شکوفه هاى زندگى

نویسنده


 

شکوفه‏هاى زندگى‏

اکرم جمشیدیان‏

نعمت‏هاى خدا هزار و یک رنگ است. این رنگ‏ها همچون شکوفه‏هاى زیبایى هستند که بر شاخسارهاى درخت زندگى انسان نشسته و جلوه خاصى بدان مى‏بخشند و از دور و نزدیک چشم‏ها و گاه دل‏ها را به خود جلب مى‏کنند.
- هنگامى که تو با موفقیت و شادى دیگران روبه‏رو مى‏شوى چه احساسى دارى؟
شاید نتوانى تحمل کنى و ناراحت شوى و پیوسته به مقایسه بپردازى و بگویى: «چرا من نه؟»
لحظه‏اى خوب فکر کن و ببین.
در آغاز تولد و لحظه‏اى که انسان پا به عرصه حیات مى‏گذارد، واقعیت‏هایى غیر قابل تغییر در زندگى او وجود دارند؛ این که او در کدام خانه و خانواده؟ با چه شکل و قیافه ظاهرى و خصوصیات ژنتیکى و با چه شرایط زمانى و مکانى و اقتصادى باید رشد کند و ادامه حیات دهد، مسائلى هستند که انسان خود در انتخاب آنان هیچ‏گونه نقشى ندارد و اصولاً تفاوت‏هاى انسان‏ها از این نقطه آغاز مى‏شود. این واقعیت‏ها را باید دربست بپذیرى. تفاوت‏ها را قبول کنى و کمبود آنها را خود جبران کنى؛ و مقایسه تو با دیگران در این موارد تلاش بیهوده‏اى است که هرگز راه به جایى نمى‏برد؛ پس نعمت‏هایش را بر صاحبانش ارزانى‏دار.
اما در زندگى انسان‏ها نمونه‏هاى دیگرى از شکوفه‏ها هستند که سرانجام به میوه‏هاى شیرین و لذت‏بخش موفقیت و پیروزى تبدیل مى‏شوند و گاه جلوه و زیبایى آنها به حدى است که همه را در بهت و حیرت فرو مى‏برند. این شکوفه‏ها پیوسته با حرکت گلبرگ‏هاى لطیف خود به وسیله نسیم پیامى را زمزمه مى‏کنند که:
«دوست من! باران لطف و رحمت الهى بر ما باریده و سال‏ها رنج و تلاش و خون دل خوردن و زحمت باغبانى دلسوز بوده تا امروز زیبایى چهره و عطر دل‏انگیز من نوازشگر جان تو باشد. بدون رنج گنجى نیست و کسى در خواب قدیس نخواهد شد. تو نیز اگر تلاش کنى قطعاً ثمره آن را دریافت خواهى کرد پس بکوش.»
اصولاً ما بیشتر نگاههایمان به بیرون است نه درون. قلم و کاغذى بردار و به اطراف خود بنگر؛ آیا مى‏توانى نعمت‏هایى که خدا به تو ارزانى داشته شمارش کنى؟ نه! هرگز!
توجه و دقت به آنچه تو خود دارى، زمینه فکرى مثبت و سازنده‏اى به وجود مى‏آورد که امیدبخش و تقویت‏کننده افکار سازنده و راهگشاى موفقیت توست. تو در درون، گنج‏هاى نهفته و استعدادهاى فراوان دارى تنها باید آنها را بشناسى و به کار گیرى. البته هر سازندگى سختى دارد. اما سختى‏ها و رنج‏ها مانند کوره‏اى تو را آبدیده مى‏کند و رمز پیروزى تو صبر و پایدارى و استمداد از نیروى ایمان و الطاف الهى است.
اما اگر در نعمت و راحت و موفقیت دیگران واقعاً شاد مى‏شوى و به تحسین و تقدیر مى‏پردازى و تو خود یارى‏رسان خلق خدایى، بر تو تبریک که انسان واقع‏بین و وارسته و خودساخته‏اى.

برداشت از آیه 131 سوره مبارکه طه.