تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

دستگاه خودکار بوگیر پا ساخته شد

دو جوان اصفهانى موفق به ساخت دستگاه خودکار بوگیر پا شدند.
دو تن از اعضاى پژوهش‏سراى دانش‏آموزى اصفهان این دستگاه را با یک تور سیمى، غلتک و ماده گیاهى ساختند.
این مبتکران گفتند با نصب دستگاه خودکار بوگیر در ورودى مکان‏هاى عمومى مى‏توان در مدت 2 تا 5 ثانیه بوى بد پا را از بین برد و با اضافه کردن مواد معطر به دستگاه، فضا را نیز خوشبو کرد.

شیر مادر، نوزادان را در مقابل بیمارى روده‏ محافظت مى‏کند

تغذیه با شیر مادر از کودکان در مقابل بیمارى عدم تحمل گلوتن یا بیمارى سلیاک که نوعى بیمارى روده‏اى است محافظت مى‏کند.
هر چه کودک مدت بیشترى با شیر مادر تغذیه شده باشد، خطر بروز این بیمارى کمتر است. مبتلایان به این بیمارى دچار حساسیت دایمى یا عدم تحمل گلوتن هستند. این پروتئین در غلاتى مانند گندم، جو و چاودار یافت مى‏شود.
محققان انگلیسى دریافته‏اند که بین تغذیه با شیر مادر و کاهش خطر بروز این بیمارى ارتباطى مستقیم است. این بیمارى جدار داخلى روده را ضعیف مى‏کند و در نتیجه گلوتن بیشتر از حد طبیعى به داخل روده نفوذ مى‏کند. شیر مادر حاوى سلول‏هاى ایمنى خاصى است که در برابر عدم تحمل گلوتن مصونیت ایجاد مى‏کند.

میزان استروژن موجب زیبایى زنان مى‏شود

دانشمندان در عوامل مؤثر بر زیبایى زنان دریافته‏اند میزان هورمون «استروژن» در زنان رابطه‏اى مستقیم با زیبایى آنها دارد.
آنان به این نتیجه دست یافته‏اند زنانى که میزان این هورمون در آنها بیشتر است، از چهره‏اى زیبا و جذاب‏تر برخوردار هستند.
استروژن نقشى تعیین‏کننده در شکل‏گیرى استخوان‏بندى صورت، اندازه بینى و چشم‏هاى خانم‏ها دارد. بدین ترتیب زنانى که میزان این هورمون زنانه در آنها بیشتر باشد، بینى کوچک‏تر و زیباتر و چشم‏هاى درشت‏ترى دارند.
این هورمون همچنین در دوران بلوغ جنسى زنان تأثیر قابل توجهى در رشد استخوان‏ها و بافت پوست آنان دارد.

تغییر رژیم غذایى مادران‏ در بهبود دل‏درد کودکان مؤثر است‏

محققان استرالیایى مى‏گویند تغییر رژیم غذایى مادران از شدت و دفعات دل‏درد در کودکان آنان مى‏کاهد.
با حذف پروتئین‏هاى حساسیت‏زا از رژیم غذایى مادر، دل‏درد کودک بهبود مى‏یابد. با حذف مواد غذایى چون سویا، گندم، تخم‏مرغ، بادام زمینى، بادام و ماهى به مدت سه تا ده روز، از میزان دردهاى شکمى کودکان به نحو چشمگیرى کاسته مى‏شود.
مصرف غذاهاى محرک مادران شیرده، یکى از مهم‏ترین دلایل دل‏درد نوزادان محسوب مى‏شود. این دردها بیش از سه ساعت در روز طول مى‏کشد و یا سه روز در هفته تکرار مى‏شود. پرهیز درازمدت مادر از مصرف غذاهاى حساسیت‏زا در بهبود این دل‏دردهاى نوزادان مؤثر است ولى با حذف کوتاه‏مدت این غذاها، مواد محرک از بدن مادر کاملاً دفع نمى‏شود.

انسداد ریوى یک بیمارى زنانه نیست‏

دانشمندان دریافته‏اند تظاهرات بیمارى انسداد ریه در زنان و مردان متفاوت است؛ در حالى که تاکنون تصور مى‏شد این بیمارى یک بیمارى زنانه است.
مطالعاتى در انگلیس نشان داد در مقایسه با مردان، سن بروز علایم بیمارى در زنان پایین‏تر است. تعداد دفعات و شدت حملات بیمارى در زنان از مردان کمتر است. شاخص‏هاى بالینى مانند غلظت اکسیژن شریانى در زنان بیشتر و مونوکسید کربن شریانى کمتر از مردان است.
این مطالعات نشان مى‏دهد حتى با وجود یکسان بودن شدت بیمارى‏هاى انسداد ریوى در مردان و زنان، میزان اکسیژن‏رسانى و تهویه مناسب در زنان بیشتر است. به علاوه عوارض جانبى ناشى از ابتلا به بیمارى انسدادى در زنان کمتر است.

واکسن سرطان رحم ساخته شد

دانشمندان واکسنى تولید کردند که مى‏تواند از ابتلا به سرطان گردن رحم جلوگیرى کند.
در آزمایش‏هاى انجام شده تزریق واکسن، صد در صد مثبت بوده و نتابج شگفت‏انگیزى به دنبال داشته است. به گفته دانشمندان این واکسن مى‏تواند مانع از ابتلاى زنان به دوسوم سرطان‏هاى گردن رحم شود.

توانایى ذهنى زنان بیشتر است‏

به گفته پژوهشگران، زنان بر خلاف مردان هنگام شنیدن حرف دیگران از هر دو نیمکره مغزشان استفاده مى‏کنند.
پژوهش‏ها نشان مى‏دهد زنان توانایى ذهنى بیشترى براى شنیدن دارند و مغز مردان براى شنیدن سخن مردان دیگر قابلیت و توانایى بیشترى دارد. این پژوهش ثابت مى‏کند که چرا مردان در برخى از موارد به خوبى به حرف همسران خود توجه نمى‏کنند.

تأثیر صبحانه بر سلامت دختران‏

نتایج تحقیقات متعدد نشان مى‏دهد خوردن غلات به عنوان بخشى از وعده غذایى صبحانه که در حفظ وزن سالم نقش دارد به دختران جوان کمک مى‏کند شاخص وزن بدن‏شان را همراه با دریافت مواد مغذى کافى حفظ کنند.
محققان دریافتند دختران در دوران نوجوانى با مصرف حبوبات بدون توجه به سن‏شان، شاخص وزن بدن را پایین نگاه مى‏دارند.
همچنین مصرف حبوبات تأثیر مثبتى بر دریافت مواد مغذى توسط دختران دارد که به ویژه حاوى سطوح بیشترى از کلسیم و فیبر و مقادیر کمترى چربى و کلسترول مى‏باشد.
به گفته محققان مصرف غلات مى‏تواند جزیى از یک الگوى زندگى سالم باشد که به دختران جوان کمک مى‏کند همزمان با حفظ شاخص وزن بدن در سطح مناسب به میزان کافى مواد مغذى دریافت کنند.

ارتباط رشد قد پسرها با داروى سرطان سینه‏

تحقیقات به عمل آمده نشان مى‏دهد داروى مصرف «تاموکسى‏فن» که به طور معمول براى درمان یا پیشگیرى از سرطان سینه زنان استفاده مى‏شود در پسربچه‏هاى کوتاه‏قد مى‏تواند سبب بلند شدن قد شود.
هنگامى که شخص به بلوغ مى‏رسد، اندازه نهایى اسکلت او مشخص مى‏شود و داروى «تاموکسى‏فن» نیز سبب تأخیر در بلوغ اسکلتى مى‏شود.

افراد مذهبى زندگى خانوادگى بهترى دارند

محققان استرالیایى معتقدند افرادى که اساساً مذهبى هستند و به دستورات دینى در زندگى خود توجه دارند در مجموع، زندگى خانوادگى بهتر و با کیفیت‏ترى نسبت به دیگر خانواده‏ها دارند.
محققان با بررسى رابطه ایمان عمیق مذهبى و زندگى زناشویى و خانوادگى افراد دریافتند که زنان و مردان مذهبى متأهل، زندگى شادمانه‏ترى نسبت به زنان و مردانى دارند که اعتقادات مذهبى چندانى ندارند. این تحقیق حاکى از آن است که در میان افراد غیر مذهبى 21 درصد از زنان و مردان از همسر خود کاملاً راضى هستند و در میان افراد مذهبى این آمار به بالاتر از 42 درصد مى‏رسد.
محققان معتقدند که حتى رها کردن اعتقادات مذهبى براى یک دوره کوتاه باعث افت 10 درصدى در میزان رضایت زن و شوهر در زندگى خانوادگى آنها مى‏شود.
این در حالى است که در میان زن و شوهرهاى مذهبى فقط 5/7 درصد آنها به همسر خود مشکوک هستند و احتمال قطع رابطه با او را مى‏دهند اما در میان افراد غیر مذهبى این آمار به سه برابر مى‏رسد.
محققان معتقدند از جمله مهم‏ترین خصلت‏هاى زن و شوهرهاى مذهبى این است که آنها نسبت به سابقه جنسى شریک زندگى خود اطمینان و آگاهى کافى دارند و این در رضایت آنها تأثیر دارد.

سرد شدن پاها احتمال سرماخوردگى را سه برابر مى‏کند

گروهى از محققان براى اثبات این تفکر عامیانه که سرد شدن پاها موجب سرماخوردگى مى‏شود، دست به آزمایش‏هایى زدند.
در این آزمایش‏ها روشن شد سرد شدن پاها موجب تنگ شدن رگ‏هاى خون‏رسان به بینى فرد مى‏شود و کاسته شدن از میزان خونى که در بینى جریان مى‏یابد موجب کم شدن شمار سلول‏هاى سفید خون در این ناحیه مى‏شود. این سلول‏ها وظیفه دفاع از بدن افراد در برابر هجوم باکترى‏ها و میکروب‏ها را بر عهده دارند.
به این ترتیب با کاسته شدن از توان دفاعى فرد در برابر پادتن‏ها، شخص آمادگى بیشترى براى ابتلا به سرماخوردگى پیدا مى‏کند. پس گرم نگاه داشتن پاها و بدن مى‏تواند بر میزان توانایى دستگاه ایمنى بدن بیفزاید.

سر و صدا سکته قلبى را افزایش مى‏دهد

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در آلمان، سر و صدا افزون بر گوش براى قلب نیز مضر است. به طورى که فعالیت در محیطهاى پر سر و صدا، خطر بیمارى‏هاى قلبى همچون سکته قلبى را افزایش مى‏دهد.
سر و صداهاى محیطى مانند ترافیک، خطر وقوع سکته قلبى را در افراد دو برابر مى‏کند.
شکلات گردش خون را در بدن روان مى‏کند
دانشمندان مى‏گویند خوردن کمى شکلات در روز مى‏تواند سخت و تنگ شدن شریان‏ها را در افراد سیگارى به تعویق بیندازد.
خوردن شکلات تیره با 74 درصد کاکائو به میزان قابل توجهى جریان خون را در شریان‏ها تسهیل مى‏کند و این تأثیر به مدت هشت ساعت ادامه دارد.
شکلات تیره فعالیت‏هاى پلاکت‏ها را تقریباً نصف مى‏کند و میزان آنتى‏اکسیدان نیز پس از دو ساعت در حد زیادى افزایش مى‏یابد. اما شکلات سفید تأثیرى بر سلول‏هاى دیواره شریان‏ها، پلاکت‏ها و سطح آنتى‏اکسیدان نمى‏گذارد.
یکى از محققان بریتانیایى در این ارتباط گفت: هر چند آنتى‏اکسیدان شکلات تیره زیاد است ولى تمام شکلات‏ها داراى مقدار زیادى کالرى و چربى هستند. راههاى بهترى براى داشتن قلب سالم‏تر وجود دارد و بهتر است مردم روزانه پنج نوع سبزى و میوه بخورند.

رفع فراموشى با غذاهاى دریایى‏

تحقیقات اخیر نشان مى‏دهند که حتى کمبود ناچیزى از نظر ماده معدنى «روى» مى‏تواند در کارآیى قدرت ذهنى و حافظه تأثیرگذار باشد، ولى زمانى که این کمبود برطرف شود نیروى ذهنى در شرایط مطلوب قرار مى‏گیرد.
فراموشى متأثر از کمبود «روى» کوتاه‏مدت بوده و با تأمین مناسب آن برطرف مى‏گردد. بنابراین نبایستى به مکمل‏ها روى آورد زیرا همان مقدار کم مورد نیاز مغز را مى‏توان از طریق غذا تأمین کرد.
غذاهاى دریایى مانند صدف (نرم‏تنى که معمولاً خام خورده مى‏شود)، ماهى و نیز حبوبات و غلات پوست نکنده و گوشت بوقلمون از منابع سرشار معدنى «روى» شناخته شده‏اند.

نگاه مستقیم به مانیتور خطرناک است‏

نگاه کردن مستمر با چشم نیمه‏باز به صفحه مانیتور بسیار خطرناک است. نتیجه تحقیقات در این باره نشان مى‏دهد نگاه کردن بى‏وقفه به صفحه مانیتور رایانه با چشم نیمه‏باز تعداد موارد پلک زدن کاربر را تا حدود نصف کاهش مى‏دهد و موجب آسیب دیدن چشم‏ها مى‏شود.
پلک زدن در حالت عادى موجب مرطوب شدن چشم‏ها مى‏شود که نوعى پدیده محافظتى براى چشم است.

مرگ میلیون‏ها سلول در هر سکته مغزى‏

محققان اعلام کردند هنگامى که شخصى متحمل یک سکته مغزى مى‏شود، حدود 9/1 میلیون سلول مغزى وى در هر دقیقه از بین مى‏رود.
در چنین حالتى به ازاى گذشت هر ساعت، مغز فرد مورد نظر 6/3 سال پیرتر مى‏شود. این محققان اعلام کردند که نتایج تحقیقات بر ضرورت معالجات فورى این گونه بیماران تأکید دارند.
گفتنى است که در پى بروز هر سکته مغزى بافت‏هاى مغز مورد حمله قرار مى‏گیرند و حدود 10 ساعت طول مى‏کشد تا شخص به حالت عادى بازگردد.

تقویت حافظه با چهار روش طى دو هفته

‏یک روانشناس استرالیایى اعلام کرد با رعایت یک برنامه چهارقسمتى در عرض دو هفته مى‏توان کارآیى ذهن را افزایش داد و حافظه را تقویت کرد. «میراندا هیتى» گفت: این چهار اصل عبارتند از: در پیش گرفتن رژیم غذایى سالم بدون مصرف غذاهاى آماده، انجام مرتب یک فعالیت هوازى (مثل دویدن یا پیاده‏روى)، انجام تمرینات آرام‏سازى بدن (ریکلستین) و فعال‏سازى ذهن با استفاده از تکنیک‏هاى آموزش‏دهنده ذهن مثل حل جدول.
وى ادعا مى‏کند رعایت مرتب این برنامه تنها در عرض دو هفته مى‏تواند تغییرات چشمگیرى را در وضعیت حافظه فرد ایجاد کرده و او را در حل مسائل ذهنى کمک کند.

دود سیگار خطر بینایى را افزایش مى‏دهد

تازه‏ترین تحقیقات پژوهشگران نشان مى‏دهد قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر یکى از انواع نابینایى را افزایش مى‏دهد.
پژوهشگران تأثیر دود سیگار را بر نوعى بیمارى چشمى به نام «اى.ام.اى» بررسى کردند که گاه به نابینایى مى‏انجامد و با افزایش سن، امکان بروز آن بیشتر مى‏شود.
به گفته پژوهشگران زندگى کردن با یک فرد سیگارى پس از پنج سال، خطر این بیمارى را دو برابر مى‏کند.

40 درصد بازنشستگان افسرده‏اند

بررسى‏ها نشان مى‏دهد 40 درصد بازنشستگان در سال‏هاى ابتدایى بازنشستگى دچار افسردگى مى‏شوند.
با توجه به کاستى‏هاى فیزیکى و روحیه ضعیف بازنشستگان و سالمندان، توصیه‏هاى بسیارى در مورد نحوه برخورد با این قشر شده اما به دلیل تعبیر نادرستى که از بازنشستگى به عنوان فردى که به پایان عمر خود رسیده و کارآیى لازم را از دست داده برخورد مناسبى در جامعه با این قشر صورت نمى‏گیرد.