مسئولیت دولت در جامعه در برابر ازدواج جوانان خطبه هاى آیت الله امینى در نماز جمعه قم 8

نویسنده


 

گزیده خطبه‏هاى آیت‏اللَّه ابراهیم امینى در نماز جمعه قم (8)
مسئولیت دولت و جامعه در برابر ازدواج جوانان‏

تنظیم: محمد رضایى‏

جمعه: 9/10/84
ازدواج به موقع جوانان، وظیفه همگانى‏

در خطبه گذشته عرض شد ازدواج به موقع جوانان در اسلام به قدرى داراى اهمیت است که فراهم کردن زمینه‏هاى آن براى جوانان، در قرآن کریم، وظیفه همگانى معرفى شده است. خداوند مى‏فرماید:
«وَ أَنکِحوا الأیامى‏ مِنْکُمْ و الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ»(1).
معناى «انکحوا» این نیست که خود نکاح کنید، بلکه بدین معنا است که باید وسیله نکاح را براى همه جوانان فراهم نمایید! این کار وظیفه همگانى است و مخاطب آیه همه مردم هستند.
اما سه دسته از میان آنان به طور خاص مورد خطاب قرار گرفته‏اند:

والدین و بستگان‏

اول، پدران، مادران و سایر اقوام دختران و پسران، که باید به ازدواج جوانان‏شان کمک کنند. در خطبه قبل، مطالبى در این باره عرض کردم.

دولت‏

امروز به دسته دیگرى که به طور خاص مخاطب آیه هستند و در برابر ازدواج جوانان مسئول هستند، اشاره مى‏کنم و آن، عبارت است از دولت اسلامى.
دولت اسلامى به اعتبار اینکه مسئولیت حفظ سلامت جامعه (سلامت اخلاقى، اجتماعى و نفسانى جامعه) را بر عهده دارد و به دلیل آنکه ازدواجِ به موقع، از انجام بسیارى از معضلات اجتماعى جلوگیرى مى‏کند و سلامت جامعه را در پى دارد، باید در این باره به طور جدى اقدام کند.

قانون اساسى چه مى‏گوید؟

در این مورد، ابتدا به بخشى از قانون اساسى اشاره مى‏کنم تا ببینیم میزان عنایت و توجه قانون اساسى به این امر تا چه حدى است و عملکرد ما در این باره چه مقدار بوده است!
در اصل دهم قانون اساسى این عبارت وجود دارد: - دقت بفرمایید! -
از آنجا که خانواده واحد بنیادى جامعه اسلامى است، همه قوانین و مقررات و برنامه‏ریزى‏هاى مربوطه باید جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسدارى از قداست آن، استوارى روابط خانوادگى بر پایه حقوق و اخلاق اسلامى باشد.
در این اصل، دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه کسانى که در نظام اسلامى به نوعى دخالت دارند، مورد خطاب قرار گرفته‏اند. اینها وظیفه دارند وسایل آسان کردن ازدواج جوانان را فراهم سازند و هر کدام از آنها به نسبت موقعیت و منصبى که دارند، موظف به اجراى قانون هستند.

قواى سه‏گانه‏

دولت و قوه مجریه باید امکانات لازم را براى این امر فراهم سازند! مجلس و قوه مقننه نیز به تصریح عبارت «امکانات لازم را فراهم کند»، باید قوانین مربوطه را به گونه‏اى وضع نماید تا امکان ازدواج سهل و آسان براى جوانان فراهم شود. علاوه بر آن، همه قوانین دیگرى را نیز که تصویب مى‏کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که این قوانین به تأخیر ازدواج جوانان نینجامد، بلکه به آسان کردن ازدواج آنان کمک کند. قانون اساسى به این مطلب تصریح کرده است!
همچنین قوه قضائیه باید براى سلامت خانواده‏ها برنامه‏ریزى لازم را انجام دهد. صدا و سیما نیز که نقش مهمى در تشویق جوانان به ازدواج دارد، باید به وظیفه خطیر خود در این زمینه آگاه بوده و در راستاى آن حرکت کند.
بالاخره همه اینها مسئولند؛ چرا که جزء خانواده بزرگ دولت اسلامى هستند و باید امکان ازدواج به موقع را براى جوانان فراهم کنند.
قطعاً در طول این مدت، کارهاى بزرگى در این زمینه انجام گرفته، امکانات و تسهیلاتى براى ازدواج از سوى دولت در اختیار جوانان قرار گرفته، وام‏هاى قرض‏الحسنه توسط بانک‏ها پرداخت شده است. نهادهاى دیگر دولتى نیز در این باره کم و بیش فعالیت داشته‏اند؛ صدا و سیما نیز تا حدودى انجام وظیفه کرده است. دستگاه قضایى هم به این امر اهتمام ورزیده که از این جهت، قابل تقدیر است و از همه آنها تشکر مى‏کنیم، اما هنوز یک سؤال باقى است!
آیا با وجود همه این مطالب، به ازدواج جوانان و آسان کردن در امر ازدواج، عنایت کافى شده است؟
قطعاً عنایت شده است! اما آیا این مقدار کافى است؟! آیا قوانین طبق نیاز جامعه به آسان‏سازى ازدواج، تصویب شده است؟! آیا همان طور که در اصل دهم قانون اساسى ذکر شده، دولت عنایت ویژه‏اى به این امر داشته است؟! آیا اگر تا کنون به این مسئله عنایت لازم شده بود، باید با چنین وضعى روبه‏رو مى‏شدیم و تعداد جوانان مجرد این گونه افزایش مى‏یافت؟!
اگر به درستى انجام وظیفه کرده بودیم، باید با خیل دختران و پسرانى روبه‏رو مى‏شدیم که با اینکه به سنین بالا رسیده‏اند، اما هنوز قادر به ازدواج نیستند؟! متأسفانه سن برخى از آنان به قدرى زیاد شده که دیگر امیدى به ازدواج‏شان نیست و از تشکیل خانواده مأیوس هستند! امیدواریم این کوتاهى در انجام وظایف با توکل به خدا و برنامه‏ریزى مسئولان و همیارى ملت شریف ایران جبران شود.

توصیه به نمایندگان مجلس‏

لازم است تذکرى هم خدمت برادران و خواهران در مجلس شوراى اسلامى بدهم. از شما خواهشمندم ازدواج به موقع جوانان را به عنوان یک ضرورت تلقى کنید و با توجه به آن، مسائل را بررسى نمایید؛ نه اینکه ازدواج جوانان را در درجه چندم قرار دهید. ازدواج به موقع، یک ضرورت است! همان طورى که مردم به آب، غذا، برق و گاز نیاز دارند، جوانان به ازدواج به موقع احتیاج دارند. باید به این امر به عنوان یک ضرورت نگاه کرد و بر این اساس، مسائل را بررسى نمود!
امیدواریم در آینده نزدیک قانون جامع و خوبى در مجلس به تصویب برسد و جوانان را از مشکلات فعلى نجات دهد! ان شاءاللَّه.

چالش فرهنگى‏

مطلب دیگرى را که باید خدمت برادران و خواهران عزیز در مجلس شوراى اسلامى عرض کنم این است که: در لایحه‏هایى که از دولت به مجلس آمده بود، بحث فرهنگى غفلت شده و از آن صحبتى به میان نیامده است، در حالى که مسائل اقتصادى، معیشتى و امثال اینها مطرح بود اما مسئله فرهنگى بر مسائل دیگر تقدم دارد، البته مسئله فرهنگى و فرهنگ‏سازى، بیشتر به صدا و سیما مربوط است که امیدواریم در لایحه جدید براى آسان‏سازى امر ازدواج، صدا و سیما و دیگر مسئولان فرهنگى بدین مسئله نیز عنایت کنند.

خدمت نظام وظیفه‏

لازم مى‏دانم به یکى دیگر از مشکلات جوانان اشاره کنم و آن، سربازى است. اینکه جوان‏ها باید در سن معیّنى به خدمت سربازى بروند، باعث مى‏شود که نتوانند زودتر از آن ازدواج کنند؛ در هنگام سربازى هم که قادر به ازدواج نیستند و پس از گذراندن سربازى با مشکلات فراوانى روبه‏رو هستند.

خدمت در نزدیک‏ترین محل‏

در این باره نیز دولت مى‏تواند کارهاى مثبتى انجام دهد. دولت و وزارت دفاع مى‏توانند به گونه‏اى برنامه‏ریزى کنند که سربازان متأهل را در نزدیک‏ترین پادگان محل سکونت آنان به خدمت بگیرند تا بتوانند دوران خدمت سربازى خود را در آنجا بگذرانند.

این کار باعث مى‏شود سربازانى که به دلیل دور بودن محل خدمت‏شان، از ازدواج خوددارى مى‏ورزند، مانعى براى ازدواج نداشته باشند.

کاهش مدت خدمت‏

برنامه دیگرى که براى رونق بخشیدن به امر ازدواج میان سربازان مى‏توان داشت، کم کردن مدت زمان سربازى کسانى است که متأهل هستند و یا در طول سربازى ازدواج مى‏کنند. کاهش مدت سربازى در زمان صلح و شرایط عادى کشور قابل انجام است و براى رونق دادن ازدواج میان جوانان بسیار مؤثر است! خودِ این امر مشوق جوانان است تا براى نجات از سربازى و خدمت کمتر، زودتر ازدواج کنند.

مرخصى دوره‏اى‏

علاوه بر این، مى‏توان به سربازان متأهل مرخصى بیشترى داد تا آنان هم انجام خدمت وظیفه کرده باشند و هم اینکه سربازى، مانعى براى ازدواج آنان نباشد. این امر شدنى است! هر پانزده روز یک بار، مرخصى بیست و چهار ساعته‏اى به او بدهند تا سرى به خانواده‏اش بزند و آرامش روحى یابد.

کمک هزینه‏

کار دیگرى که جهت رونق دادن و ترویج ازدواج میان سربازان مى‏توان کرد، اختصاص کمک هزینه به سربازان متأهل است. در برابر آن همه هزینه‏هاى نابه‏جا و مبالغ هنگفتى که صرف مسائل سطحى و پیش پا افتاده مى‏شود، رقم این هزینه‏ها بسیار ناچیز و جزئى است. کمک هزینه صرف کرایه رفت و برگشت و هزینه‏هاى جارى سربازان متأهل مى‏شود.

با اینکه در نظر اوّل، این طرح و برنامه‏ها بسیار ساده به چشم مى‏آیند، اما همه آنها مى‏توانند در آسان‏سازى و رونق دادن ازدواجِ به موقع جوانان بسیار مؤثر باشند. دانشگاهها نیز مى‏توانند برنامه‏هایى از این قبیل را براى دانشجویان انجام دهند.

اولویت استخدام متأهلان‏

در استخدام نیروهاى ادارى، اولویت را به کسانى بدهند که ازدواج کرده‏اند. این راهکار مى‏تواند یکى دیگر از برنامه‏هاى دولت جهت رونق بخشیدن ازدواج میان جوانان باشد؛ زیرا همین امر باعث ایجاد انگیزه میان جوانان شده و آنها را به سوى ازدواج سوق مى‏دهد. برنامه‏هایى از این قبیل فراوان است که هزینه چندانى نداشته و به برنامه‏ریزى‏هاى کلان و پیچیده هم نیازمند نیست و در کوتاه‏مدت نیز قابل انجام است و به تسهیل ازدواج جوانان کمک فراوانى مى‏کند.
پروردگارا! به ذات مقدست سوگند! مسئولان ما را در فراهم کردن هر چه بیشتر وسیله ازدواج جوانان موفق بدار.

جمعه: 14/12/84
افزایش سن ازدواج جوانان‏

در خطبه‏هاى گذشته عرض شد یکى از مشکلات کنونى جامعه ما، افزایش سن ازدواج جوانان است. متأسفانه طبق آمار، متوسط سن ازدواج در پسران به 26 سال و در دختران به 23 سال افزایش یافته است. طبعاً در این میان، عده‏اى از دختران و پسران، به سنینى رسیده‏اند که فرصت ازدواج را براى همیشه از دست داده، به ناچار تا آخر
عمر، باید تنها زندگى کنند، که همه شما با پیامدهاى سوء آن آشنا هستید و مى‏دانید چه آثار بد اجتماعى، فرهنگى، روحى و ... براى جوانان و خانواده‏هاى آنها حتى براى اجتماع دارد! این مسئله یکى از مشکلات بزرگ فعلى جامعه ما است.

وظیفه همگانى‏

در این باره عرض شد چون اسلام امر ازدواج را بسیار مهم دانسته و تأخیر در آن را به زیان جامعه مى‏داند، همچنین مى‏داند که شتاب در امر ازدواج، امرى نیست که فقط از جوانان به تنهایى ساخته باشد، بلکه باید همه اقشار جامعه در این راه تلاش و کوشش کنند، از این‏رو، سعى در تهیه وسایل ازدواج و تسریع در امر ازدواج جوانان را یک وظیفه همگانى مسلمانان معرفى کرده است: «و انکحوا الایامى منکم و الصالحین من عبادکم.»
در این آیه شریفه، عموم مسلمانان مورد خطاب قرار گرفته‏اند، به گونه‏اى که سامان دادن امر ازدواج جوانان و فراهم نمودن وسایل ازدواج آنان یک وظیفه همگانى شمرده شده است.

مخاطبان آیه‏

همچنین در همین باره عرض کردم سه گروه مى‏توانند مورد خطاب این آیه قرار گرفته باشند:

اوّل، پدران و مادران؛

دوم، مسئولان نظام و زمامداران جامعه که در باره وظایف این دو گروه، مقدارى صحبت کردم.
امروز به گروه سوم اشاره مى‏کنم: دسته سوم مخاطبان آیه، تمام مؤمنان خیراندیشى هستند که به هر وسیله ممکن، با انفاق مال خود، با قلم و زبان و حتى با وساطت میان خانواده‏ها و یا به هر طریق ممکن دیگر، مى‏توانند در تسهیل ازدواج، نقش ایفا کنند. به عبارت دیگر: عموم مردم در جامعه اسلامى که از توانایى و قدرت کافى برخوردارند، مخاطب آیه هستند.
روشن است که تعداد زیادى از افراد جامعه مى‏توانند در این کار خیر سهیم شده و به این امر، کمک کنند؛ عده‏اى با مال و عده‏اى دیگر با زبان و قلم خود به این کار کمک نمایند. عده‏اى نیز مى‏توانند براى پیشبُرد این مهم، میان خانواده‏ها واسطه شوند. بنابراین، تمام افرادى که به نوعى از قدرت و تمکن برخوردارند، مخاطب آیه هستند و شاید مهم‏ترین قسم، همین گروه باشد.
اگر این مطلب را بپذیریم که ازدواج یکى از مشکلات کنونى جامعه ما است، همه باید براى حل آن تلاش و کوشش کنیم و به آن با دید یک وظیفه همگانى بنگریم.

دختران و پسران در خانه مانده!

به نظر شما، با این وضعى که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم، ازدواج جوانان مشکل جامعه ما نیست؟! آیا ماندن دختران در خانه به دلیل آنکه خواستگارى ندارند، معضل و مشکل امروز جامعه ما نیست؟! آیا اینکه وجود پسرانى که به سن ازدواج رسیده‏اند و غریزه جنسى بر آنها فشار مى‏آورد، ولى با این حال قادر به ازدواج نیستند، مشکل نیست؟! جامعه ما به کجا مى‏رود؟! جوانان چه کنند؟! آیا با خود فکر کرده‏اید پدران و مادرانى که چند دختر دَم بخت در خانه دارند، ولى به هر دلیل، نمى‏توانند آنها را شوهر دهند، چه حالى دارند؟! این مشکل نیست؟!

آیا تا کنون فکر کرده‏اید دخترانى که در خانه مانده‏اند و یا پسرانى که قادر به ازدواج نیستند و تمایل به تشکیل زندگى مشترک دارند، ولى به هر دلیل نمى‏توانند به خواسته خود برسند، چه حالى دارند؟! چرا براى دختران خواستگارى نمى‏رود؟! چرا پسران قادر به تأمین هزینه‏هاى ازدواج نیستند؟! مشکل از این بزرگ‏تر؟! آیا این مشکل نیست؟!
این مسائل براى جامعه ما مشکل جدى است! وقتى نامه‏هاى جوانان را مى‏خوانم و یا تلفنى با آنها صحبت مى‏کنم و مى‏بینم که از ازدواج کردن مأیوس شده‏اند، واقعاً رنج مى‏برم! آیا نمى‏خواهیم جامعه را اصلاح کنیم؟! اگر مى‏بینیم که مشکلات حل نمى‏شود، براى این است که به وظایف خود عمل نکرده‏ایم، یا اینکه به درستى به وظیفه خود در قبال جامعه عمل نمى‏کنیم!
دستورهاى اسلام در این باره بسیار روشن است و احتیاج به تفسیر ندارد. اسلام به ازدواج جوانان عنایت خاص دارد و از عموم مردم خیراندیش جامعه خواسته است تا در این راه قدم بردارند.

رهنمودهاى احادیث‏

دولت به تنهایى نمى‏تواند این مشکل را حل کند. نهادها بدون پشتیبانى مردم نمى‏توانند بر این مشکل غلبه کنند. خودِ دخترها و پسرها و پدران و مادران آنان هم به تنهایى نمى‏توانند کارى کنند. مشکل بزرگ‏تر از آن است که فکر مى‏کنیم! حل مشکل همت همگانى مى‏خواهد؛ به همین دلیل است که اسلام در این باره توصیه کرده است همه مردم در این راه قدم گذارند.
احادیثى را که در این زمینه وارد شده، مى‏توان در دو گروه دسته‏بندى کرد؛ اولین دسته، روایاتى است که در باره اهتمام به امور مسلمانان وارد شده است:
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: «مَن أصبح لا یهتم بأُمور المسلمین، فلیس بمسلم؛
هر کسى صبح کند، در حالى که به فکر اصلاح امور و رفع مشکلات مسلمانان نباشد، مسلمان نیست!»
در روایت نمى‏فرماید پدر و مادر، یا دولت اسلامى، بلکه عموم مردم را در جامعه اسلامى مورد خطاب قرار مى‏دهد. اگر بپذیریم که این مشکل را داریم؛ حل این مشکل یکى از امورى است که پیغمبر اسلام به ما سفارش کرده است براى آن کوشش کنیم اما اگر سستى به خرج دادیم، باید در ایمان خود تجدید نظر کنیم!
براى عمل به دستور پیامبر اسلام باید به طور جدّى وارد صحنه شویم و هر کس به اندازه توانایى خود، براى حل این معضل، کوشش کند.
اما نوع دیگرى از احادیث وجود دارد که به طور خاص، تزویج افراد و فراهم کردن وسیله ازدواج را به عنوان یک عبادت بزرگ معرفى مى‏کند که براى نمونه به دو حدیث اشاره مى‏کنم:
امام صادق علیه‏السلام فرمود: «مَن زَوَّجَ أعزباً کان ممّا ینظر اللَّهُ إلیه یومَ القیامة؛
هر کسى که وسیله ازدواج را براى فرد مجردى فراهم کند، [چه پسر و چه دختر؛ از خویشان باشد یا از غیر خویشان‏]، خداوند در قیامت با نظر لطف و مرحمت خود به آن بنده مى‏نگرد.»
این مسائل در اسلام مهم است! اگر خدا در قیامت به کسى با نظر لطف نظر کند، در مقامات بهشتى، شفاعت، نعمت‏هاى بهشتى و چشم‏پوشى از گناهان، تأثیر مثبتى خواهد گذاشت.
روایت دوم از امام کاظم(ع) است. ایشان مى‏فرمایند: سه گروه در قیامت، در سایه عرش الهى به سر مى‏برند؛ [یعنى در روزى که سایه‏اى نیست که انسان به آن پناه برد، مگر سایه خداوند متعال، سه دسته از مردم در قیامت با وجود مشکلات فراوان و گرماى طاقت‏فرساى آن روز و دغدغه‏هاى فراوانى که مردم دارند، در سایه عرش خدا به سر مى‏برند تا حسابرسى تمام شود. چه مقامى بالاتر از این‏]؟!

یکى از این سه گروه، کسانى هستند که وسایل ازدواج برادران و خواهران مسلمان خویش را فراهم نمایند، [به وسیله کمک‏هاى مادى و تهیه جهیزیه و برپایى مراسم ازدواج و یا به وسیله کمک‏هاى معنوى و واسطه‏گرى و مشورت دادن و ...].
پسر و دخترى که در آغاز راه زندگى هستند، از بسیارى مسائل و واقعیات زندگى اجتماعى خبر ندارند و یا اینکه اصلاً مورد مناسبى براى ازدواج سراغ ندارند. خیّرین جامعه مى‏توانند پیشقدم شده و در این راه اقدام کنند و واسطه خیر شوند.
دومین گروه، کسانى هستند که به برادران و خواهران مسلمان خود خدمت مى‏کنند و براى رفع گرفتارى آنان تلاش مى‏نمایند. اینان نیز از کسانى هستند که در قیامت در ظلّ خدا زندگى خواهند کرد.
دسته سوم کسانى هستند که در حفظ اسرار برادران و خواهران مؤمن خویش بکوشند و با کتمان اسرار آنها، سبب حفظ آبروى ایشان باشند. این گروه هم در قیامت در سایه عرش خدا زندگى خواهند کرد. این سه دسته از کسانى‏اند که در قیامت مورد توجه خاص خدا هستند.
از این قبیل احادیث، در کتب روایى ما فراوان وجود دارد که از آنها، اهمیت این موضوع به دست مى‏آید که همه افراد جامعه به مقدار قدرت و توانایى خود و به هر طریق ممکن، باید براى فراهم کردن وسایل ازدواج برادران و خواهران دینى خود تلاش و کوشش کنند، مخصوصاً در این زمان که وضع جامعه بسیار حساس و مهم است.
پروردگارا، به همه کسانى که به هر طریق براى حل این مشکل کمک مى‏کنند، در دنیا و آخرت، بهترین جزاى خیر را عطا بفرما!
خدایا، وسیله ازدواج را براى دختران و پسران ما فراهم بفرما!
خدایا، جامعه ما را از این معضل اجتماعى نجات بده!

پى‏نوشتها: -
1) سوره نور، آیه 32.