براى داشتن جامعه قرآنى باید دختران و مادران قرآنى داشته باشیم

نویسنده


 

براى داشتن جامعه قرآنى باید دختران و مادران قرآنى داشته باشیم‏

مسعوده کرمى‏

اشاره:

مؤسسه «بانوان قرآن‏پژوه» مدت سه سال است که در عرصه جلب و ساماندهى فعالیت‏هاى قرآنى بانوان به ویژه در زمینه پژوهش و تحقیق، فعالیت مى‏کند.
با خانم «زکیه عبداللهیان» کارشناس علوم سیاسى و مسئول این مؤسسه که از بانوان فعال در عرصه فرهنگى و اجتماعى است گفتگویى ترتیب داده‏ایم.

در راستاى معرفى مؤسسه توضیحاتى بدهید.

مؤسسه «بانوان قرآن‏پژوه»، مؤسسه ثبتى به عنوان یک NGOزیر نظر سازمان ملى جوانان است که در حال حاضر به لحاظ شرایط مالى به عنوان «مرکز بانوان قرآن‏پژوه» زیر نظر «مؤسسه معارف اسلامى امام رضا(ع)» مشغول فعالیت است. مؤسسه معارف اسلامى داراى بیست سال سابقه تلاش و فعالیت فرهنگى و مذهبى با انتشار سه نشریه «بشارت»، «بیّنات» و «آفاق نور» مى‏باشد. مجله «بشارت» ویژه جوانان، «بیّنات» ویژه پژوهش‏هاى قرآنى و «آفاق نور» ویژه احیاى نسخه‏ها و میراث مکتوب قرآنى است.

مؤسسه بانوان قرآن‏پژوه با چه اهدافى آغاز به کار کرد؟

این مؤسسه با هدف شناسایى و شناساندن بانوان فعال در زمینه‏هاى مختلف قرآنى وارد کار شد. از آنجا که دریافتیم مؤسسات مختلف که در زمینه‏هاى قرآنى مخصوصاً حفظ و قرائت و تفسیر کار مى‏کنند، در سطح کشور زیاد است اما مؤسساتى که ویژه بانوان باشد و به فعالیت‏هاى آنان اختصاص داشته باشد وجود ندارد، نیز فقدان جایى متمرکز و نهادى که به طور رسمى پى‏گیر کارهاى بانوان باشد در فعالیت‏هاى قرآنى کشور احساس مى‏شد، به فکر تشکیل مؤسسه افتادیم که فقط با خانم‏هایى که در هر رشته از قرآن فعالیت مى‏کنند همکارى دارد. از اهداف مؤسسه مى‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
- جلوگیرى از هدر رفتن ذوق و شوق قرآنى بانوان و حفظ نشاط و روحیه معنوى آنان.
- استفاده از تجربه، ذوق سرشار، قدرت ابتکار، خاطرات سازنده و فعالیت‏هاى قرآنى آنها.
- ایجاد فضاى تبادل نظر و اندیشه و ارتباط مستمر با زنان قرآن‏پژوه ایران و جهان.
- کشف و معرفى الگوى برتر رفتارى میان زنان نمونه قرآن‏پژوه.
- ترغیب دختران جوان به فعالیت‏هاى قرآنى و استفاده از فرهنگ وَحْیانى.
- مأنوس و عادت دادن بانوان به قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت و سازندگى.
- آشنا ساختن بانوان با نقش مؤثر عواطف قلبى و شکل‏دهى روحیات و شخصیت آنها در تربیت فرزندان.

شناسایى و جذب فعالیت خانم‏ها چگونه بوده است؟

ابتدا با توزیع برگه‏هایى براى عضویت شروع کردیم. در کشور مهدها و دارالقرآن‏ها همچنین دارالتحفیظها و مراکز قرآنى زیادى وجود دارد. ابتدا سعى کردیم از طریق معرفى خود در این مراکز، عضوگیرى کنیم. چیزى نگذشت که مؤسسه از سراسر کشور عضو پذیرفت، البته از طریق مجلات‏مان هم فرم‏ها را در اختیار علاقه‏مندان به همکارى با مؤسسه قرار دادیم.

چرا بانوان را در بین گروهها و اقشار مختلف انتخاب کردید؟

مؤسساتى که در مورد قرآن کار مى‏کنند بسیارند مخصوصاً براى آقایان که در هر زمینه و هر موقعیتى امکان فعالیت دارند و سرفصل‏ها و مقالات بسیارى از نشریات و مجلات قرآنى متعلق به آنهاست. بنابراین به فکر افتادیم با بانوان کار کنیم. خوشبختانه از ابتدا با شمار بسیارى از خانم‏ها روبه‏رو شدیم که مشتاق‏اند و سال‏ها فعالیت کرده‏اند بدون اینکه کسى آنها را بشناسد.

ضرورت وجود مؤسسه را چگونه ارزیابى مى‏کنید؟ آیا فکر نمى‏کنید فعالیت مؤسسه با مؤسسات مشابه، موازى باشد؟

تا آنجا که مطالعه کردیم غیر از دانشگاهها که رشته علوم قرآن و حدیث را تدریس مى‏کنند، بقیه مراکز و مؤسسات بیشتر ویژه حفظ، قرائت و تفسیر هستند. مؤسسه‏اى که به طور جدى به فعالیت‏هاى قرآنىِ پژوهشگران و هنرمندان در سطح کشور توجه داشته باشد و آنها را گردآورى کند وجود ندارد. ما اینجا ثبت‏نام نمى‏کنیم که خانم‏ها بیایند و فقط قرآن حفظ کنند و یا کلاس تفسیر بروند، بلکه روش دیگرى داریم. یعنى بانوانى را که در دوره معاصر و در سراسر کشور کارهاى قرآنى کرده‏اند شناسایى و معرفى مى‏کنیم، آثارشان را عرضه مى‏نماییم و مقالات و نوشته‏هایشان را که داراى شرایط است چاپ مى‏کنیم. فکر نمى‏کنم مؤسسه‏اى با این کارکردها ویژه بانوان در کشور وجود داشته باشد. ما ادعا مى‏کنیم اولین مؤسسه در ایران هستیم که این گونه عمل مى‏کند.

تصورى که پیش از شروع به کار داشتید با الان که سه سال از فعالیت مؤسسه مى‏گذرد، چه تغییرى کرده؛ منظورمان نسبت به فعالیت بانوان است؟

در ابتداى کار فکر نمى‏کردیم با این همه زنان مشتاق مواجه بشویم. حدود ده - دوازده هزار عضو در ایران از بین خانم‏هایى که پژوهشگر و هنرمند هستند، رقم قابل توجهى است، آن هم در شرایطى که گاه به خاطر کثرت فعالیت و فعالان در زمینه مثلاً حفظ و قرائت قرآن چندان در این زمینه کار نکرده‏ایم.
وقتى به صحنه پژوهش وارد شدیم و به مناطق مختلف کشور حتى مناطق محروم سفر کردیم و متوجه شدیم شمار بانوان پژوهشگر زیاد است، به کارمان امیدوار شدیم. در منطقه محروم زاهدان حدود 400 - 500 پایان‏نامه و پژوهش ناب و برتر قرآنى که همگى قابلیت چاپ دارند، دست‏نخورده وجود دارد.

این پژوهشگران داراى چه سطح علمى هستند؟

در مقاطع تحصیلى مختلف دکترا، فوق لیسانس و لیسانس‏اند. وقتى با استقبال بانوان این مناطق در زمینه پر کردن فرم‏ها و برگزارى همایش و ارسال مقالات و پژوهش‏ها روبه‏رو شدیم، بر ادامه کارمان مصمم‏تر شدیم.

تأثیر وجود زنان قرآن‏پژوه در زندگى خانوادگى و اجتماعى چقدر مى‏تواند باشد؟

اساس دین ما قرآن است. ما مسلمانیم و شروع قرآنى شدن رفتار و کردار افراد و رخنه فرهنگ قرآن به جامعه از خانواده است؛ خانواده‏اى که قرآنى باشد مى‏تواند جامعه را قرآنى کند. قرآنى شدن خانواده از طریق مادر شروع مى‏شود. اگر مادرى قرآنى باشد و با آن انس داشته باشد مى‏تواند در روحیه فرزندان (که بیشترین لحظات‏شان را با مادر مى‏گذرانند) تأثیر داشته باشد. مادرى که با آموزه‏هاى دینى و قرآنى پرورش یافته است مى‏تواند قصه‏هاى قرآنى را براى فرزندش تعریف کند. در دوران شیردهى و جنینى، کودک را با قرآن مأنوس کند، بعد همچنان که پرورش پیدا مى‏کند او را با روخوانى و حفظ قرآن و قصه‏ها و مفاهیم آن آشنا و مأنوس کند. رفته رفته فرزند با قرآن آشنا مى‏شود و در بزرگى در زمینه‏هاى مختلف دینى و اجتماعى، فرهنگ قرآنى راهنمایشان خواهد بود.
در دیدارى که سال گذشته با مقام معظم رهبرى داشتیم، ایشان علاوه بر اینکه ما را براى ادامه کار خیلى تشویق کردند، فرمودند: تمام‏آموزه‏هاى قرآنى و قرآنى‏شدن و انس گرفتنم با قرآن را از مادرم دارم؛ مادرم بود که هر روز قرآن را با صداى خوش تلاوت مى‏کرد و ما را با قرآن مأنوس مى‏نمود.
بزرگان ما از جمله بزرگان دینى با آموزه‏هایى که از مادران‏شان داشته‏اند توانسته‏اند با قرآن انس بگیرند و رشد پیدا کنند، بنابراین در هر جامعه‏اى که بتوان نام قرآنى بر آن گذاشت، نقش اول را خانواده‏ها ایفا مى‏کنند و در خانواده‏ها نقش اول تربیتى را مادران ایفا مى‏کنند.

آموزش مسائل دینى و قرآنى یک بحث است و ارزش و درونى شدن این آموزش‏ها بحثى دیگر؛ فکر مى‏کنید تحقق این امر از چه راههایى امکان‏پذیر است؟

باید کار کلیشه‏اى را کنار گذاشت. اینکه هر سال نمایشگاه قرآنى در سراسر کشور برگزار شود، جاى شکر دارد و تشکر از دست‏اندرکاران؛ اما اینکه فقط یک دهه یا مثلاً یک ماهى از سال را به این کارها و نمایشگاه اختصاص بدهیم، اشتباه است. باید بتوانیم طورى برنامه‏ریزى کنیم که نمایشگاهها و برنامه‏هاى قرآنى در تمام طول سال و در سراسر کشور برقرار باشد. در هر استانى چند روزى به این امر اختصاص بدهیم که بتوانیم همه روزهاى سال، قرآن را با مردم و زندگى آنها همراه سازیم. رادیو و تلویزیون در تمام طول سال برنامه‏هایى داشته باشند که مردم را به سوى قرآن و فرهنگ آن سوق بدهد و تشویق کند تا هر روز کارشان را با قرآن شروع کنند، یک دلیل اینکه همایش‏مان را در ماه رمضان برگزار نمى‏کنیم این است که در زمان‏هاى دیگرى از سال هم شمیم قرآن، مشام جامعه را بنوازد و مردم در ماههایى غیر از رمضان نیز از فعالیت‏ها و برنامه‏هاى قرآن آگاه شوند و یا در آنها حضور داشته باشند. این امر به درونى شدن آموزه‏هاى قرآنى کمک مى‏کند.

بگویید استقبال بانوان جوان از برنامه‏هاى شما چگونه بوده است؟

مؤسسه بانوان قرآن‏پژوه، مؤسسه‏اى ثبتى زیر نظر سازمان ملى جوانان است و قشر وسیعى از مخاطبان ما را جوانان تشکیل مى‏دهند. اگر بتوانیم جمعیت جوان را به سوى تربیت قرآنى سوق بدهیم مى‏توانیم یک نسل و نسل‏هاى خود را به این راه تشویق کنیم. ما در سال، یکى دو شماره از مجله بشارت را که ویژه جوانان است به چاپ آثار قرآنى بانوان اختصاص مى‏دهیم و آن را میان جوانان نشر مى‏دهیم تا بتوانیم از این راه آنان را با فرهنگ قرآن آشنا و مأنوس کنیم تا آنها نیز در تربیت صحیح نسل‏هاى آینده موفق باشند.

براى جلب و جذب تفکر و اندیشه قشر جوان چه برنامه‏اى را در نظر داشته‏اید؟

مجله بشارت خیلى متنوع است. سعى شده است مطالبش کوتاه، روان، شیوا و با نگارش ساده باشد. مباحثش مشکل و سنگین نیست که جوان نتواند بخواند و حوصله‏اش سر برود. با بهره‏گیرى از کاغذهاى طرح‏دار، گرافیک جذاب و رنگ‏هاى شاد چاپ مى‏شود که جوان را جذب کند. علاوه بر آن مى‏کوشیم مطالب آن مطابق ذوق و سلیقه جوان باشد، طورى که وقتى یک شماره را مى‏خواند اشتیاق داشته باشد شماره‏هاى بعدى را هم بخواند.

مؤسسه از چه نوع تحقیقات و پژوهش‏هایى استقبال مى‏کند؟

پیش از پاسخ، خلاصه‏اى از فعالیت‏هاى مؤسسه بانوان قرآن‏پژوه ارائه مى‏دهم.
فعالیت‏هاى این مرکز بر دو قسم است؛ فعالیت‏هاى انجام شده و فعالیت‏هاى در دست اقدام؛ که از این دو قسم مى‏توان به این موارد اشاره کرد:
- برپایى همایش بانوان قرآن‏پژوه هر سال در تهران و یا استان‏هاى دیگر که اولویت ما در آینده، استان‏هاى محروم است.
- برپایى جشنواره جهت ارائه بهترین آثار قرآنى و معنوى بانوان نمونه قرآن‏پژوه.
- برپایى نمایشگاه جهت ارائه آثار هنرى و قرآنى بانوان و کاتبان مصحف شریف، خطاطان، پژوهشگران، مترجمان و نویسندگان.
- انتشار کتاب و آثار قرآنى بانوان.
- انتشار نشریه ویژه بانوان در موضوعات گوناگون قرآنى.
- ایجاد کتابخانه عمومى، امانى و تخصصى.
- انتخاب بانوان اهل قلم و صاحبان اندیشه جهت تفسیر و ترجمه قرآن کریم.
- تدوین شناختنامه بانوان قرآن‏پژوه.
- تأسیس بانک اطلاعاتى بانوان قرآن‏پژوه.
- ارائه فعالیت‏هاى قرآنى در قالب تولید نرم‏افزارهاى کامپیوترى و سایت اینترنتى بانوان قرآن‏پژوه.
از فعالیت‏هاى انجام شده مؤسسه هم مى‏توان به این موارد اشاره کرد:
- شناسایى بیش از سه هزار پایان‏نامه و پژوهش‏هاى قرآنى بانوان در سراسر کشور.
- گردآورى بیش از هزار عنوان پایان‏نامه و پژوهش از سراسر کشور.
- جمع‏آورى بیش از صدها مقاله قرآنى و اثر ارزنده قرآنى از سراسر کشور.
- تشکیل بانک اطلاعاتى بانوان قرآن‏پژوه.
- برگزارى دو همایش بانوان قرآن‏پژوه در سال 82 و 83 با حضور هزاران تن از بانوان قرآن‏پژوه.
- انتشار آثار قرآنى بانوان در چهار شماره از مجله بشارت و دو شماره از بینات.
بانوان به ویژه خانم‏هاى جوان مى‏توانند بر اساس ذوق و استعدادى که دارند در هر یک از زمینه‏هاى مطرح شده با ما همکارى داشته باشند. ما از آنها و فعالیت‏هایشان استقبال مى‏کنیم به ویژه در زمینه تحقیق و پژوهش. هر سال نویسندگان دو شماره از بشارت و یک شماره از بینات خانم‏ها هستند. افزون بر اینکه در شماره‏هاى بعد و قبل این شماره‏ها آثار خانم‏ها را بین سایر آثار چاپ مى‏کنیم، این شماره‏ها مخصوص بانوان است. مخاطب هر کدام از مجله‏ها گروه خاصى است.
براى عضویت در مؤسسه، علاقه‏مندان مى‏توانند به صورت تلفنى یا از طریق پایگاه اینترنتى و یا برگه‏هاى عضویتى که در مجلات در نظر گرفته شده است، اقدام کنند.

عضویت بانوان قرآن‏پژوه در مؤسسه چه امکانات و فرصت‏هایى را برایشان فراهم مى‏آورد؟

اولین امکانش این است که عضو مؤسسه‏اى قرآنى مى‏شوند. دومین مزیت آن است که با ما در ارتباط مستقیم هستند و ما شناسنامه هنرى و پژوهشى برایشان تهیه مى‏کنیم، یا حتى از طریق گفتگو با آنها استعدادها و توانمندى‏هایشان را کشف مى‏کنیم و راههاى پرورش آن را به آنها پیشنهاد مى‏دهیم، نیز در زمینه‏هاى توانایى‏هایشان از آنها فعالیت و مقاله مى‏خواهیم؛ غیر از اینها، از آنها دعوت مى‏شود در همایش سالانه شرکت کنند و اگر اثرى قابل عرضه دارند و یا پیشکسوت باشند و یا داراى شرایط معرفى و تقدیر در همایش باشند، به معرفى و تقدیر از آنها مى‏پردازیم.
کار بعدى مؤسسه بانوان قرآن‏پژوه تهیه و تنظیم بانک اطلاعات بانوان قرآن‏پژوه است. دایرةالمعارفى از بانوانى که در عصر حاضر در هر رشته از قرآن در ایران کار کرده‏اند تدوین و چاپ مى‏کنیم. در دایرةالمعارف، زندگى‏نامه و خلاصه‏اى از فعالیت‏هاى هر پژوهشگر چاپ مى‏شود و به صورت شناختنامه و بانک اطلاعات براى نسل‏ها و دهه‏هاى دیگر باقى مى‏ماند که بدانند مثلاً در عصر انقلاب اسلامى چه تعداد خانم‏هاى قرآن‏پژوه وجود داشته است. این کار مى‏تواند مقایسه خوبى باشد با سایر کشورهاى اسلامى که در زمینه قرآنى مدعى هستند.

عضویت در مؤسسه آیا امکان اشتغال را هم براى بانوان جوان ایجاد مى‏کند؟

کارى که فرد را مشغول مطالعه و نوشتن کند، بزرگ‏ترین اشتغال است و حق‏التألیف و حق چاپ و یا حق‏الترجمه‏اى مى‏تواند برایشان به همراه داشته باشد. خانم‏هایى که در قم و تهران هستند و مى‏توانیم با آنها همکارى کنیم، براى همایش‏ها از همکارى‏شان استقبال مى‏کنیم و در کلاس‏هایى که قصد داریم برگزار کنیم از آنها کمک خواهیم گرفت. همچنین در نمایشگاه محصولات قرآنى، به عرضه و حتى فروش محصولات‏شان کمک خواهیم کرد.

براى معارفه و تعامل فکرى و فرهنگى بانوان عضو مؤسسه به غیر از برنامه‏هاى سالانه همایش آیا امکانات دیگرى فراهم است؟

در سایت برنامه‏اى داریم با نام «تالار گفتگو» که از آن طریق مى‏تواند اعلام کند که با چه کسى و چه زمانى تمایل به بحث و گفتگو دارد. روش دیگر این است که با ما تماس بگیرد و ما امکان برقرارى ارتباط با شخص مورد نظر را براى او فراهم خواهیم کرد.

آیا در مؤسسه، واحدى براى پاسخگویى به سؤالات دینى و شرعى دارید؟ آیا تا به حال چنین نیازى احساس شده است؟

فعلاً چنین واحدى نداریم. اما در موارد متعددى خانم‏هاى تحت پوشش مؤسسه پرسش‏هاى خود را با ما مطرح کرده‏اند و ما تا آنجا که در توان و امکان‏مان بوده پاسخگوى عزیزان بوده‏ایم. در موارد لازم نیز به دفاتر آیات عظام رجوع کرده و یا افراد را ارجاع داده‏ایم.

ارتباط مؤسسه با مراکز مشابه چگونه است؟
ما با تمامى مراکز قرآنى در سراسر کشور در تماس و ارتباط هستیم؛ از جمله این مراکز مهم دانشگاهها هستند، به ویژه دانشگاههایى که رشته‏هاى علوم قرآن و حدیث را در حد لیسانس یا فوق لیسانس و دکترا تدریس مى‏کنند. با این نهادها همکارى مى‏کنیم و از سوى آنها پژوهشگران توانا به ما معرفى مى‏شوند، همچنین کسانى که شایسته و بایسته تقدیر در همایش ما هستند. مراکز دیگرى مثل جامعةالزهرا به ویژه جامعةالزهراى قم در زمینه ارائه تحقیق و مقاله با ما همکارى مى‏کنند.

با مراکز بین‏المللى هم در ارتباط هستید؟

بله. اخیراً از کشورهاى بوسنى، کوزوو، انگلیس، سوریه، لبنان، افغانستان، هند و کشورهایى که ایران در آنجا حوزه علمیه و دانشگاه دارد، براى بین‏المللى شدن این مرکز و استفاده از مجلات و آثار فرهنگى عرضه شده در همایش درخواست نیاز کرده بودند. امیدواریم ان شاءاللَّه سال دیگر همایش را بین‏المللى و با حضور زنان اندیشور از سراسر جهان برگزار کنیم.

در خصوص همایش سالانه مؤسسه بانوان قرآن‏پژوه بیشتر توضیح دهید.
مرکز بانوان قرآن‏پژوه 28 مرداد 1382 مصادف با سالروز تولد حضرت زهرا(س) اولین همایش خود را در تهران برگزار کرد. همایش با حضور بانوان فعال در زمینه‏هاى قرآنى برگزار شد که توسط ریاست محترم جمهور آقاى خاتمى از آنها سپاس و قدردانى به عمل آمد. در سال اول معیار و ملاک ما براى تقدیر و تجلیل از بانوان پیشکسوت و باسابقه بود که حدود 20 نفر معرفى و تقدیر شدند.
دومین همایش روز ولادت حضرت معصومه در 1383 در تهران برگزار شد، که با استقبال زیادى روبه‏رو گشت. این بار تکریم و تقدیر از بانوان قرآن‏پژوه با شعار و قدردانى از بانوان پژوهشگر و هنرمند انجام گرفت.

انتخاب آثار برتر و مقالات برگزیده چگونه و بر چه اساسى انجام مى‏گیرد؟

مقالات رسیده با مطالعه و بررسى چندین داور که همگى از اساتید دانشگاه بودند انتخاب شدند؛ معیارهاى ارزیابى و انتخاب افراد و آثار برتر به شرح زیر است:
- دارا بودن طرح مبتکرانه و ابداعى و ارائه آن به صورت پایان‏نامه، کتاب و مقاله.
- شرکت در مسابقات داخلى و بین‏المللى و کسب رتبه در آنها (با اولویت ناشناس بودن افراد).
- موفقیت و کسب رتبه‏هاى برتر در زمینه‏هاى تحصیل، تدریس و پژوهش.
- پیشکسوتى در رشته‏هاى گوناگون قرآنى (قرائت، حفظ، پژوهش، تفسیر، تدریس، داورى، مربى‏گرى، هنر، تذهیب، تصویرگرى، خوشنویسى و ...).
- توانایى استفاده از تفاسیرى همچون: کشاف، روح‏المعانى، المیزان و مجمع‏البیان.
- ارائه آثار فراوان قرآنى.
- تعلیم و تربیت شاگردان فراوان در رشته‏هاى گوناگون قرآنى.
- تأیید و تعریف و اتفاق نظر صاحب‏نظران، نهادها و متولیان فعالیت‏هاى قرآنى که در واقع نشانه‏اى است از دارا بودن معیارهاى بالا.
- برخوردارى از بهره هوشى بالا و استعداد درخشان در مسائل قرآنى که مى‏توان از راه مدرک تحصیلى، آثار و فعالیت‏ها به آن پى برد.
- ترویج و تبلیغ معارف قرآنى با بذل و بخشش اموال یا تأسیس مراکز قرآنى و فعالیت گسترده در راه گسترش معارف و ارزش‏هاى قرآن کریم.

* * *

در ادامه با خانم «ملیحه سادات موسوى» مادر خانم «عبداللهیان» که با همکارى وى، مسئولیت مرکز بانوان قرآن‏پژوه را به عهده دارد در مورد نشریات مؤسسه گفتگویى داشتیم.
فصلنامه «بینات» که هر سال یک شماره‏اش به نشر آثار پژوهشى و علمى بانوان قرآن‏پژوه اختصاص دارد، داراى موضوعاتى چون تفسیر و مفاهیم، معرفى قرآن‏پژوهان و مفسران، نقد کتاب‏هاى قرآنى، بحث‏هاى علوم قرآنى، طرح مباحث جدید از نگاه قرآن و گفتگو با صاحب‏نظران معارف اسلامى است.
این نشریه در طول ده سال انتشار خود شش ویژه‏نامه با عناوین «امام على(ع) و قرآن»، «آثار و اندیشه‏هاى قرآنى امام خمینى(ره)» و «آیت‏اللَّه مصطفى خمینى(ره)»، «علامه طباطبایى و تفسیر المیزان»، «شناختنامه الحیاة» و «نکوداشت آیت‏اللَّه معرفت» چاپ کرده است. این نشریه مقالاتش وزین‏تر و ویژه قرآن‏پژوهان است.
دوماهنامه «بشارت» ویژه جوانان است که مقالاتى ساده و روان‏تر در موضوعات زیر دارد: هدایت و ارزش‏ها، داستان پیامبران و سیره آنان، اهل بیت در قرآن، هنر در قرآن، استناد امامان به آیات قرآنى، قرآن در شعر و ادب فارسى، معرفى کتاب و نرم‏افزارهاى قرآنى و غیره.
گاهنامه «آفاق نور» نیز پیشتاز احیاى پژوهش‏هاى ارزشمند و والاى قرآنى است. نیز احیا و نشر میراث قرآنى، گردآورى و نشر اثرهاى گوناگون قرآن‏پژوهان و نشر پایان‏نامه‏هاى ممتاز قرآنى. نخستین شماره «آفاق نور» ویژه‏نامه آثار قرآنى مرحوم آیت‏اللَّه حاج شیخ مرتضى حائرى بود.
بانوان مى‏توانند در زمینه احیاى میراث قرآنى آثار خود را به این نشریات ارسال کنند.

* * *

امیدواریم مؤسسات قرآن‏پژوه بتوانند در زمینه ایجاد فرهنگ قرآنى و گسترش و نشر آن موفق باشند.