سوء هاضمه


 

سوء هاضمه‏

ترجمه: پگاه امیردیوانى‏
منبع: سایت Kids Health

«براندون» روز خوبى را آغاز کرده بود. در مدرسه از درس ریاضى نمره «الف» گرفت، در طول روز بهترین دوستش را ملاقات کرد و هنگام نهار یک ساندویچ استیک با پنیر و فلفل و مقدارى پیاز خورد.
اما بعدازظهر، در خلال مطالعاتش ناگهان یک سوختگى در عقب گلویش احساس کرد و سینه و معده‏اش درد گرفت، گویا او دچار سوء هاضمه شده بود.

سوء هاضمه چیست؟

سوء هاضمه نام دیگر دل آشوبه است، همچنین بدگوارى نیز نامیده مى‏شود. این رویداد اغلب هنگامى اتفاق مى‏افتد که فرد زیاد تند غذا مى‏خورد یا غذاهایى مى‏خورد که به او نمى‏سازد؛ بنابراین شاید بتوان گفت که ساندویچ بزرگ گوشت و پنیر به «براندون» نساخته بود.
«براندون» همراه با سوء هاضمه‏اش کمى سوزش سر دل (ترش‏کردگى) نیز داشت. این عارضه که توسط اسید معده ایجاد مى‏شود، یک احساس سوختگى است که از سینه شخص به گردن و گلویش مى‏زند و البته در حالت عادى مشکل جدى به حساب نمى‏آید. هنگام ایجاد ترش‏کردگى، اسید معده ترشح مى‏شود و مرى را تحریک مى‏کند و اغلب مزه تلخ یا ترش در دهان فرد باقى مى‏گذارد.
سوء هاضمه و ترش کردن مشکلات متداولى در کودکان و بزرگسالان به حساب مى‏آیند. به همین دلیل شما تبلیغات زیادى را در مورد داروهاى رفع این مشکل در تلویزیون و رسانه‏هاى دیگر مشاهده مى‏کنید که البته نباید بدون نظر والدین و مشورت با پزشک آنها را بخورید. بسیارى از این داروها براى بزرگسالان مناسبند نه کودکان.
استرس، خواب ناکافى، سیگار کشیدن یا مصرف الکل نیز مى‏توانند باعث تشدید سوء هاضمه شوند. ناراحتى‏هاى گوارشى نظیر زخم‏ها، علایم سوء هاضمه و سوزش سردل را ایجاد مى‏کنند که البته در کودکان شایع نیست.

فرد چه باید بکند؟

اگر فرد علاوه بر سوزش سردل، سوء هاضمه نیز داشته باشد، احتمالاً یک یا چند علامت زیر را خواهد داشت:
- درد یا سوزش در بالاى شکم و گاهى در وسط شکم؛
- تهوع؛
- ورم معده (احساس بادکردگى وقتى معده بیش از حد پر مى‏شود)؛
- باد گلو.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اغلب سوء هاضمه پس از خوردن غذاى بسیار زیاد رخ مى‏دهد. در صورتى باید به پزشک مراجعه کنید که بعد از خوردن غذاهاى سالم، ورزش و خواب کافى دچار سوء هاضمه شده باشید. شاید لازم باشد معاینه شوید، از معده خود عکس بگیرید یا آزمایشات دیگرى انجام دهید تا مطمئن شوید سوء هاضمه شما علامت مشکل دیگرى در دستگاه هاضمه‏تان نیست.
بر اساس تشخیص پزشک، شما باید تغییراتى در رژیم غذایى خود ایجاد کرده یا دارو مصرف کنید. حتماً در صورت بروز علایم زیر، آن را با والدین خود در میان بگذارید:
استفراغ، بخصوص اگر همراه با خون باشد.
فکر مى‏کنید وزن‏تان کاهش یافته.
اگر بى‏اشتهایى شما بیش از یک روز طول بکشد.
احساس نفس‏تنگى بکنید.
بى‏دلیل عرق کنید.
شکم‏درد داشته باشید.

جلوگیرى از سوء هاضمه‏

بعضى از مردم غذا مى‏خورند، بدون آنکه دچار سوء هاضمه شوند ولى بعضى دیگر نسبت به غذا حساس هستند و ممکن است چیزهایى بخورند که با آنها سازگارى ندارد. اگر این غذاها را شناختید، بهترین راه آن است که زیاد از آنها نخورید یا به طور کلى از خوردن‏شان چشم‏پوشى کنید. (در مورد «براندون»، مشکل اصلى، پیازهاى روى ساندویچ گوشتش بود.)
علاوه بر پرهیز از غذاهاى مشکل‏آفرین، خوردن وعده‏هاى کمتر غذا به جاى حجم زیادى از آن روش خوبى است.
در زیر رهنمودهایى براى جلوگیرى از سوء هاضمه ارائه شده است:
تا حد ممکن از خوردن غذاهاى چرب نظیر سرخ‏کردنى‏ها و انواع همبرگر پرهیز کنید.
از خوردن شکلات و مرکبات زیاد خوددارى نمایید. (اسید موجود در مرکبات مى‏تواند بر دستگاه هاضمه تأثیر نامطلوب بگذارد.)
آهسته غذا بخورید.
روش‏هایى پیدا کنید تا به آرامش دست یابید و استرس را کاهش دهید.
به بدن خود فرصت دهید تا غذا را هضم کند.
سعى کنید یک ساعت زودتر از موعد مقرر غذا صرف کنید.
شما باید تمام این موارد را رعایت کنید، اما ممکن است باز هم در یک لحظه دچار سوء هاضمه شوید. اگر چنین اتفاقى افتاد به خاطر داشته باشید که با یک معذرت‏خواهى، حتماً باد گلو بزنید!!!