده و اطلاعات را توسط رایانه نگهدارى کند.
در این توالت که توالت باهوش نامگذارى شده و به بازار عرضه شده، دستگاه ویژه سنجش قند در درون کاسه توالت، دستگاه فشار خون در سکوى کنار کاسه توالت، دستگاههاى سنجش چربى و وزن در بالا و پایین کاسه کار گذاشته شده است.
این توالت مى‏تواند اطلاعات مربوط به وضعیت بدنى چهار عضو خانواده را به گونه‏اى جداگانه ثبت کرده و بر روى نمایشگر رایانه نشان دهد.
در ژاپن توالت یکى از پاکیزه‏ترین و مدرن‏ترین محل‏هاى هر خانه است که هزینه زیادى صرف بهداشت آن مى‏شود. در حال حاضر توالت‏هاى خانه‏هاى ژاپنى مجهز به دستگاه شستشو، خشک‏کننده و گرم‏کننده است.