اخبار


 

اخبار

مجمع عمومى سازمان‏هاى غیر دولتى زنان برپا شد

خانم «فاطمه کروبى» دبیر مجمع عمومى اسلامى بانوان در چهارمین نشست مجمع عمومى شبکه ارتباطى سازمان‏هاى غیر دولتى گفت: بنا بر تفکر غالب در جامعه، احزاب، نهادهاى سیاسى و انجمن‏ها، نهادهایى کاملاً غیر سیاسى هستند در صورتى که این دو نهاد مى‏توانند با هم تعامل داشته باشند.
«منیره ساسانى» مدیرکل امور زنان وزارت کشور نیز با اشاره به ظرفیت‏هاى بالاى تشکل‏ها در ایران گفت: در کشورهاى اسلامى مثل مصر، 35 هزار تشکل غیر دولتى وجود دارد ولى در ایران در سال 79 تنها 250 سازمان غیر دولتى وجود داشت. از سال 81 تشکل‏هاى غیر دولتى رو به افزایش گذاشته است طورى که 41 درصد از آنها در حال حاضر به موضوعات فرهنگى، 21 درصد مسائل اجتماعى و 16 درصد به امور خیریه مى‏پردازند.
دبیر اجرایى چهارمین مجمع اعلام کرد این اولین بار است که اعضاى شبکه ارتباطى زنان از سراسر ایران دور هم جمع مى‏شوند.

دیدار نمایندگان زن مجلس با اعضاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان‏

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در پانصد و بیست و ششمین جلسه این شورا، تعدادى از نمایندگان زن مجلس شوراى اسلامى حضور داشتند.
در این نشست در زمینه سیاستگذارى، قانونگذارى و برنامه‏ریزى در امور زنان بحث و تبادل نظر شد و اعضاى شورا با اطلاع از روند پیشرفت طرح‏ها و لوایح مربوط در کمیسیون‏ها، جهت همکارى بیشتر با مجلس شوراى اسلامى، اعلام آمادگى کردند.
در این جلسه همچنین بر توجه به مشکلات واقعى زنان در دستگاههاى اجرایى، سازمان‏ها، دادگاهها و دیگر مراجع قانونى از طریق نظارت مجلس شوراى اسلامى با هدف تأمین هر چه بیشتر امنیت و حقوق زنان بخصوص مادران تأکید شد.

تبعیض جنسیتى از مشارکت زنان در فعالیت‏هاى اجتماعى مى‏کاهد

مدیر روابط بین‏المللى مرکز امور زنان و خانواده گفت: سکوت و بى‏توجهى قوانین و اخلاقیات حاکم در جهان، خشونت علیه زنان را تداوم بخشیده است.
«فاطمه احمدى» افزود: در کشورمان تبعیضات جنسیتى در سطح خانواده و جامعه به ویژه پدیده خشونت خانگى علیه زنان از جمله عوامل کاهش سطح مشارکت زنان در فرآیند توسعه و تضعیف‏کننده دامنه توانمندى‏هاى فردى اجتماعى آنان به شمار مى‏رود.
وى همچنین با بیان اینکه زنان مهاجر کارگر در برابر بهره‏کشى و سوء استفاده آسیب‏پذیرترند ادامه داد: این شرایط براى زنانى که قاچاق شده‏اند و زنان کارگرى که در موقعیت غیر عادى هستند مشکل‏تر و پیچیده‏تر مى‏شود. به علاوه رشد فعالیت شبکه‏هاى قاچاق انسان و تسهیل زمینه‏هاى مهاجرت باعث شده تا زنان در چنگال باندهاى مجرمانه قاچاق که آنها را در مسیر اشکال مختلف سوء استفاده‏هاى جنسى قرار مى‏دهد گرفتار شوند و کرامت انسانى آنان مورد هجوم وحشیانه‏ترین و غیر انسانى‏ترین رفتارها قرار گیرد.

حضور سه میلیون و 600 هزار زن در نهاد بسیج‏

معاون بسیج خواهران نیروى مقاومت بسیج کشور از وجود سه میلیون و 600 هزار زن بسیجى در ایران خبر داد و گفت: 350 بسیجى زن در پایگاههاى مقاومت به عنوان فرمانده فعالیت مى‏کنند.
خانم «مینو اصلانى» در گردهمایى زنان بسیجى استان قزوین، رسالت واقعى بسیجیان را دفاع از آرمان‏هاى والاى انقلاب، حرکت در مسیر اهداف بلند جمهورى اسلامى و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبرى دانست.
وى گفت: بسیج خواهران در حال حاضر فراگیرترین و بزرگ‏ترین تشکل زنان کشور است.

مردان خیابانى، زنان را خیابانى مى‏کنند

رئیس انجمن مددکارى ایران اعلام کرد برخورد پلیس با زنان خیابانى مشکل را حل نمى‏کند و تنها به صورت موقت از حضور تعدادى از آنان در خیابان جلوگیرى مى‏کند.
«مصطفى اقلیما» گفت: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانوار در جامعه وجود دارد که در صورت عدم حمایت از آنها، احتمال آسیب دیدن آنان وجود دارد. زنان سرپرست خانوار باید مورد حمایت جدى قرار گیرند زیرا مستمرى‏هاى ناچیزى که از سوى نهادهاى حمایتى به آنان ارائه مى‏شود نمى‏تواند پاسخگوى نیاز زندگى آنان باشد.
وى با اشاره به اینکه سن زنان خیابانى به زیر 15 سال رسیده است، افزود: یکى از مباحثى که در زمینه زنان خیابانى مورد بى‏توجهى قرار گرفته این است که مردان خیابانى و متقاضیان، زمینه‏ساز وجود زنان خیابانى هستند. مردان خیابانى با علم به اینکه زنان خیابانى فقیر و نیازمند هستند آنان را وارد چرخه فحشا مى‏کنند و از طریق باندهاى خود مانع خروج آنان از این چرخه مى‏شوند.
آقاى «اقلیما» گفت: متأسفانه گاهى برخى برخوردهاى اشتباه نیروى انتظامى با دختران و پسران، زمینه‏ساز فرار آنان از منزل و حضور در خیابان‏ها مى‏شود و باندهاى فساد بلافاصله آنها را جذب و از حضورشان سوء استفاده مى‏کنند.

رئیس جمهور سابق ایران از گل چیدن عروس‏ها شاکى بود

«محمدعلى ابطحى» رئیس دفتر سابق آقاى «خاتمى» در وبلاگش نوشت: جوانان بسیارى علاقه‏مند بودند اجراى عقدشان توسط آقاى «خاتمى» باشد. اولویت هم با فرزندان شهدا، کارمندان ریاست جمهورى و اصحاب فرهنگ و هنر بود.
در روزهاى عقد اتفاقات جالبى مى‏افتاد. از رسم‏هاى دختران این است که وقتى مى‏خواهند از آنان وکالت بگیرند، لااقل در ظاهر به راحتى «بله» نمى‏گویند. آقاى خاتمى هم مى‏گفت گل چیدن و این جور چیزها نداریم.
یک بار مادر دخترخانمى به وى گفته بود باید بعد از سه بار، جواب «بله» را بگویى. او هم بعد از سؤال آقاى خاتمى جواب نداد. وقتى وى گفت من یک بار بیشتر نمى‏پرسم و به شوخى گفت اگر جواب ندهى مى‏روم، دختر زد زیر گریه و گفت تقصیر مامانم است و «بله» را گفت.
دختر دیگرى هم که شنیده بود آقاى خاتمى یک بار بیشتر نمى‏پرسد تا او گفت خانم آیا ... و هنوز جمله‏اش را تکمیل نکرده بود که دختر گفت «بله». ما هم گفتیم چه دستپاچه، و عروس که دید بد شده، گفت تقصیر مامانم است که گفته نباید آقاى خاتمى را معطل کرد. بیچاره مامان‏ها!
آقاى خاتمى معمولاً بعد از عقد چند تا هم دعا مى‏کرد. دعاى معمولش هم این بود که سال‏هاى سال با تفاهم با هم زندگى کنید. یک روز در روزهاى سخت و فشارهاى طاقت‏فرساى کار آقاى خاتمى نمى‏توانست تمرکز کند و به اشتباه گفت سال‏هاى سال با هم ازدواج کنید.
به خاطر دقت آقاى خاتمى در امور قانونى عقدها، مى‏گفت جورى کارها را یاد گرفته‏ام که بعد از ریاست جمهورى مى‏توانم دفتر ازدواج و طلاق بزنم. در ضمن بدون پذیرش شرایط ضمن عقد که همه به نفع خانم‏هاست، آقاى خاتمى عقد کسى را اجرا نمى‏کرد.

سن امید به زندگى زنان ایران افزایش یافت‏

رئیس فراکسیون زنان مجلس شوراى اسلامى گفت: افزایش مشارکت اجتماعى زنان در جامعه باعث بالا رفتن سن امید به زندگى در میان آنان شده است.
خانم «عفت شریعتى» افزود: سن امید به زندگى زنان در مقایسه با سال‏هاى قبل افزایش یافته، طورى که هم‏اکنون شاخص امید به زندگى زنان به بیش از 70 سال رسیده است.
وى خاطرنشان کرد: افزایش اشتغال، افزایش مشارکت‏هاى سیاسى، فرهنگى و اقتصادى باعث شده خود به خود سن امید به زندگى در میان زنان افزایش یابد.
رئیس فراکسیون زنان تأکید کرد: افزایش امید به زندگى زنان در تربیت فرزندان، اجراى امور خانواده و همسردارى تأثیر بسزایى دارد. به گونه‏اى که بررسى‏ها نشان مى‏دهد فرزندان موفق داراى والدینى بوده‏اند که در مشارکت‏هاى اجتماعى و کارهاى خیریه و عام‏المنفعه حضور داشته‏اند.

زنان فیلمساز، نیلوفرهاى زرین و سیمین را به خانه‏هاى خود بردند

خانه زنان هنرمند ایران در راستاى اعتلا و ارتقاى سطح فرهنگى و هنرى زنان کشور نخستین جشنواره زنان فیلمساز را در خانه هنرمندان ایران برگزار کرد.
«فرناز قیصرى‏پور» مدیر اجرایى این جشنواره گفت: «هدف‏مان از برگزارى دو چیز بود. اول: توانمندسازى زنان سینماگر بخصوص در نقاط دورافتاده کشور و دوم: حمایت و پشتیبانى از زنان فیلمسازى که فرصت ارائه آثار خود را ندارند.
«مازیار رضاخانى» مدیر جشنواره و یکى از مؤسسان خانه زنان هنرمند ایران نیز تأکید کرد: جشنواره در دو بخش مسابقه نیلوفر زرین و سیمین برگزار شد. تندیس جشنواره، گل نیلوفر است که نماد زن در ایران باستان بوده است.
وى افزود: در بخش ویژه جشنواره زنان فیلمساز از بین فیلم‏هاى بلند سینمایى پس از انقلاب که با موضوع زن ساخته شده بودند، پنجاه و دو منتقد سینماى ایران سه فیلم «لیلا»، «باشو» و «گیلانه» را به عنوان کاندیداهاى بهترین فیلم‏هاى با موضوع زن انتخاب کردند.
قابل ذکر است فیلم‏هاى «مادیان»، «نرگس»، «سارا»، «شوکران»، «روسرى آبى» و «بانوى اردیبهشت» از دیگر فیلم‏هایى بودند که توانستند رتبه‏هاى بعدى را کسب کنند.
علاوه بر برپایى جلسات نقد و بررسى فیلم‏هاى به نمایش در آمده، در بخش جنبى این جشنواره کارگاههاى آموزشى فیلمنامه‏نویسى، کارگردانى، تصویربردارى و تدوین، تشکیل شد.
همچنین نشست‏هاى تخصصى با عناوین «شخصیت زن از نگاه سینما»، «حضور حرفه‏اى و مشکلات اجتماعى زنان سینماگر»، «انعکاس معضلات اجتماعى در آثار زنان سینماگر» و «توانمندسازى زنان سینماگر» از جمله برنامه‏هاى این جشنواره بود.
برگزارکنندگان جشنواره زنان فیلمساز، گردآورى و شناسایى فیلمسازان زن به جامعه هنرى و حمایت از آنان را در جهت مطرح کردن مشکلات‏شان و بررسى راهکارى مناسب، به همراه ایجاد مشارکت بخش خصوصى و دولتى در راستاى تولیدات جدید ویژه زنان را از جمله اهداف خود ذکر کردند.

زنان احساس سعادتمندى مى‏کنند

رئیس گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت زنان از زن بودن خود احساس سعادتمندى مى‏کنند.
یافته‏هاى تحقیق دکتر «حمید عبدالهیان» نشان داد مرد بودن دلیل اصلى احساس ناخرسندى مردان نیست و عوامل بیرونى در ایجاد ناخرسندى آنان تأثیر دارد.
وى یکى از دلایل بالا بودن حس سعادتمندى در زنان جوان 13 تا 29 سال را افزایش انگیزه اجتماعى و هدفمند عمل کردن دانست.
با این تحقیقات مشخص شده است که زنان 47 تا 82 سال احساس سعادتمندى کمترى نسبت به مردان هم‏سن خود دارند ولى بر عکس زنان جوان 13 تا 29 سال احساس سعادتمندى بیشترى نسبت به مردان هم‏سن خود دارند.
مردم نیجریه و مکزیک بالاترین حد احساس خوشبختى را دارند و از این نظر اولین و دومین رتبه در میان 80 کشور جهان را به خود اختصاص داده‏اند. ایران نیز رتبه چهلم را داراست.
دکتر «عبدالهیان» گفت در طول 15 سال گذشته سطح خوشبختى زنان از 63 درصد به 4/73 درصد رسیده است که مربوط به تغییرات نیروهاى اجتماعى و تمایل زنان به فعالیت‏هاى اجتماعى است.

سال 85، سال افتتاح اولین بوستان اختصاصى زنان‏

مدیرعامل سازمان پارک‏ها و فضاى سبز شهردارى تهران از احداث چهار بوستان ویژه بانوان در تهران خبر داد.
وى گفت: اولین بوستان اختصاصى، «آزادگان» نام دارد که با مساحت 27 هکتار در مجاورت بزرگراه آزادگان با امکانات متعدد آموزشى، تفریحى، ورزشى، فرهنگى، کافى‏شاپ، آمفى‏تئاتر، سالن ورزشى و ... طراحى شده است.
مهندس «مختارى» افزود: بوستان «قائم» نیز در زمینى به مساحت 17 هکتار شامل ساختمان‏هاى ادارى، کافى‏شاپ، آمفى‏تئاتر روباز و سالن ورزشى در حال ساخت است. بوستان «چیتگر» نیر با 5/7 هکتار و بوستان «همت» در ضلع شرقى اتوبان شهید حقانى با مساحت 5/13 هکتار با امکانات ورزشى و تفریحى در مرحله طراحى هستند.

بیش از 5300 تهرانى خواستار تغییر نام خود هستند

طى نه ماه اول سال جارى 5321 نفر در تهران با مراجعه به سازمان ثبت‏احوال و دادگاه خواستار تغییر نام شناسنامه‏اى خود شدند.
از مجموع پرونده‏هایى که در این زمینه به دادگاه رسیده، در کل 953 پرونده و از درخواست‏هاى رسیده به ثبت‏احوال 512 مورد رأى به تغییر نام صادر و در بقیه مواد تغییر نام قانونى تشخیص داده نشد. با این حساب 1465 شهروند استان تهران نام شناسنامه‏اى خود را در نه ماه اول سال تغییر داده‏اند.
مدیرکل ثبت‏احوال استان تهران در باره شرایط تغییر نام گفت: اگر نام شهروندى توهین‏آمیز یا خلاف عرف جامعه یا نامتجانس با جنسیت وى باشد مى‏تواند براى تغییر آن به یکى از دفاتر ثبت‏احوال مراجعه کند. در مورد سایر درخواست‏ها شخص باید به دادگاه مراجعه کند.
البته گاه پوشیده نیست که برخى از این تغییر اسامى کاملاً غیر ضرورى بوده و گاه جنبه تفاخر دارد. خبرها حاکى از آن بود که زنى با مراجعه به دادگاه مى‏خواست نام خود را از «رقیه» به «آزیتا» تغییر دهد چرا که دخترش با پسرى نامزد شده و عقیده دارد نام مادرش باعث آبروریزى او در خانواده همسر آینده‏اش خواهد شد! قابل ذکر است دادگاه با این تغییر نام موافقت نکرد.

موفقیت زنان در سالى که گذشت‏

رئیس صندوق جهانى زنان که به گروههاى مدافع حقوق زنان در سراسر جهان کمک مى‏کند، گفت: سال 2005 سالى سرشار از موفقیت براى زنان بود.
وى افزود: ده سال پیش ما مى‏گفتیم که خواهان وضع قوانینى براى حمایت از زنان هستیم اما اکنون مى‏گوییم زنانى مى‏خواهیم که خود قانونگذار باشند.
انتخاب اولین رئیس جمهورى زن در لیبریا و شیلى، برگزارى اولین انتخابات در عربستان سعودى با حضور رأى‏دهندگان زن، رقابت زنان نامزد انتخابات پارلمانى در عراق و افغانستان، صدر اعظمى یک زن در آلمان، موفقیت دو زن عربستانى در عضویت در هیئت مدیره اتاق بازرگانى، رسیدن تاج و تخت خاندان امپراتورى در ژاپن به زنان از جمله این موفقیت‏ها در سال گذشته میلادى است.

تلاش براى انتخاب یک زن به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد

در شش دهه‏اى که از عمر سازمان ملل متحد مى‏گذرد، هنوز زنى به عنوان دبیر کل آن انتخاب نشده است. برخى گروههاى مدافع حقوق زنان براى وارد شدن نام حداقل یک کاندیداى زن در فهرست نامزدهاى سال جدید میلادى در حال تلاش هستند.
«ایکو آلیتى‏ناو» گروه مدافع حقوق زنان اعلام کرده است با اینکه زنان زیادى واجد شرایط احراز دبیر کلى سازمان ملل هستند ولى در هیچ دوره‏اى به این مقام نرسیده‏اند.
این گروه همچنین معتقد است در حالى که تساوى حقوق زن و مرد از پایه‏هاى اصلى منشور سازمان ملل متحد است ولى فقط 37 درصد از موقعیت‏هاى تخصصى و 16 درصد از پست‏هاى معاونت دبیر کل در آخرین دوره به زنان واگذار شده است.
این گروه نام هیجده زن را به عنوان نامزدهاى واجد شرایط مقام دبیر کل سازمان ملل پیشنهاد کرده است. «آنگ‏سان‏سوچى» رهبر مخالفان دولت نظامى برمه و برنده جایزه صلح نوبل، از جمله قوى‏ترین این کاندیداهاست.

دختران آمریکایى به پوشیدگى بیشتر روى آورده‏اند

علاقه روزافزون دختران نیویورک به پوشیدن لباس‏هایى که بخش‏هاى بیشترى از بدن را بپوشاند و کمتر آنها را در معرض دید دیگران قرار دهد، توجه محققان را به خود جلب کرده است.
نسل جدید جوانان دختر نیویورکى بر خلاف نسل‏هاى قبلى علاقه چندانى به خودنمایى و پوشیدن لباس‏هاى بدن‏نما ندارند.
یکى از محققان این گروه تحقیقاتى گفت: علت اصلى این امر از نظر من ساده‏انگارانه و بى‏بند و بارى است که در چند سال گذشته با شعار «همه چیز مى‏گذرد»، رایج شده بود و اکنون در عکس‏العمل به آن موج بى‏بند و بارى، گرایش به پوشیدگى بیشتر در میان دختران اوج مى‏گیرد.
«ملسیا لاویجن» افزود: پس از چندین سال ازدواج، فرهنگ خودنمایى و لباس‏هاى کوتاه و بدن‏نمایى که افراد را در کمترین میزان پوشش قرار مى‏داد، اکنون مردم به دنبال پوشش متفاوتى هستند.
محققان معتقدند روى آوردن دختران به پوشیدگى نشان از تمایل آنان به داشتن کنترل خویش و راحت بودن از آزار دیگران است. جوانان با گرایش به مذهب و مقابله با فرهنگ عمومى بى‏بند و بارى، مى‏خواهند خودشان را کنترل کنند.

موقعیت زنان ژاپن بهبود مى‏یابد

وزیر «برابرى جنسیتى» ژاپن اعلام کرد دولت ژاپن برنامه‏اى را براى بهبود موقعیت اقتصادى و اجتماعى زنان و پیشبرد برابرى آنان با مردان تصویب کرده است.
این برنامه شامل طرح‏هایى براى بازآموزى زنان به منظور بازگشت به کار پس از مادر شدن، ساعات کارى انعطاف‏پذیرتر، ایجاد امکانات گسترده‏تر مراقبت از فرزندان زنان شاغل و حمایت مالى از زنانى است که در نظر دارند به عنوان خودفرما وارد کسب و کار شوند یا در صدد دستیابى به سِمَت‏هاى مدیریتى هستند.
تصمیم دولت براى بهبود موقعیت زنان ژاپنى در حالى اعلام مى‏شود که تحقیقات نشان مى‏دهد کمتر از ده درصد از زنان این کشور به موقعیت‏هاى مهم مدیریتى دست مى‏یابند و بیش از یک‏سوم از زنان شاغل به محض تولد فرزند دست از کار مى‏کشند و دیگر وارد بازار کار نمى‏شوند.
برخى از ناظران نسبت به موفقیت این برنامه ابراز تردید کرده و گفته‏اند که بسیارى از سیاستمداران ژاپنى، از جمله نمایندگان پارلمان که باید لوایح دولت را تصویب کنند، نسبت به از میان رفتن تمایزهاى اجتماعى بین زنان و مردان حساسیت دارند. به همین دلیل نیز برنامه مصوب دولت علیه آنچه که فروپاشى ارزش‏هاى سنتى و نابودى تفاوت در برخى نقش‏هاى اجتماعى زنان و مردان خوانده شده، هشدار مى‏دهد.
در مقایسه با سایر کشورهاى پیشرفته غربى، زنان ژاپنى مشارکت کمترى در امور اقتصادى و اجتماعى دارند. ژاپن از لحاظ شاخص برابرى جنسیتى در رده چهل و سوم از هشتاد کشور جهان قرار دارد. بر اساس آمار دو سال قبل، در آمریکا 46 درصد سمت‏هاى مدیریتى در اختیار زنان است ولى در ژاپن این رقم به کمتر از 10 درصد مى‏رسد.
ژاپن با جمعیت 127 میلیون نفرى خود پس از آمریکا بزرگ‏ترین اقتصاد جهان را دارد ولى در حال حاضر با معضل سالخوردگى جمعیت روبه‏روست و رشد جمعیت ندارد.

در فرانسه مادرانِ داراى سه فرزند، بیشتر حقوق مى‏گیرند

دولت فرانسه به مادرانى که دومین فرزند خود را به دنیا آوردند تا یک سال، ماهانه 512 یورو حقوق مى‏دهد. تصمیم جدید دولت فرانسه از افزایش این حقوق به 1000 یورو در ماه براى مادران سه فرزند است.
در حالى که 81 درصد از زنان 25 تا 39 ساله فرانسوى به علت استخدام و شغل دایمى از فرزندآورى دورى مى‏کنند دولت این کشور با تسهیلات بیشتر سعى در جلب زنان به فرزندآورى دارد.
مطابق آخرین تصمیمات مقامات فرانسوى قرار شده است به زنانى که سومین فرزند خود را به دنیا مى‏آورند کمک‏هزینه ماهیانه حدود 1000 یورو به مدت یک سال اهدا شود.
شایان ذکر است که همه خانواده‏هاى فرانسوى که سه فرزند یا بالاتر دارند ماهانه به طور ثابت 300 یورو کمک‏هزینه از دولت دریافت مى‏کنند و از حمل و نقل عمومى این کشور نیز با تخفیفى در حد رایگان استفاده مى‏کنند.

سالانه 500 هزار جنین دختر در هند نابود مى‏شود

تحقیقات پزشکى نشان داده است زنان هند در بیست سال گذشته ده میلیون جنین دختر خود را بر اساس انتخاب جنسیت سقط کرده‏اند.
محققان مى‏گویند انتخاب والدین در سقط جنین دختر باعث از دست رفتن سالانه 500 هزار دختر در هند مى‏شود و این عمل ناشى از مؤلفه‏هاى اجتماعى و اقتصادى است. در بیشتر کشورها شمار زنان از مردان بیشتر است اما در هند در مقابل هر هزار مرد تنها 933 زن وجود دارد. کاهش وضع حمل دختر در میان زنان تحصیلکرده هندى بیشتر رایج است و مذهب تأثیرى در این انتخاب و سقط جنین دختران ندارد.
یک محقق هندى گفت: اگر فرزند قبلى زوجى دختر باشد، گرایش آنها در فرزند دوم به انتخاب جنین پسر است اما اگر فرزند اول خانواده پسر باشد نسبت انتخاب جنسیتى در وضع حمل بعدى تقریباً برابر است.
یک شخصیت مذهبى در هند سال گذشته در مقابله با جنین‏کُشى در هند یک بسیج اجتماعى راه انداخت و گفت: هیچ خشونتى دردناک‏تر، نفرت‏انگیزتر و خجالت‏آورتر از سقط جنین نیست.

مردان انگلیس شش ماه مرخصى زایمان مى‏گیرند

از سال 2007 به مردان انگلیس که همسرشان وضع حمل کرده است، شش ماه مرخصى بدون حقوق داده مى‏شود تا در نگهدارى از کودک به مادر کمک کنند.
مطابق آخرین تصمیمات مجلس قانونگذارى انگلیس این مردان تا پیش از یک‏ساله شدن فرزندشان مى‏توانند شش ماه مرخصى بدون حقوق خود را بروند. این در حالى است که زنان انگلیس پیش از این هم مى‏توانستند در صورت وضع حمل تقاضاى شش ماه مرخصى بدون حقوق کنند.
قابل ذکر است در قانون جدید، شش ماه مرخصى بدون حقوق زنان به نُه ماه و در سه سال آینده به یک سال افزایش پیدا خواهد کرد.
این قوانین براى آن است که والدین انگلیسى بتوانند وقت بیشترى را در خانه صرف کنند تا معضلاتى که کودکان در آینده با آن مواجه مى‏شوند کاهش یابد و همچنین والدین به فرزنددار شدن تشویق شوند.

زنان سوئدى حسرت داشتن دو بچه دارند

96 درصد زنان سوئدى در حالى که در دوران فرزندآورى طبیعى خود حداکثر یک کودک مى‏آورند پس از بالا رفتن سن، حسرت داشتن دو کودک را دارند.
زنان سوئدى به علت دیر ازدواج کردن و بالا رفتن سن ازدواج در این کشور معمولاً در سنین بالاى 30 سال اولین فرزند خود را مى‏آورند در صورتى که فرصتِ داشتن دو فرزند را کسب نکنند بعداً افسوس مى‏خورند.
خانم «کلودیا لامپیک» رهبر اجرایى انجام این تحقیق گفت: زنان و مردان هر دو نسبت به اینکه در چنین سنین بالایى دیگر امکان آوردن فرزند دوم وجود داشته باشد ناامید هستند. این در حالى است که با بالا رفتن سن ازدواج و علاقه بسیارى از زنان به تأخیر باردارى، میزان نرخ زاد و ولد براى زنان سوئدى بسیار کاهش یافته است.

زنان اسپانیا با موبایل همسر پیدا مى‏کنند

نتایج یک گزارش حاکى از آن است که 90 درصد زنان اسپانیا بیرون از منزل کار مى‏کنند و 95 درصد زنان 14 تا 35 ساله موبایل دارند و 40 درصد، از موبایل براى همسریابى استفاده مى‏کنند.
40 درصد زنان اسپانیا روزى یک یا دو بار با همسرشان، 36 درصد با دوستان، 35 درصد با خانواده و 24 درصد با فرزندان‏شان از طریق موبایل صحبت مى‏کنند.
35 درصد زنان مورد مصاحبه در این گزارش، زیبایى، اندازه و وزن موبایل، 29 درصد قیمت و 17 درصد امکانات موبایل را ملاک خرید خود عنوان کرده‏اند.

زنان انگلیس پول زیادى براى لباس‏هایى که نمى‏پوشند خرج مى‏کنند

زنان انگلیس که در آرزوى لاغر شدن، لباس‏هاى سایز کوچک مى‏خرند و با وجود رژیم، موفق به لاغرى هم نمى‏شوند، هر سال چهارده لباس را بدون پوشیدن دور مى‏اندازند.
تحقیقات یک روزنامه انگلیسى نشان داده که زنان این کشور سالانه میلیون‏ها پوند پول را براى لباس‏هاى نپوشیده دور مى‏ریزند.
علاوه بر خرید جاه‏طلبانه لباس در سایزهاى کوچک توسط رژیم‏داران ناموفق، از مُد افتادن لباس‏ها هم دلیل دیگرى براى افزایش هزینه لباس یک زن انگلیسى است.
در مقابل، مردان نیز به طور میانگین نُه لباس نپوشیده در طول سال دور مى‏اندازند.
63 درصد زنان، لباس‏هایى را خریدارى مى‏کنند که حداقل یک سایز از اندازه خودشان کوچک‏تر است و خرید این لباس‏هاى کوچک روندى منظم دارد.

آموزش آشپزى در مدارس انگلیس اجبارى شد

همه نوجوانان 11 تا 14 ساله انگلیسى از این پس به طور اجبارى در تمام مدارس انگلیس طریق پخت معروف‏ترین و عمومى‏ترین غذاهاى این کشور را مى‏آموزند.
«غذاى سالم» سرفصل جدید درسى است که مدرّسان آن به دختران و پسران آموزش آشپزى مى‏دهند.
علاوه بر این والدین نوجوانان نیز موظف هستند که در هماهنگى با این طرح، در نحوه آموختن پخت غذاها به فرزندان خود کمک کنند.
فروش مواد غذایى ناسالم و غیر مقوى در مدارس انگلیس ممنوع شده و به والدین هشدار داده شده است غذاهایى را که خاصیت کمى دارند براى تغذیه کودکان‏شان در مدرسه به آنها ندهند.

رقیب باحجاب عروسک باربى به بازار آمد

«فولا» عروسکى که یک روسرى و لباسى تمام‏قد به تن دارد همراه با جانماز صورتى‏اش به بازار جهان آمد تا پدر و مادرهایى که دوست ندارند براى دختربچه‏هایشان «باربى» بخرند، به آنها «فولا» هدیه بدهند.
طراح این عروسک مدعى است آن را منطبق با ارزش‏هاى اسلامى طراحى کرده است. این عروسک راستگو و مهربان که به والدینش احترام مى‏گذارد مجرد است و مثل «باربى» زوج مرد ندارد.
«فولا» که پرفروش‏ترین اسباب‏بازى دنیاى عرب است، علاوه بر پوشش‏هاى بسیارى که دارد، لباس‏هاى غربى و مد روز کشور مصر را هم دارد.
مدیر یک فروشگاه مصرى گفت این عروسک چون با ارزش‏هاى مردم عرب همخوانى دارد و پا و بازوى عریان او هرگز دیده نمى‏شود، بهتر فروش مى‏رود.
افزایش چشمگیر فروش اسباب‏بازى‏هاى اسلامى در دنیاى بازى‏هاى کودکانه در شرایطى رخ مى‏دهد که در دنیاى واقعى نیز زنان مسلمان اشتیاق بیشترى براى حفظ پوشش اسلامى نشان مى‏دهند.

یک کتابخانه در هلند آدم امانت مى‏دهد

یکى از کتابخانه‏هاى عمومى هلند براى مقابله با نژادپرستى، افرادى از گروههاى اقلیت نژادى را همانند کتاب به مشتریان خود قرض مى‏دهد.
علاقه‏مندان مى‏توانند با مراجعه به این کتابخانه و در ازاى پرداخت هزینه قهوه براى یک نفر، یکى از اعضاى گروه اقلیت نژادى را به مدت یک ساعت با خود به یک قهوه‏خانه ببرند و هر سؤالى که دارند از او بپرسند.
مدیر این کتابخانه معتقد است صحبت یک‏ساعته متقاضى با این افراد باعث مى‏شود تا احساسات نژادپرستانه بروز نکند. متقاضیان غیر از برخوردهاى تند و غیر اخلاقى و یا سخنان نژادپرستانه، در انتخاب موضوع سخن خود با افراد ارائه شده از سوى کتابخانه آزاد هستند.
دو مسلمان نیز که خواهان مطرح کردن عقاید اسلامى هستند تا از نژادپرستى علیه مسلمانان در هلند بکاهند، براى ارائه این خدمات ثبت‏نام کرده‏اند.
حضور قاضى مشاور زن در محاکم خانواده اجبارى مى‏شود
«نفیسه فیاض‏بخش» عضو فراکسیون زنان مجلس اعلام کرد با تصویب نهایى طرح اختصاص تعدادى از دادگاههاى موجود به دادگاههاى خانواده، حضور قاضى مشاور زن در محاکم قضایى خانواده اجبارى خواهد شد.
وى گفت: بر اساس قانون کنونى، محاکم از قاضى مشاور زن در دادگاههاى خانواده استفاده نمى‏کنند چون الزام و ضمانت اجرایى وجود ندارد. البته وضعیت در شهرستان‏ها به مراتب بدتر از تهران است.
خانم «فیاض‏بخش» افزود: قوه قضائیه در سال‏هاى اخیر تعداد زیادى قاضى زن را استخدام کرده و وزیر دادگسترى نیز اعلام کرده است 450 قاضى زن داریم ولى به آنان ابلاغیه کارى داده نمى‏شود و دادگاههاى خانواده از داشتن قاضى زن محروم هستند.
این عضو فراکسیون اصول‏گرایان مجلس تأکید کرد: با تصویب نهایى طرح مجلس، از این پس باید نظر قاضى مشاور زن در مورد پرونده‏هاى خانوادگى وجود داشته باشد و سپس انشاى رأى صورت گیرد که در صورت اختلاف بین قاضى صادرکننده رأى و قاضى مشاور زن باید نظر قاضى مشاور زن نوشته شود تا در دادگاه تجدید نظر لحاظ گردد.