پژواک


 

پژواک‏

در دوران دانشجویى گاه فرصتى دست مى‏داد و دست به قلم مى‏شدم. در حال حاضر مجموعه‏اى از یادگارهاى دوران دانشجویى دارم. فکر انتشار این نوشته‏ها بعد از فارغ‏التحصیلى به ذهنم رسید. سؤال من این است که چگونه آثارم مى‏توانند داخل نشریه و یا به عنوان یک مجموعه چاپ شوند. لطفاً در مورد چگونگى فرستادن نوشته و نحوه کارشناسى، بنده را راهنمایى کنید.

 طاهره خونسارى - اصفهان‏

دوست عزیز، نویسنده‏ها معمولاً براى سه نوع مخاطب دست به قلم مى‏برند. در مرحله اول به دلیل علایق شخصى و یا ضعف در نگارش، مخاطبى جز خود براى آثارشان ندارند و سپس با کسب مهارت در نویسندگى براى جمع بزرگ‏ترى در شهر و یا کشورشان شروع به نوشتن مى‏کنند و در مرحله نهایى به چنان تبحرى دست یافته‏اند که تمام مردم جهان مى‏توانند حرف و پیام آنها را درک کنند. در واقع در این مرحله نویسنده جهانى شده است و همه جهانیان مى‏توانند با او و هنرش ارتباط برقرار کنند.
حال باید دید که آثار شما در کدام یک از این مراحل مى‏باشند. لذا مى‏توانید ابتدا نوشته‏هایتان را براى ما ارسال کنید تا پس از بررسى از لحاظ محتوا و تکنیک در صورت مناسب بودن در مجله منتشر کنیم و یا در صورتى که آثارتان دچار نقاط ضعفى باشند، آن نکات را به شما یادآور شویم.
موفق باشید.

خانم «فاطمه میرزا بابایى» و «مریم صفایى» از قم، مقالات و قطعات ادبى شما به دست‏مان رسید. متأسفانه آثارتان از چنان قدرتى برخوردار نیستند که بتوان آنها را در مجله چاپ کرد. منتظر دیگر نوشته‏هاى شما هستیم.

قبول دارم که بعضى از مسئولان کوتاهى مى‏کنند و ارزش‏ها آن طور که شایسته است در جامعه جا نیفتاده‏اند. قبول دارم نقص‏هایى در مملکت وجود دارد اما وظیفه ما چیست؟ آیا درست است در وضعیتى که همه مى‏دانیم دشمنان اسلام در صددند تا از نظر فرهنگى بر ما تسلط پیدا کنند، به جاى تلاش و مبارزه کمبودهاى موجود را دستاویز قرار دهیم و با دشمنان همصدا شویم؟ غرب براى ما دایه دلسوزتر از مادر نیست که بخواهیم چشم و گوش بسته به دامنش پناه ببریم. چرا ما رسالت خلیفةاللهى خود را فراموش کرده‏ایم؟ هنوز ایران قلب جهان اسلام است، هنوز هم جلوه‏هاى زیباى ایثار و ایمان در جاى جاى کشورمان به چشم مى‏خورد، هنوز ... .
در جامعه ما على‏رغم همه کاستى‏ها، هنوز هم ایرانى بودن و شیعه بودن و پاى‏بندى به سنت‏هاى کهن براى خیلى‏ها افتخار است و اگر سجاده و مهر و تسبیح مونس دایمى‏مان شود و حقیقت آن را بپذیریم، مطمئن باشید در مقابل هیچ موجى و هیچ تهدیدى رنگ نخواهیم باخت. مگر غربى‏ها چه استعدادى دارند که ما نداریم. اصلاً چرا ما مُد نسازیم و آن را به غرب صادر نکنیم؟ اگر ما به حجاب‏مان پاى‏بند باشیم و اعتقاد به آن داشته باشیم و احترامش را در همه جا حفظ کنیم، این ارزش به همه کشورها صادر خواهد شد. شمایى که از غرب تقلید مى‏کنید، هر قدر هم که از غرب تقلید کنید، هر قدر هم خودتان را به رنگ آنها در آورید، باز هم آنها شما را از خودشان نمى‏دانند. هر چه بیشتر در فرهنگ غرب ذوب شوید، جایگاه ملى و مذهبى خویش را از دست مى‏دهید. دریایى با عظمت اسلام آنقدر وسیع و بیکران است که اگر تمام دشمنان آنها را به تمسخر بگیرند، باز هم حقانیت والایش زیر سؤال نمى‏رود، همان طور که طى قرن‏ها، حقانیتش به جهان ثابت شده است.
همچنین جا دارد از همه تلاشگران و زحمتکشان نشریه تشکر کنم. امیدوارم امسال نیز با نیروى تازه‏اى این روند ادامه داشته باشد.

 ابوالفضل صمدى رضایى - مشهد

برادر محترم، از احساس وظیفه و تعهد شما نسبت به هموطنان‏تان سپاسگزاریم. ما هم امیدواریم که هر روز بیش از روزهاى پیش حقانیت اسلام در جهان منتشر شود و جویندگان حقیقت به اسلام بگروند.

مطالب مجله‏تان بسیار مفید و جالب توجه است و مرا با وجود سخت‏پسندى در انتخاب مجله، راضى کرده است. امیدوارم همیشه موفق و سرفراز باشید.

سمیه کلینى - تهران‏

دوست عزیز، تلاش ما نیز جلب توجه و رضایت خوانندگان است تا بتوانند هر شماره بیشتر از شماره قبل از محتوا و ظاهر مجله لذت ببرند.