کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

یاوران حرم (روایت حماسه زنان عاشورایى)
فریبا انیسى‏
ناشر: کتاب آشنا
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 280 صفحه‏
قیمت: 14000 ریال‏
داستان «یاوران حرم» برداشت تاریخى و نگاهى ادبى دارد. در واقع برداشت حقیقت‏گونه‏اى از تاریخ است و تاریخ زنانى را نشان مى‏دهد که ثمره زندگى‏شان را بر طَبَق اخلاص نهادند و به پیشگاه خداوند هدیه کردند. زنانى که همراه همسر، برادر، پدر و فرزند خود به کربلا آمدند، شاهد شهادت‏ها شدند، خود نیز مجروح و گریان، دل‏شکسته و قدخمیده به جبر ظالمان به سوى شام رفتند.

مهر و آتش (رویارویى اسطوره‏هاى آئین مهر و مزدیسنا در شاهنامه)
مهرداد اوستا
ناشر: حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى (انتشارات سوره مهر)
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 175 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
محور اصلى موضوع کتاب «مهر و آتش»، پژوهش‏هایى است در باره شاهنامه، بزرگ‏ترین و گرانسنگ‏ترین منظومه حماسى ادب پارسى، اما در مطاوى این تحقیقات، معلوماتى نیز در باره اساطیر هند و چین و موضوعات فرعى دیگر نیز دیده مى‏شود که به تنوع کتاب افزوده است.


مسائل دختران‏
محمد منصورنژاد
ناشر: انتشارات جوان پویا
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 156 صفحه‏
قیمت: 15000 ریال‏
این کتاب به بحران هویت، روابط دختر و پسر، شکست در عشق و مسئله تربیت دختران مى‏پردازد.
نویسنده تلاش دارد با کتابش به دخترانى که بیراهه رفته و نمى‏توانند بین عفاف و حضور در جامعه پل بزنند، رهنمودهایى را ارائه کند.
بررسى مشکلات دختران در هویت جنسى و بحران هویت دینى، از عمده‏ترین مباحث کتاب است و در انتها راهکارهایى براى تربیت دینى و ارتباط درست دختران و پسران ارائه شده است.

قم، دیار کریمه اهل بیت(ع)
(سیرى در زندگانى حضرت معصومه(س))
اقدس کاظمى‏
ناشر: انتشارات سلسله‏
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 160 صفحه‏
قیمت: 12000 ریال‏
این کتاب یکى از تألیفات آقاى محمد محمد اشتهاردى است به نام «حضرت معصومه(س) فاطمه دوم» که در سه بخش تنظیم و نگارش یافته است.
1- پیشینه تاریخى قم و حوزه علمیه قم و فضایل مردم آن.
2- زندگى درخشان حضرت معصومه(س).
3- جمکران و امام‏زادگان قم.
خلاصه، روح و مطالب این کتاب، توسط شاعره خوش‏ذوق خانم کاظمى در قالب اشعار روان و ناب به صورت این کتاب در آمده است.


دانشنامه میزان‏الحکمه (ج اول، دوم، سوم)
محمد محمدى رى‏شهرى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1384
قیمت: هر جلد 30000 ریال‏
دانشنامه میزان‏الحکمه، کتابى فراگیر و جامع‏تر از میزان‏الحکمه است که براساس شیوه الفبایى - موضوعى به گزارش احادیث مرتبط با موضوعات پرداخته است. در واقع این دانشنامه، گسترش‏یافته و تکمیل‏شده میزان‏الحکمه است.
جلد اول تا سوم این دانشنامه، به مدخل‏هاى: ایثار، انحصارطلبى، اجاره، اجل، آخرت، برادرى، ادب، اذان، آزاررسانى، تاریخ، زمین، الگو و مواسات اختصاص یافته است.

او دیگر تو نبود
سعیده شکورى‏
ناشر: نشر بشارت‏
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 75 صفحه‏
قیمت: 6000 ریال‏
سى شعر نو در این کتاب گرد هم آمده‏اند که نشانگر احساسات شاعرانه این سراینده جوان هستند.
«مثل یک عکس ناگهانى‏ام‏
که دیر ظاهر مى‏شوم‏
و تمام دریاها را سیاه مى‏کنم‏
دست به دست مى‏دهى‏ام‏
روشن نمى‏شود
گم مى‏شوم»

الطریقة النقیة (شرح فارسى النهجة المرضیّة) (ج سوم و چهارم)
نقى منفرد
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: دوم / 1384
قیمت: هر جلد 19000 ریال‏
شرح «النهجة المرضیه» نوشته جلال‏الدین سیوطى قرن‏هاست که در حوزه‏هاى علمى - بخصوص در ایران - تدریس مى‏شود و به جهت همین اقبال، حواشى و شروح فراوانى بر آن نوشته شده و یکى از آنها، «الطریقة النقیة» شرح فارسى «النهجة المرضیه» است. نویسنده به دلیل آنکه دیگر شروح این کتاب، مطالب را دسته‏بندى نکرده و تنها به توضیح عبارات و مطالب مشکل و دور از ذهن مبتدى روى آورده‏اند به چنین شرحى دست زده است.

عشق زمینى‏
محمد منصورنژاد
ناشر: مؤلف‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 126 صفحه‏
قیمت: 8000 ریال‏
«عشق زمینى» با بررسى مفهوم عشق و مفاهیم دیگرى چون شوق، محبت، شیفتگى و هوس، واژه عشق را از نصوص دینى استخراج و مورد تحلیل قرار داده و سپس از چهار نظریه و چهار قسم عشق سخن گفته است.
در چهار نظریه این کتاب آمده است: عشق وجود خارجى ندارد، مراد از عشق همان عشق مجازى است، عشق دو نوع ممدوح و مذموم دارد، عشق دو قسم حقیقى و مجازى دارد و هر دو مى‏توانند ممدوح باشند.

نقشه زندگى موفق‏
پروانه اسلامبولى‏پور
ناشر: طرح و نشر هامون‏
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 208 صفحه‏
قیمت: 18000 ریال‏
این کتاب به خواننده مى‏آموزد که چگونه خود را بشناسد و از توانمندى‏هاى درونى‏اش بهره‏مند شود؛ مى‏آموزد فرد چگونه خود را دوست داشته باشد تا بتواند دیگران را دوست داشته باشد و تلاش مى‏کند مخاطب را به طرف اهداف زندگى‏اش سوق دهد تا او لذت بیشترى از زندگى ببرد.
«نقشه زندگى موفق»، توجه به موهبت‏ها و چشم‏پوشى از محدودیت‏ها و محرومیت‏هاست.
همچنین کتاب این نویسنده سرشار از کلمات قصار ائمه اطهار(ع)، فیلسوفان، شاعران و نویسندگان در مورد داشتن زندگى شاد و موفق است.


پرسمان قرائت قرآن‏
تهیه: مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى»
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 216 صفحه‏
قیمت: 21000 ریال‏
قرائت قرآن، تنها راهى است که نداى وحى را در قلب هر مسلمانى، طنین‏انداز مى‏کند و ضرباهنگ آن، عقل و روح را جلا مى‏بخشد و آدمى را براى پذیرش آموزه‏هاى الهى، آماده مى‏سازد. از همین‏روست که قرآن به تأکید، مسئله قرائت را گوشزد مى‏کند و پیشوایان معصوم(ع) دائماً آن را یادآور مى‏شوند.
اما آداب قرائت و تلاوت چیست؟ احکام آن کدام است؟ روش حفظ قرآن چگونه است؟ اینها و مسائل دیگرى از این قبیل، موضوعاتى است که در این اثر به صورت پرسش و پاسخ و با قلمى آسان و روان شرح داده شده است.

پرسمان علوم قرآنى‏
تهیه: مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ..)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 200 صفحه‏
قیمت: 19000 ریال‏
از دیرباز و از همان صدر اسلام، پایه‏هاى اساسى علم قرآن را قاریان و قرآن‏شناسان بزرگ به ویژه اهل بیت(ع) پى افکنده‏اند.
اما این علم را از کجا باید آغاز کرد و چگونه؟ این کتاب پاسخى است به همین پرسش تا راه را براى نوپویندگان هموار کند. تاریخ قرآن، تحریف‏ناپذیرى، همانندناپذیرى، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، تفسیر و تأویل و تفاسیر و مفسران، سرفصل‏هایى است که به طور تفصیلى به صورت پرسش و پاسخ به آن پرداخته شده است.


پرسمان قرآنى معاد
تهیه: مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1384
تعداد صفحه: 248 صفحه‏
قیمت: 22000 ریال‏
معاد یکى از اصول اعتقادى محکم در همه ادیان الهى است. قرآن نیز که در رأس کتاب‏هاى آسمانى است، به طرز زیبا و شگفت‏آورى، مسئله معاد را از جنبه‏هاى گوناگون به تصویر کشیده است. استخراج، موضوع‏بندى و شرح و تفسیر این آیات، اثرات تربیتى و اعتقادى فراوانى براى همه - به ویژه جوانان - دارد، از همین‏رو واحد پاسخ به پرسش‏هاى قرآنى مرکز فرهنگ و معارف قرآن با جمع‏آورى و دسته‏بندى سؤال‏هاى واقعى و زنده‏اى که از گوشه و کنار کشور به دست آنها رسیده، این اثر را در پنج فصل در قالب پرسش و پاسخ سامان داده است: مقدمات، مرگ، برزخ، قیامت، بهشت و جهنم.

باران نیمروز
احمد شاکرى‏
ناشر: فرهنگ‏گستر
نوبت چاپ: اول / 1383
تعداد صفحه: 152 صفحه‏
قیمت: 14500 ریال‏
این کتاب شامل یازده داستان کوتاه در باره عشایر و فرهنگ ایلاتى است. در پایان کتاب نیز فرهنگ واژگان قید شده است. خوانندگان در داستان «شب محض» این مجموعه مى‏خوانند: «پیرمرد ساروق نان را مقابل قوماندان گذاشت. گونه‏هاى قوماندان اَلو گرفت. زبان در دهانش چون چوب نافرمان شد. ضربه‏هاى تازیانه‏اى که بر کفل اسب‏ها مى‏نشست، صداى آتش‏کردن گلوله را داشت.»