اخبار


 

اخبار

اخبار مربوط به مسائل زنان افزایش پیدا کرده است‏

روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان ویژه‏نامه «زن در آینه مطبوعات» را منتشر کرد.
مرکز اطلاعات و آمار این شورا 3852 خبر، مقاله، مصاحبه و گزارش مربوط به مسائل زنان و دختران را از 33 روزنامه منتشره در سطح کشور جمع‏آورى کرده و اعلام کرده است که تعداد این خبرها در خرداد ماه سال جارى نسبت به ماه گذشته آن، 13 درصد کاهش و نسبت به اخبار و مطالب خرداد ماه سال گذشته 79 درصد افزایش داشته است.
از 3852 خبر مربوط به زنان 2215 خبر در مورد رویدادهاى اصلى است و 1637 خبر تکرار چاپ بعضى از این رویدادها در روزنامه‏هاى مختلف است. این بدین معنى است که هر خبر یا رویداد مربوط به زنان در روزنامه‏هاى کشور به طور متوسط 74/1 بار چاپ مى‏شود.
77/25 درصد اخبار زنان مربوط به سایر کشورهاست. آسیب‏هاى اجتماعى 66/17 درصد، اخبار فرهنگى 16/17 درصد، ورزشى 05/11 درصد، اجتماعى 6/9 درصد، سیاسى 02/8 درصد، بهداشتى 48/5 درصد، علمى پژوهشى 36/2 درصد، حقوقى قضایى 68/1 درصد و مطالب آموزشى با 22/1 درصد جزو رده بعدى خبرهایى هستند که در روزنامه‏هاى کشور در مورد زنان منتشر مى‏شود. البته قابل ذکر است مطالب سایر کشورها و آسیب‏هاى اجتماعى بیشترین تیتر روزنامه‏ها در مورد مسائل زنان را به خود اختصاص مى‏دهند.
در خبرهاى مربوط به آسیب‏هاى اجتماعى زنان، 59/33 درصد شامل سایر آسیب‏ها، 97/18 درصد خشونت و مزاحمت، 31/12 درصد طلاق، 28 درصد فرار و فساد، 10 درصد سرقت، 46/8 درصد قتل و جنایت و 38/5 درصد اخبار، مربوط به خودکشى هستند.
در موضوع اجتماعى بیشترین عناوین با 49/33 درصد مربوط به ازدواج و خانواده است. توسعه و مشارکت اجتماعى با 53/24 درصد، اشتغال با 06/24 درصد و تأمین و حمایت با 2/17 درصد در رتبه‏هاى بعدى هستند.
در موضوعات فرهنگى، تئاتر، موسیقى و سینما با 87/49 درصد، فرهنگ و ادب با 58/20 درصد، ارزش‏هاى دینى با 03/10 درصد، دیدگاهها و نظرات با 03/10 درصد، هنرهاى تجسمى با 86/6 درصد و فرهنگ عمومى با 64/2 درصد، مورد توجه قرار گرفته‏اند.
اخبار مطلوب مربوط به زنان 53 درصد، اخبار خنثى 71/25 درصد و اخبار نامطلوب 27/21 درصد کل اخبار را تشکیل مى‏دهند. این در حالى است که اخبار مطلوب به دلیل تکرار چاپ، بیشترین درصد را به خود اختصاص داده‏اند و اخبار خنثى و نامطلوب کمترین تکرار چاپ را دارند.

طرح جلوگیرى از قتل‏هاى ناموسى زنان بررسى مى‏شود

عضو کمیسیون قضایى مجلس گفت: مرکز پژوهش‏هاى مجلس، طرح جلوگیرى از قتل زنان به بهانه‏هاى ناموسى را بررسى مى‏کند.
«نفیسه فیاض‏بخش» افزود: برخى مردان با قتل زنان، مادران، خواهران و یا دختران خود به بهانه قضیه ناموسى، با پرداخت دیه از مجازات فرار مى‏کنند، ولى مجلس طرحى را بررسى مى‏کند تا پس از این مردان براى چنین قتل‏هاى سرخودى، بهانه‏اى نداشته باشند.
نمایندگان مجلس معتقد هستند بسیارى از این قتل‏ها ممکن است به بهانه‏هاى دیگر و حتى مسائل مالى رخ دهد و کسى از اصل ماجرا مطلع نباشد.
در صورت تصویب و تأیید این طرح، ماده 630 قانون مجازات اسلامى، اصلاح خواهد شد و مردان نمى‏توانند پس از قتل به دلیل مسائل ناموسى، با پرداخت دیه از انجام مجازات رها شوند.

مهریه دختران بر اساس شغل پدر زوجه تعیین مى‏شود!

نایب رئیس کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس هفتم گفت: نمایندگان براى پایان دادن به نابسامانى‏هاى امر ازدواج، طرح تعیین مهریه بر اساس شغل پدر زوجه را تدوین کردند و طرفین حق بالا بردن توافقى آن را ندارند.
«عزت‏اللَّه یوسفیان‏مولا» افزود: این طرح توسط فراکسیون زنان مجلس و برخى از اعضاى دیگر کمیسیون‏هاى مجلس براى افزایش آمار ازدواج و ترغیب جوانان در به جا آوردن سنت حسنه رسول اکرم(ص) تدوین شده است و به احتمال فراوان در شوراى نگهبان به سبب مغایر بودن با احکام شرعى مبنى بر عدم امکان تعیین سقف براى مهریه، رد خواهد شد.

مردان خیابانى 50 برابر زنان خیابانى هستند

کارشناسان مسائل اجتماعى به گسترش پدیده مردان خیابانى در جامعه هشدار دادند. به اعتقاد آنان مردان خیابانى هستند که زنان خیابانى را به وجود مى‏آورند.
«مجید ابهرى» آسیب‏شناس اجتماعى گفت: 72 درصد مراجعین به زنان خیابانى را مردان متأهل تشکیل مى‏دهند. کمرنگ شدن ارزش‏هاى خانوادگى و موازین اخلاقى در خانواده‏ها، تنوع‏طلبى عده‏اى از مردان، نبود برخوردى قاطع با مرتکبین جرایم خیابانى، خلاء قانونى و بیکارى، باعث ظهور و گسترش پدیده مردان خیابانى در شهر شده است. اگر مردان در موضوع تربیت جنسى تابع موازین اخلاقى باشند، خودفروشى به عنوان یک پدیده شوم اجتماعى در جامعه کمرنگ خواهد شد.
برخى از جامعه‏شناسان فعالیت‏هاى مردان خیابانى را سودطلبى و ارضاى عقده‏هاى روانى و ارضاى حس انتقام‏جویى از جامعه مى‏دانند. «سیدحسن موسوى» مدرس دانشگاه و مددکار اجتماعى در این ارتباط گفت: مردان تنوع‏طلب، مردان بیکار، مردان طرد شده از منزل، مردان مجرد پولدار و مردانى که احساس رضایت از رابطه زناشویى ندارند، از مهم‏ترین مردان خیابانى در اجتماع هستند.
بسیارى از کارشناسان اجتماعى 35 درصد بار ترافیک تهران را به خاطر حضور مردان خیابانىِ راننده‏اى مى‏دانند که مزاحمت و بوق خودروهایشان براى زنان آشناست.
«مصطفى اقلیما» رئیس انجمن مددکارى اجتماعى کشور نیز گفت: قانونگذاران جامعه کمتر در خصوص معضل مردان خیابانى صحبت مى‏کنند. مردان خیابانى هستند که زنان خیابانى را به وجود مى‏آورند چون قوانین اجتماعى و فرهنگى جامعه براى مردان آزادتر است، لذا مردان اجازه انجام هر گونه فعالیتى را دارند.
دکتر «اقلیما» آمار مردان خیابانى را بسیار بالا عنوان کرد. به گفته وى تعداد مردان خیابانى 50 برابر بیشتر از آمار تعداد زنان خیابانى اعلام شده از سوى سازمان‏هاى ذى‏ربط است.

دانشگاه علوم پزشکى تهران در تولید علم، اول شد

دانشگاه علوم پزشکى تهران از نظر تولید علم در بین دانشگاههاى علوم پزشکى کشور با 298 مقاله در بین 140 دانشگاه حائز رتبه نخست شد. بر اساس گزارش‏هاى منتشر شده توسط مرکز مطالعات و مدارک علمى ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورى پس از دانشگاه علوم پزشکى تهران، دانشگاه صنعتى شریف و دانشگاه تهران قرار گرفته‏اند. دانشگاههاى پزشکى شیراز، اصفهان، ایران، تبریز و مشهد نیز جزء 35 دانشگاه برتر کشور در زمینه تولید علم در کشور هستند.
این در حالى است که دانشگاه علوم پزشکى تهران همزمان با ارائه خدمات بهداشتى درمانى، تولید علم مى‏کند. همچنین بیشترین حجم موضوعى مقالات پزشکى در زمینه داروسازى از این دانشگاه بوده است.

یک میلیون زن بى‏سرپرست تحت حمایت هیچ نهادى نیستند

رئیس کمیسیون اجتماعى مجلس با اشاره به عدم حمایت از یک میلیون زن بى‏سرپرست و سرپرست خانوار در کشور گفت: در حال حاضر 500 هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد و بیش از 50 هزار نفر نیز تحت پوشش سازمان بهزیستى هستند و مابقى این زنان متأسفانه تحت حمایت هیچ سازمانى نبوده و پشت نوبت قرار دارند.
«عبدالرضا مصرى» در خصوص قانون حمایت از زنان و کودکان بى‏سرپرست افزود: بر اساس قانون برنامه سوم و چهارم توسعه دولت باید 40 درصد حداقل دستمزد افراد شاغل را به زنان و کودکان بى‏سرپرست اختصاص دهد، در صورتى که در طول این مدت این قانون اجرا نشده و مستمرى که هم‏اکنون به این افراد داده مى‏شود، تناسبى با قانون ندارد.
رئیس کمیسیون اجتماعى مجلس تأکید کرد: در سال‏هاى 81، 82 و 83 به زنان بى‏سرپرستى که داراى یک فرزند بودند، 10 هزار تومان به عنوان مستمرى پرداخت مى‏شد و در این مدت تفاوتى در مبلغ مستمرى ایجاد نشده است. در سال 84 نیز در لایحه دولت همین 10 هزار تومان پیش‏بینى شده بود که این امر با تلاش مجلس به 2 برابر افزایش پیدا کرد. «مصرى» افزود: عدم حمایت از افراد نیازمند مشکل نهادهاى حمایتى مانند امداد و بهزیستى نیست بلکه این نهادها با توجه به کمبود اعتبارات، با استفاده از کمک‏ها و مشارکت مردمى نیازمندان بسیارى را تحت پوشش دارند، به طورى که کمیته امداد سال گذشته 130 میلیارد تومان کمک مردمى جمع‏آورى کرد.

ازدواج‏هاى خیابانى پایدار نیست‏

مدیرکل دفتر پیشگیرى از آسیب‏هاى اجتماعى بهزیستى اعلام کرد 32 درصد ازدواج‏هایى که در اثر آشنا شدن دختران و پسران در خیابان‏هاست، منجر به طلاق مى‏شوند و پایدار نیستند.
وى در همایش «روز جهانى جمعیت» گفت: بالا رفتن مهریه، خشونت علیه زنان را در منزل بالا مى‏برد و یکى از عوامل آسیب‏زا در زندگى است. «خانه زنان» براى زنان خشونت‏دیده در خانه‏ها در نظر گرفته شده و قصد ما این است که مانع حضور حتى یک شب زن و کودکى در خیابان‏ها باشیم.
دکتر «معتمدى» افزود: 72 درصد زنان متأهل تجربه خشونت حداقل یک بار را داشته‏اند و 52 درصد آنها آزارهاى روانى را تحمل کرده‏اند.

زنان رمان‏نویس ایران، 13 برابر شده‏اند

طى یک هفته در ماه گذشته، پرفروش‏ترین داستان‏هاى ایرانى، متعلق به نویسندگان زن بوده است. در این رشد بى‏سابقه تعداد زنانى که رمان‏هایشان به فروش رسیده است به 370 نفر مى‏رسند.
بر پایه آمارهاى قبلى، این میزان 13 برابر دهه قبل است. آثار زنان به تعداد کتاب‏هاى انتشاریافته مردان رسیده است با این تفاوت که آثار زنان، بیشتر و بهتر از مردان به فروش مى‏رود. زبان ساده و استفاده از داستان‏ها و ماجراهاى شخصى و جذاب دلیل این فروش استثنایى است.
در حالى که میانگین چاپ رمان‏هاى ایرانى در کشور به پنج هزار نسخه مى‏رسد، چاپ برخى آثار زنان ایرانى به بیش از صد هزار نسخه رسیده است.
به گفته یک منتقد هنرى زنان نه تنها به پیشتازان عرصه ادبیات فارسى تبدیل شده‏اند، بلکه دید جامعه را نسبت به خودشان به عنوان یک نویسنده تغییر داده‏اند. زمانى چند مورد نادر از زنان نویسنده در کشور مطرح بودند، اما در حال حاضر، داستان‏نویس بودن ارزش به شمار مى‏رود و این زنان از دید خوانندگان خود یک ستاره به حساب مى‏آیند.
اگر چه پیشگامان زن داستان‏نویس قرن بیستم در ایران، از زنان تحصیلکرده و برگزیده هستند، اما بسیارى دیگر از رمان‏نویسان زن در یک بستر خانوادگى رشد کرده و اساساً خانه‏دار بوده و در ضمن به نویسندگى هم مى‏پردازند.

در هر سه دقیقه یک نفر در ایران معتاد مى‏شود

مدیرکل امور فرهنگى و پیشگیرى ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در هر سه دقیقه یک نفر از افراد جامعه به مواد مخدر معتاد مى‏شود.
«حمید صرامى» افزود: علاوه بر مواد مخدر طبیعى، یک هزار و 600 نوع مواد صنعتى و شیمیایى اعتیادآور نیز در جامعه وجود دارد.
وى اظهار داشت: در طول 25 سال پس از انقلاب تعداد دو میلیون و 800 هزار نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شده‏اند. 70 درصد افراد معتاد دستگیر شده متأهل هستند که این خود بیانگر این است که 12 تا 15 میلیون نفر بر روى گسل زلزله خاموش اعتیاد قرار دارند.
به گفته وى، 40 درصد معتادان جامعه ایران را کشاورزان و دامداران تشکیل مى‏دهند.
تحقیقات نشان داده است که 60 درصد جوانان و مردم به دلیل عدم احساس رضایتمندى از نحوه زیستن، به مواد مخدر گرایش پیدا مى‏کنند.
وى تأکید کرد اکنون باید با افزایش شناخت و آگاهى از نیازهاى افراد مختلف کشور برنامه و سیاست‏هاى پیشگیرانه از مواد مخدر را در سطح جامعه اجرا کنیم.

زنان نیز به جمع رانندگان تاکسى مى‏پیوندند!

«امیرمحمود دهلوى» مدیرعامل سازمان تاکسیرانى شهردارى تهران از ورود تاکسیرانان زن به این سازمان خبر داد.
وى گفت: به زودى حدود 50 نفر از بانوان براى سرویس‏دهى در تاکسى‏هاى تلفنى با رنگ زرد به عنوان جایگزین آقایان، در سازمان تاکسیرانى استخدام مى‏شوند.
وى در باره حضور زنان در عرصه تاکسیرانى گفت: تا پیش از این طرح، برنامه‏ریزى خاصى در باره حضور زنان در تاکسیرانى صورت نگرفته بود. مطالعات سخت‏افزارى و نرم‏افزارى این طرح انجام شده و در سه ماه آینده فراخوان طرح انجام مى‏گیرد. در صورت موافقت این طرح در سرویس‏دهى و علاقه مردم نسبت به حضور بیشتر بانوان در عرصه تاکسیرانى شهر، تصمیمات بعدى گرفته مى‏شود.
«دهلوى» تصریح کرد: تاکسیرانان زن باید متأهل، داراى گواهینامه معتبر رانندگى و حداقل 23 سال سن داشته باشند و پس از گزینش، کار خود را در سازمان آغاز مى‏کنند.

ماماها دکترا مى‏گیرند

وزارت بهداشت و درمان کشور از طریق امضاى وزیر بهداشت با ادامه تحصیل فارغ‏التحصیلان رشته مامایى در مقطع دکترا موافقت کرد.
«معصومه شاه‏محمدى» مسئول دفتر مامایى وزارت بهداشت و درمان کشور گفت: ادامه تحصیل فارغ‏التحصیلان رشته مامایى در مقطع «PHD» که طى چند سال اخیر از سوى دفتر مامایى وزارت بهداشت و درمان مورد پیگیرى قرار گرفت، با موافقت آن از طریق امضاى وزیر بهداشت و درمان به دفتر مامایى وزارت بهداشت و درمان اطلاع داده شد.
وى اظهار داشت: هم‏اکنون این دستورالعمل در اختیار معاون آموزشى وزارت بهداشت و درمان قرار داده شده تا از طریق ابلاغ آن به دانشگاههاى علوم پزشکى کشور ادامه تحصیل در این رشته، در دانشگاهها عملى شود.

کاهش سن بیماران مبتلا به آرتروز به 17 سال‏

عضو هیئت علمى دانشکده توانبخشى دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى گفت: حدود 15 سال پیش، اغلب مراجعه‏کنندگان براى آرتروز، بیمارانى با سنین 45 تا 50 سال بودند اما امروزه سن این بیماران به 17 سال کاهش یافته است. ماشینى شدن زندگى و کاهش حرکات فیزیکى نظیر کاهش میزان پیاده‏روى و ورزش در جوانان باعث کاهش سن بیماران دچار آرتروز شده که با عدم توجه به درمان مناسب، این افراد به نوع حاد بیمارى مبتلا مى‏شوند.
وى اظهار داشت: آرتروز بیمارى نیست و با افزایش سن این مشکل در مفاصل ایجاد مى‏شود اما اگر مفصل یک فرد در مقایسه با سنش از وضعیت بدترى برخوردار باشد به گونه‏اى که وضعیت مفصل فردى نشان‏دهنده این باشد که این فرد 70 ساله است اما در واقع فردى 50 ساله باشد در این صورت این فرد دچار بیمارى آرتروز حاد مفصلى شده است.
وى افزود: انجام نرمش در صبح و شب به مدت 15 دقیقه، انجام حرکات ساده نظیر انقباض و انبساط عضلات به تعداد 30 تا 40 بار حتى در رختخواب و پشت میز کار، همچنین دوچرخه‏سوارى مى‏تواند باعث تغذیه بهتر غضروف مفصلى و مانع از خشک شدن مفصل و در نهایت موجب جلوگیرى از تخریب بیشتر غضروف و ابتلا به آرتروز حاد مفصلى شود.

9/10 درصد از کودکان ایرانى دچار سوء تغذیه هستند

بانک جهانى اعلام کرد 9/10 درصد از کودکان ایرانى دچار سوء تغذیه هستند. بانک جهانى به بررسى میزان سوء تغذیه کودکان در 207 کشور جهان پرداخته است که نتایج آن نشان مى‏دهد ایران از لحاظ سوء تغذیه کودکان در رتبه 73 جهان قرار دارد و به عبارتى کودکان 134 کشور جهان سوء تغذیه کمترى نسبت به کودکان ایرانى دارند.
کودکان بنگلادشى بیشترین سوء تغذیه را در جهان دارند و به عبارتى 3/52 درصد کودکان این کشور از سوء تغذیه رنج مى‏برند و کودکان افغانستان با نرخ سوء تغذیه 3/49 درصدى پس از بنگلادش در رتبه دوم قرار دارند.
بانک جهانى اعلام کرد 2/47 درصد کودکان اتیوپى دچار سوء تغذیه هستند و این کشور در رتبه سوم جهان قرار دارد.
بر اساس این گزارش، درصد سوء تغذیه کودکان در کشورهاى هلند 7/46 درصد، یمن 1/46 درصد، کامبوج 2/45 درصد، بروندى 1/45 درصد، سودان 7/40 درصد، بورکینافاسو 7/37 درصد، پاکستان 35 درصد و آنگولا 5/30 درصد مى‏باشد و این کشورها به ترتیب در رتبه‏هاى چهارم تا یازدهم قرار دارند.
بر اساس گزارش بانک جهانى، درصد سوء تغذیه کودکان در کشورهاى عراق 9/15 درصد، و تایلند 6/17، اندونزى 3/27، بحرین 7/8، چین 10، مصر 6/8، اردن 4/4، کویت 7/1، امارات 7، سنگاپور 4/3، قطر 5/5 و برزیل 7/5 درصد مى‏باشد.

بانک کشاورزى به زنان سرپرست خانوار وام قرض‏الحسنه 5 میلیون ریالى مى‏دهد

بانک کشاورزى از این پس به زنان روستایى سرپرست خانوار وام 5 میلیون ریالى مى‏دهد.
«فاطمه تهرانى» مدیرعامل صندوق زنان بانک کشاورزى در آخرین جلسه کار گروه بانوان و جوانان خراسان گفت: بانک کشاورزى با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار روستایى و به منظور فراهم کردن امکانات لازم براى اشتغال مولد آنها طرحى با عنوان «زینب کبرا(س)» را به اجرا در آورده است.
وى تصریح کرد: سقف تسهیلات پرداختى 5 میلیون ریال به صورت قرض‏الحسنه با کارمزد 4 درصد و سقف بازپرداخت تسهیلات 5 ساله بوده و زمان پرداخت تسهیلات به نوع تولیدات، موعد فروش و زمان دریافت بهاى آن بستگى دارد.

اجازه اشتغال زنان عمانى در مشاغل شبانه صادر شد

وزارت نیروى انسانى کشور عمان با صدور آئین‏نامه‏اى شرایط و مقررات اشتغال زنان در مشاغل شبانه را اعلام کرد.
بر اساس آئین‏نامه وزارت نیروى انسانى عمان، زنان این کشور مى‏توانند در شرایط و مشاغل خاصى در فاصله 7 شب تا 7 صبح در سر کار حاضر شوند. این آئین‏نامه از کارفرماها مى‏خواهد تا براى زنان شاغل در مشاغل شبانه تمامى اقدامات امنیتى، ایمنى، بهداشتى و حمل و نقل را مهیا سازند. بر اساس این آئین‏نامه استخدام زنان در مشاغل شبانه که شیفت کارى آنها 7 شب تا 7 صبح، است فقط در برخى مشاغل که نیازمند حضور شبانه زنان است مجاز است.
برخى از این مشاغل عبارتند از: مشاغل مربوط به توریسم، فرودگاهها و دفاتر ارتباطى و هواپیمایى، بیمارستان‏ها، داروخانه‏ها، درمانگاهها، روزنامه‏ها و رسانه‏ها، هتل‏ها و سینماها، رستوران‏ها، کودکستان‏ها و غیره.
این گزارش حاکى است پیش از این اشتغال زنان عمانى در مشاغل شبانه در عمان ممنوع بود.

اولین مجله براى دختران مسلمان آمریکا منتشر شد

مجله «ام جى» تنها مجله در ایالات متحده آمریکاست که دختران مسلمان را مورد خطاب خود قرار داده و مطالب آن نیز توسط دختران مسلمان نوشته مى‏شود.
«یاسمین الصافى» ناشر و سردبیر این مجله که تنها 13 سال دارد، هدف خود را از راه‏اندازى این نشریه، بى‏ارزش بودن مطالب ارائه شده در رسانه‏هاى کشورهاى غربى عنوان کرد.
وى از طریق پایگاههاى اینترنتى و گروههاى بحث اینترنتى از دختران مسلمان دنیا خواسته تا در تهیه و نوشتن مطالب این نشریه نقش داشته باشند. مقالات این مجله در باره فشارهاى اجتماعى، پوشش محجوبانه و مسلمان بودن در یک کشور غیر اسلامى است.
«الصافى» گفت: انتشار این مجله باعث شده تا با دختران مسلمان دیگر همچون خودم ملاقات کنم. این روند آغاز راه شناسایى نفس خود است. من نفس خود را به دقت مورد بررسى قرار دادم و از خودم پرسیدم مى‏خواهم متعلق به کجا باشم. مى‏خواهم مسلمان باشم.
وى افزود: مقالات مجله ارزش‏هاى مسلمانان را منعکس مى‏کند و یکى از این موارد، احترام به والدین است. زمانى که دختران مسلمان در مقالات خود به این نکات اشاره مى‏کنند، ارزش به خانواده تحقق مى‏یابد.
مادر این سردبیر جوان بر روند کار و مطالب نظارت دارد و مقالات را بازبینى مى‏کند. وى از انتشار مطالبى که در میان مسلمانان تفرقه برانگیزد جلوگیرى مى‏کند چرا که به گفته وى این مجله باید براى همه دختران مسلمان قابل استفاده باشد.

برزیل خشن‏ترین کشور علیه زنان است‏

کشور برزیل از نظر خشونت علیه زنان در جهان در مقام نخست قرار دارد.
بر اساس مطالعات جامعه بین‏المللى خشونت‏شناسى، بیست و پنج درصد زنان برزیلى قربانى خشونت بوده و هفت درصد زنان مقتول این کشور نیز توسط شوهران‏شان به قتل مى‏رسند.
زنان برزیلى به طور متوسط پس از تکرار ده بار خشونت توسط شوهران‏شان، به مقامات مسئول شکایت مى‏کنند.

زنان مهم آمریکا، خانه‏دار مى‏شوند

بررسى‏هاى تازه‏اى نشان مى‏دهد که زنان مهم و صاحب منصب آمریکا به خانه و خانه‏دارى روى آورده‏اند.
رئیس بخش تحقیقات حقوق کالج «استانفورد» آمریکا که براى شرکت حقوقى بسیار مهمى کار مى‏کرد و در دادگاه عالى مشغول به کار بود، پس از تولد نخستین فرزندش دیگر به شغل خود باز نگشت.
«لیزا بتى فرلینکوس» گفت: من خودم را مى‏شناختم و مى‏دانستم که در هر زمینه شغلى سخت کار مى‏کنم و گاه تا نیمه شب مشغول تحقیقات حقوقى و قانونى بودم. شوهرم هم تمام وقت کار مى‏کند. من از این مى‏ترسیدم که اگر به کار کردن ادامه دهم، بچه‏هایم هیچ والدینى نخواهند داشت. من خودم خواستم که از تجربه شناخت بچه‏هایم برخوردار شوم و همیشه کنارشان باشم.
تحلیل‏گر سابق اداره بودجه کنگره آمریکا نماینده ارشد فروش شرکت «اوراکل» و حقوقدان فارغ‏التحصیل دانشگاه «ییل»، همگى مادران خانه‏دارى هستند که از کار خود استعفا داده‏اند.
آمارها نشان مى‏دهد که در کمتر از ده سال، افزایشى 15 درصدى در تعداد زنانى که خانه‏دار شده‏اند، وجود داشته است.
«لیندا هرشمن» استاد فلسفه و نویسنده‏اى که روى زوج‏هایى با ازدواج رسمى، تحقیق مى‏کند، گفت: طبق الگوى تحقیقاتى من، 85 درصد از این زنان در حال حاضر خانه‏دار شده‏اند. این زنان مى‏توانستند در مشاغلى دست داشته باشند که بر دنیا حکومت کنند. آنان مى‏توانستند سناتور یا فرماندار شوند یا مى‏توانستند کانال‏هاى اطلاعاتى مدیران اجرایى شرکت‏هاى معتبر باشند.
یکى از زنانى که خانه‏دارى را انتخاب کرده است، گفت: برخى مردم فکر مى‏کنند چون در خانه هستم و تمام روز را با بچه‏ها مى‏گذرانم، باید غذاى مورد علاقه شوهرم را در لباس آشپزى تهیه کنم، در حالى که ما گروههایى را تشکیل مى‏دهیم و در باره سیاست آمریکا در عراق صحبت مى‏کنیم.

تضییع حقوق زنان افغان هنوز ادامه دارد

با گذشت سه سال از سقوط طالبان از قدرت در افغانستان، سازمان ملل اعلام کرده که بدرفتارى با زنان همچنان در افغانستان عمومیت دارد و نهادهاى قضایى و رهبران قبیله‏اى براى جلوگیرى از آن به قدر کافى تلاش نمى‏کنند.
فرستاده سازمان ملل در زمینه حقوق زنان در افغانستان گفت: زنان افغان با سوء رفتار شدید، خیره‏کننده و فراگیر چه در حریم خصوصى و چه در فضاى عمومى روبه‏رو هستند.
وى خواستار وضع قانون تازه‏اى براى تعقیب کسانى شد که در ترتیب دادن عقد دختران حتى گاه شش ساله، نقش دارند. ایجاد خانه‏هاى امن براى زنانِ در معرض خطر نیز خواسته دیگر این گزارشگر بود.
خانم «یاک اون ارتورک» گفت: بسیارى از زنان افغان براى گریز از بدرفتارى خانه شوهر را ترک مى‏کنند، در زندگى با بن‏بست روبه‏رو مى‏شوند؛ چرا که حتى اگر زنان یک شب را جایى غیر از خانه شوهر سپرى کرده باشند، بستگان‏شان آنها را طرد مى‏کنند.
برخى اعضاى دولت افغانستان استدلال‏شان این است که ثبات براى افغانستان در اولویت است و باید بر عدالت‏جویى مقدم شمرده شود.

10 درصد دانش‏آموزان انگلیسى اسلحه حمل مى‏کنند

تحقیقات پلیس انگلستان نشان مى‏دهد که 10 درصد دانش‏آموزان انگلیسى به هنگام رفتن به مدرسه با خود اسلحه حمل مى‏کنند.
نه تنها 10 درصد دانش‏آموزان پسر انگلیسى به استفاده از اسلحه در مدرسه اعتراف کرده‏اند بلکه 6 درصد دانش‏آموزان 11 تا 15 ساله نیز اعلام کرده‏اند که تا کنون با یک اسلحه واقعى شلیک هم کرده‏اند.
بر اساس این گزارش 17 دانش‏آموزان انگلیسى نیز اعتراف کرده‏اند که شاهد آوردن اسلحه واقعى توسط دیگر دانش‏آموزان بوده‏اند. این گزارش همچنین نشان مى‏دهد یک سوم دانش‏آموزانى که به آوردن اسلحه به مدرسه اعتراف کرده‏اند، گفته‏اند که این کار را براى دفاع از خود انجام داده‏اند.
این امر نشان‏دهنده این است که سطح ترس و هراس در میان نوجوانان انگلیسى بسیار بالاست.
پلیس انگلستان هشدار داده است که تعداد نوجوانانى که در این کشور از اسلحه استفاده مى‏کنند طى پنج سال گذشته دو برابر شده است.

عمر زیاد زنان ژاپن مى‏تواند دردسرساز شود

دولت ژاپن طى تحقیقاتى به این نتیجه رسیده است که بالا رفتن امید به حیات در میان زنان این کشور، اگر چه موهبتى است که دنیاى توسعه‏نیافته آرزوى آن را دارد، ولى مى‏تواند مشکلاتى براى این کشور به وجود آورد و موجب فشار به سیستم بازنشستگى ژاپن شود.
زنان ژاپن مى‏توانند امیدوار باشند که هشتاد و پنج سال و نیم مى‏توانند عمر کنند و این میزان عمر بیش از هر جاى دیگر در دنیاست. نزدیک‏ترین رقیب زنان ژاپنى، زنان هنگ‏کنگى هستند که به طور میانگین هشتاد و چهار سال عمر مى‏کنند. زنان سوئیس هم در رده بعدى قرار دارند.
زنان ژاپن به دلیل افزایش میانگین عمر دیرتر تشکیل خانواده مى‏دهند و کودکان را بارى بر دوش خود مى‏دانند که به شیوه زندگى و چشم‏انداز پیشرفت شغلى‏شان صدمه مى‏زنند. ژاپن تا به حال پایین‏ترین میزان زاد و ولد در جهان را داشته است و پیش‏بینى مى‏شود جمعیت این کشور براى نخستین بار بعد از جنگ جهانى دوم کاهش یابد.
این کشور به منظور یافتن راه حلى براى این مشکل تصمیم گرفته است به جاى استخدام مهاجران، زنان بیشترى را وارد بازار کار کند.
مقام معظم رهبرى:

کرامت زن در اسلام احتیاج به بازبینى دارد

حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى در مراسم سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و سالگرد ولادت امام خمینى(ره)، نامگذارى روز ولادت حضرت زهرا(س) را به نام روز زن و مادر را، فرصتى براى بررسى منزلت و جایگاه رفیع زن در دین مبین اسلام برشمردند و بازخوانى و بازگویى ارزش و کرامت زن در اسلام را یک ضرورت حقیقى خواندند.
ایشان با اشاره به لزوم نگاه صحیح و منطقى به مقوله زن، خاطرنشان کردند: جرم بزرگ تمدن غرب این است که به نام حمایت از زنان به آنان خیانت مى‏کند و نقش حقیقى آنان را در تاریخ، جامعه و خانواده تضعیف مى‏کند و یا نادیده مى‏انگارد. دنیاى غرب با وعده‏هاى پوچ، زن را از ایفاى نقش بى‏مانندش در خانواده باز مى‏دارد و ضمن نادیده گرفتن حقوق واقعى زنان، خانواده را که مبناى جامعه است، تضعیف مى‏کند.
آیت‏اللَّه خامنه‏اى با اشاره به ترسیم واقعى زنان در دین اسلام افزودند: تجلیل اسلام از نقش زنان در خانواده به هیچ وجه به معناى منع فعالیت‏هاى اجتماعى آنان نیست، اما عده‏اى کج‏فهم و مغرض چنین وانمود مى‏کنند که در نگاه اسلام، زن یا باید مادر و همسر خوبى باشد و یا در فعالیت‏هاى اجتماعى شرکت کند. در حالى که حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) مظهر و نمونه یک همسر و مادر خوب و یک زن حاضر در فعالیت‏هاى اجتماعى بودند.
مقام معظم رهبرى درک نکردن مفهوم تکریم زن در اسلام همراه با بدآموزى‏هاى القا شده در باره نقش زنان در غرب را، باعث ایجاد یک جریان فکرى غلط دانستند و افزودند: نادیده گرفتن نقش واقعى زنان در تمدن غرب، در بلندمدت باعث فروپاشى این تمدن خواهد شد.
ایشان همچنین در خاتمه در حضور مداحان با تقدیر از آنان، انتخاب اشعار خوب و هنرمندانه را در افزایش تأثیرگذارى بر مخاطب مؤثر دانستند و گفتند: براى مناسبت‏هاى مختلف باید آهنگ‏هاى مناسب ساخت تا مراسم اعیاد اسلامى شبیه مراسم عزادارى نشود و تأثیر مداحى‏هاى پرمحتوا در ترویج معارف اسلام افزایش یابد.
رهبر انقلاب ضمن خطرناک خواندن مسئله غلو در اشعار مداحان، با اشاره به برخورد امام على(ع) با غلوّکنندگان فرمودند: در صورت توجه به معناى عبارات غلوآمیز، غلوکننده مستوجب حکم اعدام است. ایشان با انتقاد از تعابیر غلوآمیز در بعضى مداحى‏ها افزودند: این بى‏دقتى‏ها، سطح معارف شیعى را در ذهن مخاطبان پایین مى‏آورد، در حالى که معارف شیعه در اوج اعتلا قرار دارد.

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان به مناسبت بزرگداشت روز زن بیانیه‏اى صادر کرد

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در بیانیه‏اى که به مناسبت روز زن و تولد امام خمینى(ره) صادر کرده، متذکر شده است: شوراى فرهنگى اجتماعى زنان حقوق و مسئولیت‏هاى زنان را به عنوان سند ملى و جامع با الهام از شریعت جامع اسلام و نظام حقوقى آن و اندیشه‏هاى والاى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران و رهبر معظم انقلاب و بهره‏گیرى از سند چشم‏انداز 20 ساله در جهت بهبود وضعیت زنان و اصلاح قوانین موجود تدوین و تصویب نموده است تا دستورالعمل اجرایى براى نهادها و سازمان‏هاى اجرایى کشور باشد.
این شورا ضمن اظهار نگرانى از نحوه دفاع از حقوق زن توسط غرب‏باوران، آن را ضربه‏اى شدید بر رشد تکاملى زن دانست و تأسى به الگوهاى غربى را انحرافى جبران‏ناپذیر و ظلمى چند برابر بر زنان دانست.
فریاد تظلم زنان در کشورهاى غربى و تظاهرات میلیونى آنان نشانگر آن است که دیدگاه غرب دیگر براى دفاع از حقوق زنان در دنیاى غرب نیز پذیرفته نیست و خشونت و تجاوز علیه زنان و کودکان و نابودى خانواده از نتایج آن است.
شوراى فرهنگى اجتماعى زنان از دولت جدید نیز خواستار معرفى الگوى نمونه زن مسلمان به جهانیان شد و از همه زنان دعوت کرد که با عزم و اراده قاطع به شناخت بانوى نمونه اسلام و پیروى از وى همت گمارند تا بتوانند به وظیفه اسلامى و انقلابى خود در این عصر عمل کنند.

اولین همایش بانوان هنرمند استان قم برگزار شد

نخستین همایش سه روزه بانوان هنرمند استان قم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان و کمیته تخصصى امور بانوان استاندارى برگزار شد.
در این همایش 266 زن هنرمند استان با بیش از 3 هزار اثر در زمینه‏هاى شعر، داستان، مقالات پژوهشى، فیلمنامه، فیلم، آثار تجسمى، عکاسى، خوشنویسى، نمایش، موسیقى و صنایع دستى شرکت داشتند.
«آیت پیمان» مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى استان ضمن اعلام خبر ایجاد دایمى دبیرخانه همایش، گفت: اداره ارشاد متولى رشد و توسعه فرهنگ در جامعه اسلامى است و وظیفه‏اش تشویق و ترغیب زنان هنرمند است.
وى افزود ارزیابى هنر زنان هنرمند، بررسى تنگناهاى جامعه و توجه به خدمات ارزنده بانوان در عرصه فرهنگ و هنر، ایجاد مشارکت بین افراد صاحب‏نظر و هنرمندان، از جمله مواردى بود که در این همایش مورد توجه قرار گرفت.
آقاى «حیدریان» معاونت امور سینمایى وزارت ارشاد نیز در این همایش گفت: زنان بهترین پیام‏رسانان جامعه هستند. زنان هنرمند باید استعدادهاى خود را کشف کنند تا آثارشان از مراحل استانى به ملى و بین‏المللى برسد.
وى همچنین تأکید کرد: زنان هنرمند توانایى‏هایى دارند که نباید اجازه بدهند برخى تشکل‏ها و تفکرات سیاسى از آنان سوء استفاده کنند. همچنین مزیت زن هنرمند این نیست که از نگاه مردان به مسائل نگاه کند. خانم‏ها باید در پناه توانایى‏هاى خود کشف شده و آثارشان مورد استفاده قرار گیرد.

زنان با حداقل حقوق کار مى‏کنند

مشاور استاندار تهران در امور بانوان سهم زنان از کل اشتغال کشور را طى 40 سال گذشته، حدود 10 درصد اعلام کرد.
این آمار در حالى ارائه شد که سرپرست 51 درصد خانواده‏هاى فقیر شهرى و 53 درصد خانواده‏هاى فقیر روستایى، زنان هستند.
بر اساس گزارش ارائه شده از عملکرد دولت در باره زنان، فقط 12 درصد از جمعیت فعال اقتصادى کشور را زنان تشکیل مى‏دهند.
اکثر زنان در یک روز به اندازه دو روز کار مى‏کنند و سنگینى کار آنان موجب کاهش کارآیى و افزایش ناراحتى‏هاى جسمى و روحى آنان مى‏شود. این در حالى است که زنان بیشتر در سطوح پایین مدیریتى و با دستمزد کم مشغول به کار هستند و همین قانع بودن به حداقل حقوق دریافتى منجر به استخدام زنان از سوى شرکت‏هاى خصوصى و تولیدى‏ها و مراکز فروش شده است.