کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

اسلام، زن و جستارى تازه‏

سیدمحمدحسین فضل‏اللَّه‏
ترجمه: مجید مرادى‏
تهیه: مجله پیام زن‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 288 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
در باره منزلت و شخصیت زن از دیدگاههاى مختلفى بحث شده است. اندیشوران مسلمان نیز در این عرصه، دیدگاهها و تحلیل‏هاى فراوانى ارائه کرده‏اند. یکى از آنان، نگارنده این اثر، آیت‏اللَّه سیدمحمدحسین فضل‏اللَّه است که با الهام از متون دینى و به دور از پیرایه‏ها و عادت‏ها و رسم‏هاى غیر منطقى، موضوعاتى چون نقش زن در عرصه زندگى، زن و آزادى، زن و مشکل عقب‏ماندگى، عنصر زنانگى و زیبایى، حقوق و وظایف زن و شوهر، ویژگى‏هاى زندگى زناشویى، ابعاد پیوند زناشویى، ازدواج موقت، طلاق و چندهمسرى را به بحث گرفته است.
این کتاب که ترجمه کتاب «تأملات اسلامیة حول المرأة» مى‏باشد پیشتر طى سلسله مقالات در مجله پیام زن منتشر و اینک یکجا تقدیم علاقه‏مندان شده است.

اهل بیت در آیه تطهیر (ویرایش دوم)

سیدجعفر مرتضى عاملى‏
ترجمه: محمد سپهرى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: سوم / 1383
تعداد صفحه: 152 صفحه‏
قیمت: 11500 ریال‏
در باره آیه تطهیر و مصداق کامل آن، بسیار بحث و گفتگو کرده‏اند که در این میان، عده‏اى تاریک‏دل و دشمن حق و حقیقت کوشیده‏اند بر خلاف بسیارى احادیث موثق از جمله حدیث کساء، بنى‏هاشم یا زنان پیامبر را از اهل بیت بشمارند تا با سرپوش گذاشتن بر شوکت و عزت ائمه اطهار(ع) به مقاصد خویش نایل شوند.
کتاب «اهل بیت در آیه تطهیر» سعى دارد در پرتو آیه تطهیر و نمودن سستى بعضى گفته‏ها و نظریات، حقانیتِ امامان معصوم(ع) را ثابت کند.

مناظره و گفتگو در اسلام‏

محمد محمدى رى‏شهرى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 176 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
آزادى بحث و انتقاد در مسائل مذهبى، یکى از ویژگى‏هاى فرهنگ اسلام است. در تاریخ زندگى پیامبر اسلام(ص) و همچنین رهبران تشیع، موارد فراوانى یافت مى‏شود که مخالفان اسلام با آنان به مناظره و بحث و گفتگو مى‏نشستند و اشکالات خویش را به اصول یا فروع اسلام با کمال آزادى و صراحت بیان مى‏کردند. این نمونه‏ها و رویدادهاى ارزشمند تاریخى، موضوع مباحث این کتاب است که نمایانگر آزادى اندیشه و نظر در اسلام و سند قاطع اثبات قدرت علمى بزرگان مذهبى و یا اعجاز آنان است.
این کتاب داراى دوازده مناظره در دوازده فصل است که به جز دو مورد به وسیله نگارنده از عربى به فارسى ترجمه شده است.

ماه خدا؛ پژوهشى جامع در باره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث‏

محمد محمدى رى‏شهرى‏
ترجمه: جواد محدثى‏
ناشر: دارالحدیث (2ج)
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 2 جلد 1096 صفحه‏
قیمت: 58000 ریال‏
این اثر، گزارشى است جامع و منظم در باره ویژگى‏ها، فضایل و آداب ماه مبارک رمضان و روزه‏دارى که بر اساس تعالیم قرآن و احادیث نقل شده از پیامبر(ص) و معصومان(ع) تهیه و تدوین شده است. سبک تحقیق در این نوشتار موضوعى است که تمامى روایات مربوط به هر یک از موضوعات مورد نظر از جوامع حدیثى شیعه و اهل سنت با حذف احادیث مکرر آن گردآورى و تا حد امکان به ترتیب تاریخى حیات ظاهرى معصومان از پیامبر(ص) تا امام دوازدهم گزارش شده و مصادر مورد نقل نیز، بیان شده است. این کتاب از پنج بخش و فصول متعدد تشکیل یافته است.

اصول و قواعد فقه الحدیث‏

محمدحسن ربّانى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 288 صفحه‏
قیمت: 28000 ریال‏
حدیث پس از قرآن، برترین منبعى است که مى‏توان از طریق آن به مقاصد شریعت دست یازید. عالمان اسلامى از دیرباز به اهمیت این موضوع پى برده و «علم‏الحدیث» را به وجود آوردند. این رشته، خود شاخه‏هاى متعددى دارد که یکى از آنها «فقه الحدیث» است؛ یعنى علمى که به بررسى متن حدیث از نظر دلالت مى‏پردازد.
این کتاب منبع مهمى است که اصول و قواعد فقه الحدیث را با قلمى روان شرح و توضیح مى‏دهد.

دانشنامه احادیث پزشکى (2ج)

محمد محمدى رى‏شهرى‏
ترجمه: دکتر حسین صابرى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 2 جلد 1094 صفحه‏
قیمت: 2 دوره 65000 ریال‏
این اثر شامل آن دسته از احادیثى است که از زبان پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در باره طب و طبابت و بیمارى جسمانى و راه علاج آنها و نیز، لزوم رعایت آداب ظاهرى مربوط به بدن گزارش شده است.
این مجموعه با رعایت ترتیب بر اساس تاریخ حیات معصومان(ع) در پنج بخش و در فصل‏هاى متعددى سامان گرفته است: بخش اول، در باره طبابت است؛ بخش دوم با عنوان مرض؛ بخش سوم، مطالب مربوط به تجهیز بدن آمده است؛ بخش چهارم در نقش خوردن و آشامیدن در سلامتى و بیمارى است و بخش پنجم که از همه مطالب گسترده‏تر است، احادیثى را در زمینه مداوا با انواع خوراکى‏ها و داروها را با ذکر نام و خاصیت آن در 60 فصل گزارش مى‏کند.

ترجمه و شرح المکاسب جلد (13)

محى‏الدین فاضل هرندى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 400 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
فقه شیعى غناى بسیار عمیقى دارد و همواره در طول تاریخ، زوایاى آن کاویده شده است. مرحوم شیخ انصارى(ره) در «مکاسب» که در سه بخش محرّمه، بیع و خیارات سامان یافته، ژرف‏ترین نظریات خویش را با استدلال‏هاى استوار مطرح کرده است و اکنون از کتاب‏هاى درسى حوزه‏هاى علمیه است.
علماى شیعى از بدو تألیف کتاب، بر آن حاشیه و شرح نوشته‏اند که از جمله آنها، شرح این کتاب است که ابتدا متن مکاسب به روانى ترجمه شده و آنگاه شرح آن در پى آمده است. بحث محرمه در چهار جلد، بیع در شش و خیارات در چهار جلد شرح شده است.

دائرةالمعارف قرآن کریم (ج‏1)

تهیه و تدوین: مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: دوم / 1383
تعداد صفحه: 750 صفحه‏
قیمت: 42000 ریال‏
مرکز فرهنگ و معارف قرآن نزدیک به دو دهه فعالیت قرآنى دارد و با بهره‏گیرى از تجربیات و پژوهش‏هاى انجام شده و با استفاده از دانشوران قرآنى براى نخستین بار در جهان اسلام به تألیف دائرةالمعارف قرآن کریم اقدام کرده است.
هدف اصلى این دائرةالمعارف، ارائه و آسان‏یاب کردن اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنى است به گونه‏اى که اهل تحقیق را به مثابه منبعى مادر و ماندگار از منابع فرعى بى‏نیاز کند. در کنار این هدف، غرض عمومى تدوین این دائرةالمعارف این است که مخاطبان دانش‏پژوه در حد مطالعات پایه اسلامى نیز بتوانند از پژوهش‏هاى اصیل و قدیم قرآنى بهره گیرند.

تفسیر راهنما (روشى نو در ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن) جلد (20)

اکبر هاشمى‏رفسنجانى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 940 صفحه‏
قیمت: 58000 ریال‏
این کتاب که آخرین جلد این مجموعه مى‏باشد از دستاوردهاى پژوهشى قرآن‏شناس فرزانه و اندیشه‏ور معاصر، آیت‏اللَّه هاشمى رفسنجانى و گروهى از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم است.
نوآورى‏هاى علمى، شیوه ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن به همراه فهرستى جامع از تمامى آنها و اتخاذ روشى جدید در تفسیر و آموزش قرآن، این اثر را در مقایسه با دیگر تفاسیر، ممتاز و بى‏بدیل ساخته است.

فرهنگ قرآن (کلید راهیابى به موضوعات و مفاهیم قرآن کریم) (ج اول)

اکبر هاشمى‏رفسنجانى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: دوم / 1383
تعداد صفحه: 570 صفحه‏
قیمت: 42000 ریال‏
«فرهنگ قرآن» معجم معنایى معارف و مفاهیم قرآن کریم است که به شیوه‏اى نو و بى‏نظیر و به صورت الفبایى - موضوعى سامان یافته است. این کتاب حاوى هزاران موضوع قرآنى است که علاوه بر نقش اطلاع‏رسانى در زمینه معارف قرآن، خود نوعى تفسیر موضوعى است.

آموزه‏هاى اخلاقى - رفتارى امامان شیعه‏

محمدتقى عبدوس و محمد محمدى اشتهاردى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 712 صفحه‏
قیمت: 62000 ریال‏
امامان شیعه(ع) راهنمایان امین و دلسوزى بودند که بى‏هیچ اجر و مزدى، راههاى سعادت و سرچشمه‏هاى کمال را به مردم نشان مى‏دادند. میراث بزرگ اسلامى که اینک در اختیار امت اسلامى است، سخن‏ها و رفتارهایى است که آنان در جهت تبیین زندگى سعادتمندانه از خود به یادگار گذاشته‏اند. این اثر گوشه‏اى از آموزه‏هاى امامان شیعه(ع) را در گستره اخلاق به تصویر کشیده است.

بیست رساله‏

آیت‏اللَّه میرزااحمد آشتیانى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 500 صفحه‏
قیمت: 40000 ریال‏
آیت‏اللَّه میرزااحمد آشتیانى از فقهاى بزرگ شیعى است که در رشته‏هاى مختلف علوم اسلامى تبحر خاصى داشته و آثار فراوانى را از خود به یادگار گذاشته است. یکى از آنها کتاب «بیست رساله» است که در آن، ضمن بیست مقاله، اصول عقاید، تفسیر و علوم قرآنى، دعا و مناجات و فلسفه و عرفان را با ژرف‏اندیشى خاصى طرح کرده است.

مثل‏هاى آسمانى (مجموعه‏اى از زیباترین تشبیهات و تمثیلات قرآنى و حدیثى به روش موضوعى)

على اسعدى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 405 صفحه‏
قیمت: 30000 ریال‏
یکى از جاذبه‏هاى دینى که نقش بسیار مهمى در انتقال تعالیم و مفاهیم دارد «تمثیلات و تشبیهات» است که در هر زبان و کشورى، بخشى از فرهنگ و ادبیات آن را تشکیل مى‏دهد. این نوشتار با کند و کاو و جستجو در بیش از یکصد هزار حدیث، از منابع شیعه و سنى به ویژه شیعه، توانسته است تمثیلات و بخش عمده‏اى از تشبیهات را گردآورى نماید.

از فقیرآباد تا خیال‏آباد

اصغر هادوى کاشانى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 147 صفحه‏
قیمت: 6000 ریال‏
این کتاب مجموعه مقالاتى است که در مجله حدیث زندگى به طور پیوسته به چاپ رسیده است و روى سخن آن با جوانانى است که به اقتضاى پاى‏بندى به دین، باید آشنایى قابل قبولى با قرآن و حدیث داشته باشند.
این جلد از مجموعه، در بر دارنده چهارده مقاله در موضوع اقتصاد، توسعه و مباحث مرتبط با آن است که در حد فاصل شماره‏هاى سوم تا هفدهم حدیث زندگى و متناسب با موضوع هر شماره نگارش یافته‏اند.

باغ سیب، درخت شکیب‏

محبوبه زارع‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 223 صفحه‏
قیمت: 13000 ریال‏
«باغ سیب، درخت شکیب» مجموعه‏اى است از 72 شاخه شکیبا از درختى که در خاک عطش‏خیز و خونبار عاشورا تداوم گرفت. زاویه دید نویسنده، سمت تماشاى مخاطب بزرگى به نام على بن‏الحسین(ع) است.

هزار موضوع هزار آیه‏

جواد محدثى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: ششم / 1383
تعداد صفحه: 87 صفحه‏
قیمت: 5000 ریال‏
یکى از ساده‏ترین روش‏هاى آشنایى با قرآن، ارائه موضوعات مختلف و نشان دادن آیه‏اى از قرآن در باره هر موضوع است. براى دستیابى به این هدف و آشنا ساختن جوانان با قرآن، این کتاب نگارش یافته است. در این اثر هزار موضوع به ترتیب الفبا تنظیم شده، همراه با نام سوره و شماره آیه، همچنین کلمه اول آیه آمده است.

نظام اخلاقى اسلام (تفسیر سوره حجرات)

آیت‏اللَّه جعفر سبحانى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: ششم / 1383
تعداد صفحه: 216 صفحه‏
قیمت: 11000 ریال‏
ارزش‏هاى اخلاقى، بنیان فرهنگ یک ملت محسوب مى‏شود، از این‏رو در آیات و احادیث، اهتمام بسیارى به حفظ و بسط ارزش‏هاى اخلاقى در جامعه شده است.
آیات سوره حجرات نیز به تبیین مباحث گوناگون اخلاقى پرداخته است و ارزش‏هایى چون انضباط، متانت، برادرى، صلح و ... را بیان و به حفظ ارزش‏ها تأکید و از ضد ارزش‏ها نهى کرده است.
این کتاب که تفسیر سوره حجرات است، در جهت بسط ارزش‏هاى اخلاقى و اعتلاى فرهنگ اسلامى در جامعه به نگارش در آمده است.

سبزپوشان باغ بهشت (قصه‏هاى چهار بانوى بزرگ برگزیده)

جواد نعیمى‏
ناشر: شرکت به‏نشر
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 80 صفحه‏
قیمت: 5700 ریال‏
سبزپوشان باغ بهشت، نمایه و نمونه قصه‏هایى از نامدارترین بانوان بهشتى است. این کتاب به روایت قصه‏هایى از اندیشه‏ها، روش‏ها، منش‏ها و زندگانى چهار بانوى نامور بهشتى مى‏پردازد.
آسیه، خدیجه، مریم و فاطمه زهرا(س) اسوه‏هاى حسنه و الگوهاى ارزشمندى براى همگان، به ویژه بانوان و دختران جوان به شمار مى‏آیند.

خدا خانه دارد

فاطمه شهیدى‏
ناشر: نشر معارف‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 112 صفحه‏
قیمت: 6000 ریال‏
کتاب «خدا خانه دارد» حاوى مطالبى است که در طول سال‏هاى 79 تا 82 در مناسبت‏هاى مذهبى مختلف براى مجلات «پرسمان» و «سروش جوان» نوشته شده است. خدا خانه دارد، اولین دفتر مجموعه «کتاب‏هاى پرسمان» است.

عشق برتر (راههاى ایجاد محبت اهل بیت در کودکان و نوجوانان)

جواد محدثى‏
ناشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: چهارم / 1383
تعداد صفحه: 96 صفحه‏
قیمت: 4800 ریال‏
تربیت دینى و ولایى فرزندان، موجب سربلندى والدین و مصونیت فرزندان در مقابل مفاسد اخلاقى و انحرافات فکرى مى‏شود.
نویسنده در این کتاب، به بررسى رهنمود احادیث و سیره بزرگان و روش‏هاى کاربردى براى تربیت کودکان و نوجوانان بر اساس «حب آل محمد(ص)» پرداخته است.

عروس آخر (زندگى فرح پهلوى)

بهمن هدایتى‏
ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 148 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
این کتاب روایتى است مستند از زندگى فرح دیبا؛ که غالباً از نگاه و خاطره دیگرانى که در اطراف فرح بودند گردآورى شده است.
این اثر یکى از موضوعات طرح «تاریخ انقلاب اسلامى به زبان ساده» است که در مرکز اسناد انقلاب اسلامى تحت عنوان «دانستنى‏هاى انقلاب اسلامى» براى جوانان تهیه شده است.

گام‏هایى به سوى صمیمیت‏

زهرا موسوى‏
ناشر: نسیم کوثر
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 80 صفحه‏
قیمت: 5000 ریال‏
نویسنده 30 گام عملى به همراه 30 پیام علمى براى تمرین مهر و صمیمیت بین همسران در سى روز را به خوانندگان عرضه کرده است.
در این کتاب سعى شده که وقت زن و شوهرها به 4 قسمت تقسیم شود: قسمتى براى خودشان به تنهایى، قسمتى با هم بودن، قسمتى براى خانواده و فرزندان و قسمتى هم به روابط اجتماعى آنها با دوستان و فامیل.