مشاور شما

نویسنده


 

مشاور شما

آمنه ملاباشى‏

این شماره:
خواهر م.ش - تهران - اسلامشهر
خواهر ا.ح.ح - یزد

خواهر م.ش - تهران - اسلامشهر

خواهر گرامى!
از نامه‏تان برداشت مى‏شود که فردى باهوش، اهل مطالعه و باانگیزه، جهت ادامه درس و کار و فعالیت هستید. همان طور که خودتان اشاره کرده‏اید، تنها قبولى در کنکور و ورود به دانشگاه و گرفتن مدرک، شرط موفقیت نیست. اما متأسفانه سال‏هاست در کشور ما در نظام آموزشى، قبولى در کنکور و ورود به دانشگاه ملاک ارزشى شده است و بسیارى از نوجوانان و جوانان ما سال‏هایى از عمر خود را در تب و تاب این مسئله مى‏گذرانند که لزوم تغییراتى در این امتحان ورودى، احساس مى‏شود. باید بازنگرى کلى روى نحوه درس خواندن خود انجام دهید. درست است که زمان زیادى براى خواندن دروس صرف مى‏کنید یا شاید چندین بار آنها را مرور مى‏کنید ولى آیا تمرکز شما موقع خواندن خوب است؟ آیا تست‏ها و سؤالات سال پیش را مرور مى‏کنید؟ در چه محیطى بهتر مى‏توانید درس بخوانید؟ آیا باید جاى خلوتى باشد؟ در کتابخانه بهتر مى‏توانید یا اگر همراه دوستى به مطالعه و رفع اشکال بپردازید؟ خیلى خوب است که در کنار درس به فراگیرى مهارت‏هاى جنبى مثل کامپیوتر که در امروز، کاربرد زیادى دارد، پرداخته‏اید و مى‏توانید از آن استفاده ببرید.
راه حلى که خود ارائه داده‏اید مبنى بر مطالعه دروس دانشگاهى و مربوط به رشته مورد علاقه‏تان خوب است اما اگر بنا به کار کردن بر اساس مدرک تحصیلى باشد (که فعلاً در کشور ما اشتغال، بیشتر بر این پایه استوار است) بهتر است جهت ورود به دانشگاه و کسب مدرک تحصیلى لازم، کوشا باشید. شاید لازم است در رشته مورد علاقه خود تجدید نظر کنید، مثلاً رشته‏هایى را که به آن نزدیک و مربوط باشد در نظر گیرید؛ به جاى اینکه بخواهید فقط در آن رشته ادامه تحصیل دهید. به هر حال نگذارید یأس و ناامیدى بر وجودتان چیره شود.
شاید انسان در راه رسیدن به اهداف خود به موانعى برخورد کند اما نباید ناامید شود، بلکه مى‏باید از راههاى دیگر رسیدن به هدف را دنبال کند. در روان‏شناسى، راهبردى به نام «حل مسئله به صورت جزئى» وجود دارد که طبق آن براى حل مشکلى یا اقدام به کارى، آن را به اهداف جزئى‏تر، تقسیم کرد و راههاى رسیدن به آن را بررسى مى‏کنند، تا در صورت عدم موفقیت از راه دیگرى، وارد شوند. در شما توانایى و قدرت مبارزه با مشکلات و انگیزه تلاش در راه اهداف‏تان را مى‏بینیم. این همت به جز در زمینه درس و تحصیل در مورد کار و مسائلى مثل ازدواج و تشکیل خانواده هم صدق مى‏کند. آنقدر از علم و فهم کافى برخوردار هستید که صلاح خویش را در چگونگى انتخاب همسر بدانید. این فهم از ملاک‏هاى ارزشى که براى ازدواج دارید، مشخص است. پس با تکیه بر خداوند بکوشید بر اهداف‏تان دست یابید. بدانید که زندگى سراسر فراز و نشیب است و مهم این است که در مسیر آن، با قدرت ایمان و توانایى خود گام بردارید. موفق و مؤید باشید.

خواهر ا.ح.ح - یزد

خواهر گرامى!
نامه شما را همچون نامه‏هاى پیشین خواندیم. در پاسخ نامه‏هاى قبلى راهنمایى‏ها و تذکراتى ارائه داده بودیم.
به نظر مى‏رسد همان طور که پیشتر ذکر کردید، مشکلاتى که از لحاظ کار در کتابخانه و جهاد کشاورزى برایتان پیش آمده بود، تأثیر زیادى روى افکار و زندگى‏تان گذاشته، هنوز برایتان اشتغال ذهنى هم به جاى گذاشته است، تا این حد که مشکلات جسمى براى شما به وجود آورده، دچار افسردگى و به قول خودتان وسواس فکرى مى‏باشید. پیامد وضع این است که گاهى از لطف خدا هم ناامید مى‏شوید! بهتر است نزد روانپزشک درمان کنید یا روان‏درمانى انجام دهید (اما با توجه به اینکه در روستا زندگى مى‏کنید احتمالاً امکانش برایتان کم است).
در پاسخ نامه‏هاى پیشین اشاره کردیم وقتى انسان قادر به تغییر وضع نیست بهتر است با آن کنار بیاید و در موقعیتى که قرار دارد، با توجه به امکانات و توان خود، عمل کند. مى‏توانید با مطالعه نشریات و کتاب‏هاى خوب و مفید، نیز استفاده از برنامه‏هاى صدا و سیما، مکاتبه با آنها و آموختن هنرهاى گوناگون (به جاى اینکه زانوى غم به بغل گیرید و مدام افسوس گذشته را بخورید) از زمان به بهترین گونه استفاده کنید، نه اینکه بهترین سال‏هاى عمرتان را که دوران جوانى است، بیهوده گذرانده و سپس افسوس بخورید. نباید از لطف خدا ناامید شوید. به افرادى که بیشتر از شما با مشکلات زندگى درگیرند، بنگرید و اینکه ناامید نمى‏شوند و به کار و تلاش ادامه مى‏دهند. اکنون مشغول تحصیل در دبیرستان هستید. اگر همّ و غم خود را صرف درس خواندن کنید، سپس بتوانید به ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‏تان بپردازید این وضع مى‏تواند انگیزه خوبى براى ادامه زندگى و تلاش باشد. اما با دست روى دست گذاشتن، به جایى نمى‏رسید.
این قدر از بودن در روستا ننالید و شهر را تنها کعبه آمال خود ندانید! در «شهر» با وجود بودن امکانات فرهنگى و ... مشکلاتى حاکم است، ترافیک، ازدیاد جمعیت، تزاحم فرهنگ‏ها، اعتیاد، مسائل غیر اخلاقى و ... سعى کنید هر جا هستید، بهترین بنده خدا باشید.
به دروس خود اهمیت دهید، با علاقه مطالعه کنید، به درمان افسردگى بپردازید. اگر کسانى به شما بدى کرده‏اند، سعى کنید آنها را ببخشید تا آسوده باشید.
دست حق همراهتان.