دم موشى آپوروکاکتوس


 

دُمِ موشى‏

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

اسم علمى:

آپوروکاکتوس APOROCACTUS

خانواده:

کاکتاسه CACTACEAE

اسم فارسى: دم موشى‏

سرزمین مادرى: مکزیک‏

مشخصات گیاه‏شناسى:

دم موشى نوعى کاکتوس است با ساقه‏هایى به قطر یک مداد که قابل انعطاف و نرمند. ساقه‏هاى باریک که تیغ‏هاى کوچک و قهوه‏اى و شیارهاى نازک دارند به طور دست جمعى از اطراف گلدان واژگون مى‏شوند و زیبایى خاصى به آن مى‏بخشند، به همین دلیل خانواده‏ها از این گیاه به صورت یک گیاه آویزى استفاده مى‏کنند.
در مکزیک که رویشگاه اصلى این گیاه است آپوروکاکتوس در میان صخره‏ها و شاخه‏هاى درختان سبز مى‏شود. از شیره غذایى درختان تغذیه مى‏کند و ساقه‏هاى بلند خود را که گاه تا یک متر رشد مى‏کنند به سمت پایین مى‏آویزد.

گل‏ها:

طول گل‏هاى درشت و زیباى آپوروکاکتوس ده سانتى متر است. گل‏ها قرمز یا صورتى هستند، در بهار یا تابستان شکفته مى‏شوند و بعد از دو تا سه روز عمرشان به پایان مى‏رسد.

نور:

به روشنایى علاقه زیادى دارد. بهتر است در زمستان پشت پنجره‏هاى آفتابگیر قرار داشته باشد اما در تابستان به محیط سایه آفتاب منتقل شود.

دما:

مانند اغلب کاکتوس‏ها در تابستان به گرمایى معادل سى درجه سانتى گراد احتیاج دارد اما در زمستان باید در محیطى با درجه حرارت متوسط پنج درجه سانتى گراد نگهدارى شود.
از آنجایى‏که در زمستان استراحت مى‏کند، بهتر است همزمان با شروع فصل سرد، تغذیه آن را متوقف نموده و آبیارى را کم کنید. در صورتى که در زمستان در محیط گرم نگهدارى شود دچار افسردگى شده و در تابستان گل نمى‏دهد.

خاک مناسب:

یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت خاکبرگ و چهار قسمت ماسه.

ازدیاد:

ازدیاد آپوروکاکتوس به وسیله کاشت ساقه‏هاى آن در ماسه صورت مى‏گیرد. تابستان براى تکثیر این گیاه فصل مناسبى است.
کاشت بذر روش دیگرى براى ازدیاد آپوروکاکتوس است که معمولاً از این روش براى تولید انبوه استفاده مى‏شود.