زنان نمونه کشاورزى - سال 1384


 

زنان نمونه کشاورزى - سال 1384

سیدهمایون سجادى‏

اشاره:

در ماههاى پایانى سال 1384 و بر اساس برنامه‏ریزى انجام شده، تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزى کشور انتخاب و معرفى شدند. این تولیدکنندگان از بین 61 رشته مختلف انتخابى بخش کشاورزى شامل امور دام، باغبانى، زراعت، صنایع، آب و خاک، شیلات، ترویج، امور عشایرى و ... بودند.
نمونه‏هاى بخش کشاورزى از میان حدود 15 هزار نفر در سطح شهرستان‏هاى کشور به رقابت پرداخته و در مرحله بعد 1078 نمونه استانى مشخص شدند که در نهایت از میان نمونه‏هاى استانى، تعداد 69 نفر به عنوان نمونه ملى به مراسم کشورى راه یافتند. از این تعداد، 6 نفر زن بودند که 7/8 درصد نمونه‏ها را در بر گرفته است.
از جمله اهدافى که براى انتخاب و معرفى نمونه‏هاى برتر در این بخش تعیین شده مى‏توان به مواردى از جمله ارج نهادن به تلاش‏هاى تولیدکنندگان و بهره‏برداران بخش کشاورزى، تأکید بر کشاورزى مبتنى بر دانایى به منظور دستیابى به خودکفایى، افزایش سطح آگاهى تولیدکنندگان به منظور توجه به کیفیت تولید و دستیابى به امنیت غذایى و عوامل انگیزشى دیگر اشاره کرد. آنچه در ادامه از نظر شما مى‏گذرد معرفى این شش نفر است که به اختصار ارائه مى‏شود.

نسرین عباسى شاهدهى‏
گاودار نمونه سنتى‏

این زن فعال ساکن شهرستان کردکوى در استان گلستان است که در واحد دامدارى خود مشغول به پرورش 21 رأس گاو مى‏باشد که 8 رأس آن دوشا و از نژاد هلشتاین، با تولید شیر روزانه 200 کیلوگرم مى‏باشد.
این بانوى دامدار 34 سال سن دارد و تا مقطع دیپلم ادامه تحصیل داده است. او عاشق دانش‏اندوزى در حرفه خود مى‏باشد و فعالانه در دوره‏هاى آموزشى - ترویجى دامپرورى شرکت مى‏کند. از جمله دوره‏هاى آموزشى که سپرى کرده مى‏توان به دوره پرورش گاو شیرى، بیمارى‏هاى مشترک انسان و دام و آشنایى با آثار گرمابر تولید کمّى و کیفى شیر اشاره کرد.
همچنین به عواملى که براى معرفى و انتخاب نامبرده به عنوان گاودار نمونه سنتى کشور مى‏توان اشاره کرد عبارتند از: رعایت نکات بهداشتى در جایگاه، واکسیناسیون به موقع دام‏ها علیه بیمارى‏ها، انجام تست سل و بروسلوز در گله، انجام عملیات شاخ‏سوزى، ثبت مشخصات و رکوردگیرى، استفاده از تلقیح مصنوعى، تعیین خوراک و جیره غذایى دام بر اساس نیاز دام آبستنى، شیروارى و خشکى و به کارگیرى توصیه‏هاى فنى کارشناسان.

نسرین سلیمانى‏
باغدار نمونه زن‏

این بانوى کشاورز ساکن شهرستان عنبرآباد منطقه جیرفت در استان کرمان است و در سطح 21 هکتار به تولید محصولات باغى اشتغال دارد. از این سطح زیر کشت، یک هکتار به تولید خیار گلخانه‏اى و یک هکتار به تولید خرما و 19 هکتار به تولید انواع مرکبات اختصاص دارد.
شرکت در برنامه‏هاى آموزشى - ترویجى در سطح روستا و بازدید از فعالیت‏هاى ترویجى الگو، شرکت در کارگاههاى آموزشى، رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت و به کارگیرى توصیه‏هاى فنى کارشناسان، بازاریابى و توزیع مطلوب محصولات باغى به صورت مستقیم در میادین و نگهدارى و بسته‏بندى مناسب محصول از جمله مواردى است که موجب شده خانم سلیمانى به عنوان باغدار نمونه زن در سطح کشور انتخاب و معرفى شود. نامبرده متولد 1335 بوده و تا مقطع پایان دوره ابتدایى تحصیل کرده است.
میزان برداشت انواع مرکبات توسط این بانوى کشاورز در هر هکتار 18 تن مى‏باشد و متوسط عملکرد جهانى تولید مرکبات 14719 کیلوگرم در هکتار است.

حمیده حسینى‏
کشاورز نمونه زن (گندمکار آبى)

این بانوى 32 ساله، ساکن روستاى باغدرق شهرستان خوى از استان آذربایجان غربى است که از کودکى با فعالیت کشاورزى آشنا شده است و از سال 1378 به عنوان مددکار روستاى زادگاهش، نقش فعالى در اجراى برنامه‏ها و سیاست‏هاى اجرایى بخش کشاورزى ایفا کرده است.
او توانسته با مطالعه نشریه‏ها و کتاب‏هاى ترویجى و به کارگیرى توصیه‏هاى فنى کارشناسان متخصص، اقدام به کشت «گندم رقم‏زرین» کند و با برداشت 7 تن در هکتار، عملکرد درخور توجهى داشته باشد.
از جمله عوامل موفقیت خانم حسینى در به دست آوردن این عنوان در میان زنان کشاورز، مى‏توان به مواردى مانند رعایت اصول فنى کاشت، تهیه بستر مناسب بذر، رعایت زمان مناسب کاشت، رعایت دقیق زمان آبیارى، استفاده بهینه از سم و کود و برداشت به موقع و تنظیم کمباین براى جلوگیرى از ریزش بیش از حد گندم اشاره کرد. این زن کشاورز داراى تحصیلات تا مقطع دیپلم مى‏باشد.

مریم همت‏پور
مدیر عامل شرکت تعاونى روستایى نمونه زنان الزهرا

این بانوى نمونه که در روستاى مود از شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبى زندگى مى‏کند با 41 سال سن فعالیت اجتماعى خود را در روستا به عنوان مروّج و مددکار جهاد کشاورزى آغاز کرد و در سال 1374 با انگیزه ایجاد اشتغال براى دختران تحصیلکرده روستا و احیاى صنایع دستى و نیز ایجاد زمینه براى حضور زنان روستا در فعالیت‏هاى اجتماعى شرکت تعاونى روستایى زنان الزهرا پس از ثبت، راه‏اندازى کرد. این شرکت تعاونى با مدیرعاملى خانم همت‏پور از تنوع فعالیت زیادى برخوردار بوده که برخى از آنها عبارتند از: خرید محصولات کشاورزى، بسته‏بندى و فروش آنها در فروشگاههاى مختلف و نمایشگاههاى سراسر کشور، جمع‏آورى گیاهان دارویى و تبدیل آنها به عرقیات با روش سنتى، جذب وام قرض‏الحسنه از کانون کارآفرینان به منظور احداث ساختمان ادارى و کارگاه شیرینى‏پزى و اشتغال به کار دختران روستا، راه‏اندازى صندوق قرض‏الحسنه و اعطاى وام به زنان روستایى، ایجاد تمهیدات و تسهیلات براى زنان روستایى در امر آموزش و معرفى زنان بى‏سرپرست به بانک کشاورزى در راستاى اجراى طرح حضرت زینب.
شرکت تعاونى الزهرا که با سرمایه اندک یک میلیون ریال کار خود را آغاز کرده بود پس از گذشت بیش از ده سال با افزایش سرمایه‏اى افزون بر 50 میلیون ریال روبه‏رو است و علاوه بر موفقیت‏هاى اقتصادى، توفیقات دیگرى نیز داشته است. این شرکت تعاونى در سال 1378 رتبه اول استانى و در سال 1379 و 1380 رتبه اول کشورى را در میان شرکت‏هاى تعاونى زنان روستایى از آنِ خود کرد.

طاهره بلالایى‏
پرورش دهنده نمونه ماهیان گرم‏آبى‏

خانم بلالایى با 54 سال سن به عنوان پرورش‏دهنده نمونه ماهیان گرم‏آبى از شهرستان رشت، استان گیلان انتخاب و معرفى شده است. وى در مزرعه‏اى به مساحت 5/4 هکتار با تعداد 5 استخر (شامل 3 استخر پروارى و 2 استخر پرورش بچه ماهى)، به کار پرورش 4 گونه اصلى از کپور ماهیان چینى اشتغال دارد. این بانوى تولیدکننده در بخش کشاورزى فعالیت خود را از سال 1359 با اقامت دایمى در کنار مزرعه پرورش ماهى آغاز کرد و با شرکت در دوره‏هاى آموزشى شیلات و استفاده از ابزارها و تجهیزات مناسب و رعایت همه اصول توانسته با رهاسازى تعداد 11 هزار قطعه انواع کپور ماهیان چینى با ترکیب فیتوفاگ 53 درصد، کپور 27 درصد، آمور 8 درصد و بیگ‏هد 12 درصد و احتساب 3 درصد تلفات در طول دوره پرورش با متوسط تولید 4500 کیلوگرم در هکتار اقدام به برداشت حدود 20 تن انواع ماهیان گرم‏آبى کند و موفق شود در سال 1384 به عنوان نمونه کشورى انتخاب و معرفى شود.
خانم بلالایى داراى رتبه علمى مقطع کارشناسى در رشته ترویج و آموزش کشاورزى مى‏باشد.

مهرى رضازاده‏
مددکار ترویجى نمونه کشورى‏

این بانوى فعال در بخش کشاورزى 33 سال سن دارد و ساکن روستاى عیسوند شهرستان دشتستان در استان بوشهر مى‏باشد. وى در فعالیت‏هاى اجتماعى و ترویجى روستا حضورى فعال داشته و نقش بسزایى ایفا مى‏کند. همکارى خود در این عرصه از سال 1378 به عنوان مروّج روستا و مددکار ترویجى با واحد آموزشى زنان روستایى اداره ترویج شهرستان دشتستان آغاز کرده است. از جمله این فعالیت‏ها مى‏توان به این موارد اشاره کرد. همکارى با طرح‏هاى دفتر امور زنان روستایى و عشایرى، شناسایى نیازهاى آموزشى زنان و دختران روستا و انتقال آنان به مسئولان، همکارى در زمینه کتابخانه و کتابدارى، توانایى در ارتباط برقرار کردن با زنان روستایى و منطقه و هماهنگى براى برگزارى دوره‏هاى آموزشى ویژه زنان روستایى.
خانم رضازاده داراى رتبه علمى مقطع کارشناسى رشته زبان و ادبیات فارسى مى‏باشد.