علایم بیمارى‏هاى قلب و عروق

نویسنده


 

علایم بیمارى‏هاى قلب و عروق‏

دکتر حسین برهانى‏

مهم‏ترین علایم بیمارى‏هاى قلبى عبارت است از احساس خستگى، تنگى نفس، درد در جلوى قفسه سینه، طپش قلب و گاهى سرگیجه و ضعف، حالت تهوع و تعریق. البته این علایم اختصاص به بیمارى‏هاى قلبى ندارد و ممکن است در بیمارى‏هایى دیگر از جمله اضطراب، حملات پانیک (وحشت)، افسردگى و بیمارى‏هاى روان‏تنى هم دیده شوند. در این مقاله علایم بیمارى‏هاى قلبى را به طور خلاصه توضیح مى‏دهیم که خوانندگان محترم این نوشته آشنایى بیشترى با این علایم پیدا کنند.

تنگى نفس‏

اگر تنگى نفس مربوط به قلب باشد، اغلب با بزرگ شدن اندازه قلب و تغییرات فیزیولوژیک و تشریحى قلب همراه است. اگر فردى موقع فعالیت دچار تنگى نفس شود و در حال استراحت تنگى نفس برطرف شود، باید قلب مورد معاینه کامل قرار بگیرد. همچنین در صورتى که فردى در موقع دراز کشیدن و در وضعیت خوابیده دچار تنگى نفس شود و در حالت ایستاده بهبود پیدا کند، باز هم باید قلب مورد بررسى دقیق قرار بگیرد. یکى از معیارهاى مهم ناراحتى قلبى، تنگى نفس حمله‏اى شبانه است که بیمار با احساس تنگى نفس به طور ناگهانى از خواب بیدار مى‏شود و به دلیل تنگى نفس مجبور مى‏شود در رختخوابش بنشیند یا بایستد تا اینکه تنگى نفس مرتفع شود. این نوع تنگى نفس ممکن است ناشى از نارسایى بطن چپ قلب باشد و یا ممکن است در اثر تنگى شدید دریچه میترال قلب به وجود آید. به هر حال تنگى نفس اولین علامت نارسایى بطن چپ قلب مى‏باشد. در مواردى هم به دلیل نارسایى بطن راست قلب، بیمار دچار ادم یا «خیز» ریوى مى‏شود و باعث تنگى نفس شدید خواهد شد.
البته تنگى نفس به علل غیر قلبى هم ایجاد مى‏شود. مثلاً تنگى نفس در موقع فعالیت در افراد ضعیف‏البنیه و ناتوان، افراد خیلى چاق، افراد سالخورده و مسن، بیمارى‏هاى مزمن ریه مثل برونشیت و آسم، کم‏خونى و گاهى انسداد و التهاب مجارى بینى ایجاد مى‏شود. همچنین افرادى که در موقع دراز کشیدن دچار تنگى نفس مى‏شوند ممکن است دچار اختلال اضطرابى باشند. اما افراد بسیار چاق و بیمارانى که دچار تجمع مایع در فضاى صفاق شکم «آسیت» شده‏اند و یا اشخاصى که اتساع شکم و مشکلات گوارشى و سوء هاضمه و ریفلاکس (برگشت اسید معده و غذا از معده به مرى و ناى) دارند ممکن است دچار تنگى نفس در حالت خوابیده شوند. گاهى اوقات اولین حمله شبانه آسم و یا انسداد ناى (تراشه) به هر علت ممکن است تنگى نفس شبیه تنگى نفس حمله‏اى شبانه قلبى ایجاد کند. بنابراین در صورت بروز تنگى نفس باید به پزشک مراجعه شود. معمولاً در سیستم ارجاع اگر بیمار ابتدا به پزشک عمومى مراجعه کرده باشد پزشک عمومى بعد از بررسى و معاینه، در صورتى که احتمال بدهد که تنگى نفس منشأ قلبى دارد باید بیمار را بلافاصله به متخصص قلب معرفى نماید و در صورتى که منشأ تنگى نفس غیر قلبى تشخیص داده شود! به متخصص داخلى و ریه و یا به متخصص اعصاب و روان ارجاع نماید.

خستگى‏

علامت مهم دیگر که باید مورد دقت و توجه قرار بگیرد، احساس «خستگى» است. اگر فردى دچار خستگى زودرس در موقع فعالیت معمولى شود به شرطى که خستگى با استراحت برطرف شود باید به فکر بیمارى‏هاى قلبى بود زیرا یکى از عوارض نارسایى قلب، خستگى زودرس و کاهش برون‏ده قلبى است. در این حالت خستگى زودرس شکایت اصلى بیماران دچار بیمارى قلبى مادرزادى و تنگى میترال و یا قلب ریوى همراه با فشار خون بالا مى‏باشد. گاهى شخص دچار حالت خستگى و بى‏حالى مزمن همراه با خواب‏آلودگى است که با استراحت بهبود نمى‏یابد. در چنین حالتى علت خستگى ممکن است افسردگى و اضطراب مزمن و یا خستگى ناشى از «آستنى» عصبى و عروقى باشد. «آستنى» به نوعى خستگى عصبى عضلات گفته مى‏شود.

درد جلوى قفسه سینه‏

از ویژگى‏هاى مهم درد جلوى قفسه سینه ناشى از ناراحتى قلبى این است که اغلب بلکه همیشه موقع فعالیت، درد شروع مى‏شود و شدت پیدا مى‏کند و در موقع استراحت درد برطرف مى‏شود یا کاهش پیدا مى‏کند. درد قلبى به صورت درد نقطه‏اى نیست بلکه ممکن است به اندازه کف دست روى قفسه سینه دردناک شود. این درد عمقى است و معمولاً با دردهاى عصبى عضلانى و اسکلتى که زیر دست و به طور سطحى حس مى‏شوند کاملاً متفاوت است. شایع‏ترین و مهم‏ترین علت درد قلبى، کم‏خونى عروق کرونر قلب است. همان طور که مى‏دانید عروق کرونر خون‏رسانى به عضله قلب را انجام مى‏دهند. اسپاسم و گرفتگى یا انسداد این عروق باعث کم‏خونى عضله قلب و درد قلبى مى‏شود. همچنین انفارکتوس عضله قلب (سکته قلبى) و التهاب پرده پوشاننده قلب یعنى پریکاردیت، اتساع آئورت و کم‏خونى ریه هم باعث دردهاى قلبى مى‏شوند. البته باید توجه داشت که علل
غیر قلبى زیادى وجود دارد که باعث درد جلوى قفسه سینه مى‏شوند و گاهى درد شبیه درد قلبى است. التهاب و تحت فشار بودن ریشه‏هاى اعصاب گردنى یا پشتى به علت آرتروز یا آسیب دیسک مهره‏هاى گردنى یا مهره‏هاى پشتى باعث درد قفسه سینه مى‏شوند! بیمارى‏ها و اختلالات عصبى و روانى نظیر اضطراب و افسردگى و اختلال جسمانى‏سازى باعث چنین دردهایى در قفسه سینه خواهد شد. فتق نافى، التهاب کیسه صفرا، بیمارى‏هاى گوارشى، التهاب حاد لوزالمعده، اسپاسم و انقباض قلب، زخم معده، التهاب مرى، التهاب عضلات قفسه سینه و بین دنده‏اى، التهاب درمحل اتصال دنده‏ها به غضروف در مجاورت جناغ، سندرم شانه و دست، التهاب اطراف مفصل شانه چپ و بیمارى‏ها و التهابات ریوى، از علل مهم درد جلوى قفسه سینه است و اغلب با درد قلبى ممکن است اشتباه شوند! بنابراین هر گونه دردى در ناحیه قفسه سینه ممکن است تابلوى درد قلبى را تقلید کند که بایستى با دقت و توجه پزشک معالج تشخیص داده شود! درد قفسه سینه یکى از شکایات شایع بیماران مى‏باشد.

طپش قلب‏

توجه و حساسیت فرد روى ضربانات قلب ممکن است ناشى از اضطراب باشد. ترس از وجود بیمارى قلبى گاهى باعث تشدید اضطراب و تشدید ضربان قلب مى‏شود اما گاهى اوقات نیز طپش قلب ناشى از کم‏خونى، پرکارى تیروئید، ضعف عمومى و بیمارى‏ها و آرتیمى‏هاى قلبى باشد.
تاکیکاردى یا طپش قلب گاهى به طور طبیعى اتفاق مى‏افتد. در این حالت ضربانات قلب به صورت سریع ولى منظم و قوى به طور تدریجى یا ناگهانى افزایش پیدا مى‏کند و تدریجاً کاهش مى‏یابد! این نوع از طپش قلب در هنگام ورزش و فعالیت و یا افزایش دماى بدن و یا در شرایط عصبى اتفاق مى‏افتد. البته آریتمى‏هاى قلب که به صورت طپش قلب حمله‏اى اتفاق مى‏افتد گاهى به شدت ناراحت‏کننده هستند و باعث ترس و اضطراب بیمار مى‏شوند. حملات طپش قلب در این موارد به طور ناگهانى شروع مى‏شود و به طور ناگهانى نیز ممکن است حملات طپش قلب متوقف شود.
به طور کلى خستگى زودرس، تنگى نفس و درد جلوى قفسه سینه در موقع فعالیت و توأم با بى‏نظمى ضربان قلب علایم مهمى هستند که نیاز به بررسى بیشتر دارند. در چنین مواردى توصیه مى‏شود به درمانگاه داخلى قلب مراجعه شود. در بدو ورود به درمانگاه، بیمار مورد معاینه اولیه قرار مى‏گیرد. سپس نوار قلب (EKG) انجام مى‏شود و در صورت ضرورت اقدامات تشخیصى بعدى انجام خواهد شد. در صورت لزوم دارو تجویز مى‏گردد و بیمار مى‏تواند با خاطرى آسوده به منزل برگردد!