اخبار


 

اخبار

ایران صادرکننده مد و لباس به کشورهاى منطقه مى‏شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى پیش‏بینى کرد در آینده‏اى نه چندان دور کشورمان تبدیل به صادرکننده مد و لباس اسلامى به کشورهاى منطقه مى‏شود.
«صفار هرندى» در بازدید از نمایشگاه طراحى لباس که به همت سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران و دانشگاه الزهرا با هدف رقابت میان دانشکده‏هاى هنر دانشگاههاى کشور در خصوص طراحى لباس ملى برگزار شد، گفت: در حال حاضر بسیارى از کشورهاى منطقه خواهان استفاده از نوع پوشش اسلامى زنان ما هستند که این میل و اشتیاق با طراحى و تهیه لباس ملى و مناسب افزایش پیدا مى‏کند.
وى با اعلام اینکه طراحى لباس به سبک ایرانى از اهمیت بالایى برخوردار است افزود: طراحان باید در کنار توجه به این موضوع، جذابیت را هم مد نظر داشته باشند و طرحى ایرانى با جذابیت ارائه دهند.

صندوق بیمه زنان سرپرست خانوار تشکیل مى‏شود

رئیس سازمان بهزیستى اعلام کرد پیشنهاد تشکیل صندوق بیمه زنان سرپرست خانوار هم‏اکنون در حال بررسى‏هاى کارشناسى در وزارت رفاه است. «ابوالحسن فقیه» گفت: در جلسه‏اى با حضور معاون اجتماعى بهزیستى و معاون نظارت و هماهنگى وزارت رفاه، مقرر شد که چنین لایحه‏اى به دولت ارائه شود.
رئیس سازمان بهزیستى خاطرنشان کرد: در صورت ارائه چنین لایحه‏اى به دولت، بیمه زنان خانه‏دار نیز جزو این لایحه قرار مى‏گیرد.
«فقیه» با اشاره به مشکلات پیش رو در زمینه بیمه زنان خانه‏دار در سازمان بهزیستى اظهار کرد: طرح بیمه زنان خانه‏دار از حدود چند سال پیش از سوى سازمان بهزیستى در حال اجرا است که تا کنون 29 هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‏اند، ولى از آنجا که مجموع حق بیمه‏هاى دریافتى از زنان و کمک دولت در حساب بانکى پس‏انداز مى‏شد و سیستم‏هاى بیمه‏اى وجود نداشت، مقرر شد این طرح از طریق شرکت بیمه‏اى پى‏گیرى شود.
وى خاطرنشان کرد: هم‏اکنون نیز به منظور اینکه طرح بیمه زنان خانه‏دار متوقف نشود در حال رایزنى با شرکت‏هاى بیمه‏گر و انتخاب مناسب‏ترین شرکت هستیم.

خانوارهاى ایرانى صاحب شناسنامه مى‏شوند

معاون حقوقى و مجلسى سازمان ثبت احوال کشور گفت طرح صدور شناسنامه خانوار در حال مطالعه است و در صورت نهایى شدن و حل مسائل حقوقى آن براى هر خانواده یک شناسنامه صادر خواهد شد.
«سعید عبودى» با اشاره به اینکه شناسنامه خانوار نوعى مدرک است که فقط به اسم سرپرست خانواده صادر شده و اسامى و مشخصات مابقى خانواده نیز در آن درج مى‏شود، تصریح کرد: این نوع شناسنامه در برخى کشورهاى دنیا پس از تشکیل هر خانواده توسط ثبت احوال صادر مى‏شود و سرپرست خانواده صاحب آن شناسنامه خواهد بود.
وى افزود: صدور شناسنامه خانوار در برخى کشورها به عنوان سند شناسایى خانوار رایج است.
به گفته عبودى در صورتى که در کشور امکان بومى کردن این نوع مدرک باشد، برخى از نیازهاى شناسنامه را نیز برطرف خواهد کرد.

آموزه‏هاى لیبرالیستى، استفاده ابزارى از زنان را به همراه دارد

رئیس مرکز امور زنان و خانواده، آموزه‏هاى لیبرالیستى مبتنى بر انسان‏محورى و لذت‏گرایى را موجب استفاده ابزارى از زن در عرصه‏هاى اقتصادى و سیاسى دانست.
«زهره طبیب‏زاده نورى» در نخستین کنفرانس بین‏المللى «حقوق و مسئولیت‏هاى زن در نظام اسلام» هدف این همایش را معرفى الگوى نمونه‏اى چون حضرت فاطمه زهرا(س) به زنان مسلمان و گردآورى، تنظیم و تدوین آموزه‏هاى اسلامى مربوط به زنان در منشورى قابل عرضه به تمام مسلمانان و حامیان حقوق زنان در جهان بیان کرد.
وى با بیان اینکه در سالیان اخیر موضوع زن در دستور کار امنیتى دولت‏هاى لیبرال دمکرات غربى قرار گرفته است، گفت: علت این مهم بحران‏ها و نابسامانى وضعیت زنان اعم از مرارت‏ها، خشونت‏ها، تعدى‏ها، کمبودهاى رفاهى و آموزشى و بحران‏هاى اجتماعى حاصل از این وضعیت است.

حضور بانوان در وزارتخانه‏ها کمرنگ شده است‏

نماینده شیروان در مجلس شوراى اسلامى در باره حضور زنان در جامعه گفت: حضور کمرنگ زنان ریشه در ذهنیت ما دارد و زمینه فکرى‏مان به گونه‏اى است که مدیر باید حتماً مرد باشد.
وى با اشاره به اینکه شاید در حرف خواهان مدیریت زنان باشیم ولى وقتى مى‏خواهیم عمل کنیم نگاه حاکم، همان مدیریت مردان مى‏شود.
«حسین آفریده» با بیان اینکه حضور بانوان در وزارتخانه و ادارات کل به شدت کمرنگ شده است، افزود: در دولت فقط دو پست رئیس محیط زیست و مشاور رئیس جمهور در امور زنان وجود دارد که پست اول از کارهاى کلیدى نمى‏باشد. دولت باید زمینه حضور زنان و فضاى آن را ایجاد کند.
وى با تأکید بر اینکه دولت مى‏تواند به هر وزارتخانه‏اى حکم کند که حداقل دو مدیر کل زن در آن وجود داشته باشد گفت: هم دولت و هم مجلس و هم دست‏اندرکاران باید این فرصت‏ها را ایجاد کنند و نترسند. تا به حال کارى براى زنان صورت نگرفته و تقریباً داریم درجا مى‏زنیم.

تبعیض و نگاه جنسیتى، مهم‏ترین موانع اشتغال بانوان در جامعه است‏

«عفت شریعتى» نماینده مشهد با اشاره به مشکلات زنان در جامعه، تبعیض و نگاه جنسیتى را مهم‏ترین موانع اشتغال بانوان در جامعه خواند و گفت: باید به مرحله‏اى رسیده باشیم که تبعیض‏ها مانع اشتغال زنان نباشد و در شرایط مساوى بین زنان و مردان ملاک شایسته‏سالارى باشد. وى افزود: به رغم وجود استعدادها و توانمندى‏هاى بالاى زنان و براساس آمارهاى موجود که حدود 60 درصد از فارغ‏التحصیلان دانشگاهها را بانوان تشکیل مى‏دهند، فرصت‏هاى شغلى کمترى به این قشر اختصاص یافته است. خانم «شریعتى» در ادامه بر ضرورت ارائه لایحه‏اى در خصوص توجه ویژه به اشتغال زنان از طرف دستگاههاى ذى‏ربط به مجلس تأکید کرد و آن را از ضرورى‏ترین نیازهاى جامعه دانست. وى در ادامه از طرح ساماندهى مد و لباس در مجلس خبر داد و افزود در این طرح 13 ماده‏اى، وزارتخانه‏هاى فرهنگ و ارشاد اسلامى، صنایع و معادن و بازرگانى و سازمان صدا و سیما به ساماندهى وضعیت پوشش در کشور موظف هستند.
«شریعتى» یادآور شد متأسفانه در کشور در رابطه با پوشش توجهى به اصالت‏هاى فرهنگى و باورهاى دینى نمى‏شود و الگوها اغلب برگرفته از کشورهاى دیگر است. در صورتى که روحیه خلاق ایرانى بهترین هنرها و طرح‏ها را مى‏تواند ابداع کند.

مرگ مادران باردار 40 درصد کاهش یافت‏

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکى اعلام کرد در نیمه دوم سال گذشته مرگ مادران ایرانى 40 درصد کاهش یافته است.
دکتر «کامران باقرى لنکرانى» این کاهش را یکى از عزم‏هاى جدى وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور دانست و گفت: توجه به بهداشت مادران باردار جزء تعهدات توسعه هزاره سوم همه کشورهاست.
وى افزود: میزان مرگ و میر مادران در کشور به طور متوسط 25 در 100 هزار است حال آنکه این شاخص در برخى نقاط کشور بالاتر است و بررسى‏ها نشان داده براى کاهش این میزان نیاز به حمایت مالى، خرید تجهیزات و کاهش نرخ سزارین است.
اکثر ازدواج‏هاى خیابانى به طلاق منجر مى‏شود
یک آسیب‏شناس مسائل اجتماعى اعلام کرد براساس تازه‏ترین بررسى‏هاى آمارى 60 درصد ازدواج‏هاى خیابانى در کشور به طلاق منجر مى‏شود.
«محمدرضا حاجى‏زاده» در کارگاه آسیب‏شناسى آموزش و پرورش، یکى از عوامل مؤثر در افزایش طلاق را ناشى از ترویج فرهنگ غربى و ارتباطات نامشروع دانست و گفت: این نوع ارتباطات زمینه دلسرد شدن جوانان نسبت به خانواده را فراهم مى‏کند. این ارتباطها به دختران بیش از پسران ضربه وارد مى‏کند و باعث افت تحصیلى بسیار مى‏شود.
وى افزود: تحقیقات نشان مى‏دهد هر چه توجه خانواده‏ها به مسائل تربیتى فرزندان بیشتر باشد از میزان انحرافات جوانان و ایجاد روابط غیر اخلاقى بین آنها کاسته مى‏شود. ارتباط بین دو فرد نامحرم که گاه به ازدواج منجر مى‏شود، یکى از آسیب‏هاى اجتماعى سال‏هاى اخیر است، در حالى که در اسلام جایى براى رابطه دوستى بین دو فرد نامحرم باز نشده است.

6 درصد از کل جمعیت ایران بالاى 60 سال سن دارند

در سال 2006، چهار میلیون و 562 هزار نفر، یعنى شش درصد کل جمعیت ایران را افراد با سن بالاى 60 سال تشکیل مى‏دهند که این تعداد در سال 2050 به رقم 26 میلیون و 393 هزار نفر یعنى 26 درصد از کل جمعیت ایران خواهد رسید.
براساس نمودار «سالخوردگى جمعیت 2006» بخش جمعیت اداره امور اقتصادى و اجتماعى سازمان ملل متحد که اخیراً در سراسر جهان انتشار یافت، در سال جارى میلادى 688 میلیون نفر در جهان سن‏شان بالاى 60 سال است، با این حساب پیش‏بینى مى‏شود این تعداد در سال 2050 به رقم دو میلیارد نفر برسد که در آن سال جمعیت افراد مسن از جمعیت کودکان صفر تا 14 سال براى اولین بار در تاریخ بشرى بیشتر خواهد بود.
براساس نمودار، ژاپن با 27 درصد و امارات متحده عربى با دو درصد به ترتیب بیشترین و کمترین درصد افراد بالاى 60 سال سن هستند.

ایران رتبه سوم علمى را در آسیا دارد

رئیس دانشگاه تهران گفت جمهورى اسلامى ایران پس از ژاپن و ترکیه رتبه سوم علمى آسیا را به خود اختصاص داده است.
آیت‏اللَّه «عباس‏على عمید زنجانى» افزود: تحقیقات بین‏المللى نشان مى‏دهد که در حال حاضر جمهورى اسلامى ایران پس از کشور ترکیه در کشورهاى اسلامى رتبه دوم علمى را به خود اختصاص داده است.
وى با اشاره به اینکه تعداد دانشمندان در ایران در هر یک میلیون نفر، 700 نفر است گفت: آمار دانشمندان ایران بیشتر از میانگین آسیا کمتر از میانگین جهانى است.
آقاى عمید زنجانى با بیان اینکه ایران به جهت تعداد دانشمند در رتبه سى‏ام آمار جهانى قرار دارد افزود: متوسط آمار دانشمندان در کشورهاى آسیایى حدود 537 نفر در هر یک میلیون نفر است و این بیانگر بیشتر بودن آمار دانشمندان ایرانى از میانگین کشورهاى آسیایى است.

14 درصد دانش‏آموزان در معرض خطر اعتیادند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد وضعیت مدارس کشور خصوصاً در مقطع دبیرستان و راهنمایى به لحاظ قرارگیرى در معرض اعتیاد، نگران‏کننده است.
«فداحسین مالکى» گفت: آموزش و پرورش در همه کشورها و در همه حوزه‏هاى مختلف نقش کلیدى و محورى داشته و در تمام مسائل سیاسى و اقتصادى و فرهنگى مى‏تواند نقش ایفا کند.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این مطلب که شرایط امروز دنیا پیچیده‏تر از گذشته شده است و وارد زندگى ماشینى شده‏ایم گفت: در چنین شرایطى معضل مواد مخدر بیشتر خودنمایى مى‏کند و باعث مشکلات بیشترى بخصوص در نسل جوان شده است. در حال حاضر آفت بزرگى به نام مواد مخدر گریبانگیر نسل‏هاى مختلف جهان شده است به گونه‏اى که تجارت بزرگ آن بعد از صنعت نفت، بزرگ‏ترین گردش مالى و اقتصادى دنیا را دارد.
«مالکى» در خصوص چرایى ورود مواد مخدر به کشور افزود: طولانى‏ترین مرز کشور ایران با کشورهاى بزرگ تولیدکننده مواد مخدر یعنى افغانستان و پاکستان است و این طبیعى است زمانى که 80 درصد مواد مخدر جهان از این دو کشور تأمین مى‏شود کشور ما نیز از گزند ورود مواد مخدر مصون نماند.

ناامنى ناموسى، بالاترین احساس ناامنى کشور است‏

فرمانده نیروى انتظامى در همایش فرمانداران سراسر کشور اعلام کرد بالاترین احساس ناامنى در کشور، احساس ناامنى ناموسى است.
سردار «اسماعیل احمدى مقدم» گفت: به ترتیب احساس ناامنى زنان، احساس ناامنى جانى و احساس ناامنى در زمینه سرقت، بیشترین احساس ناامنى از دید عموم را تشکیل مى‏دهد.
فرمانده نیروى انتظامى با ذکر اینکه ارتقاى امنیت اجتماعى، افزایش انضباط اجتماعى، مبارزه با مواد مخدر و سرعت در ارائه خدمات از شاخص‏ترین برنامه‏هاى ناجاست، افزود: ارتقاى احساس امنیت شهروندان، کاهش جرایم سنگین، ارتقاى فرمانبرى مدنى و افزایش و بهبود خدمات عمومى و کاهش تصادفات و صدمات رانندگى از مهم‏ترین اهداف نیروى انتظامى است.
وى تأکید کرد: فشار افکار عمومى، تزریق دموکراسى، تحریک قومیت‏ها، مغشوش کردن فضاى روانى جامعه و برجسته کردن پرونده هسته‏اى، پروژه‏هاى آخر دشمنان نخواهد بود چرا که هدف آنان در تضعیف امنیت اخلاقى، افزایش مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلى و سست کردن بنیان‏هاى اجتماعى کشور است.
سردار «احمدى مقدم» گفت: در عرصه مبارزه با مواد مخدر 14 درصد افزایش کشفیات داشته‏ایم و احساس امنیت عمومى از 62 درصد به 67 درصد افزایش پیدا کرده است. در کل میزان رضایت عمومى از نیروى انتظامى در سه ماهه اول سال جارى نسبت به عملکرد نیروى انتظامى در سه ماهه مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

آزمایش ژنتیک زنان باردار مشکوک به تالاسمى و هموفیلى رایگان شد

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعى از پرداخت تمام هزینه‏هاى آزمایش ژنتیک زنان باردار مشکوک به «تالاسمى» و «هموفیلى» توسط این سازمان خبر داد.
«على فلاح» گفت: براى اینکه امکان تشخیص دو بیمارى «تالاسمى» و «هموفیلى» در سه ماهه اول باردارى امکان دارد، سازمان تأمین اجتماعى اقدام به پرداخت کل هزینه‏هاى آزمایشات «ژنتیک» و «پرتانولوژى» این افراد کرده است. وى در ادامه افزود: سازمان تأمین اجتماعى با این تصمیم بهانه مشکلات اقتصادى را از خانواده‏هاى با ریسک بالاى ابتلا به بیمارى‏هاى تالاسمى و هموفیلى مى‏گیرد که امیدواریم این خانواده‏ها براى بچه‏دار شدن با مشاوران مرتبط مشورت کنند.

ششمین مصرف‏کننده طلاى جهان، ایران است‏

نتایج یک تحقیق در خصوص بازار طلاى ایران نشان مى‏دهد که ایران طى چند سال گذشته به یکى از بزرگ‏ترین مصرف‏کنندگان طلاى جهان تبدیل شده است. این مطالعه به سفارش مجمع جهانى طلا و با حمایت سازمان ارتقاى تجارت ایران )ITPO( و نیز کمیسیون تجارى استرالیا در تهران از سوى مؤسسه تحقیقات بین‏المللى «گرندان» )GIR(انجام شده است.
بنا به برآورد مؤسسه «گرندان» مجموع مصرف طلاى ایران در سال 2004 میلادى دست‏کم به 139 تن بالغ شده و این در حالى است که مصرف جواهرات کشور طى مدت فوق 118 تن بوده است. با این میزان مصرف ایران در سال 2004 در مکان ششمین مصرف‏کننده بزرگ طلا و جواهرات جهان قرار گرفت و پس از هند، آمریکا، چین، ترکیه و عربستان به عنوان یکى از عمده‏ترین مصرف‏کنندگان این محصولات مطرح شد.
این مؤسسه در ادامه گزارش خود در خصوص نقش دولت در بازار طلاى ایران نوشت: از زمان انقلاب اسلامى ایران دیدگاه رسمى مؤسسات دولتى این بوده که طلا یک محصول تجملاتى است و به همین رو صنعت طلا توجه مهم دولت را ضمانت نکرده به هر روى بازار طلاى ایران در حال حاضر به قدرى بزرگ است که اقدامات دولتى زیادى براى نظارت و حمایت از این صنعت در حال انجام است.

کتابخانه تمام دیجیتالى شیعه راه‏اندازى شد

براى نخستین بار در کشور کتابخانه تمام دیجیتالى شیعه در اصفهان راه‏اندازى شد.
مدیر مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع) گفت: ظرفیت این کتابخانه 5/3 میلیون جلد کتاب است و با صرف هزینه‏اى معادل 2 میلیارد و 800 میلیون تومان احداث شده است.
«سیدحسین رضازاده» افزود: این کتابخانه قادر است روزانه به بیش از یکهزار نفر به صورت حضورى و غیر حضورى خدمات ارائه کند.

جنوب آفریقا بدترین مکان براى مادر شدن است‏

در کشور آنگولا از هر 7 زن یک نفر طى دوران باردارى یا به هنگام زایمان مى‏میرد. سرعت این واقعه در «سومالیا» یک زن در میان 10 زن است.
احتمال مرگ زنان - که به دفعات مادر شدن آنان بستگى دارد - یک زن از هر 16 زن و مرگ یک نوزاد از هر 5 نوزاد است. دو کشور «لیبریا» و «کنگو» که اخیراً جنگ‏هاى ویران‏کننده داخلى در آنها پایان گرفته، پایین‏ترین رقم را از نظر تعداد کودکان نجات یافته از مرگ به هنگام تولد یا پس از آن در دنیا داشته‏اند.
براساس تخمین‏هاى صورت گرفته در جهان سالانه 529 هزار زن به هنگام زایمان مى‏میرند.

زنان ژاپن بیشتر از دیگر زنان عمر مى‏کنند

میانگین طول عمر زنان ژاپنى 59/85 سال است. زنان ژاپنى براى بیستمین سال متوالى توانسته‏اند که خود را به عنوان افرادى با بیشترین طول عمر در میان سایر زنان جهان معرفى کنند.
در حال حاضر متوسط طول عمر مردان ژاپنى رقم بالایى یعنى 64/78 سال است که پس از مردان ایسلندى که متوسط طول عمر 8/78 سال را دارند، در جایگاه دوم بیشترین طول عمر در میان مردان قرار دارند.
در سال گذشته 23 هزار ژاپنى بیش از 100 سال عمر داشتند که 85 درصد از آنها، زن بودند.

13 میلیون کودک آمریکایى زیر خط فقر زندگى مى‏کنند

بنیاد خیریه «آنى کیسى» آمریکا اعلام کرد هم‏اکنون بیش از 13 میلیون کودک آمریکایى زیر خط فقر مطلق اقتصادى زندگى مى‏کنند.
این گزارش حاکى است تعداد کودکان آمریکایى که هم‏اکنون زیر خط فقر زندگى مى‏کنند نسبت به سال 2000 میلادى بیش از 18 درصد رشد داشته است. رئیس این بنیاد خیریه گفت: متأسفانه دولت آمریکا هیچ گونه برنامه خاصى براى حمایت از کودکان فقیر این کشور ندارد.
براساس نتایج این تحقیق بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان آمریکایى در خانواده‏هایى زندگى مى‏کنند که والدین آنها شغل ثابتى ندارند. تعداد کودکان آمریکایى که از سوء تغذیه رنج مى‏برند نیز در این مدت 9/7 درصد رشد داشته است.

زنان دو سوم کارکنان سازمان‏هاى غیر دولتى در اسپانیا هستند

71 درصد کارکنان سازمان‏هاى غیر دولتى در اسپانیا را زنان تشکیل مى‏دهند.
دفتر هماهنگ‏کننده سازمان‏هاى غیر دولتى براى توسعه اسپانیا در یک اطلاعیه اعلام کرد زنان شاغل در اسپانیا بین 25 تا 45 سال سن داشته و با برخوردارى از تحصیلات دانشگاهى بین یک تا دو هزار یورو در ماه حقوق مى‏گیرند.
براساس این گزارش در حالى که زنان اکثریت کارکنان را در سازمان‏هاى غیر دولتى اسپانیا تشکیل مى‏دهند، اما فقط 31 درصد آنان در سمت مدیریت قرار دارند. همچنین فقط 31 درصد کارکنان این سازمان‏ها سابقه کارى بیش از 5 سال دارند.
در اسپانیا بیش از 40 هزار نفر در سازمان‏هاى غیر دولتى فعالیت دارند که 36 هزار و 167 نفر از آنها به صورت داوطلبانه کار مى‏کنند و چهار هزار و 301 نفر حقوق‏بگیر هستند.