تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

زوج‏هاى نابارور احساسات منفى بیشترى نشان مى‏دهند

تحقیقات پزشکى در دومین سمینار اهداى گامِت و جنین در کشور نشان داد میزان بروز شادى در میان افرادى که در روند درمان نابارورى شکست مى‏خورند نسبت به افراد دیگر به وضوح پایین‏تر است.
شیوع افسردگى در ناباروران بیشتر از زنان عادى است. این زنان دچار آشفتگى هیجانى مى‏شوند و احساسات هیجانى منفى در آنان افزایش مى‏یابد و همین امر احتمال بارور شدن را کاهش مى‏دهد.
همچنین طى تحقیق دیگرى که در این سمینار ارائه شد نگرش افراد نسبت به اهداى گامت (تخمک یا اسپرم) نگرش مثبتى نیست و اکثر افراد این روش را از نظر شرعى حرام مى‏دانند.

شتر دوکوهانه در ایران تکثیر شد

براى نخستین بار در جهان متخصصان مرکز تحقیقات امور دام جهادآباد شهرستان مشکین‏شهر یک نفر نوزاد شتر دوکوهانه را با تلقیح مصنوعى و روش انتقال جنین به یک نفر شتر تک‏کوهانه تکثیر کردند.
این نوزاد شتر که اولین نوزاد متولد شده حاصل از تلقیح مصنوعى با اسپرم منجمد است، در حال حاضر با شکل و وزن طبیعى زندگى مى‏کند.
متخصصان کشور با ابداع روش رقیق‏کننده و ایجاد انجماد اسپرم در ایستگاه تحقیقاتى جهادآباد مشکین‏شهر و ثبت آن به عنوان یک اختراع توانستند این حیوان بومى در حال انقراض را تکثیر کنند.
در حال حاضر فقط صد نفر شتر دوکوهانه در جهان و منحصراً در استان اردبیل وجود دارد که از این تعداد 25 نفر شتر نر و 75 نفر ماده هستند. در صورت تکثیر نیافتن این حیوان نادر، نسل آنها منقرض خواهد شد.
سرپرست تیم تکثیر این نوع شتر اعلام کرد در صورت حمایت مسئولان مى‏توانند تا دو سال آینده جمعیت این حیوان را از طریق تلقیح مصنوعى به دو برابر افزایش دهند.

فشار روانى موجب بلوغ زودرس دختران مى‏شود

تغذیه ناسالم و محیط خانوادگى ناآرام مى‏تواند رسیدن به سن بلوغ در دختران را نسبت به مادران‏شان تا 18 ماه جلوتر بیندازد.
علایم بلوغ در بسیارى از دختران در ده سالگى ظاهر مى‏شود. زیاده‏روى در خوردن غذاهاى ناسالم، مصرف کم میوه و سبزى و فشار روحى زیاد از عوامل پایین آمدن سن بلوغ در دختران نسل جدید است.
افسردگى روحى، معضلات عاطفى، کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلى از دلایل بلوغ زودرس هستند. در چنین شرایطى بدن دخترها به طور طبیعى نسبت به محیط ناآرام اطراف واکنش نشان مى‏دهد.

نقش ازدواج ناموفق در ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى‏

سخت شدن دیواره رگ‏ها و تصلب شرایین از شایع‏ترین عوارض ناشى از درگیرى‏ها و مشکلات زنان و مردان با همسران‏شان است.
نتیجه تحقیقات صورت گرفته بر روى 60 زوج در سنین مختلف نشان مى‏دهد فیزیک بدن زنان و مردان به مشکلات و بحران‏هاى یک زندگى مشترک، عکس‏العمل نشان مى‏دهد.
نتیجه تحقیقات حاکى است علاوه بر تأثیر فاکتورهایى از جمله رژیم غذایى نامناسب، عدم انجام تمرین‏هاى ورزشى و مبادرت به کشیدن تنباکو در ایجاد بیمارى‏هاى قلبى، روابط عاطفى میان همسران نیز در ارتباط یا عدم ارتباط به عارضه‏هاى قلبى بسیار مؤثر است.

افسردگى و چاقى زنان با هم ارتباط دارند

سابقه اختلالات عصبى یا بیمارى افسردگى بخصوص در زن‏هاى جوان، خطر بروز چاقى و افزایش وزن را در آنها زیاد مى‏کند.
کارشناسان معتقدند، افسردگى و اختلالات عصبى روى وزن مردان تأثیر خاصى ندارد و باعث افزایش وزن آنها نمى‏شود.
یک متخصص تغذیه مى‏گوید برخى از افراد با خوردن زیاد و پرخورى به بیمارى افسردگى پاسخ مى‏دهند و پیام‏آورهاى شیمیایى در بدن مثل «سروتونین» در تنظیم حوصله و اشتها دخالت دارد. افسردگى در اثر کاهش سطح سروتونین به وجود مى‏آید؛ بنابراین خوردن غذاهایى مثل کربوهیدرات مى‏تواند سطح و میزان سروتونین را به طور موقتى افزایش دهد.
آمار بیمارى افسردگى در زنان بیش از مردان است و دلیل افزایش وزن خانم‏ها نیز همین است زیرا گاهى اوقات از روش خوددرمانىِ کم‏خوردن غذا براى درمان خود استفاده مى‏کنند.

مصرف استروژن براى قلب در زنان یائسه مفید است‏

مصرف مکمل‏هاى استروژن در زنان یائسه نه تنها خطر بیمارى قلبى را افزایش نمى‏دهد بلکه مى‏تواند براى آنها مفید نیز باشد.
استروژن به عنوان درمان جایگزینى هورمونى براى معالجه علایم یائسگى تجویز مى‏شود.
مطالعات نشان داده زنانى که پس از برداشته شدن رحم به مدت هفت سال استروژن مصرف مى‏کردند 34 درصد کمتر از دیگر زنانى که در شرایط آنها بودند دچار حمله قلبى شده‏اند.
یک متخصص قلب نیز اعلام کرد با وجود اینکه مصرف استروژن خطر بیمارى قلبى را کاهش مى‏دهد ولى باید فواید و ضررهاى آن را هم در نظر گرفت.

قرن 21، قرن علم زیست‏شناسى است‏

قرن بیستم به واسطه عرضه شدن دو نظریه بزرگ دوران‏ساز نسبیت و کوانتوم، قرن فیزیک بود؛ در حالى که قرن بیست و یکم به علت ظهور ظرفیت‏هاى اعجاب‏انگیز زیست‏شناسى قرن بیولوژى خواهد بود.
زیست‏شناسى در مقایسه با فیزیک از حیث میزان بودجه‏هاى تحقیقاتى، شمار پژوهشگرانى که در آن سرگرم تحقیق هستند و تعداد اکتشافاتى که در آن به وقوع مى‏پیوندد به مراتب بزرگ‏تر از فیزیک است و به احتمال زیاد زیست‏شناسى در قرن بیست و یکم همچنان بزرگ‏ترین بخش علوم باقى خواهد ماند.
استفاده از روش‏هاى مهندسى ژنتیک مى‏تواند کاملاً بر نوع محصولات در زمینه انواع گیاهان جدید و بى‏سابقه و یا انواع جانوران دست‏آموز، با رنگ‏ها و مشخصات بى‏نظیر تحولى در بازار جهان ایجاد کند.
همچنین علم ژنتیک در شکل خانگى آن در بازى‏هاى رایانه‏اى کودکان رواج خواهد یافت. کودکانى که با این قبیل بازى‏ها بزرگ مى‏شوند دانش عمیقى از جهان زیست‏شناسى و ژنتیک پیدا مى‏کنند و با سرعت مى‏آموزند که انواع موجودات زنده را به دلخواه خود در کامپیوتر تولید کنند.
ساخت جعبه‏هایى حاوى تجهیزات و دستورالعمل‏هایى براى خوداجرایى طرح‏هاى ژنتیکى در خانه در حال اجراست. در این جعبه‏ها نخست براى تولید گل و گیاه خاص در شرایط خاص باید قطعه زمینى در اختیار داشت. براى پرورش جانوران خاص نیز باید جاى مناسب براى پرورش این جانوران فراهم باشد. وسایل ساده با کاربرد آسان براى افراد غیر متخصص براى رشد دانه‏هاى خاص گیاهان و یا رویان حیوانات در تولید موجوداتى با ویژگى‏هاى مورد علاقه آنها از دیگر امکانات این جعبه است.
با ساخت این دستگاهها و جعبه‏هاى خوداجراى ژنتیکى، افراد علاوه بر آنکه مى‏توانند در کامپیوترهاى شخصى خود ابتکاراتى به خرج دهند و انواع و اقسام محصولات را تولید کنند، با امکانات این جعبه‏هاى خوداجرا خواهند توانست انواع ابتکارات خود را به مورد اجرا در آورند و مثلاً ماهى‏هایى با رنگ‏هاى درخشان تولید کنند.
دختران باهوش ازدواج نمى‏کنند
تحقیقات جدیدى که در بریتانیا انجام شده نشان مى‏دهد احتمال ازدواج پسران به ازاى هر 16 امتیاز بیشتر در آزمون‏هاى ضریب هوشى، 35 درصد افزایش پیدا مى‏کند؛ این در حالى است که همین ضریب هوشى بالاتر، احتمال ازدواج دختران را 40 درصد کاهش مى‏دهد.
در این بررسى که پژوهشگران چهار دانشگاه انگلیس در آن شرکت داشتند، ضریب هوشى 900 دختر و پسر در سن 11 سالگى بررسى شد و بعد از 40 سال، دوباره پژوهشگران به سراغ آنها رفتند.
نتایج این بررسى نشان داد دخترانى که ضریب هوشى بالاترى داشته‏اند کمتر به سراغ ازدواج رفته‏اند، اما پسرهایى که از ضریب هوشى بالایى برخوردار بودند، ازدواج را انتخاب کرده‏اند.

احساس باردارى در مردان تخیلى نیست‏

در گذشته برخى از مردان ادعا مى‏کردند که با باردارى همسران‏شان، آنان نیز احساس مشابهى پیدا کرده‏اند و این حرف آنان رد مى‏شد اما اکنون محققان به این نتیجه رسیده‏اند که این احساس جنبه روانى و تخیلى ندارد.
پژوهشگران طى آزمایشاتى روى میمون‏ها اعلام کردند میمون‏هاى نر در دوران باردارى میمون‏هاى ماده ده درصد اضافه وزن پیدا کرده‏اند. این افزایش وزن ناشى از عملکرد هورمون «پرولاکتین» است که در میان میمون‏هاى ماده مسئول تولید شیر است.
اضافه وزن مردان باعث احساس باردارى آنان مى‏شود و کمک مى‏کند تا براى پرستارى از همسر و فرزند در دوران پس از زایمان انرژى بیشترى داشته باشند.
هورمون لاکتین در پرندگان نر نیز موجب مى‏شود مهر و عطوفت پدرانه آنها نسبت به جوجه‏ها بیشتر شود و با دقت بیشترى از آنها مراقبت کنند و برایشان غذا تهیه کنند.

اَبَر پادتن براى مقابله با اَبَر باکترى تولید شد

یک گروه از پژوهشگران توانسته‏اند با ایجاد تغییراتى در یکى از قوى‏ترین پادتن‏ها و یا همان آنتى‏بیوتیک‏هاى موجود در جهان، قابلیت آن را براى مقابله با باکترى‏هایى که در برابر آنتى‏بیوتیک‏ها مقاوم مى‏شوند، افزایش دهند.
آنتى‏بیوتیک «وانکومایسین» آخرین سنگر دفاعى پزشکان در برابر باکترى‏هاى خطرناکى است که جان انسان را در معرض تهدید قرار مى‏دهند، اما در مواردى برخى از باکترى‏ها حتى در برابر این آنتى‏بیوتیک‏ها نیز مقاوم شده‏اند و خطر گسترش بیمارى‏هاى باکتریایى روز به روز شدت مى‏یابد.
در برخى از بیمارستان‏ها به علت آلودگى فضاى بیمارستان به باکترى‏هاى مقاوم در برابر آنتى‏بیوتیک‏ها، بیمارانى که در بیمارستان بسترى مى‏شوند حتى پس از بهبود یافتن از بیمارى اولیه خود به علت ابتلا به بیمارى‏هاى باکتریایى از پاى در مى‏آیند.
باکترى‏هاى مقاوم شده یک تک‏اتم را در درون مولکولى که دیواره تک‏سلولى باکترى را تشکیل مى‏دهد، تغییر مى‏دهند و با همین تغییر جزیى کارى مى‏کنند که آنتى‏بیوتیک اثرش را روى باکترى از دست مى‏دهد. در واقع به علت تغییر این تک‏اتم، مولکول آنتى‏بیوتیک نمى‏تواند خود را به مولکول بدن باکترى متصل سازد و آن را از پاى در آورد. اما با این آنتى‏بیوتیک جدید مى‏توان باکترى‏هایى را که در مقابل آنتى‏بیوتیک‏هاى عادى مقاوم شده‏اند از پاى در آورد.

ابتلاى کارمندان به کمردرد به دلیل ضعف عضلات است‏

شیوع کمردرد در سنین 20 تا 40 سالگى عمدتاً ناشى از برداشتن بارهاى سنگین، انجام فعالیت ورزشى سنگین یا وضعیت نامناسب نشستن و خوابیدن است. کمردرد به دردهاى ناحیه ستون فقرات کمرى، عضلات اطراف ستون فقرات ناحیه باسن و اندام‏هاى تحتانى اطلاق مى‏شود که به علت التهاب دیسک‏هاى بین مهره فشار بر ریشه‏هاى عصبى یا فتق دیسک (بیرون‏زدگى دیسک) و بر اثر بد نشستن، بد خوابیدن یا بلند کردن بارهاى سنگین ایجاد مى‏شود.
از 40 سالگى به بعد آرتروز علت اصلى دردهاى ناحیه کمر است. بیشترین دردهاى کمر مربوط به افرادى است که شغل‏هاى سنگین دارند اما کارمندان ادارات هم به علت ضعف عضلات اطراف ستون فقرات اکثراً به کمردرد مبتلا مى‏شوند.

انتقام براى مردان رضایت‏بخش‏تر است‏

زنان از درد کشیدن افراد مورد علاقه یا تنفر خود نشانه‏هایى از همدردى نشان مى‏دهند ولى مردان از رنج کشیدن دشمنان خود لذت مى‏برند.
مردان تمایل بیشترى براى انتقام گرفتن دارند و هنگامى که دشمنان آنان تنبیه بدنى مى‏شوند احساس رضایت مى‏کنند.
این نوع رفتار نشان از آن دارد که افراد مایلند یکدیگر را در برابر استثمار دیگران محافظت کنند و روند تکامل بذر این احساس عدالت و وظیفه اخلاقى در مغز انسان‏ها کاشته مى‏شود.
به گفته محققان زنان تمایل به واکنش‏هاى اندیشمندانه و متفکرانه‏ترى دارند و در مقابل دشمنان کمتر تمایل به قضاوت‏هاى سریع و کیفرى دارند ولى مردان در اجراى عدالت و صدور حکم مجازات نقش برجسته‏اى نسبت به زنان دارند.

مشاجرات والدین اثرات مخربى بر روى کودکان دارد

مشاجرات حتى اندک بین والدین آثار زیانبارى بر سلامت کودکان مى‏گذارد و در خواب آنان اختلال ایجاد کرده و مشکلات عاطفى برایشان به وجود مى‏آورد.
کودکان مى‏توانند به وجود اختلاف بین پدر و مادر پى ببرند. حتى وجود کمى اختلاف بین والدین میان اظهارات توهین‏آمیز و فریادهاى ناشى از خشم مى‏تواند خواب کودکان را مختل کند و در ادامه مشکلات دیگرى ایجاد کند. کودکان حتى از سردى رفتار والدین با همدیگر احساس ناراحتى و اندوه مى‏کنند.
پدر و مادرهایى که همدیگر را حتى گاهى مورد تمسخر و تحقیر قرار مى‏دهند، فرزندان‏شان دچار مشکلات عاطفى، احساس ترس و عصبانیت مى‏شوند.
پژوهشگران توصیه مى‏کنند اختلافات والدین در حضور کودکان نباید مطرح شود اما حل اختلاف باید در حضور کودک باشد. کودکان به مشاجرات والدین در طول زمان عادت نمى‏کنند بلکه به آن حساس‏تر مى‏شوند.

نرم‏افزارى تشخیص رنگ را براى نابینایان ممکن مى‏کند

یک شرکت آمریکایى نرم‏افزار جدیدى ارائه کرده است که افراد نابینا با استفاده از آن مى‏توانند رنگ‏هاى مختلف موجود در صفحه نمایش رایانه و وب‏سایت‏هاى اینترنتى را تشخیص دهند.
این نرم‏افزار طورى طراحى شده که پس از اجرا شدن در رایانه، کاربر مکان‏نماى ماوس را روى هر نقطه از صفحه نمایش که قرار دهد، نام رنگ آن نقطه از صفحه به وى اعلام مى‏شود و چنانچه کاربر روى نام هر رنگ کلیک کند، تمامى مناطق مزیّن بدان رنگ در صفحه نمایش روشن و خاموش شده و یا به روش‏هاى دیگر از بقیه رنگ‏ها در صفحه نمایش متمایز مى‏شود.
به گفته کارشناسان 8 درصد از مردان و کمتر از یک درصد از زنان داراى نوعى کوررنگى هستند و این نرم‏افزار نخستین محصولى است که تشخیص رنگ‏ها در صفحه مانیتور را براى افراد کوررنگ ممکن مى‏کند.

عدم شناخت علایم سکته سلامت افراد را تهدید مى‏کند

محققان مى‏گویند عدم آگاهى از علایم سکته سلامت بسیارى از مردم را تهدید مى‏کند و 40 درصد افراد در صورت مشاهده مشکلاتى در گفتار و ضعف در دست و پا و صورت که شایع‏ترین علامت سکته است با اورژانس تماس نمى‏گیرند.
هنگامى که یک فرد سکته مى‏کند هر دقیقه 9/1 میلیون سلول عصبى در مغز او مى‏میرد و از اکسیژن محروم مى‏ماند که در نتیجه فرد در هر ساعت 6/3 سال پیرتر مى‏شود.
این واقعیت که فقط 7 درصد افراد سکته را تشخیص مى‏دهند نشانگر آن است که سکته تحت‏الشعاع بیمارى‏هاى دیگرى مانند بیمارى قلبى و سرطان است. سکته یک بیمارى مخرب است که به سرعت علایم آن آشکار مى‏شود لذا افراد باید علایم آن را بشناسند و سریع اقدام به درمان کنند.

زبان‏ها در حال از بین رفتن هستند

مدیر کل امور آموزش، علوم و فرهنگ سازمان ملل متحد معتقد است امکان دارد بیش از نیمى از زبان‏هاى موجود در کره زمین در صد سال آینده از بین بروند.
بر اساس نظر دانشمندان در حال حاضر شش هزار زبان در دنیا وجود دارد که برخى از آنها مربوط به ملل کم‏جمعیتى در کشورهاى آسیایى، آفریقایى و آمریکایى است.
مشکلات از بین رفتن زبان‏ها بیشتر شامل زبان‏هاى بدون الفباى آفریقایى، آسیایى و آمریکایى مى‏شود که مردمان آنها براى محاوره از زبان‏هاى انگلیسى، فرانسوى و دیگر زبان‏ها استفاده مى‏کنند.
به گفته مدیر کل یونسکو با توجه به نابودى زبان‏هاى مختلف در جهان مى‏توان گفت تقریباً هر دو هفته یک زبان از بین مى‏رود.

سیب بخورید تا آلزایمر نگیرید

محققان آمریکایى اعلام کردند خوردن آب سیب یا یک دانه سیب در روز باعث محافظت از سلول‏هاى مغز و جلوگیرى از پیرى و ابتلا به آلزایمر مى‏شود.
سیب مانع از اکسیده شدن مغز مى‏شود. خوردن این ماده غذایى مقوى تأثیر یکسانى بر انسان و حیوان دارد و مانع پیرى زودرس مى‏شود. موش‏هایى که طى آزمایشات محققان سیب خورده بودند باهوش‏تر از بقیه موش‏ها بودند.

فایده جویدن آدامس پس از انجام عمل جراحى روده‏

جویدن آدامس پس از انجام عمل جراحى در فعال‏سازى مجدد روده‏هاى آسیب‏دیده بسیار مؤثر بوده و روند بهبودى بیمار را تسریع مى‏کند.
به نقل از متخصصان گوارشى، بیمارى کم‏کارى روده‏ها به نام «ileus» موجب بروز درد، استفراغ و اختلال در مراحل گوارشى شده و هضم آب و مواد غذایى را با مشکل روبه‏رو مى‏سازد و این بیمارى در بیشتر موارد نیازمند انجام عمل جراحى است.
نتیجه تحقیقات حاکى است، جویدن آدامس بدون شکر سه بار در روز موجب تحریک اعصاب مربوط به آزادسازى هورمون فعال‏کننده سیستم روده‏اى بدن شده و بهبودى فرد را تسریع مى‏بخشد.
آمار نشان مى‏دهد به طور متوسط افرادى که پس از عمل جراحى آدامس مى‏جوند، چهار روز پس از عمل در بیمارستان بسترى مى‏شوند در صورتى که براى دیگر افراد این دوران نقاهت هفت تا هشت روز به طول مى‏انجامد.