طعم خوش زندگى

نویسنده


 

طعم خوش زندگى‏
دیدارى از آموزشگاه آشپزى «عسل»

مسعوده کرمى‏

نظریه‏هاى روان‏شناختى به این نکته اشاره دارند که «غذا خوردن» رفتار بسیار پیچیده‏اى است که به نیازهاى روحى، اجتماعى، زیبایى و ... پاسخ مى‏دهد.
از سنین آغازین زندگى، غذا در پرورش ما نقش دارد. همچنان که بزرگ‏تر مى‏شویم، نقش غذا در زندگى اجتماعى و فردى ما پررنگ‏تر مى‏شود. رخدادهاى برجسته زندگى مانند ازدواج، مراسم مذهبى، فارغ‏التحصیل شدن از دانشگاه، یافتن شغل، خریدن خانه و ... معمولاً با «خوردن» همراه است. مى‏توان گفت دعوت کردن خانواده، اقوام و دوستان دور یک سفره، بهترین وسیله براى حفظ روابط خانوادگى و اجتماعى است.
به سبب اهمیت همین موضوع است که شال و کلاه کردیم و به دیدار خانم مهندس «راضیه صفایى» مسئول آموزشگاه آشپزى «عسل» آمدیم تا از نزدیک با ایشان و سه رشته آشپزى، شیرینى‏پزى و سفره‏آرایى که در «عسل» آموزش داده مى‏شود، آشنا شویم.
وارد کلاس که مى‏شویم، بوى خوش شیرینى و غذا شامه‏هایمان را مى‏نوازد. لحظه‏اى احساس مى‏کنیم وارد یک قنادى یا رستوران کوچک و تمیز و شاد شده‏ایم. در ابتداى ورود، صندلى‏هاى زردرنگ، میزهاى آبى و پرده‏هاى قرمز، توجه‏مان را جلب مى‏کند. این ترکیب شاد از سه رنگ اصلى در کنار سبزى گیاهان طبیعى و مصنوعى در گوشه و کنار کلاس، شادابى و طراوت خاصى به بیننده مى‏دهد. چیدمان صندلى‏ها دور تا دور کلاس باعث مى‏شود در لحظه ورود به کلاس، چهره همه هنرجوها را در زمانى کوتاه از نظر بگذرانیم؛ چهره‏هایى غالباً شاد و پر از انرژى، که با وجود جوّ کلاس شادى و روحیه به ما مى‏دهد.
روى یکى از میزها چند نوع شیرینى و غذا چیده شده است که پس از پرس و جوهایى در باره آنها شروع به گرفتن عکس مى‏کنیم. پس از آشنایى مقدماتى با هنرجوها، گفتگویمان را شروع مى‏کنیم. در آغاز این پرسش به ذهن‏مان مى‏رسد که چه شد و چرا هنرآموزان براى یادگیرى این سه رشته اقدام کردند. آنان که بیشتر از طریق تبلیغات و آگهى‏ها با کلاس آشنا شده‏اند در مورد علاقه‏شان به این هنرها مى‏گویند. ابتدا «هانیه» که 22 سال دارد مى‏گوید: «آموزش این رشته‏هاى هنرى هم در زمان حال و هم در آینده (که وارد زندگى مشترک بشویم) اهمیت زیادى دارد. چه از نظر سلامت و بهداشت تغذیه خانواده و چه از نظر ایجاد تنوع در زندگى؛ از همه مهم‏تر از نظر ایجاد و تقویت توانایى و مهارت در خودمان.»
«سمیرا» و خانم «نادعلى» معتقدند فراگیرى این هنرها به خاطر کاربرد روزانه و مستمرشان در زندگى، بسیار مفید است. «فاطمه» (که متأهل است و دو فرزند دارد) مى‏گوید: «پوشاک و وسایل خانه را مى‏شود از هر جایى تهیه کرد اما غذا و مواد غذایى را از آنجا که مستقیماً با سلامتى‏مان در ارتباط است، نمى‏توان بى‏توجه و از هر مرکزى خرید؛ باید به سالم بودن آن اطمینان داشت.»

فکر مى‏کنید حضور در کلاس چقدر مى‏تواند در زندگى آدم اثر بگذارد؟

«عسگرى» مى‏گوید: «خیلى زیاد، خصوصاً اگر با سلیقه و خلاقیت همراه شود. به نظرم با سلیقه و خلاقیت مى‏توان هر غذایى حتى ساده‏ترین غذاها را به زیبایى آراست و آن را لذیذتر کرد.»
«نادعلى» مى‏افزاید: «مسلّماً هر چه در اداره خانه و زندگى سلیقه و خلاقیت به خرج داده شود، اداره زندگى موفق‏تر خواهد بود. بدون شک در یک خانواده موفق، آرامش و آسایش بیشترى فراهم است و افراد با دلگرمى و محبت در کنار یکدیگر خواهند بود.»

زیبایى غذا تا چه اندازه و به چه قیمتى؟

«عسگرى»: تا آن اندازه که به کیفیت آن لطمه نزند و باطن غذا فداى ظاهر یا طعم آن نشود.

آموزش‏هایى که ارائه مى‏شود، چقدر در بالا بردن کیفیت تغذیه خانواده مؤثر است؟

«نادعلى»: تا پیش از حضور در کلاس از روغن جامد استفاده مى‏کردم و نسبت به آن اصرار داشتم اما حالا با آگاهى نسبت به ضررهاى روغن به ویژه روغن جامد، به عدم استفاده از آن توجه دارم.
«عسگرى»: فقط پخت غذا را آموزش نمى‏بینیم، بلکه در مورد فایده و خواص مواد و ترکیبات مناسب مواد غذایى بحث و گفتگو مى‏شود.

«مردها آدم‏هاى شکمویى هستند»؛ نظرتان در مورد این جمله چیست؟

«نادعلى»: در مورد همسر من که کاملاً صدق مى‏کند.
«زهرا»: اصلاً به تشویق همسرم به کلاس مى‏آیم.
«هانیه»: تا حد زیادى موافقم و فکر مى‏کنم آنها به خورد و خوراک‏شان اهمیت مى‏دهند.
خانم‏ها نباید فراموش کنند بدترین زمان براى بیان صحبت و گله‏گذارى، وقتى است که همسرشان گرسنه است چرا که با این کار یک لذت مهم را از آنها مى‏گیرند.
«معصومه»: نمى‏توان این موضوع را در مورد همه مردها گفت.
وقتى از آنان نظرشان را در مورد غذاهاى آماده مى‏پرسیم جالب است که تقریباً همه هنرجوها نسبت به سلامت و بهداشت غذاى آماده با تردید صحبت مى‏کنند اما معتقدند استفاده از غذاى بیرون براى تنوع و هر چند وقت یک بار بد نیست.
چقدر اهمیت دارد اعضاى خانواده کنار هم و با هم غذا بخورند؟
«معصومه»: بسیار اهمیت دارد. با هم و در کنار هم غذا خوردن باعث نزدیک‏تر شدن افراد خانواده به هم مى‏شود، به ویژه حضور پدر در کنار سایر افراد خانواده بسیار اهمیت دارد.
«هانیه» معتقد است خیلى لذت‏بخش است که بتوانى فضایى مناسب فراهم کنى تا همه افراد خانواده در کنار هم غذا بخورند. حضور در جمع به شادابى افراد و افزایش اشتها کمک مى‏کند.
«نادعلى» مى‏گوید این مسئله در خانواده‏هاى کم‏جمعیت از اهمیت بیشترى برخوردار است، چرا که عدم حضور حتى یک نفر در این خانواده‏ها کاملاً معلوم و مشهود است.

در آموزش آشپزى چقدر به صرفه‏جویى و استفاده بهینه از مواد غذایى اهمیت داده مى‏شود؟
هانیه: خیلى اهمیت داده مى‏شود. مثلاً در شیرینى‏پزى یاد مى‏گیریم از مواد اضافى و باقى‏مانده در ترکیبات جدید استفاده کنیم و شیرینى تازه‏اى از آن تولید کنیم؛ یا در آشپزى مى‏توان برنجى را که زیادى و مصرف نشده است، در ترکیبى تازه به غذایى جدید مثل کوفته، شیربرنج و یا غذاهاى دیگر تبدیل کرد.

هنرجوى موفق این رشته کیست؟

کسى که نظم داشته باشد، در کارش دقیق باشد، آموزش‏هاى ارائه شده در کلاس را به اجرا در آورد، نتیجه کارش را در کلاس ارائه دهد و از نظریات مربى بهره بگیرد.

سفره ایرانى چیست؟

سفره‏هاى رنگین و کاملاً چاق‏کننده با غذاهاى متنوع. با توجه به قومیت‏هاى مختلف و جغرافیایى متنوع در کشورمان شاهد گوناگونى زیاد در غذا هستیم.
«معصومه»: اولین ویژگى سفره ایرانى این است که روى زمین انداخته مى‏شود، نان در آن، جایگاه مهمى دارد، غذاها متنوع هستند، دسرها و مخلّفات متعدد مثل سبزى، ماست، سالاد، ترشى، دوغ و ... غالباً در آن دیده مى‏شود.

غذا خوردن در فرهنگ ما آداب خاصى دارد؟

«هانیه»: سفره، احترام و حرمت زیادى دارد. علاوه بر اهمیت داشتن، از نظر برطرف کردن گرسنگى افراد، جاى ارائه سلیقه و خلاقیت بانوان مى‏باشد.
«اصغرى‏نیا»: غذا خوردن مثل هر عمل خوب دیگرى، در فرهنگ ما داراى آداب خاصى است؛ از آن جمله مى‏توان گفت با تواضع و خشوع بر سر سفره بنشینیم، با نام و یاد خدا آغاز کنیم، آهسته و با آرامش بخوریم، به ظرف و لقمه دیگران نگاه نکنیم، هنگام غذا خوردن صحبت نکنیم، در پایان با سپاس از پروردگار و پیش از آنکه کاملاً سیر شویم، دست از غذا بکشیم.
خانم «صفایى» که مشغول تزئین دسر ماستى است که شبیه یک کیک خامه‏اى مى‏باشد، وارد گفتگو مى‏شود و مى‏گوید: «ما در احادیث بزرگان دینى، از جمله آداب غذا خوردن آن است که پیش از اینکه احساس گرسنگى کنید، غذا نخورید و پیش از آنکه کاملاً سیر شوید، دست از غذا خوردن بکشید.»
از فرصت استفاده مى‏کنیم و خانم «صفایى» را به گفتگوى بیشتر دعوت مى‏کنیم و از او مى‏خواهیم در مورد فعالیت‏هایش توضیح بدهد.
امسال چهل و سومین بهار زندگى‏ام را مى‏گذرانم. در طول این 43 سال همواره از خدا خواسته‏ام یارى‏ام کند تا بتوانم در زندگى انواع هنرها و مهارت‏هاى مختلف را بیاموزم. خوشبختانه توانسته‏ام مدرک مهندسى صنایع غذایى و کارشناسى مدیریت بازرگانى و مدرک مربى‏گرى در سیزده رشته هنرى و گواهینامه بیست و چهار رشته هنرى چون خیاطى، گلدوزى، سرمه‏دوزى، مکرومه‏بافى، قلاب‏بافى، گلسازى، آرایشگرى، اتومکانیک، پرورش قارچ و ... را به دست بیاورم.
از جمله فعالیت‏هایم حضور در المپیادهاى رشته‏هاى فنى و حرفه‏اى در ایران و بین‏الملل با عنوان داور، نیز همکارى با صدا و سیما و شیلات استان قم، جهاد سازندگى، کمیته امداد امام خمینى(ره)، نهضت سوادآموزى و مرکز جهانى علوم اسلامى در زمینه آموزش رشته‏هاى مختلف هنرى است. در حال حاضر مسئول و مربى آموزشگاه شیرینى‏پزى «عسل» هستم. آموزشگاه تاکنون موفق به آموزش حدود دو هزار هنرجو در طول دو سال شده است.

آموزش‏ها در قالب چه کلاس‏هایى ارائه مى‏شود؟

فعالیت ما در آموزشگاه در زمینه آموزش پنج رشته آشپزى، شیرینى‏پزى، سفره‏آرایى، تزئین سفره عقد و شمع‏سازى مدرن مى‏باشد. آشپزى شامل آموزش انواع غذاهاى ایرانى، سنتى، فرنگى، غذاهاى روز، گراتِن‏ها، پاته‏ها، پُتاژها، سفله‏ها، کُنسومه‏ها و ... مى‏شود.
شیرینى‏پزى شامل آموزش انواع شیرینى‏هاى تر، خشک، فانتزى، دسرها، کرم‏ها، شکلات‏ها، کیک‏هاى تولد و نامزدى و ... مى‏شود.
سفره‏آرایى شامل آموزش انواع تزئینات سبزیجات، سیفى‏جات، میوه‏جات، سالادها، شله‏زرد، آش و ... است.
تزئین سفره عقد، آموزش تزئینات انواع وسایل داخل سفره عقد، نامزدى و حنابندان است. شمع‏سازى نیز شامل آموزش انواع شمع‏هایى است که شبیه غذاها و دسرها درست مى‏شوند.
آموزش تمام رشته‏هاى این آموزشگاه با اعطاى مدرک رسمى از سازمان فنى و حرفه‏اى و زیر نظر اداره کار و امور اجتماعى است. مدارک ارائه شده هم داراى کد بین‏المللى هستند.

استقبال خانم‏ها در کدام یک از رشته‏ها بیشتر بوده است و چرا؟

به ترتیب در رشته‏هاى سفره‏آرایى، شیرینى‏پزى و آشپزى استقبال بیشتر بوده، به این دلیل که خانم‏ها دوست دارند در چیدمان و تزئینات غذا سلیقه به خرج بدهند. اگر سفره‏آرایى را در کنار آشپزى بیاموزند، خیلى بهتر است، چون وقتى غذایى را زیبا و با سلیقه فراهم مى‏کنند، چه خوب است که محتواى غذا هم خوب و با سلیقه و بر اساس قواعد درست آشپزى باشد. این دو رشته مکمل یکدیگرند.

اصول اولیه در سفره‏آرایى چیست؟

سلیقه و علاقه. به کار گرفتن سلیقه و ذوق در چیدن سفره و تزئین غذا باعث مى‏شود در درجه اول سفره ما پُر، غنى و زیبا جلوه کند، در درجه بعد اشتها براى صرف غذا بیشتر شود.

یعنى کمک مى‏کنید مردم چاق شوند؟

این امر بستگى دارد به اراده و دقت افراد.

نقش خلاقیت در کار شما چقدر است؟

خیلى زیاد است. اگر فرد خلاّق نباشد و ذوق و سلیقه به خرج ندهد، حتى اگر آشپز خوبى باشد و مثلاً کیک خوبى تهیه کرده باشد، در ارائه زیبا، بجا و مناسب آن موفق نخواهد بود.

اگر هنرآموزان شما با هدف بهره‏گیرى از خلاقیت خود، اصول و دستورهاى‏تان را به کار نگیرند یا آنها را بر هم بزنند، ناراحت مى‏شوید؟

اگر نتیجه مطلوب را بدهد، نه تنها ناراحت نمى‏شوم، بلکه خوشحال هم مى‏شوم. انسان همواره باید به سراغ جدیدترین موضوعات، پدیده‏ها و شیوه‏ها برود و نباید به دانسته‏هاى خود اکتفا کند. پیشرفت بشر در گرو آن است که به دنبال کشف و شناخت پدیده‏ها و شیوه‏هاى تازه در زمینه‏هاى مختلف باشد.

چقدر مى‏توانیم غذاها و شیوه آشپزى‏مان را به‏روز کنیم؟ اصلاً چنین صحبتى صحیح است؟

به نوعى بله، صحیح است. مثلاً اگر بخواهیم از نظر سلامتى به‏روز شود، اصلى‏ترین کار این است که طبق علم روز، که چربى اضافه را مردود مى‏شمارد، غذاها هر چه بیشتر به سمت کم‏چربى شدن پیش برود و تا آنجا که امکان دارد، از روغن جامد استفاده نشود.

غذاى سنتى تعریف خاصى دارد؟

شاید نشود براى آن تعریف خاصى ارائه داد و بیشتر به قدمت غذا در یک قوم و سرزمین مربوط باشد؛ مثل آبگوشت، کشک بادمجان، طاس‏کباب و قرمه‏سبزى که از غذاهاى سنتى ما ایرانى‏ها هستند.

مقابل غذاى سنتى چیست؟

غذاى روز.

براى غذاى روز مى‏توان تعریف مشخصى ارائه داد؟

غذاهاى روز به سه بخش تقسیم مى‏شوند: غذاهاى خارجى (فرنگى) که گاه شیوه تهیه و یا مواد مصرفى آن با فرهنگ و مذهب ما همخوانى ندارد. غذاهاى ابداعى که خیلى وقت‏ها بر اساس اصول تغذیه‏اى نیست. غذاهاى تلفیقى که مخلوطى از غذاهاى سنتى و برگرفته از غذاهایى مى‏باشد که متداول است و بر اساس اصول تغذیه‏اى تهیه مى‏شود.

تفاوت اصلى غذاهاى ایرانى با خارجى؟

غذاهاى ایرانى به رغم خوشمزگى بسیار، متأسفانه اکثراً به صورت سرخ کردنى، چرب و با استفاده از مواد نشاسته‏اى تهیه مى‏شوند؛ بر عکس غذاهاى خارجى اکثراً به صورت آب‏پز و با حفظ ویتامین‏هاى مواد تهیه مى‏شوند.

در مورد نان‏هاى رایج در کشورمان توضیح بدهید.

نان‏ها را مى‏توان به سه دسته اصلى تقسیم‏بندى کرد: نان‏هاى داراى سبوس زیاد مثل نان جو، سنگک و نان‏هاى رژیمى که از نظر غذایى بسیار غنى هستند و براى افرادى که بیمارى‏هاى گوارشى و معده دارند مفید است. نان‏هاى داراى سبوس کم مثل نان بربرى؛ نان‏هایى که اصلاً سبوس ندارند (نول) مثل نان باگت و نان‏هایى که براى شیرینى‏ها به کار مى‏رود.
هر چه نان داراى سبوس بیشترى باشد، از نظر کیفیت ارزشمندتر است، به همین دلیل نان سنگک بیش از سایر نان‏ها توصیه مى‏شود.

سلیقه مذاقى مردم تحت تأثیر چه عواملى قرار دارد؟

عوامل متعددى مؤثر هستند. در سطح خُرد و جزئى مى‏توان از عامل خانواده نام برد که تأثیر مستقیم بر سلیقه افراد دارد. یعنى عادات غذایى والدین، گرایش یا عدم تمایل آنها به برخى غذاها همگى در سلیقه مذاقى کودکان تأثیر مستقیم دارد. اما در نگاه کلان‏تر مى‏توان به عوامل زیر اشاره کرد:
جغرافیا، اینکه افراد در چه منطقه جغرافیایى با چه محیط زیست، جانوران و پوشش گیاهى خاص زندگى مى‏کنند؛ مثلاً سکونت مردم در نواحى ساحلى و کنار دریا، نیز مصرف بالاى آبزیان و ماهى‏ها در سبد غذایى آنها، ویژگى‏هاى جسمى، فکرى و فرهنگى آنها را جهت مى‏دهد.
فرهنگ، آئین و مذهب هر قوم نیز بر ذائقه آنها تأثیر مى‏گذارد؛ مسلمان‏ها گوشت برخى جانوران را نمى‏خورند و یا مرتاض‏ها اصلاً گوشت نمى‏خورند.
عامل اقتصاد هم مؤثر است اما به اندازه دو عامل قبلى تأثیرگذار نیست.

سلیقه غذایى را مى‏توان تغییر یا جهت داد؟

بله مى‏شود؛ البته نیازمند زمان، برنامه‏ریزى و جایگزین ساختن غذاها و مواد غذایى جدید مى‏باشد.

به عنوان کارشناس صنایع غذایى، بهترین عادت غذایى را چگونه تعریف مى‏کنید؟

بهترین عادت غذایى آن است که طبق آن از همه مواد غذایى به طور صحیح استفاده شود؛ یعنى همه جور غذایى را مصرف کنیم، به شرطى که خواص مواد غذایى را با پخت و تفتِ نادرست از بین نبریم.
باید به گونه‏اى از مواد غذایى استفاده کنیم که تمامى نیازمندى‏هاى بدن (کالرى، ویتامین، کلسیم، پتاسیم، روى، فسفر، کربنات ئیدرات و ...) را فراهم کنیم. براى این منظور چند راهکار پیشنهاد مى‏شود:
1- روز خود را با مصرف یک لیوان آب پرتقال تازه یا آب میوه‏هاى طبیعى حاوى ویتامین Cشروع کرد و در طول روز آب زیاد نوشید.
2- در طول روز فقط یک فنجان قهوه مصرف کرد و از مصرف مواد غذایى حاوى کافئین در طول روز خوددارى کرد.
3- از مصرف شیرینى به عنوان میان‏وعده پرهیز کرده و به جاى آن از مواد کم‏انرژى مثل هویج، کرفس و کیک‏هاى برنجى با شکر کم استفاده کرد.
4- از انواع میوه‏هاى تازه و آب میوه‏ها به عنوان طعم‏دهنده شیرین استفاده کرد.
5- تنقلات، گرسنگى را به تعویق مى‏اندازند و مى‏توان از آنها بهره گرفت.
6- تا آنجا که ممکن است چربى را از غذاى روزانه حذف کرد.

نگاه شما به سفره و غذا چگونه است؟

خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد ما هم که آفریده او هستیم، زیبایى را دوست داریم. به همین دلیل توجه به زیبایى سفره، تزئین با سلیقه غذا در کنار کیفیتِ خوبِ پختِ آن، در سلامت جسم و حتى روان ما تأثیر مى‏گذارد؛ چرا که از یک سو نیازمندى‏هاى بدن‏مان را تأمین کرده‏ایم؛ از سوى دیگر از زیبایى چشم‏نواز سفره بهره برده‏ایم؛ از آن مهم‏تر در کنار یکدیگر لذت غذا خوردن را تجربه مى‏کنیم.

چقدر به با هم و در کنار هم غذا خوردن اهمیت مى‏دهید؟

خیلى زیاد. تنها غذا خوردن اصلاً درست نیست. به خانم‏هاى عزیز توصیه مى‏کنم وعده‏هاى غذایى را فرصت‏هاى ارزشمندى تلقى کنند که در آن مى‏توان به نزدیکى هر چه بیشتر دل‏هاى افراد خانواده کمک کرد؛ لحظاتى پیش از صرف غذا به گفتگوى صمیمانه با هم پرداخت؛ از محتویات سفره لذت برد و در پایان با سپاسگزارى از خداوند، رفتار ارزشمند قدردانى و سپاسگزارى را به فرزندان آموخت؛ در جمع کردن سفره روحیه همکارى و مشارکت افراد خانواده را تقویت کرد و از هر فرصتى براى شناخت هر چه بیشتر یکدیگر، نیز ابراز علاقه و صمیمیت نسبت به همدیگر استفاده کرد. یادمان باشد زمان غذا خوردن حیف است صرفاً براى سیر کردن شکم و برطرف کردن گرسنگى صرف شود.

* * *

با آرزوى موفقیت براى مسئول و هنرآموزان آموزشگاه «عسل» امیدواریم تمامى دختران و زنان کشورمان با الگوى صحیح تغذیه در سلامت جسم و روح خود و خانواده‏شان کوشا باشند.