ایمنى و بهداشت مواد غذایى


 

ایمنى و بهداشت مواد غذایى‏

از قدیم وظیفه سنگین پخت و پز و آشپزى در خانواده‏هاى ایرانى بر عهده خانم خانه بوده است اما امروزه با تنوع و ساخت انواع و اقسام غذاهاى آماده و بسته‏بندى شده، این امر مستلزم دقت و مهارت‏هاى خاص خود مى‏باشد که علم و آگاهى به آنان براى هر خانم خانه‏دارى ضرورى مى‏باشد.
قانون مى‏گوید مواد بسته‏بندى شده باید داراى مشخصات زیر بر روى پوشش خود باشند.
نام ماده غذایى، نام مواد تشکیل‏دهنده، وزن ماده غذایى، مدت نگهدارى ماده غذایى (تاریخ ساخت و تاریخ انقضاى مصرف)، روش نگهدارى و پخت آن، نام و آدرس سازنده، بسته‏بندى‏کننده یا فروشنده ماده غذایى و شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى.
امروزه بیشتر برچسب‏هاى مواد غذایى داراى اطلاعات تغذیه‏اى هستند و تعدادى از آنها نیز ممکن است ادعا کنند که آن غذا داراى فوایدى خاص است. ادعاهایى همچون «داراى کالرى (انرژى) کم» یا «سرشار از ویتامین (ث)».
بسیارى از تولیدکنندگان یا فروشندگان مواد غذایى از برچسب‏ها یا نشان‏هایى استفاده مى‏کنند تا غذاهاى «کم‏چرب» و «کم‏شکر» را مشخص نمایند. این کار مى‏تواند به عنوان یک راهنماى سریع مفید باشد اما ممکن است براى هر نوع غذا اعداد آن متفاوت باشد. مثلاً یک صبحانه کم‏چرب، چربى کمترى نسبت به کره یا مارگارین دارد اما با این وجود، هنوز هم داراى حدود 40 درصد چربى است یا اینکه یک ماست کم‏چرب، چربى کمترى از ماست معمولى دارد.
هر وقت بر روى ماده غذایى مورد مصرف‏تان، برچسب تغذیه‏اى موجود بود، از اطلاعات آن براى مقایسه غذاهاى مشابه استفاده کرده تا بتوانند غذاهاى کم‏چرب، کم‏شکر و کم‏نمک (سدیم) را انتخاب نمایید.

اصطلاحات روى برچسب‏هاى غذایى‏

Kcal: علامت کیلوکالرى است که به معناى هزار کالرى مى‏باشد و این علامت به شما مى‏گوید که در 100 گرم ماده غذایى چه میزان انرژى موجود است.
کربوهیدرات‏ها: این مواد شامل شکر (که باید میزان آن را در غذایمان کاهش دهیم) و نشاسته (که مى‏توانیم مقدار بیشترى از آن مصرف نماییم) مى‏باشند.
چربى اشباع: این عدد به شما نشان مى‏دهد که چه مقدار چربى اشباع در 100 گرم ماده غذایى وجود دارد. همیشه به دنبال غذاهایى باشید که میزان چربى اشباع آن کمترین مقدار را داراست.
سدیم: این عدد به شما نشان مى‏دهد که چه مقدار نمک در ماده غذایى‏تان موجود است. هر چه عدد سدیم بالاتر باشد میزان نمک آن بیشتر است. سعى کنید از غذاهایى استفاده کنید که میزان سدیم آنها حداقل است.
افزودنى‏هاى مواد غذایى نیز همراه سایر مواد تشکیل‏دهنده ماده غذایى بر روى بسته‏بندى آنها قید مى‏شود. عده‏اى از افراد تصور مى‏کنند که افزودنى‏هاى مواد غذایى زاید بوده و به آنها نیازى نمى‏باشد. آنان براى اثبات مدعاى خود، رنگ‏هاى غذایى را مثال مى‏آورند اما باید گفت که اکثر افزودنى‏ها نقش مفید در مواد غذایى داشته و نگهدارنده‏ها کمک مى‏کنند تا از فساد مواد غذایى جلوگیرى شود. در نتیجه چنین مواد غذایى را مى‏توان به مدت زمان طولانى‏ترى با خیال آسوده نگه داشت.
هر نوع غذایى که براى مصرف انتخاب مى‏کنید از نظر سلامتى و بهداشت باید این موارد در مورد آنها رعایت شود:
غذاهاى خنک یا یخ‏زده را پس از خرید بلافاصله به منزل برده و بلافاصله در داخل یخچال یا فریزر قرار دهید.
غذاهاى خام و پخته را به صورت جداگانه آماده و نگهدارى کنید. گوشت و ماهى خام را در قسمت پایین یخچال قرار دهید.

سردترین قسمت یخچال باید بین 5 - 0 درجه سانتى‏گراد باشد.
تاریخ «انقضاى مصرف» را حتماً کنترل کرده و غذاها را در مدت توصیه شده مصرف کنید.
دستان خود را به طور کامل قبل از آماده کردن غذا و بعد از رفتن به دستشویى با آب و صابون بشویید.
غذاها را خوب بپزید. از دستورالعمل روى بسته‏بندى آن پیروى کنید. اگر غذایى را براى بار دوم گرم مى‏کنید، مطمئن شوید که کاملاً داغ شده است. غذاهاى داغ را، داغ و غذاهاى سرد را سرد نگه دارید. نگذارید غذا در بین این دو دما در نوسان باشد.

منبع: -
«نوشته‏هاى روى برچسب مواد غذایى به ما چه مى‏گوید»، دکتر آراسب دباغ مقدم، جهاد روستا، شماره 411.