تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

زنان شاغل راضى‏تر از زنان خانه‏دار هستند

نتایج بررسى‏هاى صورت گرفته بر روى زنان تهرانى بیانگر آن است که زنان شاغل بیشتر از زنان خانه‏دار با همسر خود صحبت مى‏کنند.
تحقیق صورت گرفته نشان مى‏دهد که زنان شاغل در مقایسه با زنان خانه‏دار به طور معنى‏دار خود را بامعلومات‏تر، باهوش‏تر، موفق‏تر، با تنبلى کمتر و با وضعیت ظاهرى بهتر، مستقل‏تر با حسادت کمتر، تلاش و سختکوشى بیشتر و بى‏رحمى کمترى مى‏دانند.
همچنین بر اساس این تحقیق زنان شاغل راضى‏تر از زنان خانه‏دار هستند و از سوى دیگر همسران زنان شاغل در موارد بیشترى با آنها همکارى مى‏کنند. زنان شاغل کمک بیشترى از خانواده خود دریافت مى‏کنند و دریافت کمک از ناحیه خانواده و همسر وجود دارد. همچنین خانواده همسران زنان شاغل انتظار رفت و آمد کمترى از آنها در مقایسه با خانواده همسران خانه‏دار دارند. از سوى دیگر تفاوت معنى‏دارى بین دو گروه از نظر میزان ساعت اختصاص به امور تحصیلى فرزندان وجود دارد.
نتایج این بررسى‏ها نشان مى‏دهد که زنان شاغل مدت زمان بیشترى را صرف صحبت با همسر مى‏کنند و در مقابل زنان خانه‏دار زمان بیشترى در یک روز صرف علاقه‏ها و تفریحات خود مى‏کنند. این در حالى است که تعداد فرزندان زنان شاغل کمتر از تعداد فرزندان زنان خانه‏دار است. زنان شاغل زمان کمترى را صرف علایق شخصى و تفریحات مى‏کنند.

تأثیر مصرف زعفران بر کاهش ضربان قلب‏

نتایج تحقیقاتى در ایران نشان مى‏دهد گیاه زعفران نقش مؤثرى در کاهش ضربان قلب دارد.
«دکتر بسکابادى» پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکى مشهد اعلام کرد این تحقیق که بر روى قلب خوکچه هندى که شبیه قلب انسان است، انجام شده نشان داده اثر کاهنده عصاره آبى الکلى زعفران بر تعداد ضربان قلب در گروه محلول مغزى فاقد کلسیم شبیه تأثیر داروى «دیلتیازم» است.
«دیلتیازم» داروى مؤثر بر تعداد ضربان و قدرت انقباض قلب است.
«دکتر بسکابادى» معتقد است این پژوهش مى‏تواند در آینده راهگشاى مطالعات وسیع‏ترى در باره تأثیر مشتقات زعفران بر درمان بیمارى‏هاى قلبى باشد.

واریس در زنان شایع‏تر است‏

واریس اتساع رگ‏هایى است که خون را از اندام‏ها به قلب مى‏آورند و در نقاط مختلفى از بدن بخصوص در پاها بیشتر دیده مى‏شود و متأسفانه این بیمارى تقریباً در ده درصد مردم ایران مشاهده مى‏شود.
واریس، ارثى و یا ناشى از ناهنجارى‏هاى دیواره رگ‏هاست و یا به دلیل اختلال در رگ‏هاى سطحى و عمقى به وجود مى‏آید. سیاهرگ‏هاى عمقى باید سالم باشند در غیر این صورت هنگام ورود خون به اندام و برگشت به قلب، رگ‏هاى سطحى گشاد مى‏شوند.
در زنان به علت بالا بودن میزان استروژن، قطر رگ‏ها افزایش پیدا مى‏کند. همچنین چاقى و فعالیت نکردن بخصوص در افراد ناتوان جسمى، بروز واریس را تشدید مى‏کند.
احساس سنگینى، درد، خستگى زودرس در اندام و خارش، ورم پا، زخم، خونریزى و تغییر رنگ پوست به رنگ سیاه از علایم واریس است. مرحله اول درمان نیز استفاده از جوراب واریس است.

جنجال بر سر محصولات غذایى تراریخته‏ فاقد بنیان علمى است‏

قرن‏هاست که فناورى زیستى در قالب روش‏هاى تخمیر سنتى براى تهیه نان، پنیر و سرکه مورد استفاده قرار مى‏گیرد و از جمله مزایاى کاربرد این دانش، پایه روش‏هاى سنتى پرورش گیاهان و حیوانات مانند دورگه‏سازى براى انتخاب گیاهان و حیوانات با ویژگى‏هاى خاص و تولید گیاهان زراعى پرمحصول‏تر بوده است.
روابط عمومى پژوهشکده بیوتکنولوژى کشاورزى کشور، زیست فناورى نوین با استفاده از مهندسى ژنتیک، تحولات عظیمى را در زمینه تولید دارو، کشاورزى و دیگر زمینه‏ها مانند پزشکى و واکسن‏ها و محصولات جدید صنعتى و سوختى فراهم خواهد کرد.
مهندس ژنتیک توانسته است با تولید گیاهان تراریخته مقاوم به آفت قدم مثبتى بردارد که به کاهش مصرف آفت‏کش‏ها منجر شود. این در حالى است که سالانه حدود سه میلیون مسمومیت ناشى از آفت‏کش‏ها در جهان اتفاق مى‏افتد که 220 هزار مورد از آنها منجر به مرگ مى‏شود.
سازمان بهداشت جهانى عنوان کرده است که محصولات تراریخته با اطمینان و سلامت کامل راهىِ بازار مصرف شده است، در صورتى که گیاهان و محصولات غذایى معمولى هیچ وقت چنین آزمایش‏هایى را پشت سر نگذاشته‏اند.
تولید سیب‏زمینى با مصرف سم زیاد و کرفس‏هایى با یک نوع خارش پوستى مثال‏هایى هستند از گیاهانى که به روش‏هاى اصلاح سنتى وارد بازار شده‏اند.
ژن‏هاى جدید مورد استفاده در محصولات تراریخته اگر چه ممکن است تغییراتى در ساختار ژنتیک گیاهان ایجاد کند اما در نهایت منجر به بهبود سلامت انسان‏ها و افزایش استاندارد زندگى مى‏گردد.
در آینده نزدیک جامعه جهانى خواهند پذیرفت که محصولات تراریخته جنجال‏برانگیز نیستند و جمعیت هفت میلیاردى کره زمین را با تکیه بر امکانات غذایى ارگانیک نمى‏توان سیر نگه داشت.

زنان از پنجاه سالگى به بعد شادترند

بدن زنان پس از پنجاه سالگى تغییراتى مى‏کند که موجب مى‏شود شادتر شوند و خود را جوان‏تر احساس کنند.
بر اساس تحقیقات انجام شده پس از پنجاه سالگى در بدن زنان تحولات جسمى و هورمونى خاصى به وجود مى‏آید که از افسردگى خاص این دوره جلوگیرى مى‏کند و موجب مى‏شود آنها به خوبى از عهده بحران میانسالى برآیند و به موفقیت‏هاى جدیدى در زندگى برسند.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز براى زنان باردار مضر است‏

محققان بریتانیایى اعلام کردند مصرف بیش از اندازه پروتئین، خصوصاً گوشت قرمز توسط مادر باردار عاملى جهت بروز طیفى از اختلالات عصبى و اضطراب کودک در آینده است.
محققان مصرف فراوان پروتئین و به دنبال آن کاهش مصرف کربوهیدرات‏ها را باعث افزایش هورمون مسبب استرس «کورتیزول» در زنان باردار و متعاقب آن جنین وى مى‏دانند.
این محققان که استفاده محدود از گوشت قرمز را به کلیه زنان باردار توصیه مى‏کنند، معتقدند تأثیر «کورتیزول» بیش از حد موجود در خون مادر، بیشترین تأثیر خود را حدود 20 سال بعد از تولد کودک ایجاد کرده و باعث عصبى شدن فرد مى‏شود لذا مادران باید از خوردن غذاهاى پر پروتئین و کم‏کربوهیدرات پرهیز کنند.

مغز زنان و مردان متفاوت عمل مى‏کند

مغز زنان و مردان هنگام استراحت و در شرایط مساوى به طور متفاوت رفتار مى‏کند.
دانشمندان آمریکایى مى‏گویند نیمکره راست مغز مردان فعال‏تر از نیمکره چپ آنهاست و ارتباطات بیشترى با سایر نواحى مغز برقرار مى‏کند در حالى که در زنان بخش واقع در نیمکره چپ با سایر مناطق مغز در ارتباط است.
این تحقیقات نشان مى‏دهد که بخش‏هاى خاصى در مغز انسان که در هر دو نیمکره وجود دارد در زنان و مردان در شرایط یکسان به طور متفاوت عمل مى‏کند.
این یافته‏ها مى‏تواند در درمان انواع بیمارى‏ها بخصوص بیمارى‏هاى روانشناختى به پزشکان کمک کند.

شیوع افسردگى در زنان میانسال‏

بررسى‏ها نشان مى‏دهد زنانى که در دوران زندگى هرگز دچار افسردگى نشده‏اند، در سنین میانسالى با فرا رسیدن دوره یائسگى مبتلا به افسردگى مى‏شوند.
اکثر زنان در دوران میانسالى با توجه به پدیده یائسگى دچار یک دوره حساسیت روحى شدید شده و احتمال بروز افسردگى در آنان تشدید مى‏شود.
محققان دریافته‏اند این دوره از تغییر و تحولات جسمى در زنان که منجر به تغییر در کار هورمون‏ها مى‏شود بر سیستم روحى و عصبى تأثیر مى‏گذارد و احتمال ابتلا به افسردگى را دو تا پنج برابر افزایش مى‏دهد.

درمان اگزماى زنان خانه‏دار آسان است‏

«درماتیت» یا اگزما انواع مختلف التهاب پوست را شامل مى‏شود. علایم این ناراحتى شامل خارش، قرمزى، پوسته‏ریزى و ضایعات ریز برجسته است.
«درماتیت» تماسى تحریکى است. علت این نوع ناراحتى تماس مکرر پوست دست با آب و مواد پاک‏کننده است. در نتیجه آب و قسمت عمده چربى پوست از دست رفته، پوست خشک و ترک‏دار مى‏شود. عفونت ثانویه نسبتاً شایع بوده و در این موارد التهاب به سوزش و درد نیز به این ناراحتى اضافه مى‏شود.
براى درمان این بیمارى باید این موارد را رعایت کرد:
1- کاهش دفعات شستشو و تماس با آب و مواد شوینده؛ 2- استفاده از دستکش‏هاى پلاستیکى با پوشش داخلى از جنس نخ در هنگام شستشو؛ 3- استفاده از صابون‏هاى حاوى کرم یا گلیسیرین؛ 4- استفاده از نرم‏کننده‏ها و چرب کردن دست‏ها پس از هر بار شستشو؛ 5- استفاده از آنتى‏هیستامین جهت کنترل خارش و کورتون موضعى؛ 6- استفاده از آنتى‏بیوتیک در صورت وجود عفونت ثانویه (با تجویز پزشک).

بى‏توجهى همسران‏ عامل مهم مشکلات زناشویى است‏

بى‏توجهى همسر مهم‏ترین علت بروز مشکلات در روابط زناشویى است. بى‏توجهى همسران به یکدیگر عامل مخرب و اصلى است و پس از آن یکدندگى و خر و پف هنگام خواب بیشتر از هر چیز دیگرى به بروز مشکل در روابط میان همسران منجر مى‏شود.
بر اساس نتایج به دست آمده زنان به مراتب بیشتر از مردان به این علت از دست همسران خود عصبانى مى‏شوند.
مردان بیشتر هنگامى عصبانى مى‏شوند که در خانه چیزى سر جاى خودش نباشد، همسران‏شان نظافت را رعایت نکنند و به طور دایم با تلفن صحبت کنند.

خر و پف کردن کودکان ریشه خانوادگى دارد

طبق مطالعات انجام شده والدینى که به هنگام خواب خر و پف مى‏کنند، کودکان آنها نیز سه برابر بیشتر از سایر کودکان با مشکل خر و پف کردن مواجه مى‏شوند.
متخصصان انگلیسى اظهار کردند این ارتباط احتمالاً مربوط به خانواده مى‏شود که دچار چاقى هستند.
در این مطالعات نشان داده است کودکانى که مستعد ابتلا به آسم و انواع آلرژى‏ها هستند، دو برابر سایر کودکان به هنگام خواب خر و پف مى‏کنند. همچنین در بین والدین آنها نیز 20 درصد مادران و 46 درصد پدران عادت به خر و پف کردن دارند.

علت مرگ نوزادان در گهواره کشف شد

محققان دانشگاه شیکاگو در بررسى‏هاى خود در خصوص علل مرگ نوزادان در زمان نسبتاً کوتاهى پس از تولد به این نتیجه رسیدند که وجود نقص در پیام‏رسان‏هاى عصبى ماده «سروتونین» در این زمینه نقش مهمى دارد.
در گذشته تصور مى‏شد که ماده «سروتونین» در فعال‏سازى علایم ضربانى و پالسى در درون لایه مغز نقش بازى مى‏کند. این علایم تپشى و ضربانى به نوزادى که در حال خفه شدن است کمک مى‏کند تا تنفس عادى خود را از سر گیرد.
اما اکنون پزشکان دریافته‏اند سلول‏هاى عصبى بخش درون لایه مغز کاملاً به این ماده اتکا دارند و اگر «سروتونین» موجود نباشد نوزاد نمى‏تواند به تنفس خود ادامه دهد.
براى جلوگیرى از اینکه گیرنده‏هاى عصبى «سروتونین» کمترى دریافت کنند و یا اینکه ژن مسئول این ماده نتواند وظیفه خود را درست انجام دهد، محققان توصیه مى‏کنند از کشیدن سیگار در اتاق نوزاد و خواباندن نوزاد بر روى سینه و گرم کردن بیش از حد درجه حرارت اتاق نوزاد خوددارى شود.

پیشگویى زمان مرگ با اندازه‏گیرى دور کمر

کارشناسان دریافتند با اندازه‏گیرى دور کمر که شاخص چربى‏هاى احشایى است مى‏توان زمان و نوع مرگ افراد را شناسایى کرد.
چربى‏هاى احشایى، مهم‏ترین عامل خطرساز مرگ به ویژه در مردان هستند و مى‏توانند تأثیر بسزایى در ابتلا به بیمارى‏هاى حاد و خطرناک داشته باشند.
رژیم غذایى به همراه ورزش در کاهش چربى‏هاى احشایى مؤثرتر از داشتن رژیم غذایى به تنهایى است. ورزش نه تنها چربى‏هاى احشایى شخص را مى‏سوزاند بلکه با افزایش توده عضلانى بدن، ضامن سلامتى نیز هست.
در حالى که رژیم‏هاى غذایى با محدود کردن میزان کالرى که به بدن مى‏رسد، عوارض بسیارى ایجاد مى‏کند.

رژیم غذایى نامناسب‏ عامل چین و چروک پوست است‏

بر اساس تازه‏ترین تحقیقات انجام شده در ایتالیا، رژیم غذایى نامناسب مهم‏ترین عامل خرابى و فرسایش سلول‏هاى پوست است.
این پژوهش که در بین چندین زن بین 30 تا 50 سال صورت گرفت نشان مى‏دهد یکى از مهم‏ترین دلایل پیرى پوست، تخریب سلولى توسط رادیکال‏هاى آزاد است. رادیکال‏هاى آزاد که بسیار فعال هستند به ساختار سلولى بدن حمله مى‏کنند و آنها را از بین مى‏برند.
بهترین راه مبارزه با رادیکال‏هاى آزاد، مصرف غذاهاى حاوى آنتى‏اکسیدان است. آنتى‏اکسیدان‏ها، بدن را در برابر رادیکال‏هاى آزاد محافظت کرده و از اثربخشى آنها بر سلول‏هاى بدن مى‏کاهد. ضمن اینکه عواملى قوى و ممانعت‏کننده در برابر آسیب‏هاى محیطى پوست بوده و روند پیرى پوست را کُند مى‏کند.
بر این اساس گنجاندن غذاهایى نظیر ماهى، کدوى سبز، تخم‏مرغ، روغن زیتون، میوه‏هاى داراى رنگدانه نارنجى و زرد مثل هندوانه، هویج، مرکبات، سبزیجات نظیر انواع کلم‏ها و پیاز که حاوى میزان آنتى‏اکسیدان فراوان هستند، در رژیم غذایى نقش بسزایى در کاهش چین و چروک پوست خواهد داشت. ضمن اینکه نوشیدن روزانه 8 تا 12 لیوان آب و پرهیز از مصرف غذاهاى آماده، کنسروى و آب میوه‏هاى غیر طبیعى بسیار توصیه مى‏شود.

تنهایى عامل افزایش فشار خون است‏

مطالعات اخیر نشان مى‏دهد که علاوه بر چاقى، ورزش نکردن و نداشتن تحرک جسمى، کم‏خوابى و «تنهایى» نیز از فاکتورهاى فزاینده فشار خون هستند. مطالعات جدیدى که از سوى محققان صورت گرفته نشان مى‏دهد که تنهایى مى‏تواند 30 درجه به میزان فشار خون در افراد بالاى پنجاه سال بیفزاید. محققان دریافته‏اند که تنهایى در افراد مسن حتى پس از سایر مسائل احساسى منفى مانند اندوه، استرس یا کینه‏توزى که در این مطالعات در نظر گرفته شده‏اند، عامل مجزایى است که باعث بالا رفتن میزان فشار خون مى‏شود. علاوه بر این، تأثیر تنهایى در افزایش فشار خون ظاهراً با بالا رفتن سن بیشتر مى‏شود.
همچنین دانشمندان آمریکایى با انجام آزمایش‏هایى روى افرادى که بسیار کم مى‏خوابند، اعلام کردند خواب کمتر از شش ساعت در روز براى افرادى که بخصوص مابین سنین 32 تا 59 سال هستند بالا رفتن فشار خون را دو برابر افزایش مى‏دهد.

شرکت در مراسم نیایش‏ عمر را افزایش مى‏دهد

تحقیقاتى در آمریکا نشان داده است حضور مرتب در کلیسا و مراسم نیایش، سن متوسط افراد را افزایش مى‏دهد.
یک پزشک جراح که کشیش نیز مى‏باشد اعلام کرده است نتایج تحقیقات به این معنى نیست که مردم مى‏توانند حضور در کلیسا را جایگزین داروها کنند، اما نشانگر این امر است که باید در این زمینه تحقیق بیشترى کرد.
به گفته این کشیش افرادى که به صورت معمول در کلیسا حضور مى‏یابند دو تا پنج سال به عمر آنها افزوده مى‏شود. افرادى هم که به صورت مداوم ورزش کرده و از داروهاى کاهش کلسترول استفاده مى‏کنند نیز چنین طول عمرى دارند.

ابداع درمان چاقى با لیزر

دانشمندان مرکز پرتودرمانى ماسوچوست آمریکا با استفاده از لیزر در درمان چاقى، بدون گرم شدن پوست نواحى چاق، بدن را لاغر کردند.
طول موج این لیزر بدون تبخیر آب بافتى تنها بر چربى‏هاى بدن تأثیر مى‏گذارد. اثرات اختصاصى این طول موج بر بافت‏هاى بدن مى‏تواند در درمان بسیارى از بیمارى‏هایى چون آکنه‏هاى مقاوم به درمان هم استفاده شود.
افرادى که مبتلا به آکنه هستند میزان زیادى چربى در بدن‏شان تولید مى‏شود و لیزردرمانى مى‏تواند بدون تخریب پوست نه تنها آکنه را درمان کند و باعث لاغرى فرد شود بلکه از مصرف داروهاى پر عارضه درمان آکنه پیشگیرى کند.
این نوع لیزر مى‏تواند بسیارى از بیمارى‏ها مانند سلولیت و تجمع چربى درون رگ را طى بیمارى «آترواسکلروزیس» درمان کند.

خانم‏ها قبل از خواب صورت‏شان را بشویند

شایع‏ترین علت مراجعه به متخصصان پوست، وجود حساسیت‏هاى پوستى و ایجاد آکنه است که عمده‏ترین علت آن استفاده از لوازم آرایشى غیر استاندارد و کرم‏هاى غیر بهداشتى است.
«فراهانى» متخصص پوست و مو در همایش «مراقبت‏هاى پوست» ضمن اشاره به حساسیت پوست بدن و نقش ایمنى آن در جلوگیرى از بروز بیمارى‏هاى مختلف گفت: مصرف بى‏رویه مواد آرایشى و یا استفاده از کرم‏هاى غیر استاندارد بخصوص در خانم‏ها باعث آسیب به پوست، ایجاد آکنه، جوش و همچنین بروز برخى حساسیت‏هاى پوستى مى‏شود. وى با تأکید بر لزوم شستشوى صورت با آب و صابون و یا تمیز کردن آرایش با پاک‏کننده‏هایى مثل شیرپاک‏کن‏ها چند ساعت قبل از خواب اضافه کرد: شستن پوست صورت باعث باز شدن منافذ آن شده و ترشحات آب را که از طریق حرکت آب از لایه‏هاى زیرین به سطح پوست انجام مى‏شود، تسریع کرده و رطوبت، طراوت و سلامت پوست را تضمین مى‏کند.

پست‏الکترونیک جایگزین نگارش شده است‏

کاهش دست‏نویسى و رشد فراگیر «اى میل» و «پیام‏هاى متنى تلفنى» به عنوان برجسته‏ترین نتایج یک تحقیق تازه در مورد نحوه استفاده از رسانه‏ها در عصر دیجیتال مطرح شده‏اند.
نتایج یک تحقیق در بریتانیا نشان مى‏دهد که نوجوانان و جوانان در مقایسه با گذشته کمتر براى نوشتن از مداد و کاغذ استفاده مى‏کنند. در میان افراد بالاى 65 سال نیز تنها 39 درصد همچنان از قلم و کاغذ استفاده مى‏کنند.
این تحقیق در میان 15 تا 24 ساله‏ها هم نشان داد که تنها 5 درصد از ارتباطات آنان با استفاده از قلم و کاغذ است.

کاهش وزن موجب اختلال در رشد دختران مى‏شود

«لیلا آزادبخت» محقق مرکز تحقیقات غدد درون‏ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکى گفت: کاهش وزن در دوره بلوغ دختران علاوه بر اختلال در رشد آنها، کمبودهاى تغذیه‏اى، ضعف و خستگى، افسردگى و حواس‏پرتى را نیز به همراه دارد.
این محقق اظهار داشت: عوارض زیانبار کاهش وزن در افرادى که اضافه وزن ندارند اما دریافت کالرى خود را به شدت محدود مى‏کنند بیشتر است.
وى ریزش مو و خشکى پوست را از عوارض دیگر رژیم‏هاى غذایى با محدودیت شدید کالرى ذکر کرد و افزود: ابتلا به سنگ کیسه صفرا از عوارض جدى در این گونه رژیم‏هاى غذایى است.
به گفته وى رژیم غذایى که با محدود کردن وعده‏هاى غذایى و یا ناشتایى همراه باشد، کاهش وزن سریع و عوارض بسیارى را به همراه دارد.
خانم «آزادبخت» افزود: تأخیر در رشد و بلوغ جنسى، در اثر دریافت ناکافى غذا به وجود مى‏آید و دریافت مواد مغذى به صورت کم در رژیم غذایى نیز موجب کوتاه‏قدى مى‏شود. دختران جوانى که در سنین بلوغ هستند باید بدانند که رژیم‏هاى کاهش وزن در این دوره ممکن است منجر به کوتاه ماندن قد شود و علاوه بر آن به علت بروز انواع کمبودهاى تغذیه‏اى، سلامت آنان به خطر افتاده و با مشکلات متعددى مواجه شوند.