تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

جوانان با مادران خود درد دل مى‏کنند

بررسى‏هاى سازمان ملى جوانان نشان داد مادران در اغلب خانواده‏ها به عنوان اولین فردى هستند که افراد براى بیان مسائل و مشکلات خود به آنها مراجعه مى‏کنند و در این زمینه دختران بیش از پسران به مادر خود رجوع مى‏کنند.
پس از مادر، همسر با 4/13 درصد در اولویت دوم افراد مورد نظر براى طرح مشکلات قرار دارد. اما زنان با 4/19 درصد بیشتر از مردان تمایل دارند که مشکلات خود را براى همسران‏شان مطرح کنند.
پس از مادر و همسر، پدر با 3/13 درصد شخص سوم براى بیان مشکلات است.
همچنین تحقیقات سازمان ملى جوانان نشان داد خواهر یا برادر پس از پدر با 3/12 درصد در رتبه چهارم افراد مورد نظر براى طرح مشکلات هستند. زنان بیش از مردان با 8/2 درصد تفاوت تمایل بیشترى به بیان مشکلات خود به خواهر یا برادرشان دارند.

ازدواج موفق ضامن سلامت نبض زنان است‏

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد رضایت روانى و عاطفى زنان از ازدواج آنها را از ابتلا به نشانگان سوخت و سازى که شامل دسته‏اى از عوامل خطرساز بیمارى‏هاى قلبى عروقى است مصون مى‏کند.
بررسى بیش از صدها نفر زن سالم 42 تا 50 ساله و متوسط سن 47 سال نشان داد ازدواج موفق و روابط رضایت‏بخش، حافظ سلامت قلب زنان است.
بررسى همین گروه شرکت‏کننده 11 سال بعد از شروع مطالعه نشان داد میزان ابتلا به نشانگان سوخت و سازى در زنانى که ازدواج موفقى ندارند تا سه برابر افزایش یافته است. زنان بیوه تا 7/5 برابر بیشتر از زنان متأهلى که زندگى موفقى دارند به این نشانگان مبتلا مى‏شوند؛ طلاق این خطر را تا دو برابر بیشتر مى‏کند!
با کمال تعجب بین زنان مجرد و زنان متأهل با روابط رضایت‏بخش زناشویى از نظر ابتلا به نشانگان متابولیک هیچ تفاوت آمارى وجود نداشت؛ به نظر مى‏رسد این پدیده با شکل زندگى و تنوع تجربیات عاطفى روانى این زنان مربوط باشد.

هوش زنان و مردان مساوى است‏

به گفته محققین مغز زن‏ها و مردها از هم بهتر و یا بدتر نیست، اما از جوانبى متفاوت است و کسى نمى‏داند که چگونه این تفاوت‏هاى عصبى، باعث ایجاد تفکرات و رفتارهاى متفاوت شده و بر واقع‏گرایى، تجزیه و تحلیل اطلاعات، قضاوت‏ها و رفتارهاى اجتماعى تأثیر مى‏گذارد.
مغز زنان سریع‏تر از مردان است؛ در مقابل سلول‏هاى خاکسترى مغز مردان بیشتر از زنان است. چین‏خوردگى‏هاى مغز زنان بسیار پیچیده و زیادتر است که شامل ساختارهاى عصبى پیچیده‏ترى در درونش است. مردان و زنان از قسمت‏هاى متفاوتى از مغز براى یادآورى خاطرات، احساسات عاطفى، تشخیص اشکال، حل مشکلات و تصمیم‏گیرى استفاده مى‏کنند.
تحقیقات نشان داده است که کوچک یا بزرگ بودن ساختارهاى عصبى، بر اساس راست یا چپ‏دست بودن مردان متفاوت است، اما در زنان تقریباً به یک اندازه است. نرون‏هاى سطح مغز در زنان هم نزدیک‏تر هستند و همین باعث شده تعداد این ساختارها در مغز زنان 12 درصد بیشتر از مردان باشد و همین مسئله نشانگر سطح مساوى هوش زنان و مردان به رغم تفاوت در اندازه آنهاست.
کارشناسان کانادایى که بر روى مغز انیشتن تحقیق مى‏کنند گفته‏اند مغز این ریاضیدان حدود 7/2 پوند وزن داشته که کمتر از میانگین معمول براى مغز مردان است و این مسئله نشان مى‏دهد که اندازه مغز در مردان نمى‏تواند فاکتور اساسى در میزان هوش آنان باشد. در مغز انیشتن یک قسمت از مغز که مرتبط به استدلالات ریاضى است، 15 درصد پهن‏تر از دیگر مغزهاى معمولى است، همچنین این بخش مغز فاقد شکافى است که در سایر مغزها موجود است و شاید این امر از مهم‏ترین دلایل برجستگى هوشى وى باشد. از هر یک میلیارد نفر، یک نفر در جهان چنین مغزى دارد.

داروى جدید ضد باردارى ساخته مى‏شود

دانشمندان آکادمى ملى علوم آمریکا مولکولى را کشف کردند که به جایگزینى جنین در رحم مادر کمک مى‏کند. داروهاى مسدودکننده این مولکول مى‏تواند بدون هیچ اختلال هورمونى و عارضه جانبى جایگزین داروى ضد حاملگى امروزى شود.
مولکول «3STAT» به عنوان یک واسطه شیمیایى نقش کلیدى براى جایگزینى جنین در رحم دارد و بدون این واسطه جنین نمى‏تواند به دیواره رحم بچسبد و حاملگى عملاً غیر ممکن مى‏شود. این واسطه در ایجاد توده‏هاى سرطانى و بیمارى قند خون هم نقش کلیدى دارد.
مصرف قرص‏هاى ضد باردارى با عوارض جانبى مانند سرطان سینه، فشار خون و تشکیل لخته همراه است، هر چند خطر ابتلا به سرطان تخمدان و رحم با مصرف این قرص‏ها کم مى‏شود.
همچنین به نظر مى‏رسد فقدان این واسطه شیمیایى مى‏تواند توجیه‏کننده نوع ویژه‏اى از نابارورى در زنان باشد.

غذاهاى سرشار از کلسیم و ویتامین D بهترین رژیم غذایى براى زنان هستند

رژیم غذایى سرشار از کلسیم و ویتامین Dمى‏تواند از بروز نشانه‏ها و علایم نشانگان پیش از قاعدگى در زنان پیشگیرى کند.
بسیارى از زنان از نشانه‏هاى جسمى و هیجانى قبل از شروع عادت ماهانه رنج مى‏برند. این نشانه‏ها در 20 درصد از زنان بسیار شدید و ناتوان‏کننده است. مصرف ویتامین D و غذاهاى سرشار از کلسیم چون شیر، پنیر، کلم بروکلى و غلات در زنان باعث مى‏شود یا به این سندرم مبتلا نشوند و یا علایم ابتلا به این نشانگان در آنها کاهش یابد.
در مورد علل بروز این نشانگان فرضیه‏هاى مختلفى وجود دارد. نوسانات هورمون جنسى زنانه در طول چرخه قاعدگى و کاهش هورمون پروژسترون و افزایش ناگهانى هورمون استروژن در نیمه دوم چرخه قاعدگى علت ابتلا به این نشانگان ذکر شده است.
مصرف چهار وعده خامه در روز از شیر کم‏چرب، آب پرتقال غنى شده با کلسیم، لبنیات کم‏چرب مثل ماست، با افزایش میزان کلسیم خون به کاهش نشانه‏هاى مربوط به نشانگان پیش از قاعدگى کمک مى‏کند. ویتامین D نیز به جذب کلسیم در استخوان کمک مى‏کند.

الگوى تغذیه زنان باردار شاخص وضعیت روانى آنهاست‏

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد نوع تغذیه مادران باردار به شدت تحت تأثیر عوامل روانى و جسمى آنها قرار دارد و روان نه تنها اشتها بلکه ذائقه مادران باردار را تحت تأثیر قرار مى‏دهد.
نتایج حاصل از تحقیق بررسى اثر تنش‏ها، اضطراب‏ها، افسردگى‏ها، عصبیت‏ها، خستگى‏ها و حمایت اجتماعى بر نوع و نحوه تغذیه زنان حامله نشان داد، زنانى که در دوران حاملگى احساس ضعف زیاد مى‏کنند، غذاهاى پر انرژى سرشار از روى مصرف مى‏کنند ولى سهم فولات‏ها در تغذیه آنها بسیار کم است؛ فولات از ابتلاى جنین به ناهنجارى‏هاى طناب عصبى پیشگیرى مى‏کند.
تنش‏ها زنان حامله را وا مى‏دارد نان و غذاهاى حاوى چربى، پروتئین، آهن و روى بخورند. اضطراب باعث کاهش مصرف منابع غذایى سرشار از ویتامین Cدر زنان مى‏شود. زنانى که تهوع شدیدى دارند از خوردن گوشت پرهیز مى‏کنند. زنانى که بسیار خسته هستند یا تحت تنش و اضطراب شدید به سر مى‏برند بسیار مى‏خورند و مصرف کربوهیدرات‏ها در این گروه بسیار زیاد است. خوردن زیاد باعث افزایش بعضى ریزمغذى‏ها و کاهش برخى از آنها در بدن زنان باردار مى‏شود.
بنابراین براى برنامه‏ریزى غذایى مطلوب زنان باردار باید به عوامل روحى روانى آنان توجه کامل شود زیرا شرایط روحى مادر، ذائقه او را تحت تأثیر قرار مى‏دهد.

زنان تحصیلکرده بهتر مى‏خوابند

بالا بودن سطح تحصیلات به زنان کمک مى‏کند خواب بهترى در شب داشته باشند، اما در مردان معمولاً تحصیلات بالا باعث بى‏خوابى مى‏شود.
در سراسر جهان زنان دو برابر مردان از بى‏خوابى رنج مى‏برند. اگر چه زمینه‏هاى زیست‏شناسى تأثیر بسزایى در بى‏خوابى دارد ولى عوامل اجتماعى مانند سطح تحصیلات تأثیرى هر چند کم بر الگوى خواب اشخاص مى‏گذارد.
در مطالعه‏اى در مورد وضع تأهل، شغل، سطح تحصیلات، خرج و دخل خانه و تعداد فرزندان، از شرکت‏کنندگان سؤال شد و در مجموع صرف نظر از طبقه اجتماعى و اقتصادى متوسط، بى‏خوابى زنان 25/1 واحد از مردان بیشتر بود.
عواملى چون پیرى، طلاق یا جدایى، پایین بودن سطح تحصیلات، بهداشت پایین، سیگار کشیدن، درآمد کم و زندگى با فرزندان، بى‏خوابى را در زنان و مردان افزایش مى‏دهد. همان طور که بیکارى و طلاق تأثیر منفى بیشترى بر کیفیت و کمیت خواب زنان دارد، بالا بودن سطح تحصیلات، خواب شبانه را در زنان بهبود مى‏بخشد.

بیمارى نشانگان پاى در زنان دو برابر مردان است‏

در بیمارى «نشانگان» بیمار به دنبال احساس ناراحتى در پاهاى خود مانند گز گز شدن یا کشیده شدن و یا درد یا یک حس خزنده مور مور کننده به طور غیر قابل اجتنابى پاهاى خود را حرکت مى‏دهد.
در بیشتر بیماران مبتلا به نشانگان، نشانه‏ها در زمان استراحت یا عدم فعالیت بدتر شده و با حرکت برطرف مى‏شود. زمان وقوع نشانه‏ها بیشتر در عصر و شب است و مى‏تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود.
علت این بیمارى ناشناخته که در زنان دو برابر مردان است مى‏تواند به فقر آهن، نارسایى کلیه و حتى شرایط فیزیولوژیکى مانند حاملگى مربوط شود.
با گذشت زمان و بعد از 50 سالگى علایم بیمارى شدیدتر مى‏شود. حرکات غیر ارادى عضلانى، احساس ناراحتى و بى‏قرارى، اختلال خواب و اختلالات خلقى از جمله عوارض این بیمارى است.

مصرف روزانه یک موز براى پیگشیرى از سکته‏

جدیدترین تحقیقات صورت گرفته مى‏گوید مصرف روزانه یک موز خطر سکته را کاهش مى‏دهد.
موز سرشار از پتاسیم است و محققان دریافتند افراد مسنى که مقادیر کمى از این ماده معدنى در بدن خود دارند 50 درصد بیشتر در معرض سکته هستند.
به گفته محققان پتاسیم عروق خونى را گشاد و به خارج کردن سدیم، یک عامل خطر عمده از خون کمک مى‏کند.

پخت و پز طولانى بر زیبایى پوست زنان تأثیر منفى دارد

کارشناسان به زنان خانه‏دار هشدار دادند کارهاى زیاد خانه به ویژه پخت و پز طولانى در آشپزخانه بر زیبایى و شفافیت پوست آنها تأثیر منفى مى‏گذارد.
این کارشناسان همچنین مى‏گویند پوست زنان به سبب گرماى آشپزخانه خستگى و تلاش زیاد عرق مى‏کند که با عرق کردن آب بدن از بین مى‏رود و چنانچه این آب از دست رفته جبران نشود پوست دچار خشکى شده و به مرور این خشکى منجر به بروز چین و چروک در پوست خواهد شد.

زنان سلامت خود را براى دیگران به خطر مى‏اندازند

محققان مى‏گویند بسیارى از زنان سلامت خود را به خاطر بهبود زندگى عزیزان‏شان به خطر مى‏اندازند.
دو سوم زنانى که در مطالعه‏اى توسط «بنیاد قلب بریتانیا» شرکت کرده بودند گفتند بیشتر نگران سلامتى خانواده و دوستان خود هستند تا سلامتى خودشان. یک پنجم زنان نیز (1154 نفر) گفتند اصلاً به فکر سلامت خود نیستند.
روانشناسان معتقدند این رفتار احتمالاً ریشه‏هاى ژنتیکى دارد و هدف آن اطمینان از تداوم نسل است. مادرها به خاطر فدا کردن خود به نفع فرزندان‏شان بسیار معروف هستند.
یکى از محققین این بنیاد گفت: زنان وقتى نوبت به سلامت خودشان مى‏رسد مى‏توانند بدترین دشمن خود باشند و نیازهایشان را فداى رسیدگى به عزیزان‏شان بکنند. هزاران زن از ناراحتى‏هاى قلبى و گردش خون مى‏میرند در حالى که همیشه فکر مى‏کنند مردها بیشتر در معرض خطر بیمارى قلبى هستند. ما عاجزانه تلاش مى‏کنیم تا زنان به فکر سلامت خود باشند.

پوکى استخوان به شدت زنان را تهدید مى‏کند

«استئوپروز» یا پوکى استخوان نوعى بیمارى غیر قابل برگشت است که در آن تراکم توده استخوانى کاهش یافته و استخوان مستعد ابتلا به شکستگى مى‏شود.
میزان تحرک، شیردهى، کاهش استروژن در میان زنان از جمله دلایل بالا بودن پوکى استخوان در میان زنان است که با بالا رفتن سن‏شان بیشتر به این بیمارى مبتلا مى‏شوند.
80 درصد مبتلایان به بیمارى دیابت، کبد و افرادى که عمل پیوندى داشته‏اند در معرض خطر ابتلا به پوکى استخوان قرار دارند.
عوامل پیشگیرى‏کننده در این امر شامل دریافت کلسیم، فسفر و ویتامین D در غذا و پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف زیاد الکل است.

کمبود آهن عاطفه مادران را کاهش مى‏دهد

بررسى رفتار 85 مادر با فرزندان‏شان در آمریکاى جنوبى، که تازه وضع حمل کرده‏اند، نشان داد همه مادرانى که دچار کمبود و فقر آهن در خون خود بودند رابطه عاطفى ضعیفى با فرزندان‏شان داشتند.
بررسى فیلم‏هاى ضبط شده از رفتار این مادران در 10 هفته پس از وضع حمل نشان داد 64 تن از 85 مادرى که دچار کمبود آهن بودند روابط گرمى با فرزندان‏شان نداشتند اما 21 مادر دیگر که از آهن کافى برخوردار بودند محبت کافى به فرزندان‏شان ابراز مى‏نمودند.

اثر سویا در بهبود کیفیت زندگى پس از یائسگى‏

بر اساس نتایج یک پژوهش جدید، مصرف سویا به مقدار کافى که حاوى موادى به نام «ایزوفلاوون»ها است مى‏تواند علایم ناشى از یائسگى مربوط به کیفیت زندگى را بهبود بخشد.
در بررسى‏ها مشخص شده مصرف سویا، باعث کاهش 40 درصدى از شکایات روانى از جمله اختلالاتى خلقى و افسردگى، 36 درصد کاهش در گُر گرفتگى و تعریق شبانه و نیز 30 درصد کاهش در سایر علایم جسمى از جمله کاهش انرژى در زنان یائسه شده است.
از سویى دیگر نتایج یک تحقیق نشان مى‏دهد ترکیبى به نام «جنیستین» در سویا، اسپرم را در حالى که به سمت تخمک شنا مى‏کند، از بین مى‏برد و حتى میزان بسیار کم آن در بدن جنس مؤنث مى‏تواند اسپرم را از بین ببرد و مانع حاملگى شود.
این ماده در تمامى محصولات داراى سویا مثل شیر سویا، پیتزاها و بسیارى از غذاهاى کنسروشده یافت مى‏شود؛ لذا زنانى که مى‏خواهند باردار شوند باید حداقل در روزهایى که احتمال باردار شدن آنها بیشتر از روزهاى دیگر است، از خوردن سویا پرهیز کنند.

صداى بم پدران باعث آرامش نوزادان مى‏شود

مادران معمولاً با مشکل گریه‏هاى بى‏دلیل نوزادان روبه‏رو هستند و به رغم تمامى اقداماتى که انجام مى‏دهند، گریه نوزاد قطع نمى‏شود و این عاملى براى ایجاد تنش در مادران و پدران جوان است.
به تازگى مشخص شده که پدران این نوزادان مى‏توانند در آرام کردن گریه‏هاى بى‏دلیل نوزادان که گاه از درد شکم و قولنج مى‏باشد، نقش بسیار مؤثرى ایفا کنند. به این ترتیب که باید کودک را به سینه خود بچسبانند، آرام پشت او را ماساژ دهند و در گوش او زمزمه کنند.
تحقیقات در این مورد نشان داده است که این کودکان ناگهان آرام شده و به خواب مى‏روند و این بهترین کمکى است که پدر خانواده مى‏تواند در جهت آرام کردن محیط خانواده انجام دهد.

تنفس‏هاى عمیق هیجانات را کاهش مى‏دهد

دانشمندان معتقدند تمرین‏هاى تنفسى ساده مى‏تواند از بروز هیجان و اضطراب در افراد پیشگیرى کند.
نتایج به دست آمده از بررسى‏هاى جدید نشان مى‏دهد کُند کردن تنفس در لحظه هیجان مى‏تواند این اختلالات را کاهش دهد.
عواملى از قبیل اضطراب و هیجان، دستپاچگى و فشارهاى شدید کارى و روحى مى‏تواند با بالا بردن سرعت تنفس، میزان انرژى مصرفى در بدن را افزایش دهد.
دانشمندان دریافته‏اند بازدم‏هاى عمیق بهترین روشى است که مى‏تواند میزان اضطراب و هیجان‏ها را در بدن پایین بیاورد.
کارشناسان معتقدند تنفس فقط باید از راه بینى انجام شود.

سیب سرخ بهترین نوع سیب است‏

بر اساس یافته‏هاى جدید پژوهشگران، سیب‏هاى قرمز پنج برابر بیشتر از سایر سیب‏ها ترکیبات آنتى‏اکسیدان دارند.
این مطلب را محققان کانادایى با بررسى بر روى انواع مختلف سیب که همگى سرشار از ویتامین C و سایر ریزمغذى‏ها هستند دریافتند. ترکیبات آنتى‏اکسیدان با خنثى کردن رادیکال‏هاى آزاد که در بروز انواع بیمارى‏ها نقش دارند از بروز سرطان و بیمارى‏هاى قلبى پیشگیرى مى‏کند.
دانشمندان همچنین به دلیل نیاز بدن به الیاف سلولزى، خوردن دست کم سه عدد سیب در روز یا استفاده از دیگر انواع الیاف غذایى مثل غلات را به مردم توصیه مى‏کنند.
دانشمندان با جمع‏بندى نتایج 10 تحقیق که در آمریکا و اروپا بر روى بیش از 330 هزار فرد بزرگسال انجام شده بود، دریافتند کسانى که روزانه 10 گرم فیبر مصرف مى‏کنند، خطر حمله قلبى در آنها 14 درصد و خطر مرگ ناشى از بیمارى عروقى کرونر قلب 27 درصد کمتر است.

خوردن بستنى باعث خوشبختى انسان مى‏شود

دانشمندان به این نتیجه رسیده‏اند که برخى از خوراکى‏هاى بسیار خوشمزه نه تنها ضرر ندارند بلکه بسیار مفید هستند.
نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد که در زمان خوردن بستنى وانیلى، واکنش انسان مانند زمان گوش دادن به صداى مورد علاقه یا معاملات تجارى موفقیت‏آمیز است.
سرپرست محققان در این رابطه گفت: ما براى نخستین بار توانستیم ثابت کنیم که بستنى باعث خوشبختى انسان مى‏شود.
محققان با استفاده از صفحه‏هاى نمایشگر ویژه‏اى که براى نمایش بیمارى‏هاى مغزى به کار مى‏رود توانسته‏اند واکنش مغز را در وضعیت‏هاى مختلف از جمله تنهایى و ناامیدى ثبت و آثار خوردن بستنى روى مغز را مشاهده کنند.

آب زغال اخته براى قلب مفید است‏

پژوهشگران مى‏گویند مصرف شش ماه آب زغال اخته باعث بهبود کار رگ‏هاى خونى و محافظت در برابر بیمارى‏هاى قلبى مى‏شود.
زغال اخته علاوه بر تأثیر مثبت بر دستگاه گردش خون، باعث بهبود عفونت‏هاى دستگاه ادرارى، زخم معده، بیمارى‏هاى لثه و حتى سرطان مى‏شود. در آزمایشى که در دانشگاه ویسکانیسن انجام شد گروهى از بیماران مبتلا به «کلسترول زیاد و اترواسکلروز» یا سخت شدن دیواره سرخرگ‏ها شش ماه از پودر به دست آمده از آب زغال اخته استفاده کردند.
پس از این مدت آزمایش‏ها نشان داد رگ‏هاى آنها قوى‏تر شده است. گنجاندن مقادیر فراوان میوه و سبزى در سبد غذایى، بدن را در برابر انواع بیمارى‏ها مقاوم مى‏کند.

افزایش خطر ابتلا به ایدز با مصرف قرص‏هاى شادى‏آور

محققان به تازگى دریافته‏اند که مصرف قرص‏هاى شادى‏آور، خطر ابتلا به «ایدز» را در مصرف‏کنندگان آنها افزایش مى‏دهد.
هم اکنون بیش از 60 درصد معتادان به مواد مخدر در کشورهاى آسیایى، ناقل ویروس «ایدز» هستند و متأسفانه این آمار رو به افزایش است.
یکى از راههاى اصلى و مهم ابتلا به بیمارى «ایدز» انجام رفتارهاى پرخطر جنسى است و در این باره هم‏اکنون افزایش مصرف داروهاى توهم‏زا و شادى‏آور در کنار شیوع بیمارى «ایدز» به شدت باعث نگرانى متخصصان شده است. انجام رفتارهاى پرخطر و بى‏بند و بارى در مصرف‏کنندگان این داروها بیشتر مشاهده مى‏شود چون این افراد خطر و عوارض رفتارهاى پرخطر خود را از جمله ابتلا به ایدز با مصرف این داروها، کمتر درک مى‏کنند.

پیشگیرى از سرطان با خوردن آناناس‏

وجود «ویتامین C» و آنتى‏اکسیدان در آناناس باعث شده که این میوه در رده مواد غذایى ضد سرطان قرار گیرد.
همچنین وجود آنزیم برومالین در آناناس از بروز لخته خون و در نتیجه سکته‏هاى قلبى پیشگیرى مى‏کند.
مطالعات نشان داده چنانچه افراد برومالین را به صورت مکمل در میوه دریافت کنند، میزان مرگ و میر ناشى از سکته‏هاى قلبى از 20 درصد به 2 درصد کاهش مى‏یابد. افراد مبتلا به زخم معده نباید از این میوه خصوصاً نارس آن استفاده کنند زیرا آناناس اسیدیته بالایى دارد و مى‏تواند این عارضه را شدت دهد.
خوردن 100 گرم آناناس، 25 درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را به ویتامین Cتأمین مى‏کند.

سیب‏زمینى سرشار از خواص غذایى است‏

محققان در انگلیس دریافتند سیب‏زمینى ماده‏اى شیمیایى به نام «کیوکامین» تولید مى‏کند که قادر است فشار خون را کاهش دهد. این ماده به طور طبیعى در بسیارى از گونه‏هاى سیب‏زمینى یافت مى‏شود.
محققان مى‏گویند آب‏پز کردن سیب‏زمینى از سرخ کردن آن بهتر است، زیرا با آب‏پز شدن خواص غذایى سیب‏زمینى حفظ مى‏شود.
ماده شیمیایى «کیوکامین» قبلاً در نوعى داروى گیاهى چینى یافت شده بود. علاوه بر کاهش فشار خون، سیب‏زمینى مى‏تواند در درمان بیمارى خواب که در بسیارى از کشورهاى آفریقایى رایج است استفاده شود.

پیشگیرى از گرفتگى رگ‏هاى خونى با مصرف عسل‏

مصرف روزانه 4 قاشق عسل، مواد محافظ بیشترى در خون فرد ذخیره کرده و از گرفتگى رگ‏هاى خونى جلوگیرى مى‏کند.
محققان به مردانى که بین 18 تا 68 سال سن داشتند به مدت 5 هفته در هر روز یک لیوان آب با 4 قاشق عسل دادند و متوجه شدند آنتى‏اکسیدان آنها بیشتر از دیگران است.
گفتنى است «آنتى‏اکسیدان» ماده‏اى است که از بافت‏هاى بدن در مقابل اکسیژن تهاجمى محافظت مى‏کند.

گیاه شاهى باعث کاهش وزن مى‏شود

گیاه شاهى داراى گلوکز مهمى به نام «تروپئولوزید» و مواد آهن، کلسیم، پتاسیم، ید، فسفر و ویتامین‏هاى آ، ب و ث است. همچنین این گیاه از اسیدهاى تشکیل یافته از مواد معدنى، کلر، فسفر و سولفور برخوردار است که پاک‏کننده بسیار خوب روده‏ها است.
شاهى خون را تصفیه مى‏کند، جهت کاهش وزن مفید است و اشتها را افزایش مى‏دهد. این گیاه چربى‏هاى بدن را به انرژى تبدیل مى‏کند و محرک و مهیج است.

زردآلو قوه بینایى را تقویت مى‏کند

ویتامین A در میوه زردآلو به حد وفور یافت مى‏شود که به رشد اطفال کمک کرده و باعث تقویت بینایى آنها مى‏شود.
در بین سبزیجات، هویج بیشترین مقدار «بتاکاروتن» را دارد و در بین میوه‏ها زردآلو این گونه است. هیچ میوه دیگرى به این اندازه حاوى «بتاکاروتن» نیست. «بتاکاروتن» از دسته کاروتئوئیدها و پیش‏ساز ویتامین Aدر بدن است. همچنین به عنوان یک آنتى‏اکسیدان بدن را از صدمات رادیکال‏هاى آزاد حفظ مى‏کند.
اخیراً ثابت شده که تعداد زیادى «کاروتئوئیدهاى» دیگر مثل «کورستین» و مقادیر زیادى «اسیدسالیسیلیک» در زردآلو وجود دارد.
«بتاکاروتن» موجود در زردآلو مانع پینه بستن و خشک شدن پوست مى‏شود، وقتى پوست بدن، پوسته پوسته و سفید یا خاکسترى‏رنگ مى‏شود، نشانه کمبود «بتاکاروتن» است.
در تابستان مقدار کاروتن محافظ موجود در پوست کم مى‏شود و هر قدر اشعه ماوراء بنفش شدیدتر باشد، به همان نسبت کاروتن بیشترى در بدن مصرف مى‏شود. «بتاکاروتن» در بدن یک پوشش محافظ در مقابل رادیکال‏هاى آزاد به وجود مى‏آورد.

مصرف استامینوفن باعث بروز بیمارى ریوى مى‏شود

دانشمندان انگلیسى دریافتند افزایش مصرف استامینوفن باعث افزایش خطر ابتلا به بیمارى‏هاى آسم و بیمارى‏هاى انسدادى ریه مى‏شود. دانشمندان دریافتند شیوع آسم تا 9/6% و شیوع بیمارى‏هاى انسدادى ریه تا 8/11% در مصرف‏کنندگان استامینوفن بیشتر است.
به علاوه 8/2 درصد از این مصرف‏کنندگان در آن واحد به هر دو بیمارى مبتلا بودند از این گروه حدود 4 درصد به طور روزانه استامینوفن مصرف مى‏کردند اگر چه در 2/8 درصد از این گروه آسپرین و در 5/2 درصد از آنها ایبوپروفن مصرف مى‏شد.
محققان بر این باورند که نه آسپرین و نه ایبوپروفن با شیوع آسم یا بیمارى‏هاى انسدادى عروقى ارتباطى ندارند.