چگونه زنان مى توانند بر اضطراب ها و فشارهاى روزانه غلبه کنند؟

نویسنده


 

چگونه زنان مى‏توانند بر اضطراب‏ها و فشارهاى روزانه غلبه کنند؟

منبع: Essortment. Com
ترجمه: زهرا موسوى‏

مسافرت تجارى، مسافرت کارى، خرید روزانه، شستشوى لباس‏ها، تمیز کردن خانه، پاسخ دادن به تلفن‏ها، پرداخت صورت حساب‏ها و ساعت‏ها کار در خانه و بیرون از خانه، همه اضطراب‏هایى هستند که امروزه زنان با آن روبه‏رو هستند و کمر آنها زیر بار این مسئولیت‏ها خم شده است.
تربیت سنتى، آنها را «شرطى» و مجبور کرده که بر مشکلات طاقت‏فرساى زندگى غلبه کنند. قلب به آنان دستور مى‏دهد باید یک همسر خوب، یا یک مادر خوب و یا یک دختر خوب باشند؛ در عین حال عقل و ذهن از آنان مى‏خواهد خردمندانه با مسائل چالش‏برانگیز خود برخورد کنند. هنگامى که مسائل اقتصادى، زنان را وادار مى‏کند به یک شغل تمام‏وقت بپردازند، مسائل آنها پیچیده‏تر مى‏شود.
اگر شما یکى از زنانى هستید که احساس مى‏کنید در حال نابودى و انهدام هستید، این را بدانید که تنها نیستید. بسیارى از زنان احساس مى‏کنند کارهاى زیادى انجام مى‏دهند، ولى هیچ کدام را به سرانجام نمى‏رسانند.
آنها روزانه با مشکلات و چالش‏هایى روبه‏رو هستند که به نظر مى‏رسد پشت سر یکدیگرند. این مسئله احساس غیر قابل تحمل و ناخوشایند ناقص بودن را در آنها ایجاد مى‏کند؛ چرا که آنچه را شروع کرده‏اند، کامل ننموده‏اند. این احساس را کمبود معلومات و هنرها و کمالات، تشدید مى‏کند و در آنها احساس عدم اطمینان ایجاد مى‏نماید.
آنها مى‏دانند خیلى کار مى‏کنند، ولى نمى‏دانند این مشکلات را چگونه حل کنند. در زیر به پنج دستور عمل اشاره مى‏کنیم که مى‏توانند استرس‏هاى شما را کاهش دهند. با این راهکارها شروع کنید. وقتى آنها را انجام دادید، بقیه راهها خود به خود روشن مى‏شود:

1- یاد بگیرید «نه» بگویید

هر روز فقط 24 ساعت دارد که هشت ساعت آن صرف خواب مى‏شود. تقریباً دو ساعت صرف غذا خوردن، و اگر داراى شغل تمام‏وقت باشید، هشت ساعت صرف شغل‏تان مى‏شود. نیز تقریباً یک ساعت یا بیشتر صرف رفت و آمد مى‏شود. به این ترتیب زمان زیادى باقى نمى‏ماند که صرف خانه و خانواده کنید. اگر با کمبود شدید وقت روبه‏رو هستید، باید یاد بگیرید که «نه» بگویید. فعالیت‏هاى غیر ضرورى را قطع کنید، تلفن‏هاى خود را محدود کنید، برنامه‏هاى اجتماعى خویش را مرتب کنید، و خود را مجبور به پذیرش هر برنامه‏اى نکنید. مطمئن باشید بسیارى از مسائل مسیر خود را بدون شما طى خواهد کرد، ولى در مورد مسئولیت‏هایى که نمى‏توانید از آنها سر باز زنید، یاد بگیرید آنها را با همسرتان تقسیم کنید و به توانایى‏هاى او اطمینان داشته باشید.

2- وقتى را به خانواده خود اختصاص دهید

پس از اینکه یاد گرفتید «نه» بگویید و برنامه‏هاى خود را منظم کردید، وقتى را به همسر و فرزندان‏تان اختصاص دهید. وقت خود را بر هر چیز مقدّم بدارید و خود و خانواده‏تان را در مقام نخست قرار دهید. مطمئن باشید وقت براى کارهاى بشردوستانه
و حفظ جهان از نابودى همیشه وجود دارد، ولى کودکان شما فقط یک بار رشد مى‏کنند. پس انتخابگر باشید. اگر مى‏بینید مدرسه فرزندتان از شما مى‏خواهد خدماتى را به آنها ارائه کنید، به این مسئله اهمیت دهید، چرا که کودکان دوست دارند والدین‏شان فعالانه در آموزش و تحصیل آنها نقش داشته باشند.
آخر هفته‏ها مى‏تواند فرصت خوبى براى صرف وقت با یکدیگر باشد. مى‏توانید ذرت بو داده درست کنید یا فیلم ببینید یا اینکه شام را در رستوران یا پارک بخورید. مى‏توانید شیرینى خانگى درست کنید، آن را تزیین نمایید و عصرانه را دور هم صرف کنید و یا اینکه روزتان را کنار ساحل، کوه یا مناطق زیباى شهرتان بگذرانید. مى‏توانید در باغچه خود با کمک هم سبزیجات بکارید و یا اینکه در یک روز برفى، آدم‏برفى درست کنید. خواندن یک داستان طولانى با صداى بلند براى بقیه افراد خانواده هم مى‏تواند روش خوبى براى گذراندن وقت با یکدیگر باشد.
مى‏توانید مسابقه بدهید یا به تفریح بیرون شهرى بروید. به کوهنوردى بروید یا از موزه بازدید کنید. خلاصه به هر ترتیبى که دوست دارید و صلاح مى‏دانید آن روز را صرف خانواده کنید، ولى فراموش نکنید در آن، فرصت گفتگو، خنده، تفریح و شادى ایجاد کنید.

در خانه، تلفن، تلویزیون، موبایل و کامپیوتر را خاموش کنید و به زمان‏هاى گذشته برگردید که این وسایل نبود. گردهمایى خانوادگى یک فرصت طلایى براى تبادل افکار، احساسات و عواطف است.
به علاوه فواید بى‏شمارى را از ارتباط با فرزندان‏تان به دست مى‏آورید و آنها قدر توجه شما را مى‏دانند و بابت آن قدردان خواهند شد.

3- زمان ویژه‏اى را به همسرتان اختصاص دهید

حالا که زمانى را به خانواده اختصاص داده‏اید، فراموش نکنید وقتى را به همسرتان اختصاص دهید، زیرا همان طور که اختصاص دادن زمانى به فرزندان‏تان اهمیت دارد، مشخص کردن وقتى براى ارتباط با همسرتان نیز مهم مى‏باشد. از آنجا که وقت کافى به فرزندان‏تان اختصاص داده‏اید، نباید از اختصاص دادن وقت کمى به همسرتان احساس گناه کنید.
البته نخست فرد مطمئن و قابل اعتمادى پیدا کنید که از بچه‏ها نگهدارى کند. دقت کنید فرد عاقل و مسئولیت‏پذیر و لایقى باشد. اگر احساس کردید فرزندان‏تان در دست‏هاى امنى قرار گرفته‏اند، احتمال بیشترى وجود دارد که اوقات لذت‏بخش و آرامى را بدون آنها بگذرانید. بنابراین
برنامه‏اى بریزید که یک شب دوست‏داشتنى به همراه شوهرتان داشته باشید، مثلاً براى شام بیرون بروید یا به سینما بروید. به یاد داشته باشید خنده، بزرگ‏ترین دشمن فشار روحى (استرس) است. فعالیت‏هایى تنظیم کنید که شاد و خنده‏دار باشند، مثلاً کوهنوردى یا بازى‏هاى فکرى یا حتى بازى‏هاى دوران کودکى مثل منچ و غیره یا مشاعره کنید و یا به شهربازى بروید. اگر رفتن به اماکن عمومى شما را مقیّد مى‏کند و استرس بیشترى براى شما ایجاد مى‏کند، یک پیک‏نیک بیرون شهرى یا یک رانندگى طولانى، انتخاب بهترى است.
نکته کلیدى این است که وقتى را تنها با همسرتان بگذرانید و فرصتى پیدا کنید که با یکدیگر صحبت نمایید، بخندید و از یکدیگر لذت ببرید.

4- خودتان را فراموش نکنید

وقتى خواسته‏هاى بحق همسر و فرزندان‏تان تأمین شدند، نوبت به خودتان مى‏رسد. على‏رغم اینکه ارتباط با خانواده مهم است، ولى رسیدگى به خودتان نیز (چه از نظر فیزیکى و چه روانى) اهمیت زیادى دارد.
وقتى را براى رسیدگى به سلامتى خود اختصاص دهید، به ویژه حمام بخار (سونا) که خیلى آرامش‏بخش است. مطمئن باشید در این صورت مقدارى از استرس‏هاى روزانه‏تان کم خواهد شد. پیاده‏روى طولانى نیز باعث آرامش و راحتى شما است.
در یک کلاس ورزشى شرکت کنید تا استرس‏هاى شما کاهش پیدا کند. یک قهوه خوش‏طعم یا چاى بابونه میل کنید یا خود را عادت دهید یک رمان طولانى بخوانید.
با توجه به سطح تحصیلات و دانش خود، اطلاعات خود را با عضویت در یک کتابخانه عمومى افزایش دهید. این نیز مانند کلاس‏هاى ورزشى در کاهش استرس شما نقش دارد. فقط مطمئن باشید کارى را انتخاب کنید که از آن لذت مى‏برید و باعث نمى‏شود وقت زیادى را دور از خانواده خود بگذرانید.
یک مهمانى زنانه ترتیب دهید. به این ترتیب به برنامه‏هاى اجتماعى خود نیز مى‏رسید. ارتباط با دوستان از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است، چرا که زنان به یکدیگر احتیاج دارند تا همدیگر را از نظر عاطفى حمایت کنند. هیچ چیزى مانند بهترین دوست‏تان که شما را درک مى‏کند و مَحرم رازهاى شما است، نمى‏باشد.

5- خود را از شر انرژى‏هاى منفى رها سازید

پس از اینکه یاد گرفتید «نه» بگویید و وقتى را به خود، خانواده و همسرتان اختصاص دادید، سعى کنید همیشه مثبت‏اندیش باشید. این مسئله با خلاص شدن‏تان از شر نیروهاى منفى که شما را احاطه کرده، میسر مى‏شود. افرادى که منفى‏گرا هستند یا همیشه شایعه‏پراکنى مى‏کنند، باعث ناراحتى شما مى‏شوند. پس از آنها دورى کنید تا باعث ناراحتى شما و کاهش عزت نفس‏تان نشوند. از هدر رفتن وقت خود جلوگیرى کنید. مى‏دانید که وقت برایتان چقدر ارزشمند است. اگر پیشنهاد مثبت‏اندیشى نتوانست براى شما مفید واقع شود، بهترین راه این است که به تدریج خود را از منابع انرژى منفى دور کنید. ممکن است این نیروى مخرّب، یک فرد نباشد، بلکه به دلیل احساس به هم ریختگى باشد. اگر به هم ریختگى فیزیکى استرس ایجاد مى‏کند، راه حل ساده این است که از کسى بخواهید خانه را تمیز و مرتب کند. به این ترتیب وقت بیشترى پیدا مى‏کنید که با خانواده بگذرانید.
اگر نیروهاى منفى یک امر درونى هستند، با آن مواجه شوید و خود را از شر آن رها سازید.
اگر اضافه وزن باعث نگرانى شما مى‏شود، خود را به یک رژیم غذایى و ورزشى متعهد سازید تا وزن‏تان کاهش یابد. کارى کنید که بر ترس‏هایتان غلبه نمایید. کوشش کنید نزاع‏هاى خانوادگى را اصلاح نمایید. وقتى این مسائل منفى را از بین بردید، به اندازه کافى انرژى مثبت به دست مى‏آورید ... به پیش روید.
تبریک مى‏گوییم. با دنبال کردن مراحل ذکر شده، حتماً مقدار زیادى از استرس‏هاى خود را کاهش مى‏دهید. الان وقتش رسیده که بدانید توقع کامل بودن، یک انتظار نامعقول است؛ فقط آرام باشید. بهترین کارى که از شما برمى‏آید انجام دهید و زندگى خود را کنترل کنید.