دختران مثبت


 

دختران مثبت‏

همه دختران جوان و نوجوان در فرآیند زندگى، در روابط روزمره شخصى و اجتماعى‏شان با رویدادها و حوادثى مواجه مى‏شوند. نوع نگرش و برخورد آنان با مسائل، مى‏تواند تعدیل‏کننده هیجان‏ها، قضاوت‏ها و پیشداورى‏هاى آنان و یا نوع برخوردشان با دیگران باشد.
رعایت یک سرى اصول در روابط شخصى و اجتماعى مى‏تواند سطح آگاهى دختران را عمیق‏تر و نوع نگرش‏شان را نسبت به حوادث تغییر داده، به نحوى که آرامش و فضاى سالمى براى خود و دیگران فراهم آورند:

1- هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید

این مقایسه غیر منطقى و غیر عادلانه است و به جایى نمى‏رسد مگر تضعیف عزت نفس. هر یک از انسان‏ها عوامل وراثتى، شرایط اجتماعى و دوران کودکى متفاوتى دارد. مهارت‏هاى تحصیلى و تجربه زندگى هر دخترى با دختر دیگر متفاوت است. بنابراین چگونه مى‏شود مقایسه‏اى واقع‏گرایانه میان خود و دیگرى انجام داد؟ دختران هر روز در زندگى کارهایى مى‏کنند که شاید کم‏اهمیت به نظر برسند اما در واقع بسیار اهمیت دارند. مشکلاتى که بر آنها چیره مى‏شوند، چالش‏هایى که با آنها روبه‏رو مى‏شوند، رفتار محبت‏آمیزى که نسبت به دیگران نشان مى‏دهند، شیوه ارتباط اجتماعى با همسالان و ... انباشت روزانه این کارهاى کوچک است که در نهایت دختران را به شکل آنچه هستند، در مى‏آورد. یک حسن‏جویى راستین از خود، در دختران توانایى تغییر و رشد را آزاد مى‏کند و به آنان انگیزه تغییر و رشد را مى‏دهد.

2- قدر موهبت سلامتى را بدانید

یکى از مسئولیت‏هاى دختران نسبت به خود، تلاش در جهت رسیدن به وضعیت سلامتى است. سلامتى یک انتخاب است. یک شیوه زندگى است. سلامتى در واقع هماهنگى بدن، ذهن و روح مى‏باشد. سلامتى یک نگرش و حالت مثبت ذهن است. ارزش قایل شدن براى خویشتن، دیگران و محیط زیست است. باید گفت من مسئولیت خودم را به عهده مى‏گیرم. مى‏توانم با بدنم بیشتر دوست باشم و این کار را از راه آموختن احترام به این جنبه و خودم و مراقبت مهرآمیز از آن انجام مى‏دهم. مى‏توانم از بیگانگى با بدنم که ریشه در ناهماهنگى با برنامه‏ریزى ذهنى دارد، رها شوم و دوباره برنامه‏ریزى کنم. یکى از مهم‏ترین کارها، قدر نهادن به آنچه داریم به جاى تمرکز بر آنچه نداریم است. دختران جوان و نوجوان باید یاد بگیرند به جاى بزرگ‏نمایى تصاویر منفى ناتوانایى‏ها، ضعف‏ها، شکایت‏ها و ... به شیوه‏اى مثبت بر امور و نعمت‏هاى بى‏شمارى که دارند تمرکز نمایند. اگر تعریفى از آنان مى‏شود، تحسین و تصدیق دیگران از خود را بپذیرند. و نیز این حقیقت را باور داشته باشند که دیگران تمایل دارند، استعدادها، مهارت‏ها و توانایى‏هایى را که در دختران مى‏بینند تصدیق نمایند بنابراین حرف‏هایشان را نفى نکنند. اگر نمى‏دانند چه بگویند کافى است با لبخندى بگویند: «متشکرم.» اما با گفتن جملاتى از قبیل: «منظورت از این حرف چیه؟» یا «دارى مسخره‏ام مى‏کنى؟» یا «شانس آوردم» خودشان را نفى نکنند.
بپذیرید که ارزشمند هستید و در زمینه‏هاى عملکردتان قابل تقدیر. حسن‏جویى سالم از خویشتن سبب حسن‏جویى عمیق‏تر از دیگران و از خودِ زندگى مى‏شود و حساسیت و شعور و آگاهى عمیق‏ترى را در انسان‏ها پرورش مى‏دهد.

3- نگرش مثبت را در اولویت قرار دهید

هر دختر جوانى باید تلاش نماید منظورش را و آنچه را که مى‏خواهد یا نمى‏خواهد به نحوى مثبت بیان کند و نه به شیوه‏اى منفى. هر دختر جوانى هر روز باید با خود تأمل نماید که ذهن خود را بهتر است بیشتر در چه راهى به کار گیرد؟ چه مقدار از وقتش در آرزوى بیشتر داشتن صرف مى‏شود و یا در غم و غصه خوردن براى روند امور تلف مى‏شود. همین اصل در معاشرت‏هاى اجتماعى نیز صدق مى‏کند. اغلب آنچه موجب تیرگى روابط اجتماعى مى‏شود و مسئله مى‏آفریند این است که ذهن خود را بر معایب و کاستى‏هاى دیگران متمرکز مى‏کنیم. مى‏توان گفت گذشت و رحمت، والاترین پیروزى انسان است زیرا روشن‏بینى واقعى را در عمل متجلى مى‏سازد و به این دلیل است که پیشوایان و آموزگاران بزرگ دینى و اخلاق، توانایى آدم در گذشت و رحمت را یک اصل آموزنده و چراغ راهنما در راه زندگى مى‏دانند. در نهایت، باید گفت نگران کارها نباشید. خداوند فاعل یکتاست. اگر اراده و خواست خدا این است، پس بگذارید کارهاى او از طریق شما انجام شود. پس باید آرام بود و هر نفسى که برمى‏آوریم پیشکشى به او باشد.