کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

از اینجا تا ابدیت (شبى دیگر، پرواز عبرت‏انگیز روح از خاک تا افلاک)

حسن عسکرى‏راد
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 280 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
این کتاب، سرگذشت شگفت‏انگیز فردى به نام «سیدصادق» است که پس از گرفتار آمدن به دام‏هاى فریبنده و گرداب‏هاى سهمگین به توبه واقعى دست زد و پس از خودشناسى و خودسازى، شگفتى‏هاى فراوان آفرید و سرانجام در مبارزه با مواد مخدر به شهادت نائل آمد. دیدن عالم برزخ و شرح ماجراهاى شفافى که در آنجا رخ مى‏دهد سراسر کتاب را فرا گرفته است. نویسنده، این ماجراها را در هفت فصل به تصویر کشیده است: توبه نصوح، جلوه‏هاى مکاشفه، پرواز روح، برزخ بلاتکلیفان، فراز و فرود، سرزمینى سبز و بازگشت به عبرت.

آمدى در شهر ما گل کاشتى (به استقبال از کریمه اهل بیت حضرت معصومه«س»)

على باباجانى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 48 صفحه‏
قیمت: 6500 ریال‏
در این کتاب اشعارى زیبا در خصوص ورود حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم سروده شده است.
این کتاب مخصوص گروه سنى «ه» مى‏باشد و کودکان و نوجوانان مى‏توانند از آن بهره ببرند.

تفسیر کاشف (سوره‏هاى فاتحه و بقره) (ج اول)

محمدجواد مغنیه‏
ترجمه: موسى دانش‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 786 صفحه‏
قیمت: 58000 ریال‏
دانشمند نواندیش شیعى لبنانى، مرحوم شیخ محمدجواد مغنیه از جمله کسانى بود که با آگاهى از زمان خویش و نیازهاى آن، رویکردى هدایت‏جویانه و پرسشگرانه به قرآن داشت و بدین‏سان تفسیر وى افزون بر آنچه در تفاسیر کهن از شرح واژه‏ها، ترکیب‏ها و ... آمده است. در پى بهره‏جویى از پیام‏هاى قرآن براى حل مشکلات اجتماعى و سیاسى مسلمانان به ویژه نسل جوان است.
وى قرآن را کتاب دین، هدایت، اصلاح و قانون مى‏داند و معتقد است نخستین هدف قرآن در صلح و امنیت زیستن بشر است تا در پرتو آن راه کرامت و سعادت را بپیماید.

دروس شرح منظومه حکیم ملاهادى سبزوارى(ره) (ج اول)

آیت‏اللَّه یحیى انصارى شیرازى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 800 صفحه‏
قیمت: 77000 ریال‏
شرح منظومه حکیم ملاهادى سبزوارى از آثار برجسته در میراث فلسفه و حکمت اسلامى است که با چیره‏دستى کامل، مباحث حِکَمى و فلسفى در آن، تبیین شده است. از آغاز نگارش این کتاب شرح‏هاى متعددى بر آن نوشته شده که هر یک ویژگى خاصى دارند.
این اثر نیز شرحى است که حکیم متألّه معاصر استاد حضرت آیت‏اللَّه حاج شیخ یحیى انصارى به سبکى شیرین و دلنشین غوامض و پیچیدگى‏هاى آن را باز نموده و خواننده را با رمز و رازهاى آن آشنا مى‏سازد.
آیت‏اللَّه انصارى در جلد اول این مجموعه به شرح بخش «منطق» و در 3 جلد بعدى آن به شرح بخش «حکمت» مى‏پردازد.

جرعه‏اى از ادب قرآن (آموزش کاربردى ادبیات عرب)

ابوالقاسم على‏دوست‏
ترجمه: محمد صالحى ابرقویى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 424 صفحه‏
قیمت: 34500 ریال‏
این کتاب ترجمه کتاب «سلسبیل فى اصول التجزئة و الاعراب» به قلم ابوالقاسم على‏دوست است که با رویکرد آموزش میدانى و کاربردى ادبیات عرب نگاشته شده است. در این کتاب با انگیزه توانمندسازى فراگیران، به تجزیه و ترکیب سوره «دهر» همت گماشته شده و تک تک آیات آن - با نظر به روایات اهل‏بیت(ع) و اهمیت دادن به مسائل کلامى - تفسیر ادبى شده است؛ آنگاه در بخش دیگرى از کتاب به تحقیق و بررسى مستقل پیرامون برخى از مسائل و قواعد ادبیات عرب که در خلال تجزیه و ترکیب سوره طرح شده‏اند، در قالب 31 اصل پرداخته شده و در ادامه برخى از قواعد ادبى که در نظر نگارنده از اهمیت برخوردار بوده‏اند در سى نکته طرح و توضیح داده شده‏اند.

مسئله‏شناسى مطالعات سیاسى اسلامى‏

سیدصادق حقیقت‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 320 صفحه‏
قیمت: 24000 ریال‏
این پژوهش عهده‏دار یافتن مسائل مهم در حوزه مطالعات سیاسى اسلام اعم از فقه سیاسى، فلسفه و کلام سیاسى و مطالعات سیاسى تجربى با گرایش اسلامى است. در این اثر سؤال‏ها، آسیب‏ها، معضلات و نیازهاى پژوهشى در زمینه مطالعات سیاسى اسلامى با توجه به نیازهاى جهان اسلام و براى کمک به پژوهشگران این حوزه، مورد بررسى قرار گرفته است.

ساختار منطقى اندیشه سیاسى اسلام‏

حسن عباس‏حسن‏
ترجمه: مصطفى فضائلى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 688 صفحه‏
قیمت: 56000 ریال‏
اندیشه سیاسى اسلام از گفتمان‏هاى جدى دوران معاصر است که نویسندگان چندى بدان پرداخته‏اند. این اثر نیز به شکلى بدیع، در سه بخش به تبیین ساختار منطقى آن پرداخته است: در بخش اول، اندیشه سیاسى اسلام را با توجه به ساختار منطقى آن بر اساس نصوص دینى بررسى مى‏کند و در بخش‏هاى دوم و سوم کتاب، به طور جداگانه از ساختار منطقىِ دو گرایشِ سنى و شیعه در عرصه اندیشه سیاسى، بحث و گفتگو مى‏کند.

انواع ویرایش‏

ابوالفضل طریقه‏دار
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 391 صفحه‏
قیمت: 25000 ریال‏
این اثر عهده‏دار بحث در باره «انواع ویرایش» است. شیوه‏نامه‏هاى دیگر فقط از مسائل صورى ویرایش همچون، رسم‏الخط، نشانه‏هاى نقطه‏گذارى، شیوه تنظیم پانوشت و امثال آن بحث کرده‏اند، اما این کتاب علاوه بر مباحث صورى، روش ویرایش محتوایى - ساختارى، نگارش / ادبى، داستانى، ترجمه‏اى، احیایى، تلخیص، را هم بحث کرده است. همچنین به سبک ویرایش، تاریخچه آن، درجه ویراستاران و مسائل ویرایش نظرى نیز پرداخته است.

از آسمان که کم نمى‏شود چیزى‏

ناهید سرشگى (طارا)
ناشر: آوریچ‏
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 122 صفحه‏
قیمت: 12500 ریال‏
این کتاب حاوى 58 شعر نو است با عناوینى از جمله: زیتون، تصمیم کبرى‏، عسل، مادر، ماه مردگان، دکمه، 20 سؤالى، چتر، پرستار نقاش، پیکاسو و ... .

راه محمد(ص) (ویرایش دوم)

آیت‏اللَّه سیدرضا صدر
به اهتمام سیدباقر خسروشاهى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 616 صفحه‏
قیمت: 53000 ریال‏
پیامبر(ص) الگوى بى‏بدیل براى همه انسان‏هاست. رفتارى که آن حضرت در جنبه‏هاى مختلف فردى و اجتماعى از خود بروز داد، راه تکامل را در پیش روى همگان گشود. این اثر در سیزده بخش، زندگانى پیامبر اکرم(ص) را از کودکى، پدر و اجداد و نیاکان، دوران نوجوانى و جوانى، زمینه‏هاى ظهور، بعثت، معجزات آن حضرت، استقامت در ترویج دین و ... نگارش شده است. زبان و بیان این اثر بسیار روان و منابع آن مستند به آثار کهن فریقین است.

عیار نقد

سیدیحیى یثربى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 255 صفحه‏
قیمت: 21500 ریال‏
این پژوهش با نگاهى تاریخى - تحلیلى، به نقد پنج مقوله مهم فلسفى پرداخته است: اصالت وجود، معاد جسمانى، وجود کلى، فطرى بودن دین و علم حضورى.
مؤلف در این نقد و تحلیل‏ها، بعضى از دیدگاههاى مشهور و پذیرفته شده را ردّ و براى برخى، پیشنهادهاى اصلاحى ارائه کرده است.

سیماى پیامبر اکرم(ص) در نهج‏البلاغه‏

عبدالمجید زهادت‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 304 صفحه‏
قیمت: 28000 ریال‏
نبى اکرم(ص) اسوه حسنه و الگوى مناسب براى همه انسان‏ها در همه عصرهاست. نویسنده در این کتاب سیماى این اسوه حسنه را از بیان امیر مؤمنان على(ع) در نهج‏البلاغه براى خوانندگان در چهار فصل: شخصیت نبى گرامى اسلام، بعثت پیامبر اکرم(ص)، پیامبر اکرم(ص) اسوه حسنه، رابطه امام على با رسول خدا(ص) ترسیم کرده است.

انوار العرفان‏

ملااسماعیل اسفراینى رویینى‏
تحقیق: سعید نظرى توکلى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 480 صفحه‏
قیمت: 43000 ریال‏
«انوارالعرفان» کتابى است مشتمل بر یک دوره معارف اسلامى به روش فلسفى - کلامى. مؤلف در این اثر ضمن بیان مطالب فلسفى بر اساس مبانى حکمت متعالیه به آراى موجود در هر مسئله، مطابق حکمت مشاء و اشراق و اصول کلامى اشاعره و معتزله اشاره دارد. همچنین گاهگاهى نیز نظرى به سخنان اهل عرفان، به ویژه ابن‏عربى، دارد. وى این اثر را در یک مقدمه، سه مقصد و یک خاتمه، سامان داده است.

مداراى بین مذاهب‏

سیدصادق سیدحسینى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 640 صفحه‏
قیمت: 48000 ریال‏
در مطالعه فقهى نسبت به مدارا شاید کمتر با دلیل‏هایى روبه‏رو شویم که برخوردار از دلالت‏هاى مطابقى نسبت به این مسئله باشند. با توجه به اینکه دلالت، منحصر به دلالت مطابقى نیست، لازم است در مطالعه مدارا، فصلى ویژه جهت بهره‏گیرى از دلالت‏هاى التزامى بسیارى از آیات و روایات گشود؛ چه آنکه بسیارى از دلایل مربوط به حوزه تعامل مسلمانان با یکدیگر به ملزومات و یا لوازمى اشاره دارند که برخوردار از وضعیتى پیوند خورده با مسئله مدارا مى‏باشند.
در این تحقیق گامى مهم در این مبحث حساس و حیاتى برداشته شده است.

از یقین تا یقین (راه نو در معرفت‏شناسى و متافیزیک)

سیدیحیى یثربى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 264 صفحه‏
قیمت: 22500 ریال‏
نویسنده بر آن است که حرکت تکاملى انسان را مى‏توان در پنج مرحله پى در پى بررسى کرد: در یقین، از یقین به شک، در شک، از شک به یقین و در یقین. در این 5 مرحله دو مرحله «یقین» وجود دارد: مرحله اول آن ابتدایى و پایین است، اما مرحله آخرش، بسیار ارزشمند و در اوج مى‏باشد.
پنج فصل اول این اثر به همین موضوعات اختصاص دارد. فصل ششم نتیجه‏گیرى از پنج فصل قبل در تبیین چگونگى گسترش یقین در قلمرو علوم تجربى، متافیزیک، الهیات و علوم انسانى است.

بارورى‏هاى پزشکى از دیدگاه فقه و حقوق‏

محمدرضا رضانیا معلم‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 552 صفحه‏
قیمت: 43000 ریال‏
این تحقیق در صدد است که میان عرصه دانش جدید پزشکى و دانش فقه (فقه شیعه و اهل سنت) و حقوق (ایران و پاره‏اى کشورهاى دیگر) تعامل و ساز و کار مناسب ایجاد نماید. از این‏رو در سه بخش پزشکى (موضوع‏شناسى)، فقهى (حکم‏شناسى) و حقوقى (وضع حقوقى و اثرشناسى) تدوین گردیده است. محورى‏ترین پرسش‏ها دو پرسش زیر مى‏باشد:
1- آیا تولیدمثل (در اسلام) منوط به رابطه زوجیت است؟ به تعبیر روشن‏تر آیا بارورى پزشکى به طور کلى و تزریق اسپرم یا تخمک بیگانه و یا بهره‏گیرى از رحم جانشین به طور خاص جایز است یا نه؟
2- وضع حقوقى (نسب) فرزند به دنیا آمده و آثار حقوقى آن چیست؟

شهود و شناخت (ج اول)

ترجمه و شرح صحیفه سجادیه‏
حسن ممدوحى کرمانشاهى با مقدمه آیت‏اللَّه جوادى آملى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 620 صفحه‏
قیمت: 55000 ریال‏
بر کتاب صحیفه سجادیه تا کنون شرح‏هاى مختلفى نوشته شده که هر کدام از جنبه‏اى قابل استفاده‏اند اما این اثر که در چهار جلد سامان‏یافته، هر یک از دعاهاى موجود در صحیفه سجادیه را به طور جداگانه، به تناسب موضوعات، تقطیع کرده و پس از اعراب‏گذارى دقیق، ترجمه فارسى روانى از آن ارائه داده است. علاوه بر اینها نکته مهم در این شرح آن است که واژگان مشکل هر دعا را به دقت، معنا کرده سپس شرح مفصلى از مطالب و موضوعات، ارائه مى‏دهد.

نقش و حقوق کارکنان در سازمان‏ها از دیدگاه امام على(ع)

على‏اصغر عطاران طوسى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 247 صفحه‏
قیمت: 21000 ریال‏
فرمان‏هاى امیر مؤمنان على(ع) به کارگزاران خویش، بهترین ارمغان براى کارکنان در راستاى آشنایى بیشتر با نقش و جایگاه خویش و آگاهى بهتر از حقوق خود مى‏باشد.
این کتاب که اولین نوشتار مؤلف از سلسله پژوهش‏هاى «سازمان و مدیریت اسلامى» مى‏باشد به بررسى «نقش و حقوق کارکنان در سازمان‏ها از دیدگاه امام على(ع)» پرداخته است.

مبانى فلسفه دین‏

دیوید اى.پیلین‏
ترجمه: گروه مترجمان‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 480 صفحه‏
قیمت: 36000 ریال‏
این کتاب نمونه‏اى از فلسفه‏ورزى در عرصه الهیات و آموزه‏هاى دین و نشانگر نقاط قوت و ضعف یکى از سنت‏هاى کهن خداباورانه در جهت تثبیت آموزه‏هاى خود و مبارزه با موج الحاد است و نشان مى‏دهد که الهیات همچون سایر رشته‏ها پویا و با شرایط زمانى در تعامل بوده است.

اینگونه باشیم‏

جواد محدثى‏
ناشر: مرکز انتشارات ...
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 88 صفحه‏
قیمت: 4500 ریال‏
در این کتاب چهل رهنمود زندگى‏ساز از امام على(ع) با توضیحى فشرده و گویا، الگویى براى مسلمان زیستن، شیعه بودن و اخلاق الهى داشتن است.

پژوهشنامه پیام غدیر

فصلنامه فرهنگى پژوهشى، سال اول، شماره اول‏
صاحب امتیاز: بنیاد پژوهشى فرهنگى پیمان غدیر
مدیرمسئول: محمدعلى دوراندیش‏
این فصلنامه که مدیرمسئول، هدف از انتشار آن را انعکاس پرتویى از فرهنگ اسلام ناب محمدى(ص) با پرهیز از سطحى‏نگرى و شعارزدگى و نیز اختلاف و تفرقه شمرده، وابسته به بنیاد پژوهشى فرهنگى پیمان غدیر است و در شهرستان جهرم منتشر مى‏شود. نخستین شماره این فصلنامه در حجم 126 صفحه و بدون درج قیمت و نحوه اشتراک، با موضوعات مختلفى از جمله توسل از دیدگاه وهابیت، دروس فلسفه سیاسى اسلام، امام سجاد(ع) و دعا، عوامل انحطاط حکومت‏ها، انتشار یافته نشان مى‏دهد که موضوعات آن اختصاصى به غدیر و مسائل پیرامونى آن ندارد. داخل جلد مجله به فراز از سخن ابوعلى‏سینا در معراج‏نامه مزیّن شده است:
«براى این بود که شریف‏ترین انسان و عزیزترین انبیا و خاتم رسل - علیهم‏السلام - با مرکز دایره حکمت و فلک حقیقت و خزانه عقل، امیرالمؤمنین على - علیه‏السلام - گفت که «یا على، اذا رأیت الناس مقرّبون الى خالقهم بانواع البر تقرّب الیه بانواع العقل تسبقهم» و این چنین خطاب جز با چنو بزرگ راست نآمدى که اندر میان خلق همچنان بود که معقول اندر میان محسوس. گفت: اى على، چون مردمان اندر کثرت عبادت رنج برند تو اندر ادراک معقول رنج بر، تا بر همه سبقت‏گیرى.»