اخبار


 

اخبار

مجلس طرح ساماندهى مُد و لباس را تصویب کرد

طرح ساماندهى مُد و لباس با امضاى پنجاه نفر از اعضاى مجلس شوراى اسلامى، جزو دستور کار مجلس قرار گرفت.
در ماده نخست این طرح سیزده ماده‏اى آمده است: «به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانى اسلامى، ارج نهادن، تثبیت و ترویج الگوهاى پوشش ملى، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرح‏ها و الگوهاى داخلى و نیز در جهت ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهاى بیگانه و غیر قانونى با فرهنگ و هویت ایرانى، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مکلف مى‏شود جهت پى‏ریزى ساختار مدیریتى موضوع این قانون، کمیته‏اى متشکل از یک نماینده تام‏الاختیار از هر کدام از وزارتخانه‏هاى فرهنگ و ارشاد اسلامى، بازرگانى و صنایع و معادن و سازمان‏هاى صدا و سیما و مدیریت و برنامه‏ریزى کشور و یک نماینده از کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى تشکیل دهد.»
براساس این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى باید با همکارى صدا و سیما به ترویج نمادها و الگوهاى پارچه و لباس ایرانى و بومى مناطق مختلف کشور پرداخته و با همکارى وزارت بازرگانى با برگزارى نمایشگاهها و جشنواره‏هاى ملى و بین‏المللى به تبادل فرهنگى ملل مسلمان بپردازد و همچنین با حمایت وزارت صنایع نسبت به معرفى و ارائه طرح‏هاى ایرانى براى حمایت از کارخانجات نساجى اقدام کنند.

شوراى فرهنگى اجتماعى زنان عملکرد صدا و سیما را مثبت ارزیابى کرد

اعضاى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در نشستى با رئیس سازمان صدا و سیما در باره جایگاه زن در رسانه ملى تبادل نظر کردند.
در این دیدار، اعضاى شورا ضمن ارزیابى مثبت تلاش‏هاى صدا و سیما در زمینه تحقق آرمان‏هاى دینى و ارزشى در جامعه، خواستار توجه بیشتر رسانه ملى به نمادهاى هویت اسلامى ایرانى زنان، الگوسازى مناسب از بانوان موفق و فرهیخته معاصر و صدر اسلام، توجه به فرهنگ آسان‏سازى ازدواج، اطلاع‏رسانى مفید از موفقیت‏هاى زنان و اهتمام به آموزش خانواده در برنامه‏هاى صدا و سیما شدند.

فعالیت‏هاى ستاد برگزارى مراسم روز زن بررسى شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، دکتر «طبیب‏زاده» رئیس مرکز امور زنان و خانواده گزارشى از فعالیت‏هاى ستاد برگزارى مراسم روز زن را ارائه داد.
در این نشست، اعضاى شورا نیز پیشنهاداتى براى انجام هر چه بهتر این مراسم داشتند. از جمله:
1- ارزیابى عملکرد دستگاههاى ذى‏ربط با توجه به سیاست‏هاى فرهنگى تبلیغى روز زن «مصوب شوراى عالى انقلاب فرهنگى» و تدوین و اجراى برنامه‏هاى پیش رو مبتنى بر این سیاست.
2- تبیین نقش و جایگاه زنان در زندگى پیامبر اکرم(ص) و سیره و سنت نبوى با شیوه‏هاى مناسب براى اقشار مختلف جامعه به مناسبت سال پیامبر اعظم(ص).
3- توجه به همه گروههاى زنان اعم از دانش‏آموز، دانشجو، کارمند، کارگر و خانه‏دار در برنامه‏ریزى‏ها و ایجاد هماهنگى‏هاى لازم در سطوح مختلف ملى و منطقه‏اى.

راه حل بدحجابى، تشویق ارزش‏هاست‏

رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه، رویکرد قرآنى تشویق ارزش‏ها و پرهیز دادن از منکرات را راه حل پدیده بدحجابى در کشور دانست.
«محمدعلى ایزدپناه» گفت: این رویکرد در برنامه‏ریزى‏هاى فرهنگى و اجتماعى از جمله حجاب باید دیده شود تا افرادى که به ارزش‏ها پاى‏بندند تشویق شوند؛ همچنان که در قرآن مؤمنان به بهشت موعود وعده داده شده‏اند و براى خطاکاران هم جهنمى هست.
به گفته وى تفاوت قائل شدن میان زنان و مردانى که به ارزش‏ها احترام مى‏گذارند و دیگرانى که کمتر به ارزش‏ها احترام مى‏گذارند در بخش‏هاى مختلف جامعه باعث گسترش ارزش‏ها مى‏شود.

بدحجابى و توسعه آن نگران‏کننده است‏

«آیت‏اللَّه امینى» امام جمعه موقت قم گفت: خانم‏هاى ایرانى شریفند، بزرگند، گرامى‏اند. به حجاب علاقه دارند ولى متأسفانه مسئله بدحجابى و توسعه آن نگران‏کننده است.
وى در خطبه‏هاى نماز جمعه افزود: من نمى‏گویم کسانى که بدحجابند دین ندارند، بسیارى از آنها متدین هستند اما نسبت به این مسئله توجیه نیستند و نمى‏دانند حجاب از مسائل ضرورى اسلام است.
نایب رئیس مجلس خبرگان اعلام کرد: پیشنهاد من این است که مسئولان محترم با همفکرى راه حلى براى رفع این مشکل پیدا کنند. من از ریاست جمهور تقاضا مى‏کنم به شعارهاى تبلیغاتى انتخاباتى خود مراجعه کنند. هیچ کس نمى‏گوید خشونت به خرج دهید. بگیرید و به زندان بیندازید، اما بالاخره باید فکرى کرد.
وى اولین اقدام را اشاعه حجاب درست در مراکز دولتى دانست و گفت: بدحجابى کمتر از بى‏حجابى نیست. در کشورهایى که من به آنها سفر کرده‏ام مردم یا حجاب دارند و یا بى‏حجاب هستند ولى بدحجاب نیستند. بدحجابى از طریق ماهواره‏ها و اینترنت ترویج مى‏شود و جلوى آنها گرفته نمى‏شود. ما از دولت انتظار داریم که براى رفع این معضل اقدام کند.

زنان خشونت‏دیده باید از وکالت رایگان برخوردار باشند

یک عضو کمیته بزه‏دیدگان کانون توسعه قضایى کشور اعلام کرد زنان قربانى خشونت باید قادر باشند از وکالت رایگان، مشاوره و حمایت حقوقى برخوردار باشند و در این زمینه راه‏اندازى واحد ارشاد و امداد در کنار دادگاههاى خانواده مؤید این مسئله است.
«امیر حمزه زینالى» گفت: به جاى دعوت زنان به تحمل خشونت، باید به نوعى آنان را ترغیب کرد که به مراجع قضایى رجوع کنند و به آنان اطمینان داد که در این مسیر از حمایت قانونى برخوردار خواهند شد.
وى افزود: شمارى از متخصصان و کارشناسان معتقد به مداخله مراجع رسمى در مسائل و معضلات خانوادگى نیستند با این توجیه که مداخله کارگزاران رسمى اوضاع را بدتر مى‏کند، اما عده‏اى براى کنترل اعمال خشونت علیه زنان و کودکان، مداخله دولت و مراجع قضایى را داراى کارکرد پیشگیرانه مى‏دانند.
وى با بیان اینکه حقوق کیفرى مى‏تواند با جرم تلقى کردن رفتارهاى خشونت‏آمیز، از افزایش این اقدامات جلوگیرى کند، گفت: باید قانون با تشدید کیفر بزهکارانى که مرتکب بزه علیه زنان، کودکان و یا سالمندان بى‏دفاع مى‏شوند از حقوق قربانیان دفاع کند و خصوصیت و جنسیت بزه‏دیده را معیار تعیین کیفر بزهکار قرار دهد.
تصویب قانون حمایت از حقوق کودکان در سال 81 و حمایت مدعى‏العموم از کودک آسیب‏دیده تا حد زیادى دست مراجع قانونى را در برخورد با متجاوزان به حقوق کودک باز مى‏گذارد اما قانونگذار ساز و کارهاى کمترى براى حمایت از حقوق زنان آسیب‏دیده لحاظ کرده است.

20 درصد درخواست مهریه، به طلاق منجر مى‏شود

رئیس مجتمع قضایى خانواده اعلام کرد 20 درصد زنانى که مهریه خود را مطالبه مى‏کنند با وجود اینکه درخواست اغلب‏شان فقط دریافت حق قانونى خودشان است اما کارشان به طلاق مى‏انجامد.
«عباس جعفرى» در گردهمایى «بررسى ابعاد خشونت در خانواده و دفاع از قربانیان خشونت» گفت: ازدواج، مهم‏ترین عامل در تحکیم بنیان خانواده است ولى ترغیب جوانان به ازدواج زودهنگام اگر در کنار ازدواج صحیح انجام نگیرد، خطرات بسیارى را در پى خواهد داشت.
وى خاطرنشان کرد: امروزه زنان سعى دارند از طریق ابزارهایى مانند افزایش میزان مهریه، شرایط را به نفع خود تغییر دهند ولى در عمل شرایط سخت‏تر شده است چرا که هم‏اکنون مردان به دلیل اینکه توانایى پرداخت مهریه‏هاى بالا را ندارند، از طلاق همسر خود اجتناب مى‏کنند.
رئیس مجتمع قضایى خانواده افزود: مهریه حق قانونى زن است ولى به دلیل اینکه مردان از قدیم عادت کرده‏اند بدون هزینه همسردارى کنند، زمانى که زن مهریه خود را طلب مى‏کند، موضوع به سمت طلاق کشیده مى‏شود.

طرح حمایت از زنان سرپرست خانوار عملى مى‏شود

معاون اجتماعى شهردار تهران اعلام کرد به زودى پنج مرکز مهارت‏آموزى و کارآفرینى زنان سرپرست خانوار در پایتخت افتتاح مى‏شود.
«احمد نوریان» گفت: براساس این طرح، شهردارى پس از مکان‏یابى با همکارى نهادهاى خیریه، بهزیستى و کمیته امداد امام خمینى(ره)، به زنان بى‏سرپرست آموزش‏ها و مهارت‏هاى لازم را توسط کارشناسان مى‏دهد و زنان سپس طبق نیازهاى بازار، تولیدات خود را به فروش مى‏رسانند که سود به دست آمده در اختیار آنها قرار مى‏گیرد.
وى افزود: تعداد دیگرى از مراکز هم به صورت کارگاه است که شمارى از زنان با همدیگر مشارکتى مشغول کار مى‏شوند و سود حاصله را بین خود تقسیم مى‏کنند.
معاون اجتماعى شهردار تهران با بیان اینکه در مرحله اول هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش قرار مى‏گیرند، 20 هزار نفر دیگر از طریق کمیته امداد و مراکز خیریه و بهزیستى شناسایى شده و تحت پوشش قرار مى‏گیرند.

طلاق در مازندران افزایش یافت‏

آمار طلاق در استان مازندران طى سال گذشته نسبت به سال 1383، 20 درصد افزایش داشته است.
«فرج‏اللَّه ملکى» مدیر کل ثبت احوال مازندران گفت: رشد فزاینده طلاق در مازندران نگران‏کننده است و اگر براى حل این معضل چاره‏اندیشى نشود در آینده به بحران تبدیل خواهد شد.
وى مشکلات روحى و روانى، بى‏توجهى به مسائل اعتقادى، گرایش به مصرف مواد مخدر، بدبینى و سوء ظن را، از مهم‏ترین علل جدایى زوجین اعلام کرد.

برنامه اوقات فراغت دختران تهرانى تدوین شد

مرکز امور زنان و خانواده با همکارى دستگاههاى متولى امور جوانان، طرح جامع اوقات فراغت دختران کلان‏شهر تهران را تدوین کرد. طرح جامع برنامه اوقات فراغت دختران جوان ابتدا در شهر تهران به عنوان پایلوت تدوین و اجرا مى‏شود و از سال آینده نیز در استان‏هاى دیگر اجرا خواهد شد.
این طرح با همکارى شهردارى، آموزش و پرورش، سازمان ملى جوانان، امور مساجد، بسیج و حوزه‏هاى علمیه خواهران تدوین مى‏شود. ستاد سیاستگذارى طرح جامع اوقات فراغت مرکز امور زنان و خانواده و دبیرخانه آن را نیز استاندارى بر عهده دارد.

به مؤسسان تعاونى‏هاى زود بازده زنان تسهیلات ویژه اعطا مى‏شود

مشاور استاندار تهران در امور زنان اعلام کرد به منظور افزایش استفاده از سرمایه موجود در بانک‏ها در راستاى اشتغالزایى و کارآفرینى در سال جارى، تسهیلات ویژه‏اى به زنان متقاضى تأسیس تعاونى‏هاى زود بازده ارائه مى‏شود.
«فاطمه قندفروش» در مورد تسهیلاتى که براى اشتغال زنان در نظر گرفته شده است گفت: در سال جارى مجموع اعتبارى که به منظور ایجاد راهکارهاى اشتغالزایى در نظر گرفته شده، 380 میلیارد تومان است که زنان و مردان به طور یکسان از آن بهره‏مند مى‏شوند.
وى خاطرنشان کرد: بر همین اساس تمامى طرح‏هاى اشتغالزایى که در قالب تعاونى‏هاى زود بازده توسط زنان و مردان به استاندارى ارائه شود مى‏توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وى گفت: همچنین دولت طى مصوبه‏اى اجازه داده تا در سال 85 علاوه بر اختصاص اعتبار سال 84، 35 درصد از سرمایه موجود در بانک‏ها که سال گذشته 20 درصد بود، صرف ارائه تسهیلات و وام بانکى براى اشتغال متقاضیان شود.
خانم «قندفروش» از ارائه تسهیلات ویژه به منظور اشتغالزایى زنان در سال جارى خبر داد و افزود: امسال به بحث کارآفرینى، تشکیل تعاونى‏ها، ایجاد بنگاههاى اقتصادى زود بازده و اشتغال زنان، توجهى ویژه صورت گرفته است.

هشت مرکز نگهدارى از زنان خیابانى در تهران فعال است‏

مدیر کل امور اجتماعى استاندارى تهران گفت: در حال حاضر هشت مرکز نگهدارى از زنان خیابانى در تهران و کرج وجود دارد.
«ابراهیم رضوانى» افزود: براساس آخرین آمار سال گذشته هم‏اکنون 158 زن خیابانى در هشت مرکز ویژه نگهدارى از زنان حضور دارند. وى خاطرنشان کرده در برخى موارد استثنایى که زنان خیابانى بعد از شش ماه خانواده خود را پیدا نکنند، بیش از این مدت در مراکز ویژه نگهدارى مى‏شوند.

60 هزار زن در فارس، سرپرست خانوار هستند

مشاور استاندار فارس در امور بانوان اعلام کرد 60 هزار زن در این استان، سرپرست خانوار هستند.
دکتر «مریم اردبیلى» گفت: اکثر این زنان، همسران خود را از دست داده‏اند و تعدادى نیز همسران‏شان به دلایل مختلف از جمله اعتیاد در زندان به سر مى‏برند.
وى اظهار داشت: دفتر امور بانوان استاندارى فارس در صدد است تا بانک اطلاعاتى از زنان بى‏سرپرست و سرپرست خانوار براى شناسایى آنها ایجاد کند.
خانم اردبیلى گفت: یکى از راههایى که مى‏توان براى زنان سرپرست خانوار ایجاد اشتغال کرد، اجراى طرح بنگاههاى کوچک زود بازده براى زنان است.
وى افزود: افزایش تعداد دختران فارغ‏التحصیل دانشگاهها مى‏تواند با استفاده از تسهیلات بنگاههاى کوچک زود بازده براى خود و دیگر زنان سرپرست خانوار ایجاد اشتغال کنند.

زوجین انگلیسى بچه‏دوست نیستند

نرخ پایین زاد و ولد در انگلستان به خاطر وجود زوج‏هایى که مى‏توانند بچه‏دار شوند ولى به دلیل کسب ثروت و خوشگذرانى بچه‏دار نمى‏شوند، سرعت بسیارى یافته است.
با وجود اینکه همه مى‏دانند بهترین زمان براى بچه‏دار شدن، دوران جوانى است، ولى جوانان به دلیل فشارهاى کارى و مشکلات یافتن شریک مناسب زندگى، تشکیل خانواده را به تعویق مى‏اندازند.
یک همه‏پرسى در انگلیس نشان داد که زنان و مردان این کشور معتقدند لذت بردن و بهره‏مندى از زندگى بسیار مهم‏تر از بچه‏دارى و پرورش کودک است. زوجین انگلیسى خوب کار کردن و به دست آوردن پول بیشتر را بر بچه بزرگ کردن ترجیح مى‏دهند.
با توجه به تکنولوژى کسب توانایى بارورى در سنین بالا، زنان به امید استفاده از آن امکانات، در جوانى بچه‏دار شدن خود را به تعویق مى‏اندازند.

نیمى از ازدواج‏هاى کشورهاى اروپا به طلاق منجر مى‏شود

در اروپا تقریباً از هر دو ازدواج، یک ازدواج به طلاق مى‏انجامد.
براساس آمار «دفتر آمار اتحادیه اروپا» در سال 2004 در 25 کشور عضو اتحادیه اروپا حدود 2/2 میلیون ازدواج صورت گرفته که یک میلیون آنها به طلاق منجر شده است.
بیشترین میزان طلاق در سال گذشته میلادى به ترتیب در جمهورى چک، لیتوانى و استونى و پایین‏ترین میزان در ایرلند، ایتالیا و یونان که مذهب، نقش غالب را ایفا مى‏کند، گزارش شده است.
در اتحادیه اروپا در سال 2004 تقریباً 8/4 میلیون نوزاد متولد شده‏اند که یک سوم از آنان خارج از چارچوب ازدواج بوده است.
دو سوم خانوارهاى اتحادیه اروپا بدون فرزند هستند و در اکثر کشورهاى عضو اتحادیه تنها داشتن یک کودک متداول است.

زنان انگلیسى خانه‏دارى را دوست دارند

بیشتر زنان انگلیسى انجام کارهاى داخل خانه را مفید و به گونه‏اى «روح‏درمانى» مى‏دانند.
به طور متوسط زنان 25 روز از زمان بیدارى خود را صرف نظافت و آراستن منزل مى‏کنند.
59 درصد از زنانى که در این نظرسنجى شرکت کردند، گفتند: «نظافت منزل به آنها این احساس را مى‏دهد که کنترل زندگى خود را در دست دارند.»
در همین حال 60 درصد از این زنان نیز گفتند که به اعتقاد آنها این کار نوعى «روح‏درمانى» است؛ در حالى که 20 سال پیش، افراد زیادى کارهاى خانه را نشان از در بند کشیدن زنان مى‏پنداشتند.
حدود شش نفر از مجموع ده زن پرسش‏شونده، از نقش خود در خانه دفاع کردند و گفتند که بى‏نظمى منزل، موجب افسردگى آنها مى‏شود. 59 درصد نیز اعلام کردند که «به هم ریختگى و نامرتب بودن منزل آنها را عصبى مى‏کند، تنها یک اقلیت کوچک 4 درصدى تمیز کردن منزل را تلاشى بیهوده و هدر دادن زمان» دانستند.

«تبیان»، بزرگ‏ترین کتابخانه دیجیتالى کشور است‏

مؤسسه فرهنگى و اطلاع‏رسانى «تبیان» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامى، کتابخانه خود را بزرگ‏ترین کتابخانه دیجیتالى کشور اعلام کرد.
این کتابخانه با بیش از 6 هزار و 500 عنوان کتاب در 26 موضوع قرآن، معارف اسلامى، فرهنگ و هنر، فلسفه، کتابخانه مطهر، علوم و فنون، دانستنى‏ها و بسیارى از موضوعات متنوع دیگر و مقالات مختلف به زبان‏هاى عربى، فارسى و انگلیسى این امکان را براى کاربران مهیا مى‏کند تا به صورت «آن لاین» از این امکانات استفاده کنند.
از دیگر امکانات منحصر به فرد این کتابخانه مى‏توان به کتابخانه موضوعى، فهرست الفبایى، موضوعى کتاب‏ها و معرفى تحقیقات اشاره کرد.
همچنین کاربران مى‏توانند با عضویت در سایت تبیان از خدمات ویژه رایگان این سایت از جمله مشاوره‏ها، جوایز نفیس و اینترنت رایگان آن بهره‏مند شوند.
علاقه‏مندان به این کتابخانه مى‏توانند به نشانى اینترنتى WWW. TEBYAN. NET مراجعه کنند.