آیا عادت ماهیانه در زنان و دختران هیچ گاه به پایان مى رسد


 

آیا عادت ماهیانه در زنان و دختران هیچ گاه به پایان مى‏رسد؟

مترجم: پگاه امیردیوانى‏
منبع: اینترنت Kids health.com

هر دخترى هنگامى که براى بار اول عادت ماهیانه مى‏شود، نگران است که آیا این حالت زمانى به پایان مى‏رسد یا خیر؟ جواب مثبت است. قاعدگى یک زن به دلایل مختلف متوقف مى‏شود:

- بیمارى؛
- حاملگى؛

- یائسگى (دوره‏اى در زنانگى زنان مسن، اغلب سنین 45 تا 55 سالگى که عادت ماهیانه زنان قطع شده و دیگر بچه‏دار نمى‏شوند - البته یائسگى از نظر احکام شرعى زمان کاملاً مشخص و معینى دارد که در کتاب‏هاى فتوایى آمده است.).
اگر عادت ماهیانه فردى نامنظم باشد، معمولاً دلیلى براى نگرانى و وحشتش وجود ندارد. این بدان معنى است که امکان دارد عادت ماهیانه دقیقاً در زمان معینى از ماه اتفاق نیفتد، کما اینکه در مورد زنان و دختران سنین بالا این امر وجود دارد.
همان گونه که گفته شد مشکلاتى از قبیل بیمارى و یا ترشح هورمون‏ها مى‏توانند باعث توقف عادت ماهیانه در زنان و دختران شوند. بنابراین در هر سن اگر عادت ماهیانه شما قطع شود باید حتماً توسط پزشک معاینه شوید.
دو دلیل اصلى که باعث قطع عادت ماهیانه زنان مى‏شود مربوط به بیمارى آنان نیست، بلکه مربوط به باردارى و یائسگى آنان مى‏شود. در زمان حاملگى تا تولد نوزاد عادت ماهیانه قطع مى‏شود. در زمان یائسگى نیز که در زنان مسن اتفاق مى‏افتد، عادت ماهیانه براى همیشه متوقف مى‏گردد!

باردارى‏

اکثر دختران در سنین 8 تا 15 سال عادت ماهیانه مى‏شوند. هنگامى که قاعدگى در دخترى شروع مى‏شود، این اولین مشخصه‏اى است که نشان مى‏دهد بدن او آمادگى لازم براى بچه‏دار شدن را پیدا کرده است. در هنگام باردارى، قاعدگى فرد قطع مى‏شود. در واقع باردارى از تخمدان‏ها، یعنى جایى از بدن زنان که تمام تخمک‏ها در آن ذخیره مى‏شود، شروع مى‏گردد. شما براى دیدن این تخمک‏ها که سهم زیادى در باردارى دارند، نیاز به میکروسکوپ دارید.
هر ماه، هر یک از تخمدان‏ها، یک تخمک آزاد مى‏کند. هنگامى که تخمدان آمادگى لازم را براى رهاسازى تخمک پیدا مى‏کند، جدار داخلى رحم شکل مى‏گیرد.
اگر تخمک توسط اسپرم باردار شود، تخمک بارورشده روى جدار داخلى رحم جاگیر مى‏شود. از آن به بعد در طول دوران باردارى، قاعدگى متوقف مى‏شود. البته ممکن است تا چند ماه پس از تولد نوزاد به دلیل شیردهى مادر، این وضع ادامه داشته باشد.
اگر تخمک بارور نشود، جدار داخلى رحم فرو مى‏ریزد و به صورت لخته‏هاى خون دفع مى‏شود. به این ترتیب فرد دوباره مطابق قبل عادت ماهیانه مى‏شود.
هورمون‏ها که در خون انسان ترشح مى‏شوند، به عمل این فرآیند کمک مى‏کنند. بدون وجود هورمون‏ها، تخمدان‏ها نمى‏توانند تخمک آزاد کنند و رحم قادر نخواهد بود محیط مناسبى را براى کودک در حال رشد فراهم آورد.

آیا تاکنون شنیده‏اید که خانمى بگوید: «از من دیگر گذشته است؟» در واقع منظورش این است که زمان باردارى و بچه‏دارشدن او به سر آمده است. البته براى زنان راحت‏تر و مطمئن‏تر آن است که وقتى جوانند، باردار شوند زیرا در سنین بالاتر معمولاً باردارى با مشکل همراه خواهد بود.

یائسگى‏

هنگامى که سن زن بالا مى‏رود، بدنش دیگر آن مقدار هورمون‏هایى را که قبلاً داشته، تولید نمى‏کند بنابراین آزادسازى تخمک و سرانجام قاعدگى او متوقف مى‏شود که این حالت یائسگى نامیده مى‏شود. به علاوه زن ممکن است در دوران یائسگى دچار «گُرگرفتگى» شود. در واقع در این حالت فرد به طور ناگهانى احساس گرماى شدیدى مى‏کند. در مورد بسیارى از زنان، یائسگى دوره تندرستى در زندگى‏شان محسوب مى‏شود. زنان ممکن است در سن کهولت یائسه شوند و خوشحال باشند که دوران قاعدگى را پشت سر گذاشته‏اند. بنابراین اگر شما به تازگى دوران عادت ماهیانه‏تان شروع شده، باید بدانید و اکنون نیز مى‏دانید که روزى این حالت به پایان مى‏رسد، که البته شاید زودتر از چهل سالگى نباشد!

دل‏دردهاى ناشى از عادت ماهیانه‏

بسیارى از دختران قبل از عادت ماهیانه یا در خلال آن دچار دردهاى شکمى مى‏شوند. علت این دردها ناشى از مواد شیمیایى است که بدن فرد براى انقباض
ماهیچه‏هاى رحم تولید مى‏کند. ماهیچه‏هاى منقبض‏شده باعث مى‏شوند در زمان عادت ماهیانه خون خارج شود. همان طور که پیشتر گفته شد، عادت ماهیانه معمولاً یک بار در ماه اتفاق مى‏افتد و حتى ممکن است گاهى اصلاً در ماه رخ ندهد. اما در صورتى که این حالت بیش از یک بار اتفاق افتد، به همان نسبت دل‏دردهاى ناشى از آن نیز بیشتر مى‏شود.
دل‏دردها ممکن است کمى شدید باشند و اغلب چند روز به طول انجامند. بعضى از دخترانى که نمى‏دانند این دردها بخشى از عادت ماهیانه‏شان است، در ابتدا از بروز چنین دردهایى نگران مى‏شوند. دخترانى که بیش از دیگران به دردهاى شکمى مبتلا مى‏شوند، آنهایى هستند که:
- در هنگام شروع عادت ماهیانه‏شان خیلى جوان هستند.
- قاعدگى طولانى‏تر یا خونریزى شدیدترى دارند.
- خویشاوندان و بستگان‏شان دل‏دردهاى شدیدى دارند.
به نظر غیر عادى مى‏رسد که دل‏دردها منشأ ژنتیکى داشته باشند، اما این امر کاملاً درست است. یعنى اگر دیگر زنان و دختران فامیل‏تان دل‏درد دارند، شما نیز ممکن است به آن مبتلا شوید.
باید بدانید که در مورد دل‏درد داشتن تنها نیستید و بسیارى از زنان و دختران نیز در این مورد با شما همدرد هستند. اما خبر خوش آن است که دل‏دردها اغلب با افزایش سن بهبود مى‏یابند.

فرو نشاندن دردهاى شکمى‏

بعضى از دردها محسوس و قابل توجه هستند. اما در واقع شیوه زندگى عادى فرد را تحت تأثیر قرار نمى‏دهند. دیگر دردها ممکن است احساس بسیار ناخوشایندى در فرد ایجاد کنند ولى دایمى و ماندگار نیستند. اگر فردى به این دردها مبتلاست، مى‏تواند براى خوردن مسکّن‏هاى درد با پزشک یا والدینش مشورت کند. البته بهتر آن است که براى شناختن مسکن‏هاى درد و روش‏هاى درمان با پزشک مشورت شود.

اگر شما دل‏درد دارید، نگذارید دردها شما را غافلگیر کنند!

بهترین زمان براى خوردن قرص‏هاى مسکن، قبل از شدید شدن دردها مى‏باشد. در این زمینه والدین به شما کمک مى‏کنند که بر اساس یک برنامه دارویى مناسب از این قرص‏ها استفاده نمایید. با خوردن مسکّن‏هاى درد بر اساس یک برنامه دارویى، فرد از دل‏دردها در امان مى‏ماند بنابراین مى‏تواند در هنگام عادت ماهیانه، زندگى عادى‏اش را بدون داشتن درد و احساس ناخوشایند سپرى کند.

چه کار دیگرى باید انجام داد؟

ورزش! فعالیت‏هاى بدنى دل‏درد را کاهش مى‏دهند و این احتمالاً بدان علت است که این تمرین‏ها باعث ترشح مواد شیمیایى در بدن مى‏شوند که احساس مطلوبى در فرد ایجاد مى‏کنند.
تغذیه مناسب و خواب کافى نیز شما را در بهترین وضعیت نگه مى‏دارد.
بعضى از دختران معتقدند گذاشتن کیسه آب گرم روى شکم، دردها را تخفیف مى‏دهد. حمام آب گرم نیز روش مناسب دیگرى در این زمینه محسوب مى‏شود.

بروز عادت ماهیانه در مدرسه‏

من چه وقت عادت ماهیانه مى‏شوم؟ این سؤال مهمى است که دختران جوان معمولاً از خود مى‏پرسند. در واقع آنان باید همواره آمادگى رویارویى با این موضوع را داشته باشند. حال اگر دخترى براى اولین بار در مدرسه با این مورد برخورد کند، چه باید انجام دهد؟
در درجه اول نباید نگرانى به خود راه دهد و باید وسایل ضرورى نظیر نوار بهداشتى همراه خود داشته باشد. این نوارها از مواد جاذب تشکیل شده‏اند که خون خارج‏شده را به خود جذب مى‏کنند و مانع از لک شدن لباس‏ها مى‏شوند. زنان مى‏توانند از نوارهاى بهداشتى که به صورت تامپون هستند و داخل واژن قرار مى‏گیرند، استفاده کنند.
شما مى‏توانید در مورد این مسائل با والدین، بستگان نزدیک و یا هر کسى که با او احساس راحتى مى‏کنید، صحبت نمایید و از وى راهنمایى بخواهید. همچنین مى‏توانید به پزشک مراجعه کنید. او با نگاه کردن به شما و میزان رشدتان به شما مى‏گوید اولین بار چه وقت عادت ماهیانه مى‏شوید.
اگر فردى براى اولین بار در مدرسه عادت ماهیانه شد و وسایل ضرورى همراه نداشت، باید به مشاور زن مدرسه که با او احساس نزدیکى مى‏کند، مراجعه نماید و در صورت امکان، از وى بخواهد با والدینش تماس بگیرند. اما اگر مشاور مدرسه مرد بود، او باید فقط عنوان کند که یک موضوع زنانه برایش پیش آمده، بنابراین مشاور تلاش مى‏کند زنى را بیابد که به او کمک کند.
احتمال دارد در اولین مرتبه بروز عادت ماهیانه، لباس فرد لک شود. بنابراین اگر او لباس اضافى همراه دارد باید آن را تعویض کند یا اینکه خیلى سریع به مشاور مدرسه مراجعه کرده و از او کمک بخواهد. مسلماً با انجام این کارها، نگرانى فرد از بروز عادت ماهیانه در مدرسه نیز کاهش مى‏یابد.