اخبار


 

اخبار

فرهنگ عفاف و حجاب گسترش مى‏یابد

آئین‏نامه اجرایى «گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» از سوى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى به تمامى دستگاههاى مرتبط ابلاغ شد.
«فاطمه رهبر» عضو کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى گفت: این آئین‏نامه مصوبه شوراى فرهنگ عمومى از زیرمجموعه‏هاى شوراى انقلاب فرهنگى است و بر اساس قانون براى تمام دستگاهها لازم‏الاجراست.
وى افزود: آئین‏نامه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب یکى از قوانین بسیار جامع و خوبى است که در کمیسیون فرهنگى مجلس مورد بررسى قرار گرفته و در حال حاضر در دستور کار دولت قرار دارد.
در آئین‏نامه مذکور سیاست‏ها و راهکارهاى کلى گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مشخص شده و وظایف مراکز فرهنگى و حتى غیر فرهنگى که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه فعالیتى دارند، پیش‏بینى شده است.
این نماینده مجلس گفت: هر کشورى با تخطى از قوانین و عبور از خط قرمزهاى فرهنگ جامعه برخورد قانونى مى‏کند. اصل هشتم قانون اساسى هم که به احیاى امر به معروف و نهى از منکر مى‏پردازد، در طول سال‏هاى پس از انقلاب مهجور واقع شده است.
وى با اشاره به اینکه از لحاظ قوانین کمبود نداریم و مشکل در مرحله اجراست و باید توجه داشت تا قوانین به گونه‏اى اجرا شود که لطمه‏اى به ارزش‏هاى اسلامى وارد نشود، تأکید کرد: آنچه به عنوان گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از سوى مجلس عنوان شده به هیچ وجه مربوط به برخورد قهرى و سلبى موضوع نبوده و در درجه اول لازم است در این زمینه فرهنگ‏سازى صورت بگیرد.

سن ازدواج جوانان به 29 سال افزایش یافت‏

معاون توسعه انسانى سازمان ملى جوانان اعلام کرد دستیابى به تحکیم، تعمیق و استحکام هویت دینى و ملى، یکى از موضوعات مربوط به جوانان است، به گونه‏اى که هویت همسرگزینى جوانان به 29 سال افزایش یافته است.
دکتر «زکریا یازرلو» با اشاره به چالش‏هاى پیش روى مجمع ملى جوانان و توجه به نقش مشورت‏دهنده و تصمیم‏سازى مجمع در سطوح استانى گفت: در این زمینه سازمان با تصویب قاطع هیئت رئیسه مجمع براى زدودن کاستى‏ها و توسعه ویژگى‏هاى برجسته مجمع، سیاست‏هایى را تدوین کرده که ملاک عمل قرار گرفته و متناسب با آن بازسازى مجمع ملى جوانان را مورد توجه قرار داده است.

خانواده‏ها حق جلوگیرى از تحصیل کودکان را ندارند

با اجراى آئین‏نامه پوشش تحصیلى براى همه کودکان لازم‏التعلیم در سال 85، از این پس هیچ خانواده‏اى حق جلوگیرى از تحصیل کودکش در سن آموزش را ندارد.
مدیر هماهنگى و نظارت برنامه آموزش در این ارتباط گفت: این آئین‏نامه به تمام استان‏هاى کشور ابلاغ شده و چنانچه خانواده‏اى از تحصیل کودک خود جلوگیرى کند، وزارت آموزش و پرورش با هماهنگى دستگاههاى قضایى مى‏تواند از آن خانواده شکایت کند که در صورت محکومیت به پرداخت جریمه یا تحمل حبس محکوم خواهند شد.
وى در ادامه گفت: همچنین به موجب این آئین‏نامه به شوراهاى شهر و روستا، اختیارات ویژه‏اى براى شناسایى و جذب کودکان بازمانده از تحصیل داده شده است. انجمن اولیا و مربیان مدارس نیز مأموریت یافته‏اند خانواده‏هایى را که داراى فقر فرهنگى در این زمینه هستند، آموزش دهند.
«جواد یزدانى» همچنین از پیشنهاد نرم‏افزار هوشمند آموزشى به وزیر آموزش و پرورش خبر داد که بر اساس آن مشخصات همه کودکانى که کد ملى مى‏گیرند وارد سیستم شده و تمام کودکان لازم‏التعلیم از بدو ورود به دبستان تا پایان مقطع راهنمایى، ردیابى و کنترل مى‏شوند.

دختران بیشتر از پسران به کارهاى هنرى روى مى‏آورند

رئیس انجمن جامعه‏شناسان ایران اعلام کرد دختران دو برابر و نیم پسران به کارهاى هنرى و پسران دو برابر دختران به بازى و ورزش مى‏پردازند.
«سعید معیدفر» با انجام تحقیقاتى نشان داد که از سن 12 تا 14 سالگى تفاوت میان دختران و پسران از نظر فعالیت‏هاى هنرى و ورزشى به تمایزى برجسته و قابل ملاحظه تبدیل مى‏شود، در حالى که در گروه سنى 7 تا 11 سال، تمایز جنسى آشکارى میان آنان در مصرف کالاهاى فرهنگى وجود ندارد.
این تحقیق نشان داد که از سن 15 تا 18 سالگى تمایز جنسى علاوه بر فعالیت‏هاى ورزشى و هنرى در سایر فعالیت‏هاى فراغتى مورد تأکید قرار گرفته و به ویژه این تمایز در فعالیت‏هاى فراغتى دختران در درون خانه و پسران در بیرون خانه شدت پیدا مى‏کند.
از این مقطع سنى به بعد میزان رفتن مردان روستایى به شهر براى استفاده از مراکز سرگرمى و حضور در کوچه و خیابان و گپ زدن با یکدیگر و انجام دادن کارهاى عام‏المنفعه بیشتر از زنان مى‏شود. همچنین مردان بیشتر از زنان به مطالعه مطبوعات و گوش دادن به ضبط صوت روى مى‏آورند.
در مقطع سنى 15 تا 18 سال زمان فراغت روزهاى تعطیل دختران نسبت به پسران کاهش مى‏یابد و حتى در روستاها این سن زمان ازدواج دختران و ایفاى نقش‏هاى همسرى و مادرى است.

زنان خانه‏دار در معرض آلودگى هستند

کارشناس مسئول سازمان مبارزه با آلودگى هوا اعلام کرد زنان خانه‏دار بیشترین مسمومیت را براى انجام امور منزل دارند و آلاینده‏هاى فضاهاى داخلى به آسانى به سلامت بدن آنها صدمه وارد مى‏کند.
وى گفت: بخار تولید شده در آشپزخانه و سرویس‏هاى بهداشتى موجب رشد موجودات میکروسکوپى از جمله قارچ‏ها و کپک‏ها مى‏شود که حضور پنهانى آنها در خانه موجب سردرد، خارش چشم و انواع آلرژى‏ها و همچنین آسیب‏ها و بیمارى‏هاى ناشى از آلودگى در محیطهاى بسته مى‏شود.

راه‏اندازى مینى‏بوس بانوان در خط ویژه‏

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانى تهران از راه‏اندازى ون‏هاى مخصوص بانوان (مینى‏بوس‏هاى 11 نفره) در آینده نزدیک خبر داد.
«محمد احمدى بافنده» به استقبال مدیریت شرکت واحد از مشارکت بانوان براى فعالیت در سیستم حمل و نقل، تصریح کرد: برخى از خانم‏ها تمایل دارند که وارد این سیستم شوند از این‏رو شرکت واحد اتوبوسرانى آمادگى لازم را براى ثبت و راه‏اندازى شرکت‏هاى خصوصى حمل و نقل با مدیریت بانوان دارد.

سرطان رحم، شایع‏ترین سرطان در ایران است‏

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت بارورى در نخستین کنگره «آنکولوژى زنان»، سرطان دهانه رحم، تخمدان و آندومتر را شایع‏ترین سرطان‏ها در زنان ایرانى اعلام کرد.
دکتر «فاطمه رمضانزاده» با تأکید بر اینکه سن شیوع سرطان، بالاى 40 سال است، گفت: براساس تحقیقات ملى بیشترین سرطان‏هاى ژینکال (تناسلى) در سنین بارورى رخ مى‏دهد، به نحوى که آمارها حاکى است سرطان‏هاى زنان 10 تا 15 درصد از کل سرطان‏ها را به خود اختصاص مى‏دهند و 21 درصد آنها در سنین 15 تا 45 سال بارورى است.
وى افزود: سرطان‏هاى رحم، تخمدان و دهانه رحم، رده اول را در کشور به خود اختصاص داده‏اند؛ در حالى که بر اساس آمار مرکز تحقیقات سرطان شیوع این سرطان‏ها بعد از سرطان سینه و پوست قابل توجه است.

کاهش آمار رستمانه (سزارین) با تقویت سیستم مامایى‏

تقویت سیستم مامایى و استانداردسازى نیروهاى مامایى در بیمارستان‏ها مى‏تواند در کاهش آمار رستمانه (سزارین) در کشور مؤثر واقع شود.
دبیر انجمن علمى مامایى ایران گفت: هم‏اکنون با وجود تعداد مناسب فارغ‏التحصیلان مامایى در کشور ما نسبت بین تعداد ماما براى هر مادر باردار استاندارد نیست.
«ناهید خداکرمى» اظهار داشت: بر اساس استاندارد بهداشت جهانى باید به ازاى هر زن باردار در بیمارستان یک ماما وجود داشته باشد تا بتواند نیازهاى عاطفى، فیزیکى و نیازهاى حین تولد نوزاد را رفع کند اما در هر بیمارستان کشور براى هر شیفت روزانه فقط یک ماما براى تمامى مادران وجود دارد.
دبیر انجمن علمى مامایى ایران افزود: آموزش به خانواده‏ها به ویژه مادران باردار مى‏تواند در کاهش آمار سزارین مؤثر واقع شود، چون اگر خانواده‏ها مزایاى زایمان طبیعى و عوارض ناشى از رستمانه (سزارین) انتخابى را بدانند، به انجام زایمان طبیعى اقدام مى‏کنند.

سه و نیم میلیون ایرانى به سرطان مبتلا هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکى و خدمات بهداشتى درمانى تهران گفت شیوع بیمارى سرطان در کشور پنج درصد است که 5/3 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل مى‏شود.
«محمدباقر لاریجانى» افزود: هزینه درمان و داروهاى بیماران مبتلا به سرطان بسیار بالاست و بسیارى از این بیماران از پوشش بیمه‏اى مناسب برخوردار نیستند و نیاز به حمایت‏هاى بیشترى از سوى دولت دارند. بسیارى از خانواده‏هایى که بیمار سرطانى دارند به علت هزینه‏هاى سنگین درمان این بیمارى فقیر مى‏شوند و حاضرند همه زندگى خود را بفروشند تا بیمار آنها بهبود یابد. این در حالى است که بالاترین قیمت داروها را نسخه بیماران سرطانى تشکیل مى‏دهد.

برگزارى مسابقه مقاله‏نویسى شخصیت زن از دید پیامبر اسلام‏

خانه فرهنگ نور به مناسبت نامگذارى سال جارى به نام پیامبر اکرم(ص)، مسابقه مقاله‏نویسى با عنوان تبیین شخصیت زن از دیدگاه رسول اکرم(ص) برگزار مى‏کند.
این مسابقه در قالب موضوعات نگرش جامعه به زن، احیاى حقوق زن در جامعه، نقش زن در صحنه‏هاى گوناگون اجتماع و ضوابط و شرایط حضور زنان در اجتماع برگزار مى‏شود.
علاقه‏مندان مى‏توانند مقالات خود را تا پایان خرداد ماه به نشانى تهران، بلوار آیت‏اللَّه کاشانى، بعد از میدان نور، جنب شهر کتاب ارسال کنند و یا با شماره تلفن 44088707 - 021 تماس بگیرند.

مجلس افغانستان توسط یک زن اداره مى‏شود

براى اولین بار در تاریخ قانونگذارى افغانستان، مجلس شوراى ملى این کشور از سوى یک زن به نام «فوزیه کوفى» اداره شد.
این زن قانونگذار نایب رئیس دوم مجلس است. در حال حاضر 25 درصد از اعضاى مجلس شوراى ملى افغانستان را زنان تشکیل مى‏دهند.
«کوفى» از قوم تاجیک و نماینده حوزه انتخابیه ولایت «بدخشان» در شمال افغانستان است. وى در گذشته در نهادهاى وابسته به سازمان ملل در افغانستان فعالیت داشته است.
در غیاب رئیس مجلس و معاون اول وى، بررسى صلاحیت 25 وزیر پیشنهادى کابینه «حامد کرزى» رئیس جمهور افغانستان در مجلس ملى توسط «کوفى» اداره شد.

زنان لندن سوار تاکسى صورتى مى‏شوند

دو زن انگلیسى براى مقابله با روند رو به رشد خشونت و هتک حرمت زنان در این کشور، شرکت تاکسیرانى مخصوص زنان را ایجاد کردند.
این شرکت که «بانوان صورتى» نام دارد تمام رانندگان و مسافرانش زن هستند. رانندگان با لباس صورتى در تاکسى صورتى مشغول به کار هستند و تمامى آنها با فنون دفاع شخصى نیز آشنا هستند تا در صورت بروز مزاحمت براى مشتریان از آنها دفاع کنند.
هر ساله دهها زن در لندن شب‏ها به دست رانندگان تاکسى‏هاى غیر قانونى مورد خشونت و هتک حرمت قرار مى‏گیرند و این شرکت پاسخى براى نگرانى‏هاى امنیتى زنانى است که مجبورند شب‏ها از تاکسى استفاده کنند.
بنیانگذاران این شرکت دو مادر هستند که با توجه به نگرانى خود در باره امنیت دختران نوجوان‏شان این شرکت تاکسیرانى را تأسیس کرده‏اند.

مردان انگلیس فوتبال را بیشتر از همسران خود دوست دارند

یک بررسى در انگلیس نشان داد عشق مردان به فوتبال بیشتر از عشق آنان به زنان‏شان است و آنان تعهد و فداکارى بیشترى نسبت به تیم فوتبال محبوب خود دارند تا همسران‏شان.
یک کارشناس روانشناسى این کشور گفت: اگر مردان همین حس وفادارى، تعهد، فداکارى و صداقت را نسبت به همسران‏شان داشتند، میزان طلاق یک‏شبه به نصف مى‏رسید.
یک چهارم مردان مورد بررسى در این تحقیق اعتراف کرده‏اند مراسم تدفین یکى از اقوام خود را به دلیل تماشاى فوتبال از دست داده‏اند.
29 درصد مردان انگلیس هم تصدیق کرده‏اند از شدت خوشحالى و یا ناراحتى رقابت‏هاى فوتبال اشک ریخته‏اند.

زنان هندى رحم خود را اجاره مى‏دهند

زنان هندى با دریافت مبالغى تا پنج هزار دلار، رحم خود را به والدین نابارور اجاره مى‏دهند تا براى آنان فرزندى به دنیا آورند.
معمولاً زوج‏هاى آمریکایى و دیگر کشورهاى جهان به علت گرانى اجاره رحم در آمریکا تا حدود 25 هزار دلار، ترجیح مى‏دهند به کشورى مثل هند روى بیاورند و با اجاره رحم زنان فقیر هند، بچه‏دار شوند. مردى که متقاضى بچه‏دار شدن است، طى سفرى به هند با زن حامل و خانواده‏اش آشنا شده و پس از اهداى اسپرم و امضاى قرارداد، به کشورش باز مى‏گردد. به این ترتیب والدین متقاضى هزینه‏هاى پزشکى زن حامل را بر عهده مى‏گیرند و زن نیز هر گونه حقى را در مورد نوزاد به زوجین متقاضى واگذار مى‏کند.
زنانى که آمادگى اجاره رحم‏شان را دارند، باید از نظر روحى و جسمى آمادگى این کار را داشته باشند تا اینکه هم تحمل عمل جراحى را داشته باشند و هم به فرزندى که به دنیا مى‏آورند دلبستگى پیدا نکنند. تخمک مورد نظر هم معمولاً متعلق به زن حامل نیست و از سوى اهداکننده و یا مادر اصلى فرزند دریافت مى‏شود.
زنان هندى علاوه بر مبلغ مورد نظر براى اجاره رحم‏شان، از هدایاى غذایى و دارویى و توجهات خاصى از سوى والدین نیز بهره‏مند مى‏شوند و همین مزایا موجب مى‏شود در کشورى که درآمد سالانه سرانه آن پانصد دلار است، اجاره رحم به مبلغ پنج هزار دلار تجارتى پرسود باشد.
یک زن هندى اجاره رحمش را کارى بدون دردسر مى‏داند که دستمزدى برابر با حقوق چند سال معلمى او در یکى از روستاهاى هند دارد.
عده‏اى از مقامات پزشکى هیچ توجیه اخلاقى براى این کار ندارند و تنها از انفجار فقر در این کشور و خطرات آن که موجب مى‏شود سالانه صد هزار زن بر اثر باردارى و به دنیا آمدن نوزادان از بین بروند، هراسانند. از سوى دیگر، برخى از مقامات پزشکى هم تجارت بارورى را معامله‏اى به صرفه مى‏دانند که باعث رشد صنعت توریسم مى‏شود.

میانگین طلاق در کشورهاى حاشیه خلیج فارس رو به افزایش است‏

«دکتر سامیه بخارى» مسئول امور دانشجویان دانشگاه ملک عبدالعزیز گفت: به دلیل عدم تفاهم و گفتگو میان زوجین، آمار طلاق در کشورهاى حاشیه خلیج فارس به 38 درصد افزایش یافته است.
وى گفت: بدرفتارى به ویژه در میان جوانان، عدم استفاده مفید از اوقات فراغت و گذراندن این اوقات با همراه دوستان ناباب، یکى از دلایل اصلى مشکلات خانوادگى و زناشویى است.

روزانه 10 فرانسوى مسلمان مى‏شوند

به رغم اقدامات نژادپرستانه‏اى که اخیراً مسلمانان فرانسه شاهد آن بودند، روزانه 10 فرانسوى به دین اسلام مى‏پیوندند.
این افراد تازه‏مسلمان از طبقات اجتماعى و شغلى مختلف هستند و به قشر خاصى محدود نمى‏شوند. چنانچه در بین آنان، پیروان مذاهب مختلف دینى و مکاتب فکرى نیز مشاهده مى‏شود.
از بین این مکاتب و ادیان تازه‏مسلمان مى‏توان به پیروان آئین‏هاى بودا و کاتولیک اشاره کرد. سکولارها و لائیک‏ها نیز طیف دیگرى از این گروه تازه‏مسلمان را تشکیل مى‏دهند.
اکسپرس، روزنامه فرانسوى در دقیق‏ترین آمار خود اعلام کرده است که 60 هزار نفر از کسانى که اخیراً به اسلام ایمان آورده‏اند، فرانسوى‏الاصل هستند.
گفتنى است شهروندان مسلمان و معتقد در فرانسه در معرفى چهره واقعى اسلام و گرویدن افراد جدید در دین اسلام تأثیر بسیار زیادى داشته‏اند.

پیرزن هندى فارغ‏التحصیل حقوق مى‏شود

یک پیرزن 82 ساله هندى پس از تحصیل در رشته حقوق با دادن پایان‏نامه‏اش به زودى فارغ‏التحصیل مى‏شود.
«برابها واثى» از کودکى آرزو داشته وکیل شود ولى به دلیل مسائل خانوادگى قادر به رسیدن به آرزویش نبوده است. شوهر، برادر و چهار نفر از فرزندان و نوادگان این زن وکیل هستند و او را تشویق کرده‏اند تا در رشته حقوق فارغ‏التحصیل شود.

میمون‏هاى مالزى به مدرسه مى‏روند

در روستاهاى مالزى هر روز سرویس مدرسه، میمون‏هاى دانش‏آموز را از خانه به مدرسه انتقال مى‏دهد.
در مدرسه میمون‏ها رشته‏هاى مختلف تحصیلى آموزش داده مى‏شود و میمون‏ها پس از فارغ‏التحصیلى به امورى چون کمک باغبانى و کشاورزى اشتغال مى‏یابند.
هزینه بالاى استخدام کارگر و خطر بسیار بالا رفتن از درخت نارگیل به علت ارتفاع زیاد و تکان‏هاى شدید، روستائیان را بر آن داشته تا با استفاده از میمون‏هاى آموزش‏دیده با کمترین هزینه و خطر اقدام به چیدن نارگیل از درخت کنند.
در پایان، نارگیل‏چینى نیز از هر درخت یک نارگیل به میمون‏ها هدیه داده مى‏شود.

خانم دکتر ابتکار قهرمان زمین شد

دکتر «معصومه ابتکار» رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر تلاش‏هایى که براى حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار در عرصه‏هاى ملى، منطقه‏اى و بین‏المللى داشته است، از سوى برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد موفق به کسب جایزه ویژه قهرمان زمین شد.
شاید این تلقى که زنان به خاطر حس مادرى و حفاظت از منابع براى فرزندان خود، درک عمیق‏ترى از ضرورت حفظ محیط زیست دارند با دریافت این جایزه خود را بیش از پیش به اثبات برساند. اگر چه این تلقى بر اساس معیارهاى کمیته اعطاى جایزه مى‏بایست با دستاوردهاى قابل رؤیت و راهبرى الهام‏بخش، همچنین دیدگاههاى نو و تشویق دیگران براى ارتقاى فعالیت‏ها و افزایش آگاهى‏هاى زیست‏محیطى و ارائه راهکارهاى اجرایى مؤثر براى حل و فصل مشکلات محیط زیست همراه باشد.
به زعم کمیته داوران برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد که از سه سال پیش اقدام به اعطاى این جایزه سالانه کرده است، «معصومه ابتکار» داراى این ویژگى‏ها بوده و به علاوه در میان هفت قهرمان زمین سال 2006 جایزه ویژه را کسب کرده است. البته گفتنى است که جایزه قهرمان زمین به عنوان معتبرترین جایزه زیست‏محیطى جهان جنبه نقدى نداشته و شامل یک تندیس کره زمین و اعتبار بین‏المللى به منظور الگوسازى در عرصه حفاظت از محیط زیست است.
خانم «ابتکار» در مراسم اعطاى جایزه که به میزبانى دولت سنگاپور اوایل اردیبهشت ماه برگزار شد، با اشاره به اینکه معادلات و روابط در دنیاى امروز از منشأ مادى قدرت و خودخواهى سرچشمه گرفته و زیاده‏خواهى‏هاى متکبرانه، دنیا را به وضعیت ناآرام کنونى کشانده است، تأکید کرد: قهرمان واقعى کسى است که بر نفس خود غلبه کند و ما هنوز براى نجات زمین به قهرمان واقعى نیاز داریم.
وى با اشاره به اینکه قدردانى از افرادى که در زمینه حفاظت از محیط زیست تلاش کرده‏اند، انگیزه نوینى به کسانى مى‏بخشد که براى حفاظت از حیات بر روى کره خاک فعالیت مى‏کنند، افزود: این تلاش‏ها لزوماً باید از ماهیت گروهى برخوردار باشد، همچنان که تلاش‏هاى ما در ایران این گونه بود.
دکتر «ابتکار» تصریح کرد: در حقیقت من این جایزه را به نمایندگى از ملت بزرگ ایران و همه همکارانم در طول هشت سال مسئولیتم در سازمان حفاظت محیط زیست شامل محیطبانان متعهد، کارکنان، مدیران تلاشگر و تمامى همراهانم در سایر بخش‏هاى دولتى و غیر دولتى و رسانه‏ها که تحقق این دستاوردها را ممکن ساختند، مى‏پذیرم.
وى افزود: جمهورى اسلامى ایران دوره اعجاب‏انگیزى از آگاهى‏هاى زیست‏محیطى را تجربه کرد و در دوران دولت گذشته گام‏هاى مؤثرى براى بهبود کیفیت هوا، آب و خاک و حفاظت از گنجینه‏هاى طبیعى کشور برداشته شد.
خانم «ابتکار» افزود: دولت، جامعه مدنى و بخش‏هاى اقتصادى با تشریک مساعى در یک حرکت جمعى بى‏سابقه براى بهبود شاخص‏هاى زیست‏محیطى در شرایطى اقدام کردند که کشور دوره درخشانى از رشد اقتصادى و سرمایه‏گذارى داخلى را تجربه مى‏کرد.
وى با اشاره به اینکه ما نشان دادیم عملاً براى کشورى در حال توسعه سریع با ثروت‏هاى بیکران نفتى و صنایع سنگین، امکان پیشبرد اقدامات و اهداف زیست‏محیطى وجود دارد، مشروط بر اینکه سیاستمداران افق دید صحیح و نگاه توسعه پایدار را جدى تلقى کنند، گفت: طى آن سال‏ها تعهد ایران به دستور کار بین‏المللى زیست‏محیطى دستاوردهاى ملموسى را به دنبال داشت و علاوه بر پیشبرد ایده گفتگوى تمدن‏ها تلاش کردیم دیدگاههاى کشورهاى در حال توسعه و نیز نگرش عمیق‏تر معنوى و اخلاقى را در روند تصمیم‏سازى جهانى محیط زیست وارد کنیم.
رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما به این درک مشترک دست یافتیم که تماشاى جهان از منظرى متفاوت با شستن چشم‏ها و درک زندگى در چشم‏اندازى روشن‏تر مى‏تواند به ما سیاستگذاران و تصمیم‏گیران قدرت تغییر روش‏ها و سیاست‏ها را اعطا کند؛ همان گونه که در جستجوى حقیقت، اسرار زندگى را مرور مى‏کنیم، مى‏توانیم با حرکت در مسیر زمان، قدر زندگى و حیات را در همه اشکال درک کنیم.
وى با اشاره به اینکه فرزندان آدم از بهشت رانده شدند و قهرمانان در تلاش براى بازگشت به بهشت هستند، افزود: قهرمانان کسانى هستند که آگاهانه با شناخت همه چالش‏ها، موانع و تغییرات فرا روى خود براى تغییر شرایط موجود اقدام مى‏کنند. آنها ذاتاً تحمل شرایط موجود را نداشته و در پى سفرى درونى براى غلبه بر مشکلات هستند و در گذر زمان این مسافران با طرحى نو براى جهان بازمى‏گردند، طرح جهانى سرشار از زیبایى، امید، عشق و صلح.
وى گفت: خشونت و نظامى‏گرى در قلب‏ها و ذهن‏هایى که صلح را انکار مى‏کنند شکل مى‏گیرد و تخریب طبیعت و نابودى محیط زیست نیز جلوه دیگرى از همین خشونت و خودخواهى است.
دکتر «معصومه ابتکار» سخن خود را با اشاره به اینکه براى اصلاح امور جهان ابتدا باید خود را اصلاح کنیم، این گونه به پایان برد که: در کلمات تابناک امام بزرگوار شیعیان حضرت على بن‏ابى‏طالب(ع) است که در مشاهده مسابقات کشتى فرمودند: «قهرمان واقعى کسى است که بر نفس خود غلبه کند.» بنابراین به نظر مى‏رسد با توجه به وضع دنیاى امروز ما هنوز براى نجات به قهرمان واقعى نیاز داریم.
گفتنى است برندگان سال 2006 جایزه قهرمان زمین عبارتند از «تولت اگزابر» فعال محیط زیست از اتیوپى، «میخاییل گورباچف» رئیس جمهور شوروى سابق و فعال محیط زیست، سازمان غیر دولتى محیط زیست و توسعه زنان آمریکا، پروفسور «نامى کوه» از سنگاپور، خانم «نگرین» فعال محیط زیست از کوبا که فوت شده و جایزه به دختر وى اعطا شد، «الاشرى» مدیر سابق صندوق جهانى محیط زیست از مصر و دکتر «معصومه ابتکار» که در میان جمع فوق جایزه ویژه قهرمان زمین را دریافت کرد.